18 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

18 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Balkan antantı konseyi ill bitirdi müzakeratını bilfi Tebliğ bugün hazırlanacak ve hariciye vekilleri Selâniğe hareket...
 Balkan matbuat kongresi mühim kararlar verdi Kongre dün akşam dağıldı, gelecek toplantı Ankarada yapılacak Atina 1...
 Yunan matbuat nazırının güzel bir nutku “Biz gazeteciler diğer ınsanlıırdan ayrı adamlarız. Kendimize mahsus çalışma tarzımız
 İki manzara iki siyaset 'Türkiyenin politikasile diğer Avrü> pa devletlerinin s'yaseti farkı ânlamak ister misiniz? Bunun,
 On vapur inşası mukavelesi dün imza edildi Ilk vapur 12 ay sonra teslim edilecek, -bunu diğerlerin teslimi takip edecektir B.

Sene 19 — No, 6588 — Fiati her yerde 5 kuruş PERŞEMBE — 18 ŞUBAT 1937 Telefon: 24249 (İdare) - 24245 (Tührir) m — — ——— — —— Balkan antantı konseyi müzakeratını bilfiil bitirdi vekilleri Selâniğe hareket edecekler B. Rüştü Aras cumartesi ımartesi sabahı Istanbula gelecektir İki manzara iki siyaset ürkiyenle politikasile diğer Avru pa devletlerinin (siyaseti arasındaki farkı anlamak ister misiniz? Bunun, göze çarpan bir misali karşısındayiz. Türikeynin, Avrupa haritasında işgal ettiği yere ve içinde bulunduğu: züm- reye bakinız; Akdenizin şark tarafı ve Balkanlar, Balkan andlaşması, şimdiye kadar dünyanın en karışık yeri, bant fiçisi sayılmakla meşhur bir 'mintakadd. sulhü, sarsılmaz bir kâle haline ge- tirdi, Yalnız Balkanlarda değil, -şar- ki Avrupada herhangi: bir harb ihti- malini imkânsız kıldı. Diğer taraftan, Akdenizle alâkadar büyük devletler, İngiltere, İtalya ve Fransanın Tür- kiye ile münasebeti o şekildedir ki Av- rupanın bu en karışık, büyük denizi- nin şarkında dahi sulh, tabii bir hâl olmuştur. : Türkiyenin siyaseti, ve o sayede Balkan andlaşması budur. Şimdi bir de garbi Avrupaya baka- İm: Bunun küçük çapta örneği İs- panyadır. İspanya ihtilâli, müstak- bel Avrupa harbinin, hattâ bugünkü Avrupa politikasının küçültülmüş, lemerküz etmiş misalidir. Avrupa Sul- hüne engel olan ihtilâflar, İspanya- düki dahili harbi uzatan sebeplerin ta kendisidir. Orada, iki safa ayrıl- mış dört devlet, iki politika, iki ideal halinde birbirlerile çarpışıyorlar. Asıl fecaat şundadır ki Avrupada bu iki taraflı didişme devam ettikçe İspan- ya ihtilâli, umumi ve müthiş bir çar pışma doğuruncıya. kadar sürüp gi- decek; yahut, İspanyada harb uza- dıkça, Avrupayı ikiye ayıran kin ve ihtiras daha fazla alevlenecektir. Bu | kanlı badireden sıyrılmaya imkân bulmak güçtür. Fransa ve Almanya, yahut İtalya ile Fransa; Almanya ile İngiltere gar- | bi Avrupada sulhü korumak için an- laşsalar bile Sovyet Rusya ile Fran- s2 arasındaki ittifak, Sovyetlere kar- şı bir nevi ehlisalib seferi hazırlayan Almanya ve İtalyayı bu tertiblerden uzaklaştıracaktır. Sovyet Rusya ile Çekoslovakya (arasındaki ittifak da Almanyayı hiddetlendiriyor. Halbuki Çekoslovakya oFrausanın da mütte- fikidir. Meseleye hangi tarafından bakılsa salâh ümidi bulmak imkânsızdır. Avrupanın şarkında, Türkiyenin bulunduğu yerde sulh bir hakikat, Avrupanın garbında ise kargaşalık ve-harb, daimi vaziyet oldu. Nihayet; günün birinde; herşeyin üstünde kuvvetler . müvazenesi harb edilmeye sıra geldiği vakit; son sözün, sulha samimi - bağlı şark - Avrupası milletleri tarafından şöylenmesi hiç uzak bir ihtimal değildir. Tarih, bu fiili sulh siyasetinde Ke- malist Türkiyeye en şerefli mevkli ayıracaktır, irk Bütün memleketin sâbirsizlıkla, beklediği rr m film ÜRK İNKİLABI nda terakki hamleleri Yarın akşam T ÜRK CU... sinemasında mm) Yu ay aarraz. AAA ayet Atina 17 (Sureti mahsusada gön- muharririmizden) — Bal kan antantı konseyi bu sabah ve öğ- eden sonra iki toplantı yaptı ve mü- zakeratını bilfül bitirdi, Hariciye ve- killeri yarın (bugün) — toplanarak neşredilecek resmi tebliği hazırlıya- Bay Rüştü Aras, M. Sİ M. Antonesko yarın (bugün) hususi trenle Selâniğe hareket edeceklerdir. B. Aras Selânikte diğer iki Balkan nazırından ayrılacak ve Cumartesi sabahı İstanbulda - bulunmak Üzere yola çıkacaklır. Rümen hariciye nazırı M. Antones- ko Belgaradda iki gün kaldıktan son- dönecektir. Aldığım malümata göre, konseyin başlıca müzakere mevzuunu Bulgar - Yugoslav ebedi dosluk paktı teşkil (Devamı 4 üncü sahifede) nan matbuat nazırının güzel bir nutku “Biz gazeteciler diğer insanlardan ayrı adamlarız. Kendimize mahsus çalışma tarzımız vardır; biz orijinal insanlarız..,, Alina 11 (A.A) — Atina ajansı bil- diriyor: Balkan antantı matbuat kon- feransı, komisyonlar halinde mesai- sine devam etmiştir. Dün - öğle üzeri, Yunanistan komi- tesi, delegelere bir öğle ziyafeti ver- mişve bu ziyafet esnasında, Yunanis- tan komitesi reisi M. Papadakis, Yu- goslav heyeti reisi M. Sokiç, Romanya heyeti ikinci relsi M. Nasta, Türk mu- rahhas heyetinden B. Ercümend Ek- rem Talu samimi nutuklar iğ lerdir. Matbuat ve turizm siyasi Büütüşeri M. Nikoludis ve refikası, Balkan mat- buatı delegeleri şerefine büyük bir ziyafet vermişlerdir. Çok samimi geçen bu ziyafet esna | sında, M. Nikoludis aşağıdaki nutku irad elmiştir: «Sizleri bu masa etrafında toplan- mış görmekle, yalnız dost ve mütte- fik memleketlerin mühterem mümes- sillerini kabul eden bir nazır sıfatile değil, fakat ayni zamanda, Romanya- nın, Türkiyenin ve Yugoslavyanın en yüksek gazetecileri ile birlikte bir eğ- ience tertip eden (eski bir meslekda- şa sifatile de büyük ve husüsi bir zevk ! d orum zin matbuâta yirmi senelik hiz- metim vardır. Müsaade ediniz ki eş- ki bir meslekdaş sifatile size, mah- rem bir surette bazı ifşaatta buluna- | yım: ayrı ve başka adamlarız. Bizim ken- Biz, gazeteciler; diğer insanlardan | dimize mahsus fikirlerimiz, kendimize mahsus çalışma tarzımız ve gene ken« dimize mahsus bir üslâbümüz vardır, Biz, orijinal insanlarız. Bizler, ku- surlarla dölu olduğu kadar iyi haslet- lerle de, dolu yaramaz ve haşarı ço- cuklarız. za ve bütün mübalâğalarımıza rağ- (Devamı 4 üncü sahifede) Ba En Sağlam, En Ucuz Hesap defterleri AKŞAM matbaasındadır. Yevmiye, Kasa defterleri, Defteri kebirler, İngiliz prese kartonu iledir.) muavin defterler (Cildleri 120, 150, 200 kuruş - 24248 (Müdür) - 20113 (Klişe) On vapur inşası muka- velesi dün imza edildi Ilk vapur 12 ay sonra teslim edilecek, Tebliğ büğ ün hüzirinddd ak ve hariciye bunu diğerlerin teslimi takip süresi B. Celâl Bayar dün Devlet Denizyolları idaresi için Al- man tezgâhlarına ısmarlanan gemile- re alt mukavele dün saat birde Pera- Palas otelinde imzalanmıştır. Muka- veleyi evvelâ iktisat vekili B. Celâl Bayar, sonra Alman vapur inşaat gru- pu mümessilleri imzalamışlardır. De- niz ve hava müsteşarı B. Sadullah, baş müşavir M. Fon der Porten, De- nigyolları idaresi müdürü B. Saded- din ve muavini B. Nihad, Akay mü- dürü B. Cemil, İzmir liman-işletmesi müdürü B. Haşmet, deniz ticaret mü- dürü B. Müfid Necdet mukavelenin hazir bulunmuşlardır. Mukaveleye göre Karadeniz hattı için 16,5 mli süratinde beşer bin ton- mukaveleyi imza ederken Tuk üç vapur, Mersin hattı için 135 mil süratinde üçer bin tonluk dört yar pur, Marmara havzası için 18 mil süratinde 1300 tonluk gene üç vapur sipariş edilmektedir. Bu suretle Deniz- yolları idaresi için ısmarlanan vapur ların adedi ondur, Bundan başka Akay ve İzmir kör- Tezi işletme idarelerine de ikişer kör- Tez vapuru ısmarlanmış, bu hususlar Ki'protokol da imza edilmiştir. Bu on dört vapurun mecmu bedeli on milyon lira olup bu para Türk mah alınması suretile tesviye edilecektir. Para taksitleri false tabi değildir. (Devamı 4 üncü sahifede) Ikan matbuat kongresi ühim kararlar verdi Kongre dün akşam dağıldı, gelecek toplantı Ankarada yapılacak Atina 17 (Sureti mahsusada gön- derdiğimiz muharririmizden) — Bal kan matbuat kongresi bu akşam mü- şu mühim kararları vetmiiştir; 1 — Balkan antanlına dahil dev- letler matbuatının ne doğrudan doğru- ya ne de ecnebi gazetelerden naklen yekdiğeri aleyhinde neşriyat yapma» ması, şüpheli menbalardan gelen ha berlerin neşredilmemesi. - 2 — Dört müttefik ve devlet mate buatı arasında teması temin için pro- fesyonel matbuat müşavirlikleri ih- dası. 3 — Dört Balkan ajansının Balkan- hların taleplerini dünyaya tanıtması ve Balkan milletlerinin yekdiğerine daha ziyade yaklaşması için servisler çıkarması, 4 — Matbuata alt posta, telgraf ve telefon ücretlerinin haddi âsgariye indirilmesi, 5 — Radyo servisleri yapılması, konferanslar verilmesi, dört memleket lisanile yazılmış Balkan mecmuasi- nın neşri ve Balkan eserlerinden muh- telif kütüphaneler vücüde getirilmesi, 6 — Balkanlıların milli bayramla” rında hususi neşriyat yapılması. 77 — Balkan gazetecilerinin grüp har tünde karşılıklı seyahatler tertip ef meleri. 8 — Yugoslav murahhasının talebi üzerine, Balkanları Avrupaya en xi- yade tanıtacak eseri yazan muhazrir$ bir mükâfat verilmesi, Temenni şeklinde olan bu kararla- ra şimdiden tasvip edilmiş nasarile ba» kılabilir. Yeni Japon sefiri Ankara 17 (Telefon) — Yeni Japon sefiri Tokyodan hareket etmiştir. 4