19 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Fransız maliye nazırı | yakında çekilecekmiş Bir çok gazeteler bundan bahsediyor M. Blumun gazetesi tekzib ediyor Paris 18 (A.A.) — Fransanın dahili siyasetinde değişiklikler olacak mi? Resmi tekziblere rağmen Matin, Echo de Paris ve Journal, NL Blumun ya kında dahili siyasetin yeni bir devreyegireceğine dair mühim bir mutuk söy- yeceğini haber vermektedirler. Matin gazetesine göre, M. Bluma şu noktaları bildirecektir: 1 — Masarifin arttırılması işinde bir mütareke yapılması, 2 —Prangın üç tarafh #ilâf ile çizilmiş olan hududları dahilinde muha- faza edilmesi. 3 — Altın dedavilünün ilânı serbesiki. Matin gazetesi, ilâve ediyor: «Böyle birşey, akliselime ve uzum bir recrübe- etmektedirler, Maliye nazırı M.Vincenikaidelerine rucua doğru atılmış büyük bir adımdır.» Bazı gazeteler, hattâ kabine erkânı carasinda tadilât yapılacağından bahs- nin teyid etmiş olduğu tekniğin salin Auriolun istifa edeceği söylenmektedir. Populnira gazetesi, bütün bu haberlerin asıl ve esastan âri olduğunu beyan ile şöyle demektedir: Çevrilmek istenilen manevra, meydandadır. Bu manevra da diğerleri gibi suya düşecektir. M, Vincent Auriol, meskiinde kalacaktır. Kendisi, şefimiz ol- duğuna hiç birimizin itiraz etmediği başvekil ile hemfikir olarak vazifesini İfa edecektir. Hükümetin, bir çok defa ar tarif edilmiş olan bir siyaseti vardır. Bu siyasetin mahiyetini tağyire uğraşmak beyhudedir. Irak ile Hicaz | M. Hitlerin sulh arasında anlaşma) lehinde bir nutku Dahili karışıklık vukuunda birbirlerine yardım edecekler Kahireden Temps gazetesine bildi- rildiğine göre, Trak ile Hicaz hükümeti arasında akdedilen mukavele yalnız hârici taarruza karşı ittifak mahiye- tinde değildir. Dahili karışıklık çıkar- sa yekdiğere yardımı taahhüd etmek» tedir, Yemenin ve diğer arap memleket- lerin itilaka girmesi için her türlü ko-; laylık gösterilecektir. Mukavele on s€- neliktir. Evvelceden haber verilmezse kendiliğinden yeniden “on sene için meri olacaktır, 'Temps, bu müahedenin İngiliz poli- tikası için mühim bir muvaffaakıyet teşkil ettiğini, bu suretle bir zamanlar Vehabiler tarafından Mekkeden çıka- nlan Haşimi sülâlesile Suudiler ara- sında döstluk tesis edildiğini, bu an- laşmanın şarkta sulhü kuvvetlendire- ceğini, anlaşmayı İngiliz diplomasisi- Bin hazırladığım söylüyor. Alman - italyan “ya oysya gizli itilâfı? Iki hükümet Tuna havza- sında birbirile rekabet etmiyecek Roma 18 (A.A.) — Havas ajansı mu- habirinden; Öğrenildiğine göre, İtalya ile Ak manya arasndaki mahrem itilâfna- mede şunlar vardır; «İ — Roma protokolunun, bu pro- tokolu bütün devletlere açık bulundu- ran maddesi, hükümsüzdür. 2— İtalya ile Almanya, her türlü rekabetin önüne geçmek için Tuna havzasındaki iktisadi o teşebbüsleri hakkında yekdiğerine malümat vere- ceklerdir.» Habsburg hanedanı saltanatının ia- desine müteallik olup İtalya tarafın- dan arzu edilen ve fakat Almanyaca istenilmiyen suretihal lehinde M. Şuş- nig tarafından irad edilen nutuk dola- yısile burada herhangi bir harekette Vaşington 18 (AA.) — İngitterenin «Beyaa kitap: ta bahsolunan deniz tes- lihatımı Amerikanm deniz inşaatı ta- kib etmiyecektir. Zira, Amerika hükü- met erkâm, 1 temmuzda meriyet mev- kilne giren bahriye bütçesinin, Ameri- Eski muhariplere “ Harp felâkettir,, diyor Berehtesgaden 3 (AA) — Bski mu- hariplerin murahhaslarını kabul eden M. Hitler, şöyle demiştir: *Ayni düşünceyi taşıyoruz: Yeni bir harp, bütün milletler için bir felâket olacaktır > Führer şu sözleri ilâve et- miştir: <Dahilt sulh, teşevvüşe duçar oldu- ğa takdirde Almanyada imar işi teh- likeye düşer. Pakat harici sulh tehdide maruz kaldığı tâkdirde Alman milleti- nin kendine gelmek için sarfetmekte olduğu muazzam mesaiyi tahrip eder.» Vilno üniversitesi yahudi talebesi- nin protestosu Varşova 18 (A.A.) — Vilno üniversi- tesinin Yahudi talebesi, kendileri için ayrı lâborabuarlar tesis edilmesini pro- testo etmek üzere grev ilân etmişlerdir, Yahudi telebe, kendilerine ayrı ma- salar tahsis edilmiş olan kütüphaneye de gitmemektedirler. . Beynelmilel öğ alayda bir isyan 240 Fransız memleketine iade ediliyor Paris 19 (Akşam) — Valenciadan bildirildiğine göre beynelmilel alaya mensup dördüncü taburda bir isyan çıkmıştır. Bu taburdaki üaskerlerin çoğu Fransızdır. 240 Fransız memle- ketine iade edilecektir. 20 Fransız, konsolosun müdahalesine rağmen kur- şuna dizilmiştir. Salamanktan bildirildiğine göre İs- panya hükümetine mensup 2 gemi ile Asilerin elindeki üç gemi arasında bir deniz muharebesi olmuştur. Muhare- bede hükümete mensup gemiler )h- sara uğrıyarak çekilmişlerdir. 100 TALEBENİN AVAM KAMARA- SINDA NÜMAYİŞİ Londra 19 (Akşam) — Dün Avam kamarasında bir hâdise olmuştur. Kembiriç talebesinden kırmızı kırâvât takmış 100 talebe koridorları işgal Şamda çekirge konferansı Ankara 18 (Telefon) — Şamda top- Janacak çekirge kongresine iştirak ede- cek ziraat umum müdürü B. Abidin ye memaliki harre nebatları mütehas- ve a ye dir. Ankare imar müdürlüğü . Ankara 18 (Telefon) — Ayr bir büt- çe ile idare olunan Ankara imar mü- dürlüğünün Dahiliye vekâleti belediye ler imar heyetiile birleştirilmesine ka- » | rar verilmişti, Fakat bu sene için bun- |. AKŞAM Dün Geceki ve Bu Sahahki Teleraflar Atatürkün doğduğu ev Atatürkle Selânik belediye reisi ârasında 'telgraflar Ankara 13 (A.A) — Relsicumhur Atatürke Selânik belediye meclisi Te- isi tarafından 12/Şubat,/1987 de aşa- gıdaki telgraf gönderilmiştir. Yeni Türkiyenin büyük yaratıcısı ve memleketimizin sümimi dostunun doğduğu evin hatarasını ebediyen mu- hafaza etmekle bahtiyar olacak olan doğduğunuz şehrin belediye meclisi derin tazimatının bir nişanesi olarak tarihi evin bu günden itibaren emrini- ze tevdilne karar vermekle şerefyabdır. Atatürk de cevaben $u telgrafı gön- demişleridr: Selânik belediye reisi Ve belediye meclisi reisi - Selânik Doğduğum ev hakkında Selânik be- lediye meclisinin cemilekâr teşebbü- sünü bildirmek için bana gönderdiği- niz o telgraftan - fevkalâde müte- hassis oldum. Selânik belediyesinin hu- tufkür düşüncesi beni derin bir tarz- dn mülehassis elti. Size hararetle teşekkür eder ve bu dostane kararı sizinle birlikte ilham etmek lütfunda bulunanların hepsi nezdinde samimi sempatime tercüman olmanızı rica eylerim. EK, ATATÜRK ıette tasdik edilmedikçe siyasi menfile-| rin memlekete girmesine müsaade edi- lemiyeceği affın ancak muahedenin tasdikinden sonra bahsedileceği söylen- mektedir, Hakikatte ise vaziyet şu- dur: Mevki iktidarda bulunan vataniler mevkilerini kaybetmemek için menfi- lerin avdetine mümanaat etmektedir- ler, Şam 18 (Hususi) — Bayır, Bucak, Hayne nahiyeleri gibi Türk kesafeti- nin bol olduğu yerlerin mukadderatı- nin könseyce yeniden konuşulması hak- kında itlihaz edilen karar Suriyeli ve Fransız memurları arasında bir takım yeni faaliyetlerin başlamasına sebep olmuştur, Malüm olduğu üzere Bayır, Bucak muntakası 921 den evvel Sancaktan ay- rılarak alevi mıntakasına iltihak olun») muştu. 926 senesinde Türk mıntaka- Sının tekrar Sancağa Wtihakı için ka rar verilmiş isede bu karar bir türlü tatbik edilememiştir. Konsey kararı alâkadarları harekete sevketmiştir. Mahalli memurlar köy, köy dolaşmağa başlamışlar, Ziraat ban- kası kasasını açmışlar mektepler yapa- caklarını, halka vadetmişlerdir. Mak- sad, Türk halkının Suriyeden ayrılma- sına mâni olmaktır. Bu vaidlere kan- muyanlara para dehi verilerek mak- sadların yerine getirilmesi istenmek- tedir. Halkın temayülü ise tamamen zıddınadır. DURİZUX PARİSE ÇAĞIRILDI Antakya 18 (A.A) — Havas muha- biri bildiriyor: Mandalar komisyonu sekreteri olup hâlen “Sancak müşahitleri nezdinde bulunan B. Anker, Halbe hareket et- miştir, B, Anker oradan Cen&vreye gi- decek ve Sancağın hukuki statüsünü hazırlamak üzere konsey tarafından vücuda getirilen eksperler komisyo- nunda, çalışacaktır. Diğer taraftan, Suriye fevkalâde komiserinin Sancaktaki delegesi M. Durieux de eksperler komitesinin ih- zari işlerine iştirak için hariciye neza- reti tarafından çağırılmıştır. M. Duri- cwx, pazar günü Pariste bulunacaktır. “ Ankara Halkevi sahnesi Ankara 18 — Ankara Halkevi sah- nesi için İstanbuldan Yaşar, Seniye karadan da Ercüment 19 Şubat | Madrid önünde hükümet askerinin muvaffakiyeti Beş kilometre ilerledikleri, Valencia yolunu açtıklarını bildiriyorlar Paris 18 — Madrid müdafaa komitesi neşreltiği bir tebliğde Jarama mınta- kasında hükümet kuvvetlerinin taarrınla bir çok mevzileri ele geçirdiğini, 5 kilometre ilerlediğini bildiriyor. Tebliğde deniliyor ki: «Asiler bu mevzilerden Madrid - Valencia yolunu tehdid etmeğe kalkışmışlardı. Birçok cephane ele geçirdik.» Asiler ise hükümet kuvvellerinin taarruzlarımn neticesiz kaldığım, Mad rid - Valencia yolunda münakalâtım tamamen durduğunu iddia ediyorlar, Madrid 18 — Jarama muntakasında harp gece yarısına kadar devam et miştir. Valencia yolunu kesen asiler püskürtülmüşlerdir. Milisler (o âsilerin birçok mukabil taarruzlarını tardetmişlerdir. Madrid 18 — Asilerin tayyare ve bataryaları bu gece Madridi şiddetle bom- bardıman etmişlerdir. 11 ölü, 60 yarah yardır. Belçika sefaret biması hasara uğramıştır. Barcelone elektrik santrah bombardıman edildi Barcelona 18 (A.A.) — Asilerin tayyareleri, Seira ve Pohla de Seçur, elek- #rik santıralını bombardıman etmişlerse de bir netice elde edememişlerdir. Balkan matbuat | Romanya mecli- kongresi sinde görültüler Atatürk “kongre reisinin | Bir mebus başvekile telgrafınac evap verdiler şiddetle hücum etti Atina 18 Çilnsuzi) — Balkan matbu- Bükreş 19 (Akşam) — Alman, İtal Atina 18 (Hususi muhabirimiz. den) — Balkan matbuat kongresi si- yasi, teknik ve kültürel üç komisyonun e e eyle- Iktisadi tedi tedkikler Iktisad vekili İzmirden Nazilli, Ödemiş ve Bergamaya geçecek Izmir 18 (Telefon) — Bayramı bu- rada geçirmek üzere gelecek olan İk- tisad vekili B. Celil Bayar buradan Nazilli, Ödemiş ve Bergamaya gidecek, iktisadi tedkikler yapacaktır. İkisad vekilimiz burada, ticaret ©- dasında üzüm ihracatçıları ile üzü- mün standardizesyonu hakkında gö- rüşecektir, Resmi gazete Bu sabah bir güzele şu haberi neş- retmişlir: Ankara 18 — Başvekâlet tarafın- dan çıkarılmakta olan resmi gazete, hazirandan İtibaren Büyük Millet Meclisi tarafından Türkçe, Fransızca, Almanca, İngilizce dillerile neşredile- cektir, Yaptığımız tahkikata göre bunun aslı yoktur. ys : Çirkin bir hadise 10 yâşındaki kız kardeşine taarruz etti Bakırköy kazasına tâbi Osmaniye köyünde çok çirkin bir hâdise olmuş 10 yaşlarında bir kızcağız erkek kar- deşi tarafından berbad edilmiştir. Hâdise şöyle olmuştur: Osmaniye köyünde Ali isminde bir adam evde kimse olmadığı bir sırada antları bir, faknt babaları ayrı olan 10 yaşımdaki kız kardeşi Mihribana hücum etmiş ve zavallı kızı cebren berbad etmiştir. Adamda fena bir hastalık ta olduğundan çocuğa aşıla- mıştır. Bakırköy jandarma kumandanlığı hâdiseyi haber alarak derhal tahikika- ta başlamış ve bu sabah suçlu Aliyi yan, Portekiz sefirlerinin İspanyada ölen 2 Rumen faşistinin buradaki cena ze merasiminde bulunmalarından çi kan siyasi hâdise üzerine mecliste müzakereler devam ediyor. Mimi hristiyan fırkası reisi M, Koğa bugün beşvekile şiddetle hücum et- miş ve: «M. Tatarsskonun sözleri şu ne şiddetli münakaşalar olmuştur. | Romanya veliahdı iyileşti Roma 18 (A.A.) — Romanya veli. ahtı Michel, tamamile iyileşmiş olup, bu akşam Floransadan ayrılacaktır. Fransa - Italya M. Blumun beyanatı İtalya- da fena tesir yaptı Roma 19 — Fransız başvekili MU. Blumun Peris sergisi işçilerine hita- ben söylediği nutukta faşizm aleyhin- de lisan kullarıması burada fena tesiş yapmıştır. Tribuna gazetesi bundan bahsöderken beklenilen izahat veril mezse faşistlerin sergiye iştirakten vazgeçeceklerini söylüyor. Madam Simpson yeniden evlenmiyecek miş Paris 18 — Matin gazeleşinin Lon dradan haber aldığına göre madam Simpson ile sıkı temasta bulunan bin çok kimseler madamın yeniden evlen- e e e, * Nafıa müsteşarı Cellâd gölünde İzmir 18 (Telefon) — Ankaradan buraya gelen Nafıa müsteşarı B. Arif .Cellâd gölünde müteahhid B. Abdür. rahman Naci tarifindan yaptırılan kurutmadan sonra inşa edilen kanal ve köprüleri tedkik etmek üzere ma- Bükreş antropoloji kongresine iştirâk edi : Ankara 18 (Telefon) — Bükreşte eys Jül birde açılarak sekiz gün devam ede“ cek antropoloji ve kablettarih arkeolo- İ 17 inel beynelmilel kongresine işti yakimize karar yermiş. J Matbuat Mi bu sene Tokatliyan salonlarında verilecek İstanbul Basın kurumundan; Basın Kurumunun bü yılki balosu, 28 gubat 1987 salı günü akşamı seat