18 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Şubat 1937 — Dün Geceki ve Bu Sahahki Telgraflar Madridde hü ikümetçiler Petrol sondajları taarruza geçtiler Asiler de diğer cephelerde bazı muvaf- fakıyetler elde ettiklerini bildiriyorlar Madrid 17 (4.A.) — General Maija, hükümet kuvvetlerinin Madrid ve Ja- rama cephesinde umumi bir taarruza kıyam etmiş olduklarını haber ver- mektedir. İlk haberler, memnuniyete şayandır. Avilâ 17 (A.A.) — Havas ajansının muhabirinden: General Serradorun kumandası al tında bulunan asi Avllâ fırkası dün Escorial mmtakasında şiddetli bir taar- Tuza geçmiştir. Asi kolları ileri hare- 'ketlerine devam etmektedirler. Milislerin elinde bulunan başlıca gi- riş noktaları, topçu ateşi altındadır, »Geçende asiler Roblesdo de Chavelâ önünde hükümetçilerin şiddetli bir bücumunu geri püskürtmüşlerdir. ASİLER BİR VAPURU ZAPTETTİLER Paris 17 (A.A) — Gemi 1900 tan ağırlığında harp mal- Afrikada müthiş su taşması 2000 yerli boj boğuldu, zarar ve ziyan çok Kap YI (A.A.) — İncomati ve Um- beluzi nehirlerinin taşması neticesin» de Mozambik yerlilerinden 2.000 kişi- nin boğulduğu tahmin edilmektedir. Beş gün devam eden şiddetli yağ- murlar dolayısile Sourencomargues, tecrld edilmiş bir vaziyette kalmıştır. Şimendifer ve telgraf hatları bozul- muştur. Felâket hakkında ancak rad- yo İle kısa haberler verilebilmiştir. Fırtınalara rağmen uçan tayyareler, mühim hasarlara ve fazla mikdarda te- Iefat vukua gelmiş olduğunu bildir. mişlerdir. Şimdiye kadar tahmin olu- nan hasar mikdarı, bir milyon İngi- Miz lirasına beyi gi Gmşb: İngiliz kabinesinin kararlari Londra VI (A-A.) — İngiliz kabine- si bermutad bü sabah toplanmıştır. Kabinenin yaptığı görüşmelerin mev- züunu, mili müdafaa meselesi teşkil etmiştir. Bu mesele, bügün öğleden sonra Avam kamarasında yapılacak müzakeratın da mevzuunu teşkil ede- “Bundan başka kabineye sefalete uğ- rümış Yümtaklara ald bir Kânun 14- yihası da verilmiştir. ; M. Antonesko Rumen hariciye nazırı Ankarayı 15 martta ziyaret edecek Atina 17 (Sureti mahsusada gön- derdiğimiz muharririmizden) — Ru- men haricye nazırı M, Antoneskonun Ankarayı ziyaret edeceği tarih tesbit edilmiştir, Dost ve müttefik devletin haricye nazırı 15 martia Ankarayı ziyaret edecektir. Başvekil M. Tatareskonun M. An- tonesko ile birlikte Ankarayı ziyareti çok muhtemeldir. i BAŞVEKİLİN BELGRAD SEYAHATİ Atina 17 — Başvekil İsmet İnönü mart iptidasında Hariciye vekili ile birlikte Belgrada gidecek ve Yugos- lav başvekili ve Hariciye nazırın gi- yaretini iade edecektir, Dahiliye vekili şehrimizde Dün şehrimize geldiğini yazdığımız dahiliye vekili ve parti genel sekrete- ri B. Şükrü Kaya Dolmabahçe sarayı- zemesi ve mühim mikdarda nikel ve bakır yüklü idi. Valensiya hükü- meti hesabına seyahat etmekte olan bu geminin içindeki “eşyanın 3 mil yon peseta kıymetinde bulunduğu tah- min edilmektedir. FRANSA GÖNÜLLÜ GÖNDERİLME- SİNİ YASAK ETTİ Paris 17 — Yransa hükümeti İs- panyaya gönüllü gönderilmesini ya- sak etmiştir. Her tarafta bu husus- ta mürakabede bulunulacaktır. Londra 17 — Deyli Ekspresin bil dirdiğine göre 1,000 Fransız gönüllü- sü, yasak müddetinin başlıyacağı cu- martesi gününden evvel İspanyaya geçecektir. HUDUTLARIN KONTROL İŞİ Londra Vi — İspanya hudutlarını kontrol edecek teşkilâtın başma İn- in Sir Barton getirilecektir. Portekizin İspanya ile hududunun yalmız İngiltere tarafından kontrolü- nü kabul edeceği söyleniyor. Yunanistan müstemleke istiyor “Yalnız Yunanistana değil| sınk diğer Balkan devletlerine de müstemleke verilmelidir,, diyor Atinada çıkan Elinikon Melan ga- zetesi «bizim meden müstemlekemiz olmasın?» başlığı altında bir makale yazmıştır. Gazete makalesinde diyor ki: «İlk defa ortaya attığımız bu fikre gülecek olanlar çoktur, Bunu itiraf ederiz. Fakat medeniyetin beşiği sayılan Yunanistanın neden müstemlekesi olmasın? Felemenk ve Belçika gibi küçük devletlerin müstemlekeleri yok mu? Yunanis- tan bu işte diğer devletler kadar muvaffak olacaktır. Yalnız Yunanistanın değil, bü- tün Balkan devletlerinin Afrika- da müstemlekeleri olmalıdır. Şu- "mada söyliyelim ki bu fikir hiç ibir taraftan ilham edilmiş değil- idir» Danzig meselesi Gazeteler Fransız gazete- lerine hücum ediyorlar Varşova 17 (A.A) — Bir çok Leh gazeteleri, Danzig meselesi hakkında Paris matbuatı tarafından maksadı mahsusa müstenid olmak üzere veri- len haberleri şiddetle protesto etmek» tedir. Kurjer Polski gazetesi ezcümle di. yor ki: * Pransız matbuatı, akliselimin, ahlâkı hasenenin ve siyasi zihniyetin Amil olduğu bazı hudutlara riayet et- meli idi. Maatteessüf bu hudutlar te- cavüz edilmiştir. Fransız matbuatının Fransa için biraz müşkli olan beynelmilel vaziyet dolayısile fazla heyecan ve asabiye- te kapılmış olması ihtimali mevcut- tur. Fakat bu asabiyet Fransız gaze- telerine, tamiri müşkil hatalar irti- kâbına müsaade etmemeli idi, Sol cenaha mensup Fransız gazete- lerinin Danzig hakkındaki heyecan uyandırıcı haberleri ancak ortalığa endişe saçmakla ve bir harbin zuhurü- na sebebiyet vermek hususunda men- taat gözeten mabafi taraf Bugün Midyatta da sondaja baş başlanacak Ankara 17 (Telefor (Telefon) — Müretfede petrol emmarelerine tesadüf edildiği hakkindaki haber üzerine bugün pet- rol arama işleri umum müdürü B. Cevad Eyüple görüştüm. Umum mü- dür bana dedi ki; — Filhakika Müre: yapılan son- dajda (osu ile karışık * petrola tesa- düf edilmiştir. Suyun derecesi tesbit edilmektedir. Bunun için oradaki mü- tehassıs da buraya çağırılmıştır. Ya- Pilacak tedkikler neticesinde suyun petroldan ayrılması imkânı temin edi- İirse petrol ekonomik kıymeti haiz olacaktır. B. Cevad Eyüp - yarından -İtibaren Midyatte yeni petrol sondajma baş- lanacağını söylemiştir. Eğer Mürefte. deki petrolun ekonomik kıymeti haiz almadığı anlaşılırsa beşinci bir kuyu açmak suretile sondaja devam edile- cektir, Mili mülafaz ekli beg şehrimize gelecek Ankara 17 (Telefon) — Mili mü- dafaa vekili general Kâzım Özalp bu akşamki ekspresle İstanbula hareket etmiştir. Sırt hamallığı gör- mek istemiyoruz “ Iki büklüm cumhuriyet vatandaşı olamaz ,, Ankara 18 (Telefon) — B. Falih ez Atay, Ulus gazetesinde «Sırt ve hamallığış “başlığı altında bir makale yazmıştır. .Muharrir bir ha- malın İstanbulda yük altında öldü- dünden teessürle bahsederek ezeümle diyor ki; — Ankaramız. bu manzaradan kur- tulmuştur. Hamallar yükleri elde, Aağırlarını da arabada taşımaktadırlar. Diğer şehirlerimizin ne için bekledik- lerini sorabilir miyiz? Acaba bize, araba tekerleklerine elverişli düz yol olmadığını mı söyliyeceksiniz. Böyle bir iddia özür ve Suç fıkrasını hatıra getirebilir. Daha kısasını söyliyeyim: İki büklüm Cumhuriyet vatandaşı ola- maz... Sırt ve sırık hamallığını daha uzun müddet görmek istemiyoruz.» Ihracat işleri Resimlerin ihracatçılara iadesi hakkında kanun hazırlanıyor Ankara 17 (Tele (Telefon) — İktisat ve- kâleti Iptidai maddeleri hariçten te- darik edilen ihracat eşyasından alın- makta olan bilümum resimlerin ihra- calçılara iadesi hakkında yeni bir kanun lâyihası hazırlamaktadır. Bu ihracatçılara ayrıca prim ve- rilmesi de düşünülüyor. Gizli evlenenler hakkında takibat Ankara 17 (Telefon) — Dahiliye ve- kâleti, gizli evlenenler ve iki karılı olan- larla, iki karı almağa teşebbüs eden- ler hakkındaki takibatın arttırılma- sını “bir tamim ile vilâyetlere bildir. miştir. Puşkinin ölümünün yüzüncü yıldö- nümü dün Ankarada kutlandı Ankara 17 (Telefon) — Büyük Rus Şairi Puşkinin ölümünün yüzüncü yıldönümü bu akşam Halkevinde kut- Tanmıştır. Matbuat umum müdürlü- ğü müşavirlerinden B. Sadri Etem «<Puşkini niçin seviyoruz» mevzuu et- rafında bir nutuk söyledi, B. Yaşar Nabi, Puşkinin bir şiirini, Halkevinden bir genç te büyük Rus şairinin tercü- me eğilmiş hikâyelerinden bazı par- çaları okudular. Manisa pamukçularına tokum dağıtılacak Ankara 17 (Telefon) — ton pamuk tohumu satın almıştır. Bun- Romanyada bir nümayişe karışan sefirler Başvekil mecliste sorulan suale cevap verdi Bükreş 17 (A.A.) — Rador ajansı bildiriyor: Başvekil 'Tataresco, İspan- yada ölen iki Rumen gönüllüsü için yapılan dini merasime diplomesi memurlarının, iştirak ettikleri hak- kında bir mebusun verdiği sual tak- rİfine aşağıdaki "cevabı vermiştir: Bu takrir, gecikmemesi lâzım gelen bir cevab istemektedir. Filhakika bu tekrirde . mevzuu bahsedilen vakıs- lar, hükümetin ittılama arzedilmiş- tir, Ben de, harlciye nazır vekili si- fatile, derhal bu hususta tahkikat yapılması hakkında emirler verdim. Bu tahkikotın vereceği neticeler ne olursa olsun, şurası tasrih etmek is- terim ki, eğer takrirdeki vakıaların hakikat olduğu tebeyyün ederse, hü- kümet ciddi bir vaziyet karşısında bulunacaktır. Beynelmilel diplomasi teamülünde herkes tarafından küçük büyük ya- bancı devlet mümessilleri, ne doğru- dan doğruya ne bilvasıta dahili siya- set tezahürlrine karışamazlar ve ka- rışmamalıdırlar; Siyasi bir tezahür halinde inkılâb eden dini bir mere sime diplomatik memurların iştira- kinin ise, her türlü beynelmilel ten- mül ve prensiplere muhalif bulun- duğunu şimdiden kati surette bildi- ririm, “Yeni bütçe 250 - 255 milyon. lira olacağı tahmin ediliyor Ankara 17 — Yeni bütçe marttan evvel Meclise verilecektir, Bütçe 250 - 255 milyon lira arasmda, yani geçen seneye nisbetle 35 milyon lira kadar fazladır. Bütçede bir çok yeni fasıllar vardır. Mali senenin 8 inci ayında varidat ve tahsilât fazlalığı 30 milyonu aşmış- tır ki bu bir rekor teşkil etmektedir. Lâhey adalet divanında münhal âzalık yok Ankara 17 (Telston) — Hükümeti- mizin Lâhey beynelmilel adalet diva» nında bir azz bulundurmağı karar- Taştırdığı » hakkında İstanbulda bir sabah gazetesinde çıkıp diğer gaze- teler tarafından iktibas edilen ha- ber Harlciye ve Adliye mahafilinde hayretle karşılanmıştır. » Bilindiği gibi Lâhey adalet divanı- na yeniden aza alınebilmesi divanda "münhal vukuuna vâbestedir. Bu tak- 'dirde dahi bazı forinalitelere riayet şarttir. Bügün divanda münhal aza- ik bulunmadığına göre haberin aslı yöktür. Milli mudafaa vekili geldi Mili Müdafaa vekili Kâzım Özalp bu sabah şehrimize gelmiştir. Nafıa vekili yarın gelecektir. Cuma günü, İstanbulda bulunan vekillerin, Başve- kilin reisliği altında bir toplantı yap- maları muhtemeldir. Genç'ik teşkilâtı kuruluyor Ankara 17 — Gençlik teşkilâtı bu sene kurulacaktır. Yeni bütçeye tah- sisat kohmuştur. İlk olarak 9 vilâyet- te teşkilât yapılacaktır. Teşkilâta 16 kin yukarı Türk gençleri gire- nak ordusu dusu İçin bizden zabit istedi Ankaradan bildirildiğine göre Trak hükümeti ordusunu tensik için Türk zabitleri istemiştir. Gönderilecek za- bitler dört sene mezun sayılacaklardır. Türk - Japon ticaret anlaşması müzakereleri Ankara 17 (Telefon) — Türk - Jar pon ticaret anlaşması müzakeresine devam ediliyor. Japon mümessilleri Eğer o mevsuubahs o hadisede bu prensipin ihmâl edildiği sabit olursa, hükümet, meseleyi bütün ciddiyetila tedkik edecektir, Şurasını da ilâve etmek isterim ki, şahsi mahiyette hareketler neticesin- de vücüd bulan bu vaziyet hiç bir su- retle, memleketimiz ile bu mümessik lerin temsil ettikleri memleketler a rasındaki “münasebetlere tesir icra edemez, Meclisten şimü emin .olmas sıni rica “ederim ki, istiklâli tarihin» den beri, Ancak milli şeref ananene- si güden bu devletin-hukukunu .kıs- kanç bir.surette muhafaza etmek a2- minde bulunan hükümet, bu hadi seyi tahkik edecek ve neticelendires cektir. ROMANYA PORTEKİZ SEFİRİNİN DE GERİ ÇAĞIRILMASINI İSTİYECEK Bükreş 17 (A A.) — Öğrenildiğine göre, Frankanun — askerleri ile bir- likte harbederken maktul düşinüş ölân Romanya lejionerlerinden iki kişinin cenaze. merasiminde Porte- kiz sefiri de hazır bulunmuştur. Söylendiğine göre, Romanya hükü- metinin Portekiz sefirinin de geri çağırılmasını istemesi muhtemeldir Fransız kabine- sinde tadilât Başvekil yakında bu hususta beyanaita bulunacak Paris 17 (A.A) — Salâbiyettar ha rici mahafilde dolaşmakta olan şayl- alara nazaran başvekil pek yakında memleketin mali vaziyetini ve şim- diki kabinede tadilât icrasına teves- sül edilmesi hakkında beyanatta bu- lunmak niyetindedir, i Mısır kredi fonsiye tahvilleri keşidesi Kahire 16 (A.A.) — Yüzde 3 faizli ve ikramiyeli Mısır kredi fonsiye tah- villerini dünkü çekilişinde: 1903 senesi tahvillerinden 419.905 nu- maâralı tahvil ve 1911 senesi tahville- rinden 270,174 numaralı tahviller kazanmışlardır. Hindistanın şimalinde iki köy * halkı arasında kavga ; Peshâöer 17 (A.A.) — Hudüdun şi mali şarkisinde, Takip İki köylü gru pu arasında çıkan bir arbede netice. sinde beş kişi ölmüş, üç kişi yaralan- miş ve 25 kişi tevkif edilmiştir, Selânikten bir heyet geliyor Atina 17 — Selânik belediye relsi yakında bir heyetle İstanbula gidecek ve doğduğu evin tapu senedi Atatürke takdim edilecektir. Balkan antantı erkânıharbiye reislerinin toplantısı Balkan antantı erkânı harbiye rels- lerinin mart ayı zarfinda Ankarada toplanmaları muhtemeldir, Emniyet ümum müdürü geldi | Emniyet umum zaüdürü bay Şükrü dün Ankaradan şehrimze gelmiştir. B. Şükrü, burada umumi emniyet iş- lerile mâşgul olacak ayrıca bilhassa polisin teknik ve mekanik tekemmülü husunda lâzım gelenleri yapacaktır. Cemal Reşid ve Hasan Feridin eserleri: Bari radyosu bu akşam saat 19,5 da Cemal Reşidin, gölecek perşembe ak- şamı ayni saatte Hasan Feridin eser- lerinden mürekkeb bir konser vere cektir, Neşriyat 283 metreden yapıla- çk kekli