17 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM 17 Şubat 1937 Dün Geceki ve Bu Sabahki 'Telgraflar Romanya, Almanya, Italyanın| Mısırla ticareti- Bükreşteki sefirlerini geri çağırmalarını Istiyecek Bükreş 16 (A.A.) — Hükümetin Almanya ve İtalyadan Bükreşteki sefir- lerini geri çağırmalarını istemeği düşündüğü haber verilmektedir. Buna $€- bep, bu iki diplomatın general Frankonun ordusunda hizmet ederken mak- tul düşen ve cesedleri memlekete getirilsin Romanya Lejiyonerlerinden iki kişi- nin cenaze merasiminde Üniforma ile hazır bulunmalarıdır. Bu iki Lejlonerin cenaze merasixinin siyasi bir nümayiş şeklini almış olduğu kaydediliyor. göre, muhalifler, bu iki diplomatın hattı hareketi hakkın- da bugün mebusan meclisinde hükümetten istizahta bulunacaklardır. Tramvay biletleri| Sırt hamallığı ucuzladı Nafıa vekâleti 1 marttan muteber olacak tarifeyi tasdik etti Ücfetler şudur: Birinci mevkide 8 ku- Tuş 30 para yerine 7,30, 6 kuruş 10 para yerine 5,20, ikinci mevkide 6 ku- ruş 10 para yerine 5,20, 3 kuruş 30 para yerine 3 kuruş 20 para verilecek- tir; Pasolar da 100 para yerine 90 pa- ra oluyor, Istanbula gelen vekiller Dahiliye vekili Şükrü Kâya bu sa- bahki ekspresle Ankaradan İstanbula gelmiştir. Diğer bazı vekliler de bu- günlerde İstanbula hareket edecek- lerdir, MUM Müdafaa vekili general Kâzım Özalpın yarımki çarşamba gü- nü, Nafıa vekili Ali Çetinkayanın da perşembe akşamı İstanbula hareket etmesi muhtemeld'r, Başvekilimiz de bir müddet daha İstanbulda kalacak- tır, Bu müddet zarfında Vekiller he- yetinin İstanbulda toplantı yapması mühtemeldir. Kadıköy.su şirketi yeni tesisata - başladı Ankara 16 (Telefonla). — Naa ko- miserliği, Kadıköy su şirketinin sıh- hiye vekâletinin talimatı dahilinde te- sisat yapmağa başladığını nafa vekâ- letine bildirmiştir. Türk - Macar klering anlaşması Ankara 16 (Telefon) — Müddeti 13 martta bitecek olan Türk - Macar klering ticaret -anlaşmalarını.yeni!e- mek için bugünlerde burada müzüke- reye başlanacaktır. Kıskançlık yüzünden kaldırılacak Dahiliye vekili parti he- yetlerine ve halkevlerine mühim bir tamim gönderdi Ankara 16 (Telefon) — İstanbulda srt hamallarından bir yurddaşın yükünün ağırlığı altında ölmesi Üze- rine dahiliye vekili ve parti genel sekreteri B. Şükrü Kaya Cumhuri- yet Halk partisi idare heyetlerine ve Halkevleri başkanlıklarına bir tamim göndermiştir. İnsanlığın ve insafın hayvanlara bile reva görmediği böyle işkenceye insanların mahküm olmasının her diyar için ayıp teşkil ettiğine işaret edilerek (sirt hamallığının ortadan kaldırılması bildirilmektedir. Kral Farukun Avrupa seyakatı Ankara 16 (Telefon) — Mısır sefa- retinden aldığım hususi malümata göre, kral Farukun Avrupada seyaha- te çıkacağı haberleri, İngiliz kralının taç giyme merasimine İştirik etmek üzere Londraya gitmesine karar veril- mesinden gâlattır. Atatürk ile Mısır . kralı arasında «telgraflar. Ankara. 16. (A.A) — Mısır kralının | doğumunun yıldönümü münasebeti- le Reislcumhur Atatürk ile kral Fe- ruk arasında samimi telgraflar teati edilmiştir. Sovyet erkânharbiye reisi Litvanyada Kaunas 16 (A.A.) — Mareşal İeğo- Toff, refakatinde yüksek rütbeli dört zabit olduğu halde Litvanya erkânı- harbiye reisi miralay Ceruinse iadei ziyaret etmek üzere buraya gelmiştir. kanlı bir vaka Bir genç, sevdiği kadınla birlikte gördüğü arkadaşını ağır yaraladı Dün öğleden-sonra, Bakırköy civs- | beri idare etmiş ve sınltıya meydan rında bir.çayırlıkta kanlı bir vaka ol- verinemiştir. müğkur, Yaptığımız tahkikata göre, has) © İş bu şekilde meydana çıkınca ar- disenin cereyan şekli şöyledir: İsmail . ve Mehmed isimlerinde iki arkadaş vardır. İkisi de yirmi ikişer yaşında birer delikanli olan'bu genç: ler, ayni zamanda da bir yerde otur- maktadırlar, Hemen hemen yedikleri içtikleri ayrı giden bu iki arkadaşın ikisinin de gönlünde birer kadın ya- şamaktadır. Bu iki genç, yalnız kalb- lerinde taşıdıkları bu kadını birbirle- rine tanıtmamakta, isimlerini bile söylemiyerek ayrı ayrı eğlentilerine devam etmektedirler. Fakat günün birinde bu can ciğer arkadaşın araları açılmağa başlamış- tır. Bunun da bir tek sebebi vardır: Şüphe ve kıskançlık! İçin için iki delikanlının beynini ke- mirmekte olan bu kurt nihayet bü- tün tesirini göstermiş Ve İsmali ile Mehmedi birbirlerine tam bir düşman yapmıştır, Artık her ikisi de anlamışlardır ki, kalblerinde yaşattıkları kadınlar ayrı ayrı değil, bir tanedir ve bu tek ka- tık birbirlerini köllarmağa başlamışlar- dır. Dün, kadının Mehmedle beraber, gezmeğe o çıkacağını haber alan İs- mail, yanına bir tabanca almiş, 9 da yola regia. İsmail biraz sonra rakibi ile sevgi- isinin sarmaş dolaş bir Kenarda otu- duklarını görmüş ve Âni olarsk kar- şılarına çıkmıştır. İsmail, bir kadının, bir de Mehme- din yüzüne tükürmüş, ondan sonra tabancasını çekerek Mehmedin üze- rine bir kaç el boşaltmıştır. Mehmed, vücudüne giren kurşun- arla' olduğu yere yığılıp kalmış, ka- dın, feryatlarla bir tarafa savuşmuş- tur. Biraz sonra silâh seşlerins yetişen gabita memurları İsmaili yâkalamış- lar, Mehmedi de ölüm halinde has- taneye kaldırmışlardır, n İsmall, yapılan sorgusunda, kadın yüzünden bu cinayeti işlediğini itiraf İk a ini miz genişliyecek Büyük bir Türk - Mısır tütün şirketi kurulacak Ankara 16 (Telefon) — Mısırla ak- dedeceğimiz ikamet mukavelenamesi- le tabiiyet itilâfnamesi etrafında uzun zamandanberi cereyan eden müzake- reler son. safhasına girmiş bulunmak- tadır, Bu işler bittikten sonra Türk - Mısır ticaretini tanzim te genişletecek ti- caret anlaşması yapilacaklır. Diğer taraftan Mısırın en büyük mili mü- essesesi olan Mısir bankası, Tür tü- tün ve sigaralarınm Mısirda özemi revacıma çalışacak, bu arada büyük bir Türk - Mısır tültün şirketi de teşkil edilecektir. Bu şirkelik teşkilini Misir hükü- meti teklif etmektedir. Bu mesele et- rafında hükümetimizle temasa geç- mek üzere Mısır bankasından buraya bir mümessil gönderilmiştir. Mümes- sil iktsat ve gümrükler vekâletleri ile şimdiden temasa geçmiştir. Teklif Ankarada alâka ve ehemmiyetle kar- tar, : : İzmitteki dava Muhakeme 2 mart salı gününe talik edildi İzmit 16 (Telefonla) — Muharrir Hü- seyin Cahid Yalçın tarafından İstan- bul valisi ve belediye reisi Muhiddin Üstündağ aleyhine açilan davaya bu- gün saat 14 de kalabalık bir dinleyi- ci huzurunda devam edilmiştir. Bir tarafta Hüseyin Cahid Yalçın, diğer tarafta valinin, Kurun ve Açık- söz gazetelerinin avukatları bulunu- yordu. Kurun ve Açık Söz gazeteleri- nin avukatı İrfan Emin, davanın me- © muhakemat kanununa uygun »di. 'Muhkerhe, Muhid- tara 1 gazetelere yazı bir ; beyahname değil, ci imzalı yazıya cevap oldu- etle duruşmanın devamına ka- rar verildiğini bildirdi. Etemisİzgetin istinabe süretile ifa- desi alınması ve dayanın, vali ve be- lediye reisi tarafıdan açılan muks- bil dava ile birleştirilmesi için mu- hakemenin 2 mart salı günü sdat-on lr takin kaza vernal Bir işçi toprak al- tında kalarak öldü Müddeiumumilik kaza hak- kında tahkikata başladı Dün Taksim civarında stadyomun. biraz ilerisinde caddede: kanalizasyon çukuru kazılırken feci bir kaza olmuş- tur. Kaalan çukur içinde Kayserili Salih adında 35 yaşında bir işçi kaz- ma İle çukuru genişletmeğe çalışırken birdenbire çukurun kenarındaki -top- raklar yıkılmıştır. Çukur içinde ken- dini kurtaranıyan işçi Salih yıkilan toprakların o altınğa kalmış, iri taş parçaları kafasına çarparak parçala- miştir. Müddeinmumilik ve zabıta tahkika- ta el koymuş, yıkılan topraklar larak Salihin ölüsü çıkarılmıştır. Adli- ye doktoru.bay Salih Haşim cesedi muayene ederek morga göndermiştir. Müddelumumi “muavinlerinden bay Ferhad tahkikata el koymuştur. Çu- kur kazılırken böyle bir kazanım önü- ne geçilmek için tâzımgelen tertibe- fan alınıp alınmadığı tahkik edilmek- tedir. Kazayı müteakıp belediye fen heyeti de mahallinde tetkikat ve ke- şif yapmışlardır. Fezı heyeti raporu da, müddeiumutmiliğa verilecek ve kaza- da mesuller görülürse derhal hakla- rmda takibata ta geçilecektir. Dahiliye vekâletinin bir tebliği Ankara 16 — Dahiliye vekili ve Parti genel sekreteri B. Şükrü Kaya Parti, Halkevi başkanlara ve gönel ispektörlere gönderdiği bir tamimde unvanların kaldırılması hakkındaki karara bazı gözete ve risalelerde ria- yet edilmediğinden bahisle türkçe ya- sılarda ve basılarda İsmi geçenlerin ie göre, pie de ve bayan inde en e Ispanyol suları kontrol altına alınıyor Almanya, artık gönüllü göndermiyor fakat Italya sevkiyata devam ediyormuş Barcelonayı bombardıman zırhlısı olduğu Londra 16 (A.4.) — Ademi müda- hale komitesindeki murahhas heyet- lerin kannatine göre, dün imza edilen itilâfnameler neticesinde İspanyol su- ları, İngiliz. Fransız İtalyan ve Alman donanmaları tarafmdan kontrol al tina almacak ve bu konirola mantı- kan Portekizin de iştirak etmesi lâ- zım gelecektir. Paris 16 (A.A.) — Portekizin, ade- mi müdahele komitesince verilen ka- Tarım iki noktasını kabul ederek kon- trol meselesi hakkrıdaki cevabımı t€- hir etmesi, salahiyettar mahafilde bir inkişarı hayal tevlid etmiştir. Fransız ve İngiliz hükümetleri tara- fından sarfedilen gayretlerin bir iti lâf akdile neticelenmesi, siyasi maha- filde memnuniyetle karşılanmıştır. Sol cenah matbuatı, ademi miüda- hale komitesindeki müzskerelerin mu» vaffakiyetle neticelenmiş olmasından pek memnun görünmeraektedir. Bu matbuat, M. Hitlerin İspanyaya gönüllü sevkini durdurmuş olduğunu, fakat M. Muüegolininin bir kaç güne kadar Madridin zaptını temin edecek muktarda kıtaat ve malzeme gönder- miş olduğunu ehemmiyetle kaydet- mektedir. Sol ceneh siyasi mahafili, cumarte- si gününe kadar Cadix ve Malagaya yeni kuvvetler (o ihraç edilmesinden korkmaktadır. BARCELONAYİ BOMBARDIMAN © EDEN GEMİ aris 16 (A.A.) —- Batcelönadan a Inan malümata göre, İtalya t dan gönderilen maze keriye esnısında tarafından gittikçe fazla mıktarda kullanılmakta- dır. Bir çocuk vapur- dan denize düştü Boğulmak üzere iken kurtarıldı Bu subah adadan İstanbula gel- mekte olan Akay vapuru Kadiköy açıklarımdanı geçerken vapurun arka tarafında güğertede dolaşan bir genç pârmâklıklardan denize doğru uzâ- nırkeh müvazenesini kaybederek düş- müştür. Kezayr'gören yolcular ders hâl kaptana haber Vermişler, vapur durdurulmuştur. Wâpurdan bir sandal indirilmiş, dak galâr -ardsndün çırpınmakta olan on yedi yaşlarındaki çocuk boğulmak üzere iken kurtarılınıştır. Çocuk faz- la su yuttuğundan hz anmış ve ifadesi alımamadan hastaneye kaldırıl- mıştır. Kazazede çocuğun hüviyeti de anlaşılamamıştır. Zabıta tahkikat ya- pıyor. Tuna taştı Bir tayyare filosu buzları bombardıman ediyor Bükreş 11 (Akşam) — 'Tuna nehri- nin Karadenize yakın kısmı buzlar Içinde olduğu halde yukarı tarafların- da buzlar çözülmüştür. Bu yüzden su serbestçe akamamakta ve nehir taş- maktadır. İki nahiye su altındadır. Bir tayyare filosu buzları bombardı- man ederek nehrin mecrasını açmağa çalışıyor. © * Avusturya nazi fırkası feshedildi Viyana 17 (Akşam) — Avusturya | hükümeti yeni teşkil edilen Avustur- ya nazi fırkasının feshine karar ver- miştir. Italyada büyük Bir havacılık tetkik merkezi inşa edilecek Floransa 16 (A.A) — M. Mussoli- ni, büyük bir havacılık tedkik merkezi eden geminin bir Italyan iddia ediliyor Katalonya hükümetinin resmi bir tebliğinde şu malümat verilmektedir: 1 — Dün Barcelona şehrine düşen 24 obüsün hepsi de İtalyan fabrikala» rında yapılmıştır. 2 — Bu çapta İspanyol topu yok tur, 3 — Barcelonayi bombardıman & den geminin yan bordasından 8 töp- la ateş ettiği anlaşılmıştır. Çünkü üç kere ayni zamanda sekiz obüs endaht ettiği görülmüştür. Bundan anlaşılk dığına güre, Şehri bombardıman eden gemi Luigi Cardonna veya Armando Dioz tipinde bir İtalyan kruyazörüdür. Ocuvre güzelesinde madam Tapouls diyor ki: «Ademi müdahale komitesinin he- men bütün âzaları bügünden itibaren kontrorolün tatbik edilmeğe başlana- cağı 6 mart tarihine kadar bir çok hâs diselerin vukua gelmesini muhtemel addetmektedirler, Londranın salâhi- yettar mahafili, halihazırda İspanya” da 60,000 İtalyan bulunduğundan © mindirler Bu mahafil, Valencia ve Katalonya hükümetleri arasındaki imlizaçaızlık sayesinde Frankonun ya kında muzaffer olacağını ümid et- mektedir, 4 GÖNÜLLÜ GÖNDERİLEMİYECEK Berlin 16 (A.A:) — Tali ademi müs dahale komitesinin 21 şubattan iti. baren gönüllü < toplama ve sevkine ambargo konması hakkındaki teklifi, Alman siyasi mahafilinde müsüld bir gekilde karşılanmıştır. Bu tarihten 4- evletlerin müessir ted« spanyaya' gönüllü n tetbikini ge ciktirmek için h teşebbüs vuku bu'mıyacağı ümid edilmektedir. Japonyada kar fırtınaları Bir çok kimseler öldü, yollar kapandı Tokio 16 (A.A.) — İvata eyaletinde büküm süren bir kar fırtınası neti- cesinde 59 kişi ölmüş, iki mektep ile 20 ev yıkılmıştır. Japonyanın şimalinde kâin Hokkal- doda demiryolunu örten karları kak dırmakla meşgul olan 30 ameleye bir tren çarpmış ve bunlardan beşinin ölümüne ve beşinin de yaralanmasına, sebep e İngiltere hava nezarelinin siparişleri Londra 16 (A.A.) — Hava nezareti tarafından, cari mall sene zarfında 31 ikinci kânuna kadar yapılan sipariş- Jer 67 milyon İngiliz lirasını geçmiştir. İtalya ile Romanya arasında © * ticari anlaşma Roma 16 (A.A) — Kont Ciano ile Romarıya elçisi, iki memleket arasm- da tekrar tiöari mühhsebetlerin baş- laması “için * bir itilâfname im8ö 6k mişlerdir. Fevzi Kavukçu Irakta tevkif edildi Bağdad 13 — Filistindeki ihti) hareketinin başı Fevzi Kavukçu Iraka gelmişti, Irak hükümeti kendisini tev« kif etmiştir. Buna sebep Sancak me- selesi münasebetile Filistinde Türkiye gleyhinde tahrikât yapmasıdır, Irak Türkiye #le samimi dostluk idâmesine ezmetmiş olduğundan Fevziyi polis nezâreti alimda Kerküke göndermiştir. Büyük faşist meclisi toplanıyor Roma 17 (Akşam) — Büyük faşist meclisi 1 martta toplanacaktır, Meg» Ws askeri vaziyeti ve ordunun ihtiyaç larını tetkik edecektir. Hariciye nazi rı Kont Çiano beynelmilel vaziyet ve say hela mülâkatı hakkında izan: TR a ii