17 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

17 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Balkanlılar sulha ve refaha doğru yürüyorlar Balkan Matbuat birliği kongresi bugün kararları tasvip ederek dağılacak Atina 16
 Hatay ana yasası için Cenevreye gidecek heyet tesbit edildi Heyet pazar günü akşamı Cenevreye hareket edecek Ankara 16...
 “Yaşasın Atatürk yaşasın Türkiye ,, Sancakta Türklere silâhla karşı koymağa taraftar olmıyanlar böyle bağırıyorlar Humus 16
 Kendi zararlarına çalışıyorlar Şapka ve Türkçe... Hataydan gelen haberler, Milletler Cemiyeti Konseyi kararına karşı...
 Başvekil dün havuzlardıa bir saat tedkikat yaptı Gemilerimizin tezgâhlarımızda inşası için esaslı kararlar verilmek üzeredir
 Balkan antantı konseyinin ugün dağılması muhtemeldi Konsey müzakereleri hakkında bu akşam bir tebliğ neşredilecektir Yunan

En ucuz ve en tesirli ilân vasıtasıdır 4 delası; 98 kuruş KÜÇÜK İLÂNLARIMIZ AKŞAM ilân servisi, telefon 24240 En Sağlam, En Ucuz Hesap defterleri AKŞAM matbaasındadır, Yevmiye, Kasa defterleri, Defteri kebirler, muavin defterler (Cildleri İngiliz prese kartonu iledir.) 120, 150, 200 kuruş rs Sene 19 — No. 6587 — Fiati her yerde 5 kuruş mami ——— ÇARŞAMBA — 17 ŞUBAT 1937 mam Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Müdür) - 20113 (Kiişe) Balkan antantı konseyini bugün dağılması muhtemeldir Konsey müzakereleri hakkında bu akşam bir tebliğ neşredilecektir Yunan kralı Jorj, dün üç hariciye vekilini ayrı etti ayrı Kendi zararlarına çalar Şapka ve Türkçe... Hataydan gelen haberler, Milletler Cemiyeti Konseyi kararına karşı yapılmağa başlanan tehiikâtın bu iki şeye, Türk diline ve şapka (giyimine şiddetli aleyhtarlık şeklini aldığını bildiriyor. Hatayda milli ve müslakil bir Türk idiresinin kurulmasına engel olmak- lw favzif edilen teşkilât, doğrudan doğruya Cenevreye karşı nümayişi yir bulduğu için, an- ine bilvasıta yollar- k istiyor: Mili kitlenin başlıca alâmeti olan resmi dili şimdi- den zayıflatmak, - medeni ( türkleri &r akahiyetlerden ayıran şapkayı, arablık “âleminde propaganda diye kullanmak... Çok garibr xI, Fransa gibi mede- ni bir memleketin memurları bile şap- Ka giyen Türklere tuhaf gözle bakı- yorlar, onlara, şapkanın fransızca mu- kabili chapeat kelimesinden chapiste iy Bu hâl, dik- şayandır: Hataydaki Türk kit- karşı mücadele açan mahalli kendi emrine sadık bende ola- rak, vatandan kovulmuş hainleri ve sarıklıları o bulabilmiştir. e Herhangi müstevli bir-idare, hangi memlekette olursa olsun, gayri milli cebir ve taz- yik âleti olarak uncak hocaları, müf- tileri kullanıyor! Hatayda da, mahalli ecnebi idaresinin elinde, Türklere ve “Türklüğe karşı, utanmadan Türk ol- duklarını yen ve ecnebi parasile Türkü ezmeğs çalışan bu yobazlar vardır. Bunun içindir ki son tahrikât tamamen dini bir şekil almaktadır. Milletler Meclisinin kararı dahilin- de Hatayda yeni idare mayıstan son- ra tatbik edilecektir. O zamana kadar idare kanunları Cenevrede hazırla- nâcaktır. Bu bir kaç ay içinde, Hetay- da tahrikât yapmak istiyenlerin gaye- si, olsa olsa orada bulunan bitaraf müşahid heyet üzerinde tesir yaparak mayıs ayındaki konsey içtimaı karar- larını güya tatbikat sahasında inhira- fa uğratmaktır. Fakat bu gibi küçük emellere ne ma- hal,ne de imkân vardır. Bu mesele Mil- letler Cemiyeti için - en düşkün zama» nında - bir şeref ve haysiyet, hattâ mevsj cudiyetini kuvvetlendiren bir dâva ol- duğu kadar, Türkiye ile Fransa srasında| siyasi islikametler çizen mühim bir hâdise olmuştur. Bu kısa istihale dev- rinde de dâvamızın kuvvetine güven- diğimiz kadar Fransanın iyi niyetine de itimadımız vardır. Bu gürültüler, halkı boğmak, iki devlet arasındaki münasebetleri bozmak, sulhü tehli- keye düşürmek istiyenlerin mahiyeti- ni hem Cenevrede, hem Pariste daha iyi meydana çıkaracağı için söyliye- ceklerimizin doğruluğunu bir kat da- ha tezâhür ettireöektir. Bu mezbuhane hareketler ancak, hâdiselerin azametini görmiyecek de- rebede kör olanlara zarar verecektir, $kk huzurlarına kabul Atina 16 (Sureti mahsusada gön- derdiğimiz muharririmizden) — Bal- kan antantı konseyi bugün de saat 17 de toplandı. Konsey ağlebi ihtimal yarın (bugün) müzakerelerini biti- recek ve dört devlet arasmda tam bir anlaşma olduğuna dair bir” tebliğ tir. Konsey içtimalarına yalnız hariciye vekilleri iştirâk edi. yorlar. Söylendiğine göre; toplantıda Bal- kan antantının hattı hareketi tesbit edilmiştir. /IKRAL JORJ HARİCİYE VEKİLLERİNİ KABUL ETTİ B. Tevfik Rüştü Aras, M. Stoyadi- noviç, M. Antonesko bugün sat ilde meçhul asker Abidesine merasimle birer çelenk koydular. Nümune ef- zon taburu ve bandosu resmi selâmı ifa etti, Bu merasimden sonra kral Jorj evvelâ Yugoslav başvekili ve hariciye (Devami 5 inci sahifede) Yunan kralı Jorj “Yaşasın Atatürk yaşasın Türkiye ,, Sancakta Türklere silâhla karşı koyma- ğa taraftar olmıyanlar böyle bağırıyorlar Humus 16 (Hususi) — ? Şubat | bir kısım halk tarafından kabul edil gecesi Halep Vatani partisi merkezin- hek Türklere karşı silâh atmıyacak: de umumi bir toplantı yapılmıştır. | larını açıkça izhar edenler partiden Bu toplantıda Abdullah Cabiri ve koğulmuşlardır. Türklere silâhla kar- Abdürrahman Kiaki de hazır bulun- | şı koymağa taraftar olmuyanlar bu muşlardır. Bu içtimada Sancağın si | hadiseden sonra Halepte Fransız as- lâhla istirdadı için lüzumu okadar | keri hapishanesi ittisalindeki İstan. silâhın Fransızlar tarafından verile. | bul kahvesine gelmişler ve kahvede: ceği Vatani şefleri tarafından temin | — Yaşasın Türkiye, yaşasın Ata olunmuştur. Vatani şeflerin ileri sür. | türk. dükleri fikirler içlimada bulunan (Devamı 4 üncü sahifede) Şe — Bak, benim tabancam vari... — Ne duruyorsun, İspanyaya gitsenel... n Başvekil dün havuzlarda bir saat tedkikat yaptı Gemilerimizin tezgâhlarımızda inşası için esaslı kararlar verilmek üzeredir di e İm © Yukandn Başvekil Deniz Ticaret mektebi talebesini teftiş ediyor, ortada ha- vuzları gezerken aşağıda Ege vapuruna çıkarken İktisat vekili B. Celâl Bayar dün Saat birde Denizyolları idaresi ta- sabah Denizyolları idaresinde meşgul | rafından Eçe vapurunda büyük bir olmuştur. ziyafet verilmiştir. Ziyafette başvekil Denizyolları idaresi için ısmarlana- | İsmet İnönü de bulunmuştur. Başve- cak vapurlara ait müukavelenin im- | kilden başka iktisat vekili B. Celâl zalanması bügüne bırakılmıştır. (Devamı 4 üncü sahifede) Hatay ana yasası için Cenevreye gidecek heyet tesbit edildi Heyet pazar günü akşamı Cenevreye hareket edecek Ankara 16 (Telefonla) — Milletler Cemiyetince Hatay teşkilâtı esasiye kanunu ile idare kanunlarını hazırlıyacak olan mütehassıslar komisyonuna Türkiyenin de davet edildiği yazılmıştı. Bu ayın yirmi beşinde Cenevrede toplanacak olan bu komisyona gidecek murahhas heyetimiz İcra Vekilleri heyetince şü saretle tesbit edilmiştir; ş Hariciye kâtibi umumisi Numan birinci deleğe, Milletler Cemiye- önde daimi murahhasımız Necmeddin Sadak ikinci delege. Müşavir- ler şunlardır: Mülkiye mektebi hukaku esasiye profesörü Etem, Hu- kak fakültesi profesörlerinden Ali Fuad, Adliye Vekâleti hukuk iş- leri müdürü Şinasi, Erkânı harbiyeden Şükrü Altınay, Istanbul Mer- kez bankası müdür muavini Nazif, Hariciye hukuk müşaviri Fatin. Kâtipler: Hariciyeden Abdullah Zeki, Tarık Emin, Şemseddin Arif, Adliye hasusi kalem müdürü Şakir. Heyet cuma günü Ankaradan İs- tanbula, pazar günü akşamı da Istanbuldan Cenevreye hareket ede cektir, Balkanlılar sulha ve refaha doğru yürüyorlar Balkan Matbuat birliği kongresi bugün kararları tasvip ederek dağılacak Atina 16 (Sureti mahsusada gön- derdiğimiz muharririmizden) — Bak kan matbuat kongresinin dış encü- meni bugün ticaret odasında toplan» dı ve havale edilen işleri tedkik etti, Matbuat umum müdürümüz B. Vedad Nedim Törün riyasetindeki harsi mukarenet komisyonu, Balkan edebi eserlerinin mütekabilen tercü- me edilmesi, Balkan tiyatro ve musik ki heyetlerinin temaslarda bulunma- ları ve her memleketin halk şarkı: larını besteliyerek sanatkârlara mü- kâfat verilmesi meselelerini tedkik etti, Komisyonlar Türk heyetinin tek- Üflerini kabul etmiştir. (Devamı 4 üncü sahifede)