27 Aralık 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

27 Aralık 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

——— ON YEDİNCİ YİIL. NO: 5537 C. H.P. ANKARA VİLÂYETİ KON ULUS ADIMIZ, ANDIMIZDIR *RESİ Bu münasebetle verilen ziyafette İç Bakanı ve C. H. P. Genel sekreteri B. Şükrü Kaya büyük bir nutuk söyledi Dün iki celse akteden kong Evvelki gün toplanan ve dün akdetçiği iki celsesindeki -çalış- maları aşağıda anlatılan Cümhüriyet Halk Partisi Ankara Vilâye- ti kongresi münasebetiyle Ankara Valisi ve İlyönkurul Başkanı Bay N. Tandoğan dün akşam Şehir lakantasında kongre delege- lerine bir ziyafet vermiştir. Çok neşeli geçen ve geç vakite kadar devam eden bu ziyafette, Dahiliye Vekili ve Parti Gnel Sekrete- ri Bay Şükrü Kaya pek güzel bir nutuk söylemiştir. Devamlı al- kışlarla sık sı kesilen bu güzel nutku sayfalarımıza alıyoruz: Arkadaşlar; Sizi Cümhuriyet Halk Partisi An- kara vilâyeti köngresi üyeleri olarak hürmetle ve muhabbetle selamlarım. Türkiyenin bütün vil yeleri, vilâyet köngrele bulunuyorlar. Sizin yüksek şahsiyetle- rinizde onları da selâmlamakla müfte- hirim, Büyük türk kütlesinin siyasi ve İdari işlerinin mesuliyetini üzerine a- lan Halk Partisi müi ketin küçük, büyük bi zakere ettiler, ediyorlar. Zuu meseleler, memleket idaresine taal- lük eden bütlün işlerdir. Bu işler arasın. a en ücra ismi bilinmiyen köylerin bile işleri, düşünceleri ve derdleri, atiye aid fikirleri, ideâlleri ve görülmekte olan İşlere aid tenkidleri, mülâhazaları var- dır. Bu, Türkiye'de görülen ve görül. mekte olan her İş, geç rhi ve vakra görüşülmüş, tekrar, yeni baştan mütalea ve mülâhara edilmiş, görülecek İşler birer, birer tekrar muhakemeden Beçirilmiş demektir. * Köy ocaklarından başlıyarak — nahi. ye ve kazalarda konuşulan, tetkik, ten- kid ve takdir edilen her iş nihayet vi» Tâyet kongrelerinde görüşülmüştür. Ve son olarak büyük kurultayda görüşü- lecektir. 'Türkiye Cümhuriyet Halk Partisinin kurduğu ve yürüttüğü rejim böyle bir demokrasidir. Biz, halkım halk için ve halk tarafından idaresi diye andığımız 'Atatürk rejimini böyle anlıyoruz ve böyle tahakkuk ettiriyoruz. Bize demok- rasinin en yüksek payesine vasıl ol. Mmuş diye gösterilen yunan, Roma, ve Ortaçağ ve Avrupa demokrasilerinin ve bugün içinde bulunduğumuz çağın de- mokrasi diye yadettiği rejimlerin esa- sınr biliriz. Atatürk inlalâbına kadar demokrasi ve halk idaresi demek, milletin reyleri- ânj bir araya — toplryarak tikten sonra muayyen re etmek silleri memle- TİNİ mü- Müzakere mev- nin ekseriy mebuslarını & bir devre içinde memleketi demekti. Bunda en çok na en iyi demokrat denirdi ve hâlâ € böyledir, Dünyada dem; ler kurarak muvaflaki vardır ve olmuştur. şında geçen dahili hâdisel kib etmekle beraber kimsc ne karışmak şiarrmıza uymadığı için, bunları ilmi bakımdan hattâ objektif de olsa dalma millt mütalealarımızm haricinde bıraktık, Beşeriyet tarihiyle başlayan türk ta- rihinin busust icabları türkleri bin bir tecrübeden sonra, yani otokrasi ve teok- raşinin tatlı ve acı neticelerini gördük- ten sonra arızi bir takım — sebeblerle memleketi, istilâ edilmiş, istiklâli, hür- riyeti elinden alınmış bir hale getirmiş- ti. Bu hazin ve elim devirleri hep bera- ber yaşadık ve bu tarzı idarelerin fel. sefesini birlikte yaptık. En büyük haki- kat büyük milletlerin beşeriyet tarihi nin yerinde asırların teakubiyle ne- gilden, nesile yaptıkları büyük tecrübe- dir, Tarihte bu tecrübeyi yapan ve ya- şatan milletler de çok değildir. Türk milleti bu milletlerin nadir- lerinin başında gelir. Onbinlerce sene » çalışmalarını bugün bitirecektir nan kaza ve vilâyet kongreleri Atatürkün bu işaretini takib ederek bütün mem- leket işlerini birer, birer mütalea tenkid eder. ve Her vilâyetin idare amirleri, parti- nin en büyük memurları kongrelerin huzurunda bütün işler hakkında lâzım. gelen her izahatı verirler. Partinin mümessilleri icab eden her mütalcayı beyan ederler ve icab eden €. H. P. wilhyet kongresinin dünkü-celselerini halkevi çay salonunda yapmıştır. pek çok rejim inkilâbları geçiren türk milleti, kendine mahsus, tarihi bir vasıf olarak bulunduğu Büyük Önderi, ona ta- rihin en müşkül devrinde tutacağı yolu, kurtuluş yolunu gösterdi: Halk - için halk ile... Memleketi istilâdan kurtaran Atatürk, memleketi idare için bir parti kurdu ve adına Cumhuriyet Hatk Parti- si dedi ve bütün rejimi bu ifadelerin Manasına, mefhumuna ve bunların tefsi- rine bırakmadı. Bunun şeklini ve teşek- külünü tayin etti. Bu beynelmilel ilmi ve umum? tabiriyle demokrasi de olsa, Manası, mefhumu ve tatbiki - itibariyle yepyeni bir idealin ifadesidir. Bu ideale göre halkın ekseriyetinin intihabını ka- zanmak memleketi idare için kâfi de- gildir. İntihabr. kazanarak memleketi muayyen bir müddet için idare etmek kâfi gelemez. Bu bir nevi diktatörlük olur. Atatürk inkilâbr her nevi red ve hattâ tard eden bir rejimdir. Halk vekil ettiği mebuslarının ve hükümetin Hlâbr T zaman, her yerde kendisinin kabe edebilmeli İşte biz bu yol anmiş bulunuyoruz. Memle n ocak ve nahi- senede bir topla- İSPANYA İSYA Madrid bombardımanının bilânçosu Madrid, 26 (A.A.) — Dün öğleden sonra Madrid üzerine âsiler tarafından atılan büyük çaptaki mermilerin sayısı otuz kadardır. Telefonika mahallesinde bombardı. man gerek obüslerin patlaması, gerek kaldırrmlara düşen ve parçalanan cam ve camekânların çıkardığı gürültüler yü- zünden halk müthiş bir heyecana düş- istasyonuna ve evlere bir hücum olmuştur. Hasara nisbetle yaralıların sayısı azdır. Bir çok milisler asayişi muhafaza müş ve yeraltı demiryolu için hemen her suali sorarlar. Tatmin edilmiş olan izahat karara geçer. Tatmin edilmemiş olan merkeze gelir ve merkezde dikkat ve hassasiyetle tetkik edilir. Bunlar icabına göre hükümete, icabına göre "(Sonu 6 imcı sayfada) 27 İLKKÂNUN 1936 PAZAR _.Dış ç sayfalarımızdadır haberle imiz iç - HER YERDE (5) KURUŞ ULU ÖNDERİN Ankaraya ayak bastığı günün on beşinci yıldönümü 5 “ Bu münasebetle bugün şehrimizde bir çokv şenlikler ve spor hareketleri yapılacaktır. Millt Şef — Atatüri ayak bastığı günün 15 in münasebetiyi şenlikler yapılacaktır. Gündüz #aat on beşte Ankara Halk- evinde Dumlupınar nahiyesiyle Anka- ra Halkevinin beraberce hazırladığı tö- ren yaprlacaktır. Tören de milli oyun- lar oynanacak, şiirler okunacaktır. Bir- çok eğlenceler hazırlanmıştır, Gece saat 20.30 daki tören bir nu- tukla başlıyacaktır. Sahnede Ankaranın büyük bayramını kutlarken kaynayış ve heyecan canlı bir şekilde Ankaraya Öösterile. cek, bir mektebli kız Atatürk devrini sözle anlatacak, bundan sonra efeler ve genç mektebli kızlar millt oyunlar oy- nıyacaklardır. Şiirler de okunduktan sonra Cüm- hür Reisliği flarmonik orkestrası bir könser verecektir. Konserden sonra, kurtuluş savaşındaki — kahramanlıkları anlatan bir perdelik piyes Halkevi a» matörleri tarafından sahneye — konula- caktıı Büyük bayramdan, bütün ankaralıla- rın hisselerini alabilmesi için, program (Sonu 5 inci sayfada) Delegasyonumuz dönüş yolunda Pöti Jurnal diyor & lerini kırar ve sulhu Geçimsizlik... teahhüdlerine sadık memleketlerin cesaret- korumak istiyen poli çamız da yanımızda olması elzem olan bir devleti bizden uzaklaştırır...”” Paris, 26 (A.A.) — Anadolu ajansı- nın hususi muhabiri bildiriyor: Delegelerimiz dün akşam saat 22 de Semplonla hareket ederlerken istasyon- da Paris büyük elçimiz Suad Davaz, Londra büyük elçimiz Fethi Okyar ve BB, Politis, Puritch ile Türkiye büyük elçiliği erkânı tarafından uğurlanmıştır. Delegelerimiz Belgrad ve Atinadan geçeceklerdir. Pöti Jurnal diyor ki: “Bu devirde Akdenizin şark kapısını kontrol eden bir milletle çok iyi münase- betler muhafaza etmek pek mümkündür. Türkiye ile bozuşmakta hiç bir menfaa- timiz yoktur. Bilâkis onunla dostluk en iyi dış politika ananelerimize uygundur. HATAY HABERLERİ Köylüleri aç bırakığorlar, vey vermiyenler mahküm oluyor Sancakta tezyikin devam ettiğini bildiren haberler gelmekte devam edi- yoz. Suriyeden İstanbula gelen bu hu- susi haberleri oradaki arkadaşımız te- lefonla bize bildirmiştir : Lâzkiye, 26 (Husust) — Sözde san- cağın asayişini bozmak suçu ile Antak. adliyeye verilmiş oları doksan ki- . Geri ka- aran- yad şiden kırk kadatı mevkuftu lanlar henüz adan ktadır. Humus, 26 (Hususi) — Vergi borç- larınm tahsili bahanesiyle sancağın her ! takibler tazyik ve köşesindi N I tedbirler almışlardır. Patlamalar biri biri ardından bir saat kadar sürmüştür. Sa- at 17 de sükünet geri gelmiş ve düşen mermilerin patlayış noktalarında yükse- len dumanlar da tedricen saat 17.30 da dağılmıştır. Telefonika'nın pencerelerin- den ciddi hasara uğrayan damlar görül. mektedir. Ölülerin sayısı henüz belli de- ğildir. Âsi tayyarelerin hareketleri Rabat, 26 (A.A.) — Sevil tadyosu- (Sonu 6 racı sayfada) devam etmektedir. Bu hal bilhassa Rey« haniye mıntakasında pek şiddetlidir. 'Tahsildarlar köylülerin borçlu olup ol- madıklarını sormadan bütün köyün hay- vanlarını, köy evlerindeki eşyayı, yiye- cekleri toplamakta, beraberlerinde ge- len jandarmalar ve milisler tarafından derhal pazarlara kolunmaktadır. eden halk dev- kovulmakta rı olmadığını | let dalrelerinden dayak ve mallar yok bahasına Sancağı Suriy (Sonu 2. VATALARLAR NMT PD LDP IĞ Bugün İç sayfalarımızda: İKİNCİ SAYFA'DA Hukuk ilmini yayma Kurumunun konferansı — İç haberler — Dü- şünüşler — Dil köşesi, ÜÇÜNCÜ SAYFA'DA İstanbul mektubu (Neşet Halil Atay) — Diş haberler. DÖRDÜNCÜ SAYFA'DA Yabancı gazetlerde okuduklarımız — Blum tecrübesi, Tefrika: Cen- gel kitabı — Türkiyenin ekono- mik durumunda göze çarpan in- kişaflar, BEŞİNCİ SAYFA'DA Haberler — Tefrika: Bilinmiyen insan, İRRENİ S ERELTAUNE GUOT OA inci sayfada) Geçimsizlik hiç bir tehlikeyi bertaraf e- demez, fazla olarak teahhüdlerine sadık memleketlerin cesaretlerini kırar ve sul- hu korumak isteyen politikamızda yanı- mızda olması elzem olan bir devleti biz- den uzaklaştırmak gibi korku verici bir hatâ olur.,. Tarafsız görmenler 31 ilkkânuns da Sancakta bulunacaklar Cenevre, 26 (A.A.) — Türk » Fran« Sız anlâşmazlığının halline intizaren İskenderun ve Antakya sancağına gi- decek olan isviçreli, hollandalı ve nore veçli tarafsız üç görmen, bugün Ceneve rede toplanmışlar ve Milletler Cemiye- ti genel sekreterliğinden kendilerine refakat edecek olan norveçli B. Anker ve isviçreli B. Mottier ile temasa gel mişlerdir. Heyet, yarın hâreket edecek ve 31 ilk kânunda sancakta bulunacak- tır, Fıkra “ 1872 -1936 Şark Demiryollarının satın alınıma. &ha aid vesikalar, cuma günü Bayındır. lık Bakanlığında imza edilmiştir. Şir keti temsil eden zat bu fırsatla bir mus tuk söyliyerek demiştir ki: “Biz buras da bir milletin topyekün kalkınmasına şahid oluyoruz. Bu iktıtadi uyanışın kurbanları biz. olduğumuzu saklamak istemem. Artık, bundan sonra, Türki« ye'de yabancı sermaye için iknici safe ha gelmiştir: Bu safha, tam bir işbirlis ği olarak tecelli etmektedir..” 1872 de bir yarı - sömürgeye gelen şirket, 1936 sonlarında müstakil bir va» tandan ayrılmaktadır. Yalnız onun dö « ğil, bütün yabancı kapitalizim âleminin 1872 de ve tâ 1922 yö kadar güttüğü ga ye, kendi hesablarına haklı olarek, türk tapraklarını sömürmekti: henüz şark ve islâm ortaçağ'ının karanlığı içinden çıkmıyan bir çok memleketlerde bugün de olduğu gibi, yarın da olacağı gibit Fakat şimdi garb âleminin hür devletle- rinden biri olan Türkiye ile vatan şart« ları içinde işbirliği devri gelmiştir. Osmanlı Türkiyesi, tütün rejisinin adında görüldüğü üzere, müşter e- külmenfaa bir mücssese idi Ancak, bu menfaat — beraberliğinin en küçük payı türklerindi. Kemalist Türkiye, yalnız türklerindir: o bir tek menfaati temsil eder. Bu prensipi ve onun bütün disiplinlerini kabul eden hiç bir teşebbüsle biğlikte çalışmağı reddetmez. Şirket müdürü hakikatı iyl kayramıştır, — Fatay «