4 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

sahife 2 Son dakika Italya hariciye nazırının mühim beyanatı Bu mülâkatta iki memleket için faydalı. bir anlaşma yolu çizildiğine kaniim Milano 4 — İtalya hariciye nazırı Kent Çiamo Milano mülâkatı münasebe ile şu beyanatta bulunmuştur: — Türkiye Hariciye vekilile temasta bulunmak fırsatını elde ettiğimden dolayı fevkalâde memnunum. Bu temas esnasında gerek Türkiyenin, gerek İtalyanın harici siyasetleri için çok faydalı bir arilaşmız yolu çizilmiş olduğu” na kaniim, İtalyada Türk milletine Karşı dalma mevcut olan sempati ve dost Tuk hislerinin. ne Kadar kuyvetli olduğunu muhterem Rüştü Aras bizzat gör- mektedir. Bu dostluk umumiyetle Akdenizde ve bilhassa şarki Akdenizde sulhun mu hafazası için elzemdir. Hariciye vekilimiz yarın Belgrada vasıl oluyor Milâno mülâkatı ve Balkan antantı konseyinin Atina içtima: hakkında M. Stoyadinoviçle görüşecek Belgrad 4 (Akşam) — Türkiye Ha. riciye vekili B. Tevfik Rüştü Arasın yarınki cuma günü, Milanodan buraya; gelmesi bekleniyor. Türkiye Hariciye | vekili B; Tevfik Rüştü Aras, Başvekil | ve Hariciye'nazırı M. Stoyadinoviç ile | Milano mülâkatı, Balkan antantı ve Balkan antantı konseyinin bu ay için- de Atinada aktedilecek içtima hak- kında görüşecektir. Londra 4 (Akşam) — İngiliz gaze teleri B. Tevfik Rüştü Arasla kont Cla- no arasında vuku bulan mülâkatı ehemmiyetle takip ediyorlar. Times gazetesi bu mülâkattan bah- sederken «Bunun bir hatime değil, bir başlangıç teşkil ettiğini çünkü Türkt- ye ile İtalya arasında normal diplomâ- si yollarile müzakereye devam. edile- ceğiniz yazıyor. 2 . . İngiltereye gemi . İngiliz bahriye nazırı Tür- kiye siparişte bulunursa kolaylık: gösteririz: diyor | Londra 3 (A.A.) — Röyter bildiriyor: Avam Kamarasında, Sir Samuel Hor bir suale cevaben aşağıdaki beyanat- ta bulunmuştur: «— Halen Türk hükümeti hesabına İngilterede hiç bir harp.gemisi inşa e- dilmekte değildir. Böyle gemiler hak- Yanda sor zamanlarda İtigiltertden ma- Jümat talep edildiğini de bilmiyorum. Fakat, Türkiyenin ihtiyaçlarının bizim kendi ihtiyaçlarımızı lüzumsuz yere sıkıntıya koymaması şartile, böyle in- şaatların İngilterede yapılması için, İngiltere hükümeti, mutat kolaylıkla” rı göstermekle blihassa memnuniyet hissedecektir.» Bir ingiliz zırhlı- sına bombaatıldı Ingiltere hükümeti Valensiyada teşebbüste bulundu Londra 3 (A.A.) — Reuterin öğren- diğine göre, İspanya hükümetine sid Üç tayyareden atılan üç küçük bomba Royal Oak ismindeki İngiliz zırhlısı- nın yanına düşmüştür. Tayyarecilerin İngiliz zırhlısım asilerin elinde bulu- nan Canarias kruvazörüne benzetmiş oldukları zannedilmektedir. Valenciadaki İngiliz maslahatgüza- rı hükümetin bu hâdiseye nazarı dik- katini celbederek bu gibi hâdiselerin tekerrürüne mani olmak için he gibi tedbirler alındığını sormak emrini al mıştır. Malagaya taarruz Cebelüttarık 3 (A.A.) — Havas sjan- si muhabirinden: Graf von Spce ve Koen ismindeki iki Alman harp gemisi, dün Algesiras önünde demirlemişler- dir, âsilerin ellerinde bulunan «Cuna- rias» «Baleares; «Almirante Cerverüs, «Canavas dei Castillo», «Dats, ve «No, 195 muhiribi bu sabah gelmişlerdir. Bu gemilerin Algesiras'da tahaşşüt- leri, hafta nihayetinde Malagaya karşı yeni bir taarruz beanlanıniii öldü- | Mecliste dünkü müzakereler Sıhhiye vekili iskân kanunu hakkında izahat verdi Ankara 3 (Telefon) — Meclis bir gün B. Refet Canıtezin başkanlığın da toplanarak Sümer Bank kanunu- nun li inci maddesinin değiştirilme- si ve İS inci maddesine bir fıkra ek- lenmesi hakkındaki kanun lâyihası | ile öğretici ve teknik filmlerin güm- rüksüz olarak memlekete sokulması hakkındaki kanın Jâyihasını müza- kere ve kabul etmiştir. İskân. kanununun bazı maddeleri- vin değiştirilmesi hakkındaki kanu- nun müzakeresi esmasında, muhâcir- lerin beraberlerinde getirecekleri beş metre mikâbı kerestenin gümrük res- minden muaf tutulacağı kaydinin daha ziyade genişletilmesi etrafında bir mütalâa ileri sürülmüştür. Sıhhiye vekili B. Refik Saydam kürsüye gelerek bü hususta izahat vermiş, muhacirler için kabul edilen ev tiplerine ancak 4/7 metre mikâ- bı kereste yeteceğine işaret ettikten sonra fazlasile kabul edilen 5 metre mikâbı keresteden daha fazin keres- te getirilmesine ihtiyaç olmadığını söylemiştir. B. Refik Saydam kanun maddesi- nin istihdaf etiği gayeyi anlatarak 5 metre mikâbı kerestelerin muha- cirlerin beraberinde getirilmiyeceğini, bunların devlet vâsitalarile nakledi- leceğini, en büyük maksadın muha- eirlerin Romanyadan ayrılırken mal- İ larmı Keresteye tahvil etmeleri vldu- gunu bildirmiştir. Bu izahattan sonra Kanunun di- ğer maddeleri ayhen kabul edilmiştir. Meclisin bugünkü toplantısında müzakere ve kabul edilen maddeler arasında Türk ceza kanununun ve bu kanunun meriyet mevkiine ko- nulması haklandeki Kanunun bazı maddelerinde değişiklikler yapılma- sına ald lâyihalaria Türkiye - Çe- Koslovakya, Türkiye - Yugoslavya ti- caret mmuahedelerile Türkiye - Fin- YAndiya arasındaki münakid ticaret ve seyrise#ftain omuahedesine müzeyvel itlâfname ve müizam protokolün tas- diklerine ald kamım lâyihalarn da bulunmakta idi. | AM... 4 Şubat 1, Bu Sahahki Telgraflar Paris 3 — Ayan meclisinde azadan M. Gautherot bir takrir vererek komü- mist komplosu hakkında, hükümetten. e istemiştir. “Taktir sahibi demiş- «Komünisi propangandası yavaş ya vaş milli plâna nüfuz ederik memle- kete zarar vermektedir. Paris mmta- kası hakkında komünist partisi tarafın. dan neşredilen gizil temimi ele geçir- dim. Bu famimde komünistlerin fea- bında Paris civarında toplânacakları noktalar gösterilmektedir.» Dahiliye nazırı M. Dormoy bu vesi kadan haberdar olmadığını söyle miştir. Bünün üzerine 'M. Gaütheröt demiştir ki: «Komünist plânı mucibince telefon, Amerikada kanlı vakalardan korkuluyor Mahkeme fabrikaların tahliyesine karar verdi Flint (Amerikada) 3 (A A.) — kim, General Motors kumpanyası le- hine kararını vermiş ve iki fabrikanın yirmi dört saatte tahliye edilmesini emretmiştir. Hâkim, grevcilerin fabri- ka kapıları önünde nöbetçi beğletme- | lerini de menetmiştir. Muhafaza kıtaatı, dün bazı hâdiseles re sahne olan Şevrole fabrikası önün- de sokak ortasına mitralyöz yerleştir- miş ve sonra süngü ile hücum ederek #abrikiz kapılarını bekliyen işçileri da- ğtimıştır. İki kişi tevkif edilmiştir.” Fiht 3 (A.A) — Bir fabrikayı işgal eden 'grevciler vali Murphy'ye şu telg- rafı göndermişlerdir. «Biz bulunduğumuz yerde kalmağa karar verdik. Bu kararm bize tahmil edeceği fedakârlıkları biliyoruz. Bizi buradan cebirle çıkarmak istediğiniz takdirde aramızdan birçoklarının öle- ceğini ihtar ederix.> Fabrikanın tahliyesi için verilen mühlet bu akşam saat 20de nihayet bulacaktır. GREYCİLERE YİYECEK GÖNDERİLMİYOR. Flint 3 (A.A.) — Otomobil endüs- trisi grevçileri «Kavuşmuş kollar gre- vi bir açlık grevi olmuştur.» Demekte- dirler. Filhakika ağelyeleri işgal #tmek- te olan ameleye yiyecek getirilmesine mani olmak için askerler fabrikaların Kapılarma mitraiyözler yerleştirmiğler; dir. iü — Fransız - Lübnan muahedesi Lübnan milleti Fransız dostluğuna ayrılmaz bir surette sadıktır Beyrut 3 (A.A.) — Havas: Lübnan meclisi Ahdab hükümetine 12 reye kar. şı 13 reyle itimat etmiştir. Meclis Fransız - Lübnan muahedesi hükümlerini, muahedenin tasdikinden sonra tatbik edecektir. Ahdab, beyanatında, 13/11/936 mu- ahedesile kanunu esasinin tekrar tees- süsünün Fransa ile Lübnan arasında siyasi ve manevi yeni rabıtalar ihdas ettiğini ve bu rabıtaların iki memleke. © bağlıyan tarihi büyük dostluğu tak- viye edeceğini ve ebedileştireceğini bil. dirmiş ve: «Bütün Lübnan milleti Fransız dost Tuğuna ayrılmaz bir surette sadık bu- lunmakladır.> demiştir. B. Şadinin Ankara temsilleri Ankara 3 (Telefon) — Uzun zaman danberi sahne hayatından çekilmiş olanı Şadi Ankara Halkevi sosyal yar- dım şubesi namına bir temsil vermek ü- zere buraya davet edilmiştir. Şadi bu posta ve telgraf merkezlerile sair res- | mi binalar işgal edilecektir. Biz şim- | di, kanunen cezayi müstelzim bir da» hili harp teşkilâı karşısında bulunu- yoruz. 1992 de M. Herrlot tarafından imza- lanan Fransız - Sovye ademi tecavüz paktına Sovyetlerin riayet etmedikle- ri kanaatindeyim. Bu pakt mucibince iki taraf Birbirlerinin dahili dahili işlerimize Karışıyor. Sowyet Rusya İspanyada bir ihtilâl ocağını kurmağa çalışıyor. Bundan maksad Almanların bize hücüm etme- deridir» Başvekil M. Blum takrir sahibine ce- vap vererek demiştir ki: «Hükümet re- Yunanistan Türk ! bombaları alıyor Türk tayyare bombaları ecnebi firmalarınkine faik için ecnebi müesseseler arasında açtı- ğ müsabakaya harp bombaları yapan bir Türk firması da girmiş ve bir Yu- nan: askeri heyeti huzurunda yapılan tecrübelerde Türk tayyare bombala- nnın ecnebi bombalarından daha çek bir tabrib kuvveti haiz olduğu meydana çıkmıştır. Yunan hükümeti bu netice üzerine Türk firmasından bir buçuk milyon Hiralık tayyare bombası mübayaasına karâr vermiştir. Yunan başvekili M. Metaksas bu münasebetle şu beya natta buulmuştur: «— 'Pürk tayyare bombalarını. al- makla Yunan ordusuna yalnız iyi bir | silâh kazandırmış olmuyoruz, Bomba- ların iyiliği kadar şuna da İlimadınnz vardır: Bu bombalar, ne Yunanistan tarafından Türkiyeye ve ne de dosi, memleket tarafından bize karşı kulla” nılmıyacaktır? ” Almanya müstemleke istiyar Berlin 3 (A.A.) — M. Von Ribben- tropün Almanyanın müstemleke ta- leplerini izah eden bir muhtirayı ha- milen-Londraya hareket ettiği söylen- mektedir. Sefirin Londraya varır varmaz, ha- riciye nezaretine giderek bu meseleyi müzakereye başlaması hakkında tajte mat aldığı rivayet edilmekte: rivayet edilmektedir. Vatanilerden bir heyet geliyor Heyet şehrimizden Cenvreye geçecek Adana 3 (Hususi) — Suriye Valar nİ partisinden Cemil Murdim Si dullâh Cabiri ve Necibden müteşek- Kil bir heyet bugünkü ekspresle rimizden İstanbula geçti. gz Bu üç kişiliki heyet Cenevreye gi- dip Hatay anlaşmasına bağlı müza- kerelerde Suriye menafiini koruya” caklardır. Sancakta sükün Adana 3 (Hususi) — Şamda dört gün devam elmiş olan grevden sonra çarşılar açılmış tabii hayat avdet et- miştir. Talebe mekteplerine gidiyor. Sancak tam bir sükün içindeğir. Çarşılar açıldı her kes işinin başında- dır. Hataylıların Türk matbuatına | teşekkürleri Hatay mümessiller heyeti tarafın- dan matbuat umur müdürlüğüne bir telgraf çekilerek Türk matbuatının Hatay davasındaki mesaisine teşekkür edilmiştir. Telgraf şudur: *Anavatan matbuatının Hatay da» vasını müdafaada gösterdiği âsll varlık. kâlplerimizde ebedi minnetlerle yaşı- yacaktır, Kurtuluş sevinçleri içinde çalkanmakta olan Hataylılardan son- A ka Lü Fransada komünistlerin gizli faaliyeti Ayan meclisinde mühim müzakereler oldu, başvekil M. Blum yapılan tenkidlere cevap verdi isi ayan meclisine ancak nlisam ve * sayişten mesul bir nazır sıfatile “3 hat verekilir. Halbuki şimdi ortada Sayişsizlik yoktur. Bahsedilen kann komplosu hüriyeti ve cumhuriyet mü esseselerini tehlikeye düşürmemiştir. Memlekette sulh ve sükün büküM sürüyor. Sokaklarda barikatlar yoktu” O halde komplo nerededir? Belki gis” Mee çalişıldığındanı korkuyorsunuz. Fi kat gizli komploları meydana Çi bunların hakkından gelmekte bizini vazifemizdir. Vaziflemizi yapmakta hâli kalmadık. Tahrikâtçilar bizi gö fil avlıyamıyacaklardır.; Ayan meclisi ek kaldırmak sureti? müzakereyi kâfi görmüş ve ruznamğ ye geçmiştir. Bu yıl fiatleri indirilecek maddeler Benzin, petrol ve elektrik gibi şeylerdir Ankara 3 — İktisadi vekâleti haya ucuzlatmak için fabrikaların maliyet #atlerini azaltmak hususundaki ted- kiklerine devam ediyor. Bu yıl fiatleri indirilecek maddeler arasında hariçten ithal edilen petrol ve benzin ile tarifesinin indirilmesi i9” kân dahilinde bulunan elektrik gibi maddelerdir. Fransanın şark orduları © kumandanı Fransanın şark orduları kumandani general Hudsinger yanında zevcesi VE yaveri olduğu Dalde dün sabahki eks presle Paristen şehrimize gelmiş v& Toros ekspresile Şama hareket etmiş# tir. General yeni Suriye ordusunu 700“ der bir şekilde teşkilâtlandırmak vâ” zifesile bir müddet Suriyede kalacak” tır. Atatürkün Yozgadı şereflendirdiği gün Yözgad 3 (Hususi) — Bugün Ala türkün memleketimizi şereflendirdiği günün yıl dönümüdür. Bu münasebet” le her taraf bayraklarla donanmış v8 bu mesud gün tezahüratla kutlanmış* tar. Meteoroloji enstitüsü umum Ankara 3 (Telefon) — Meteoroloji enstitüsünün başvekâlete bağlı olmak Üzere umumi müdürlüğe kalbi hak“ kındaki kanun lâyihasının encümen” ————. a Meclisi Tüznamesine alınmıstır. Talebe Recebin ölümü Maarif vekâleti baş muallimin talebeyi dövmediğini tesbit etti Ankara 3 (Telefon) — Yedikule şi mendifer bekçilerinden All çavuşun oğlu Recebin, Samatya 52 nei ilk mef" tepte başmuallim Pertev tarafında dövüldüğü ve talebe Recebin bu d# yaktan sonra öldüğü iddia edilmiştir. Bu hususta Maarif vekâletince yapıl” tahkikat neticelenmiştir. Başmualli"? Pertevin talebesi Recebi dövmediği 40” laşılmıştır. C.H.P. genel sekreterliğine gelen tebrik telgrafları Ankara 3 (AA) — Pazar günü yurdumuzun her tarafından Halis) dayvamızda kazanılan büyük muvaf* fakıyeti. kutlamak için yapılan #€ zahürat sonunda parti genel sek!© terliğine Tavşanlı, Göksum, Güne” Yaylak, Pazarcık, İnönü, Koza” Haymana, Bergama, Buldan, Si Dörtyol, Kınık, Araç, Ulukışla, Tef can, Kalecik, milli Hatay miting we tip heyti ve Cumhuriyet Halk er si başkanları Yarından tebrik V Gir ? 4 ri