12 Ocak 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12 Ocak 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

İ Brie Me İğ 2 Kânunusani 1937 AEŞAMDAN AKŞAMA, Yeni rejim, yeni teşkilât, yeni zihniyet Rejimler değişiyor, usuller değişi- yor ve bu değişme esnasında - bütün ui gelişme devirleri gibi - insanlar azçok ıztırab çekiyor. Hiç bir istihale Sarsıntısız olmaz. Her sarsıntı cemi- Yetlero ve ferdlere acı verir. Bunun rından çıkarak değişim ve gelişime uğryan cemiyetlerde şikâyetler, si zıntılar çok olur. Bütün insanların Yahatını, kazancını, servetini muha- faza etmek şartile cemiyetin yapısını değiştiren morfinli tedavi usulleri Politikada henüz keştedilmemiştir. Devletlerin vazifesi, olsa ola, bu yeni doğurum ağrılarını hafifletmek, Bstihale devrini kısaltmaktır. bu asrın en bellibaşlı değişim tipidir. Faşist olsun, komü- BİSE olsun, hattâ Amerika gibi yeni vsülde demokrasi olsun, yahut bizim- ki gibi Kemalist rejim olsun... Bütün bu inkılâp sistemlerinin müşterek Yaslı şu veya bu şekilde, daha az ve Ya daha çok kuvvetli devletçiliktir. Bu inkılâp €snasmda, sarsıntıların daha uzun veya kısa sürmesi, devlet dehilen eski wzviyet ve teşkilât detletçilik denilen yeni rejime çabuk VEYA geç tetahuk etmesine bağlıdır. ag Peletçilik, birçok £içtimaf, iktisa- Vazifelerin devlet tarafından gö Yemek devletçilik değildir. «Devlet ticaret yapamaz, devlet bankacılık a devlet demiryolu işletemez >» diyenler bu noktada yani- yorlar. Devlet, eski tarzında bu İş- n hiç birini yapamaz, fakat yeni ie zda devlet, bu işlerin hepsini, ferd- daha iyi yapmak iktidarına » çünkü devletin elindeki yeke vasıta hiç bir ferdin elinde er. Nitekim, bizim yeni rejimde mühim işleri devletin, eski hu- Eörülüyo, daha iyi yaptığı sk, eski devlet zihniyet ve kaldırarak onun yerine a ereb sahipleri kadar işle © er mütehassıs teşkilât ikame ine Tejim demektir. Devletçilik Te rai İyi semere vermesi için yak Şu veya bu işle alâkadar devlet ln değil, en mühim vekâlet- &n küçük kaleme, banka ve de Ha yullarından tapu ve tahsil dairele- ön Kadar bütün teşkilâtın, zihniye- / â : Hava soğudu hava biraz daha soğumuş, ter- Te 2 dereceyo kadar inmiştir. T şimal rüzgüri esmekte, vakit ii kar yağmaktadır. in Sıcaklık azami 5 derece idi. Rüz- Taç alden saatte 20 kilometre sü- tartı, iştir. Bugün de hava kapalı ve) Sert bi Yakit yn yola kaymak İçi diye halkın fikrini soruyor , itfaiye mektebi |Yeni Ziman projesi, Talebe teşkilâtı Dünden itibaren derslere başlandı İtfaiye mektebi dün sabahtan iti- baren açılmıştır. İtfaiye işlerinin sek- teye uğramaması için her devreye bütün itfaiye talebe ve âmirlerinin iştirâk etmeleri doğru görülmemiştir. Her grupa ancak otuz kişi iştirâk edecektri. Dersler, sabahları saat 9 - 12 arası verilecektir. İstanbul itfaiyesi mensupları, mek- tebi bitirdikten sonra yeni alınacak- lar ve taşradan gelecek ilfaiyeciler derslere iştirik edeceklerdir, Ecnebi muhabirler Ankaraya gittiler İstanbulda bulunan ecnebi gazete muhabirlerinden dokuzu mesleki ko- Taylıklar hakkında görüşmek üzere dün akşam Ankaraya hareket et- Kendilerine Ankarada bulunan Tas, Alman istihbarat kalemi ve Ha- vas muhabirleri de iltihak edecektir. i beyannameleri Dünden itibaren dağılmağa başlandı İş kanunu mucibince işçisi beş kişiden fazla olan müesseselerde ça- tışan işçiler için doldurulacak beyan- nameler dünden itibaren kaymakam- lıklar tarafından kendi mıntakala- rmdâki müesseselere dağıtılmağa baş- lanmıştır. Bu dağıtma işleri her mıntakanın polis teşkilâtı ve mahalle mümessil- leri tarafından temin edilecektir. Be- yannameler bu ay sonun& kadar mutlaka doldurulup iş bürosu min- taka müfettişliğine verilecektir. Her kaza hududu içindeki mücs- seselerin mikdarı malüm olmakla be- râber, alâkadar makamlar tarafın- dah unutulup beyanname almıyan müesseseler de ay sonuna kadar bu beyannameleri doldurmağa ve iş mü- fettişliğine vermeğe mecbur olacak- lardır. Hem hırsızlıktan, hem haka- retten mahküm oldu İki gün evvel Mişon adında âzılı bir hırsız muhtelif hırsızlık suçların- dan ikinci ceza mahkemesinde mu- hakeme eğilmiş ve on dört ay müd- detle hapse mahküm olmuştur. yi şon bu kararın tefhiminden sonra mahkemeden çıkarken . heyeti hâki- meye hakaretimiz mahiyette bazı sözler sarfeltiğindim hakkında evrak tanzim olunarak cürmü meşhud iş- lerine bakan asliye dördüncü ceza mahkemesine verilmiştir. Dün dördüncü ceza mahkemesin- de yapılan muhakeme neticesinde Mişonun hakaret suçundan da dört ay, yirmi gün müddetle hapsine ka- rer verilmiğtir, Mişon bu defa «Allah bereket versin» diyerek mahkemeden İ çıkmıştar. azırlanıyor Yakında İngiliz mühen- dislerinden mürekkep bir heyet gelecek Meşhur İngiliz maliyecisi ve Londra ticaret odasi reisi, Gibbs müessesesi sahibi SirGibbs iş-arkadaşlarile bir- likte İstanbul limanında yaptığı ted- kikatı bitirip Londraya gitmişti İngiliz maliyecisinin Timan umum müdürlüğile temaslarından da Mmüs- bet bir netice elde edilmiş ve İstan- bul limanı projesinin Gibbs mües- sesesi tarafından yapılması hususun- da iki taraf mutabık kalmışlardır. Bu münasebetle gelecek hafta Gibbs müessesesi mühendislerinden mürekkep bir heyet limanımızda ted- kiknttn bulunmak üzere şehrimize ge- Tecektir. Mühendisler imanın her tarafını tedkik edecekler ve rıhtamların vazi- yetini, gemilerin limanda demirli- yecekleri veya yanaşacakları mevki- İeri, denizin limanın muhtelif yer- lerindeki derinliklerini projede tes- bit edeceklerdir. Soğuk hava antrepolarile sahiller- de kurulacak yeni fabrikaların yerle- rini de mühendisler tayin edecekler. dir. Bu münasâbetle şehrin umumi! manzarası bakımından mütehassıs Prostun şehir plânı da göz önünde tutulacaktır. Aynca İngiliz mühendisleri, bura- da bulunduğu takdirde şehircilik mü- tehassısı ile de temaslarda buluna- caklardır. Müstakbel Ilman projesinin tatbi- katına başlanmasile İstanbul Ilmanı- nm dünyanın en güzel ve modem manı haline getirileceği haber ve- riliyor. Edirne hattı Tarifelerde değişiklik için tedkikata başlandı Ankaradan şehrimize gelen Devlet demiryolları idaresi tarifeler dairesi müdürü B. Naki dün Edirneye git- miştir. B. Naki İstanbul - Edirne hattında tedkikat yapacak ve hazır uyacağı rapor hazirandan itibaren esaslı şekilde ıslah edilecek olan Av- rTupa hattı dokuzuncu işletme mü- dürlüğünün yolcu, yük ve sefer tari- felerinin tadiline esas teşkil ede- cektir, İstanbul - Edirne hattındaki tedki- katın ikmalinden sonra banliyö hattı ayrıca gözden geçirilecek ve her hu- susta yapılması zaruri görülen tadi- lât raporda tesbit edilecektir. Tarifeler dairesi müdürü Edirne- den dönüşünde dokuzuncu işletme müdürü B. Salâhnddinle banliyö hattı için temaslarda bulunacaktır. Bir kadın sokakta düştü, başından ağır yaralandı Beyoğlunda Asmalımesçidde otu- ran Amelya adında 50 yaşında bir kadın dün Tarlabaşı caddesinden ge- çerken ayağı kayarak düşmüştür, İh- tiyar kadının kafası taşlara çarpa- rak ağır surette yaralanmıştır. Amel- ya söz söyliyemiyecek bir halde has- taneye kaldırılmıştır, Bay Amcaya göre... Konfederasyon hazırlıkları bitmek üzere Talebe birliğinin lâğvinden sonra Üniversite talebesine ait işleri gör mek üzere Halk partisine bağlı ola- Tak bir talebe konfederasyonu teşkil yazılmıştı. Ien eski cemiyetlerine ait işleri sü- ratle tasfiye edecekler ve konfederas- yonun esasını teşkil edecek yeni hu- susl teşekkülü kuracaklardır. Her fakülte de kurulacak bu ye- ni teşekküle içlerinden beşer kişi ayıracaktır. Fakültelerden gelecek bu beşer ki- şi konfederasyonun umumi merke ini teşkil edecektir. Halk partisinde çalışacak olan kon- federasyonun relsliğini her sene bir fakülteden seçilecek bir mümessil yapacaktır. Bu suretle nöbetle her fakültenin bir mümessili reislik işini görecektir, Kocaları dövmüş İki kadın polise müra- caatla şikâyette bulundu Aksarayda oturan Nazmiye adın- da bir kadın dün yüzü gözü kan- lar içinde polis karakoluna giderek kendisinin kocası Mehmed tarafından döğüldüğünü ve * başından yaralam dığını söylemiştir, Beşiktaşta Saadet adında bir ka- dın evde kocası Ahmed tarafından fena halde döğüldüğünü 'söyliyerek polise şikâyette bulunmuştur. Bu iki şikâyet etrafında zabıta tahkikat ya- pıyor, Esnafa yardım işi dün de konuşuldu Esnaf cemiyetleri relsleri dün sa- bah ticaret odası esnaf şubesi müdü- rünün riyasetinde bir toplantı yap- mışlardır. Bu toplantıda gene esnafa yardım meselesi görüşülmüş ve bu hususta bir yardım şekli programı hazırlamak üzere seçilen komisyonun mesaisi ne- tieesine intizara karar verilmiştir. Reisler dünkü toplantıda bu sene- den itibaren tatbikine başlanmış olan esnaf cemiyetleri yeni muhasebe ta- limatnamesi etrafında da konuşmuş- lar ve ticaret odası esnaf şubesi müdüründen bu hususta izahat al mışlardır. Lâhna çalmak için girmiş, bostan sahibini yaralamış Dün sast onda Büyükderede Zin- cirlikuyuda Mehmedin tarlasma Ri- za isminde biri lâhana çalmak için girmiştir. 'Tarla sahibi Mehmed, Rı- zayı karakola götürmek isterken Rı- sa Mehmedi kaşı üzerinden bıçakla yaralıyarak kaçmış ise de biraz son- Ta yakalanmış ve müddelumumiliğe teslim edilmiştir. Kahkaha ve iştiha Üstad Selim Sırrının bir yazısını okudum, Radyoda tatlı tatlı konfe- ranslarını dinlediğimiz bay Selim Sır. rı hayatta kahkaha denilen şeyin ne büyük bir kıymeti olduğunu anlat- tıktan sonra diyor ki: «Bir kahkaha atmak acıkmak de- mektir.» Muhakkak olan bir şey varsa o da Diye buhranın lokantalar üzerin- deki tesirlerini anlata anlata bitire- miyorlar, mütemadiyen hallerinden şikâyet ediyorlardı. İşte tam bir fırsat. madem ki lo- 'kantalarda buhran var ve madem ki kahkaha da iştiha açıyor. işte tam istifade edilmesi lâzımgelen bir çare.. Bana kalırsa bundan sonra büyük lokantalar küçük birer öperet heyeti teşkil etmeliler... Taokanta biraz boş kalmea bu op ret heyetine, dükkânın önünde «Lü- küs Hayat», <ÜçSaats yahut daha gülünçlü bazı oyunlar temsil ettir. meli.. Gülen, kahkahayı basan: — Aman birdenbire karnım acıktı. diye içeriye dalsın... Sonra işsiz mizah muharrirlerine, karikatüristlere de iş çıktı, Bunları lokantalara almalı... Mese iâ müşterinin biri iki tabak yemek yedi «doydum.» diye sofradan kalk- mak üzere değil mi? Lokantanın hususi mizah memuru ve yahut karikatüristi hemen bir nükte savurmalı.. iki tabak yemek yiyen müşteri; messllleri, belediye mümessili tara- fından tasdik edilen ilmühaberler vermektedirler. Son zamanlarda bazı mahalle mü- messillerinin kanun hükümlerine uy- gun olmaksızın ilmühaber ve beyan- name verdikleri anlaşılmış ve bunla» rın bu hareketleri müfettişlerin tah- kikatı neticesinde tahakkuk etmiştir, Mesuliyeti görülen bu mümessiller. rin isimleri müddelumumliliğe veril- miştir. İddia makamı bunlar hak- kında kanuni takibat yapacaktır, gaya e, — li