12 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 m Enka Son dakika Fransa bize daha geniş ve müsaid teklifler yapacak Populaire gazetesi, siyasetini bırakıp Türki Pariş 11 — Gazete devam ediyorlar. Ö Fransa savsaklama ile dost kalacak diyor ak meselesi hakkında hararetli yazılar yazmıya tesi Fransa tarafından Türkiyeye daha ge ağını, bu aradabir Fransız - Türk paktı imza! £ een Şalmia ediyor ve Yraria, bügüne kadar takib ettiği Mr u lerkedip Sancak meselesini tetkik edecektir. Fransa her şeye iye ile dost kalmak İstiyor. dedikten sonra «Bakalım Türkiye luğumuzun idamesi arzusu Fransanm Suriyedeki rabıtasına karşı ka- ça mal olacaktır.» cümlesini ilâve etmektedir. Ukrayna isyan mı köylüleri ettiler? Leh menbalarından gelen haberlere göre iki taraftan 1000 ölü ve yaralı var Varşova 12 — Buraya gelen haber: dan bildirildiğine göre Leningradda lere göre Ukraynada vahim kargaşa- lıklar çıkmıştır. Köylüler, -vazıyedle- re mâni olmak için ayaklanmışlardır. Şimendiferler müstahdemleri de köy- Tülerle beraber hareket ettiklerinden hâdise mahalline asker sevketmek imkânsızdır. Polis müfrezeleri, ayak- Tanan köylülere ateş etmişlerdir. Ge- len haberlere göre ölü ve yaralıların miktarı bine baliğdir. Valen 12 (Lituanya) o Leningrad- kargaşalıklar çıkmıştır. (Akşam: Leh ve lituanya menbâ- larından “gelen yukarıki haberleri, Sovyet mahafilinden verilecek melü- mata intizaren ihtiyatla karşılamak lâzımdır. Çünkü bir çok ecnebi men- balardan arasıra verilen bu gibi kıyam haberlerinin sonsadan asılsız olduğu bir çok defalar anlaşılmıştır.) Riga 12 — Moskovadan gelen haber- lere göre Radek kurşuna dizilecektir. İngiltere endişe Klod Farerin etmiyor Almanların Fasa asker gönderdikleri doğru değil Londra 11 (A.A.) — İngiltere hükü- meti Fasdaki vaziyet hakkında İngiliz membalarından gelen yeni haberler almıştır. Bu haberlere göre son zamanlarda Almanların İspanyol Fasında büyük bir İaaliyetie bulundukları teyid etmekte Jakat Alman kılalarının Fasa ihraç &- dildiği hakkındaki haber teeyyüd et- memöktedir. Ceula şehri ve civarında tahkimat yapıldığı da teeyyüd etmemiştir. Ceuta İsmindeki! küçük şehrin ismen hâlâ Fas sultanmın hâktmiyetinde bulunduğu ve İspanyol Fasında cari kanunların haricinde bir statüko ile idare edilmek- $e olduğu hatırlardadır. İngiliz mahafilinde, İngilterenin İs- panyol Fasındaki vaziyeti ciddi telâk- ki etmediği söylenmektedir. Londra 11 (A.A.) — Manchester Gu- ardian gazetesinin siyasi muhabiri Al- manların İspanyol Fasına hulülleri me- selesini mütalea ederek diplomatik ma- hafilin bu meseleden dolayı büyük bir endişe izhar etmediğini, yalnız bu işin yahamet kesbetmesi ihtimali bulundu- ğunu kabul etiğini bildirmektedr. İNGİLTERE DEVLETLERE BİR NOTA VERDİ Londra 11 — İngiltere hükümeti Pa- ris, Berlin, Roma, Moskova, Lizbon se- firleri vasıtasile Fransa, Almanya, İtal- ya, Sovyet Rusya ve Portekiz hükümet- lerine birer nota vermiştir. Notada İs- panyaya gönüllü gönderilmesinin önü- Fransız baliriyesi Akdeniz sahilindeki egzersizleirn sebebi nedir? Paris 11 (AA) — Anadolu jan- #inın hususi muhabiri bildiriyor; Ga- zeleler bahriye nezaretinin bir teb- dlğini meşrediyorlar. Bu tebliğde Atlântik ve Akdeniz filolarının her yıl ikinci kânunda birisi garbi Afrika, diğeri Akdeniz sa- hilleri istikametinde mutad egzer- sizler yapacağını, limanlarda görü-. len hareket ve fasliyetin başka bir sebebi olmayıp bü bazırlıktan ileri güm ifade e; / yaveleri Peti Jurnal bu bilgisiz akademisiyene muskit bir cevab verdi Paris 11 (A.A) — Anadolu ajansı- nın hususi muhabiri bildiriyor: Claude Parrere «Lejournal; da «Neden Türk- ler bize meydan okumağa cesaret edi- yorlar?» Serlevhası altında neşrettiği bir makalede diyor ki: «Çünkü biz ektiklerimizi biçiyoruz. Renin işgaline karşı sustuk, İntiha- batla hiç bir fırkanın programında buna karşı protesto yoktur. Bu alâka- sızlığa ilâveten sosyal masraflarla, devalüasyonla mali itibarımız da sar- sıldı. Yiğit ve zengin milletimize kim- se inanmaz oldu. Ruslarla anlaşmış görünerek Türkleri ve Balkanları kız- dırdık. Bu memleketler de zafımızdan istifadeye fırsat kollıyan intikam isim- li gizli bir teşkilât bile vardır» Farrere Antakyanın Suriyeye ait olduğunu ve bu meselede Fransanın, menfaatı ka- dar milli şerefinin de mevzuu bahsol- duğunu kaydederek makalesini bi- tirmektedir. Bu makale hâlanda Petit Joumal şu mütalâayı yürütmektedir: «Bir akademi âzasının harici siyasette bu kadar bilgisizliği hayret bahıştır. Mos- kova ile ittifak eden ilk devlet Atatür- kün Türkiyesidir ve bizlerin Rusya - Fransa paktını bir Fransız - Türkiye itilâfiyle itmam etmemiş olmamiz tenkid edilmelidir.» Petit Journalın bu bilği noksanı hakkındaki mütalâası şüphe yok bü- tün Türklerin efkârına teretiman ad- dedilebilir. Papanın vaziyeti ağırlaştı Ankara 11 — Atatürkün meclisin kü- şadında irad ettikleri senelik nutukta işaret buyurdukları ve İsmet İnönünün verdiği direktiflere uygun olarak yeni bir toprak kanunu projesi hazırlanarak başvekâlete verilmiştir. Sıhhat vekâleti bu projeyi iskân bakımından tedkik için bir komisyon teşkil etmiştir, İstanbul sıtma mücâdele reisliği sıtma mücadele reisliğine Samsun mü- e AKŞAM ———— e e e a unusani 1 Bu Sahbahki Telgraflar Berlin 11 (A.A) -— Ananevi yık başı kabul resmi bugün her zaman- ki gibi devlet reisinin ikametgâhın- da yapılmıştır. M. Hitler ordu mü- messillerini kabul etmişti Setirlerin en kıdem an Papa- nın vekili hasta olduğndan Fransız sefiri M. Fran - Foncet sefirler heyeti namına bir nutuk söyliyerek ye- ni senenin dünya için bir sulh senesi olmasını temenni eylemiştir. M. Hitler teşekkür makamında söy- lediği nutkunda ezcümle demişti ki: «Almanya cenabı hakka karşı de-, rin bir şükran hissiyle mütehassis olduğu halde geçen seneye doğru memnuniyetle bir nazar atfedebilir. Milletimizin mevcudiyetini temin et- mek için girişmiş olduğumuz müca- delede sarfettiğimiz gayretler büyük muvaffakıyetlerle neticelenmiştir. Di- ger taraftan biz Almanyaya dünya- daki vaziyeti bakımından bütün bü- yük milletlerin müstefid olmakta . Adanada yeni ys iki mahalle Birine Atatürk, birine Kızılay adı veriliyor Ankara 11 (Akşam) — Sıhhiye ve- kâletinin Adanada seylâpta evleri yı- kılanlardan muavenete muhtaç olan- ların evlerini yaptıracağını bildirmiş- tim. Adana vilâyeti vekilaetö müraca- at ederek bunlar için yüzer evlik iki ma- halle yaptırılmasını dilemiş, vekâlet de bu dileği esas itibarile kabul ederek mütemmim malümat istemiştir. Adana vilâyeti. yeni mahallelerde park, mektep, polis karakolu ve saire gibi tesisatı vilâyet bütçesinden ay- rlacak para ile ypatırmağı deruhte et- miştir. Yeni mahalleler Atatürk ve Er zılay adlarını alacaklardır. Profesör Levinin muavinliği Ankara 11 (Akşam) — Arkeoloji müzesi müdür vekili ressam B. Ce- mal, Güzel sanatler akademisi profe- sörlerinden Leopold Lövinin mua- vinliğine tayin edildi. İzmirde maçlar İzmir li (AA) — Yapılan Jig maçlarında Altay - Bucayı 65 -0, Göztepe - Burnoyayı 3-0, Altınor- du - Demirsporu “6 - O ve Kürşıyaka - İzmirsporu 4 - 3 sayı ile yenmişlerdir. Çimento geliyor 800 tonluk ilk parti İzmire çıkarılacak Ankara 11 (Akşam) — Çimento ihti- kârını önlemek için Ankara memurin kooperatifi tarafından 30 bin ton çi- elim mento ithal ve tevzi edilmesi kararlaş- tarılmıştı. Bu çimentodan bit Yugoslav firmasina sipariş edilen 800 tonluk ilk parti İzmire gelmiştir. Ege mıntakasına tahsis edlien bu çi- mentoların tenzilâtlı tarifeye tâbi tu- tularak gümrükten geçirilmesi tebliğ edilmiştir. Maliye vekâleti çimento ithali için ta» nınmış ecnebi firmalar tarafından ya- pılan yeni teklifleri tedkik ediyor. İz- mire çıkarılacak çimentonun satış fia- ti vekületçe tesbit edilerek bildirilecek- tir, Şoförler ne istediler Şoförler cemiyeti idare heyeti dün belediyeye başvurmuş, taksi ötomo- bilerde kırnimaz cam kullanmak mecburiyetinin kaldınlmasımı, sıra beklemek için bir tallmatname yapıl- masını, belediye resimlerinin azaltıl- Oldukları haklar da temine muvaf- fak olduk. Fakat bilhassa tebrike şayan gö- rülen nokta Almanyada bir çok mil- letlerin yükü altında ezilmekte dukları bir musibeti tahfif etme) muvaffak olmaklığımızdır. Bu musi- bet işsizliktir. Bu yeni sene zarfın- da milletin selâmetine matuf olan bu işe devam edeceğiz. Buna bütün kuv- vetimizi hasredecöğiz ve bü musibeti hafifletmek için Alman rillletinin ik- tisadi istiklâlini temine çalışacağız. Burdan maksadımız Almanyayı di- ger milletlerle alâkası kesilmiş bir hale getirmek değildir. Kanaatimiz şudur ki hakikaten salim bir mili ekönomi hususi eşhasın salim eko- nomisine istinad edebilir ve umumi- yetle cihandaki iktisadi buhranın halli muhtelif milletlerin çekmekte oldukları dahili, siyasi ve iktisadi buh- ranm halline bağlıdır. Alman mil letinde siyasi ablâki ve iktisadi ni- zamı tesise çalışırken kanaatimiz şu- Berlinde yeni sene merasimi M. Hitler “Bugünkü kaygı kaygular Avru Avrupayı tehdid eden tehlikeleri zamanında görüp takdir etmeğe yarayacak bir ihtar olmalıdır,, diyor &ur ki bunu yapmakla sizin de bk hakkin telmih buyurduğunuz kay” guları, endişeleri bertaraf et yardım etmiş olac: Ümit ederim ki bü terakkişine geniş mi edecek olan teşriki me vam hususundaki bu halisane arzu- muz diğer hükümetler tarafından dâ anlaşılacaktır. Püvaki hali hazırdaki Kaygular bü- tün milletler için, sulhü ve Avrupa- nın inkişafını tehdid eden tehlikele- ri zamanında görüp -tâkdir etmeğe yarayacak bir ihtar olmalıdır. Bu ihtar aynl zamanda azimkâra- ne bir surette milletler arasında ha- kiki. bir anlaşma, hakiki bir uzlaş- ma -temini maksadile çalışmağa da davet edecektir. Bu anlaşma Ve u?- laşma bütün memleketlere kendi ik- tisadi hayatlarını yaşamak imkânı- nı verecektir ki bu da bütün b:ş9- riyetin refah ve terakkişinin en emin zımânıdır, Avukatlar kongresi| Malagaya karşı Adliye vekili mühim bir | Hareket başlıyor nutuk söyliyecek Ankara 11 (Akşam) — Yeni avukat- lar kanunu projesini görüşmek üzere ayın on üçünde toplanacak avukatlar kongresine muhtelif barolardan kırk kadar murahhas iştirak edecektir. Mu rahhaslardan bazıları gelmişlerdir. Adliye vekili Şükrü Saraçoğlu kon- gre münasebetile mühim bir nutuk irad, edecek, adli siyasetimizin hedefini an- latacaktır. Adliye vekili cumhuriyet devrinde adliyemizin yüksek mevkiin- den bahisle bu mevkide hâkimlerin ve «avukatların rollerini tebarüz ettirecek- tir. Yeni kanun projesinde avukatlık mesleğine kabul şartları staj müddeti, avukatlık hak ve vazifeleri, barolar hakkında mühim hükümler vardır. Projede avukat ücretleri hakkında aza mi ve asgari olarak iki tarife kabul edilmiş, ceza davasının neticesine gö- re değişen ücret tayini menedilmiştir. © Sahte | şahadetnameler » İPara mukâbilinde dağıtan şebeke hakkında tahkikat İstanbulda para mukabilinde mek- tep şehadetnameleri tanzim eden bir şebeke hakkında Maarif vekâleti ve em- riyet müdürlüğü tahkikat yapmakta- dırlar. Şimdiye kadar yapılan tahki- katlan anlaşıldığına göre sahte diplo- ma kumpanyası imza ve mühürlerini taklid ettiği birçok mektepler namına verdiği şehadetnameler için bir tarife tenzim etmiştir. İlk mektep diploması 200, orta mektep 300, lise diploması 500 liradır. Bu şebeke hakkında yapılmakta olan tahkikat yakında neticelenecektir, Fransa hariciye nazırı Parise döndü Paris 11 (A.A.) — Rivlera sahilinde istirahat etmekte olan M. Delbos bu sâ- bah saat 10 da buraya gelmiştir. Nazır Hariciye nzaretine giderek mesal ar- kadaşlariyle bir müddet görüştükten sonra Perigauta gitmiştir. Japonyada 350 komünist tevkif edildi Tokyo 11 (A.A.) —İç bâkanının bil dirdiğine göre, Koredeki Formose ada- sında Japonyada ve Şanghayda, çok- tanberi menfi bir faaliyet gösteren 350 kadar komünist yakalanmıştır, Bunlar $ bir yg plânı Hare idiler, Bir çok — Alman, İtalyan askerleri toplanmış Cebelüttarık 11 TU TA ) — Asiler, Ma- lagaya karşı yeni bir taarruz icrası maksadiyle, buraya yakın şehirlerde kuvvet toplamakladırlar, Ancak hükü- metçilerin mevzileri, bilhassa Epona ve Marabella'da çok kuvvetlidir ve na$- yonalistlerin yüksek kumandanlığı ha- li hazırda hudud mıntakasında üç bini geçmemetke olan nası Tist kuvvet- lerin asri silâhlarla mücthhez Rus kuv- vetlerinin mukavemetine maruz Kala- caklarını beyan etmektedir. Lalinea ve Algesiras'dan gelen haber- lere göre yakınlarda bu şehirlere birçok Alman efradı gelmiştir. Almanlarla İtalyanların mevcudiyet! ve sokaklar- da dolaşmaları halkı endişeye düşi mektedir. Halk, ergeç İspanyanın hir- çok aksamının Almanya ile İtalyanın eline geçmesinden korkmaktadır. MADRİD ETRAFINDA VAZİYET Salamanka 11 (AA) — General Frankonun kuvvetleri dünkü pazar gü- nü ilk defa olarak üniversite mahalle- sine kadar ilerlemiş olan kıtalarla te- ması temin etmiştir. Bu kıtalar, ilerle- dikleri gündenberi düşmun ateşi altın- da bulunmakta idi 'Tayyarelerle yapılan keşiflerden hü- kümet kuvvetlerinin Escorial ve Gva- darramayı tahliyeye devam etmekte ola duğu anlaştmaktadır.. Hollanda hey a heyeti Ticaret v ve sanayi nazırları bu ay içinde gelemiyecek Ankara 11 (Telefon) — Dün İstan- bula gelen ve yarın buraya gelmesi beklenen Hollanda ticaret heyetine memleketimizde sanayi işlerile alâka- dar olmak üzere ayrı bir heyet te re- fakat etmektedir. Hollande ticaret ve sanayi nazırlarının memleketimize yapmak istedikleri resmi ziyaret veli ahd prens Jülyananın izdivacı ve Hol- Janda meclisinde bütçe müzakereleri yarın gelmesi bekleniyor. 3000 kilo külçe altın getirmişiz Solya 11 — Utro gazetesine göre, Londradan “Türkiyeye gönderilmekte olan 53 sandık içinde 3 bin kilo külçe altın evvelki gün Bulgaristandan <ızle İBEPsöliy | EEBFEŞFESERREE BEŞRELŞERİZTEİ ERAT EREEİşçARREZEZŞL öç BE ŞEĞERESEİRİREİ