5 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 anti Dün Geceki ve Bu Sakhahki Telgraflar Belgrad konferansından sonra Küçük İtilâf eski ehemmiyetini kaybetmiş Fransız gazeteleri “Belgrad konferansı Fransa için muvaffakıyetsizliktir, diyorlar Paris 4 (A.A.) — Belgrad konferan- sı, Fransa için bir muvaffakiyetsizlik- tir. Gazetelerin ekserisinin mütaleası, bu yoldadır. Le Pewple gazetesi diyor ki: «Hakikat şudur ki (Küçük itilâf, Belgrad konferansından sarsılmış ol- duğu halde çıkmıştır. Bilhassa İtalya- Yugoslav misakının imzası, üç memle- ket arasındaki birlikte ciddi rahneler açmıştır.» Aube gazetesi yazıyor: «Bu, Fransa için bir muvaffakiyetsizliktir. Niçin inkâr etmeli? Maamafih telâşa düşe- cek olursak haksızlık etmiş oluruz. Merkezi Avrupa, mevcut kıymetlerden hangisine güvenilmesi lâzım gelece- ğini pek âlâ bilir. Fransa ile İngilte- re fena oynuyorlar. Fakat muhakkak surette kazanacaklardır.» Humanite gazetesi, Yugoslavyanın Fransanın ananevi dostu olan Küçük itilâfa mensub bulunduğunu yazmak» ta, son Belgrad toplantısının bu iti- Iâfın inbilâlinin hailevi bir mukadde- mesini göstermiş bulunduğunu ilâve eylemektedir. Maamafih Ocuvre gazetesi, İstik- balden emin ve nikbindir. Bu gaze- teye nazaran zaman, Romanya ile Yugoslavyayı kaçmış oldukları siya- Sİ nizama irca elmek vazifesini der- uhte edecektir, Le Journal ile Ere Nouvelle gazete- tebliğinden memnundurlar, Leh gazetelerinin makaleleri Varşova 4 — Hüksmetin naşiri efkârı olan Kurier Czerwony gazetesi le yazıyor: «Küçük itilâfın eski şekilde boş bir formülden ibaret olduğu aşikârdır. Her üç devletin politikası şimdi Ma- caristana karşı bile kendine mahsus bir cereyan takib etmektedir. Çekos- lovakya Sövyetlerle bir pakt imza ederek ilk darbeyi vurmuştur. Bu tar- hareketten hoşlanmıyan diğer dev- letler de serbestçe hareket etmek hak- kını kazanmışlardır, Gazete Küçük itilâfın artık birbi- rile rabılası olmıyan devletlerin top- lanmasından başka bir şey olmadığı- zu ilâve etmektedr. Bir tekzib Paris 4 — Fransanın Küçük itilâf devletlerine aralarında karşılıklı yar- dım misakı yapmalarını teklif ettiği ve Küçük Xtilâfın son konferansında, bu teklifin nazarı dikkate alınmadığı hakında bir haber çıkmıştır. Politika mahafili Fransanın bu yolda hiç bir teklifte bulunmadığını söylemekte ve Çekoslovakya Cumhur reisi B, Bene sin pazartesi günü Belgradı ziyareti emasında yapacağı görüşmelerde vâ- zıyetin daha ziyade aydınlanacağını lerine gelince, bunlar Küçük itilâfın l söylemektedir. “Italyan - Yugoslav anlaşması Balkanlarda yeni bir hava yarattı,, Romada çıkan Tribuna gazetesi yazdığı bir makalede böyle diyor Roma 4 (A.A.) — Küçük itilâf kon- feransınm neticelerini tedkik eden Tribuna gazetesi, İtalya - Yugoslavya anlaşmasının Balkanlarda yeni bir heva yaratmış olduğunu kaydetmek- tedir. Bu gazete diyor ki: «Gayri kabili taksim sulh hülyası yıkılmış ve onun yerine milletlerin hakiki menfaatleri kaim olmuştur. Yugoslavya ile Romanyanın Çeköslo- vakya tarafından takdim edilen Fran» 8ız tekliflerine mukavemetleri bu konferansın hususiyetlerinden biri- dir, Umumi sulh ancak iki taraflı mu- ahedelerle temin edilebilir. Görünüşe göre Başvekil Stoyadinoviç, Yugoslav- ya, Avusturay, Macaristan ve Arng- vutluk arasında bir anlaşmaya yol açmıştır. Yugoslavya Başvekili bu su- yetle bir tek darbe ile memleketin hu- dudlarını beş taraftan kurtarmış olu- yor, Fasta yeni kargaşalıklar komiseri azledildi Ispanyanın Alkasar konsolosu kaçmış Tanca & (A.A) — Evvelki gün Alkasar'da bir takım kargaşalıklar çıkmış olduğuna dair musırrane Şa- yislar dolaşmaktadır. Bir evin bom- balarla delik deşik edilmiş olduğu haber verilmektedir. Yerlilere göre Alkasar yakınında- ki mıntakada kâin şehir ahalisi en- dişe içindedir. Hükümet memurla- rı, sıkı bir tarassudde bulunmakta” dır. İspanyanın Alkasar konsolosu- nun ailesi ile diğer bir çok âlleler, Tetuan'a gelmişlerdir. “Tanca ahalisi, gayri memnundur. 23 mart hadiseleri esnasında .bir evde bir İtalyan o bahriyelisini yaralamış olan İspanyol telsizeilerin tevkifine te- Halbuki Fransa ile Rusya veya Çe- koslovakya ile Rusya arasında Yugos- lavyanın iştirak etmediği muahede ile böyle bir muvaffakiyet temin etme- nin imkânı yoktu. Romanya Başveki- linin tarzı hareketi Romanyanın da bu meseleyi iyice anlamış olduğunu göstermektedir. Fransanın vaziyeti Roma $ (A.A.) — Giornale d'İtalia, Küçük itilâf konferansından sonra Fransa Hariciye nezaretinin ümidle- rinden vaz geçmesi lâzım geldiğini yazmakta, fakat Fransanın takib et- tiği siyasetinin ademi muvaffakiyetle neticelenmiş olmasına rüğmen bir çok yeni teşebbüslere girişeceğini ilâve eylemektedir. Lavoro Fascista gazetesi ise, Garb misakı imza edilmediği müddetçe Fransanın kâfi bir zıman &ddedilemi- yeceğini iddia eylemektedir. Sovyetler halk Cinayetle itham edilerek mahkemeye verilecek Moskova 4 (A.A.) — Sovyet Rus- ya merkezi icra komitesi riyaset di- vanı, posta münasebatı halk komi- seri B. Yagoda'yı cinai mahiyetteki bir takım cürümlerden dolayı azlet- miştir. Mesele, tahkikal hâkimine gönde- rilmiştir. Bir suikasd muhakemesi Berlin 4 — Sovyet Rusyada hükü- mete karşı yeni bir suikasd muha- kemesine (başlanacaktır. Suçlular arasında 38 Alman da vardır, Mısır kralı Bernde Bem 4 (AA) — Misir kralı iki gün kalmak üzere Cenevreden bura- ya gelmiştir. Seyahati tamamen hu- a Vika AĞIN, B. Benesin Belgrad seyahati Belgrad gazeteleri uzun makaleler neşrediyorlar Prağ 4 (A.A) — Relisicumhur B€- Des bugün öğleden sonra Belgradâ hareket etmiştir, Benes, 7 nisan çar- şamba gününe kadar Belgradda ka- lacaktır. Belgrad 4 (A.A) — Akşam gazete- leri, ilk sahifelerini ve başmakalele- Tini Çekoslovakya Reisicumhuru B. Benesin Belgradı ziyaretine tahsis et mekte ve mümtaz devlet reisinin bir çok fotoğraflarını neşretmektedirler, Pravda gazetesi, ilk sahifesinde Çe- koslovakya Reisicumhuru Benese ald bir makale neşretmiştir. Diğer gaze- teler de B, Benesin şahsına müteallik uzun makaleler neşretmişlerdir.. Ak- şam gazeteleri, sabah gazeleleri gibi, Küçük antant konferansı meselesinin kapanmasına aid uzun yazılar yaz» makta ve dün daimi meclis tarafın- dan alınmış başlıca kararları iktibas eylemektedirler, Gazeteler, bilhassa Fransız matbu- atının mütalenlarını İktibas etmekte- dirler, Fransız gazeteleri, Küçük an- tantın şimdi her zahandan ziyade kuvvetli ve sağlam olduğu mütaleş- sındadırlar. Kralcıların Viya- nada nümayişi Zabıta nümayişcileri hadisesiz dağıttı Viyana 5 — İmparator Şarlin ölü“ münün yıldönümü münasebetile ya- /pıları âyini ruhanide, Sent, Etyen ki- Wisesi önünde binlerce kişi toplanmış- tır. Nümayişçilerin ellerinde «impara- tor Ottoyu isteriz» levhalı bayraklar bulunuyordu. Zabıta, sokaklarda do- laşmak istiyen nümeyişçileri hâdise- siz dağıtmıştır. Deniz kontrolü Müessir bir netice verece- ginden şüphe ediliyor Parsi 4 (A.A) — Ecbode Paris ga- zetesinde Pertinax kısmi olan de- niz kontrolünün müessir olabliece- ğinden şüphe etmekte ve şöyle de- mektedir: «Pariste ve Londrada, muhtemel bir ihtilâf tehlikesine karşı koymağa karar vermemiş olan Almanya ta- rafından dermeyan edilen ihtirazi ka- yıdları dolayısile İtalyanın müda- hale sahasırida ileri gidemiyeceği zan- nedilmektedir. İtalyanın kendiliğinden basiretli ve Ihtiyatlı olmağa karar vermesini beklemek daha iyidir. Bu hesapta ne kadar isabet olduğunu anlamak için gelecek haftaları beklemelidir.» İngiliz nakliye amelesinin grev tehdidi Londra 5 — Bu hafta nakliyatı umumi şirketile nakliye ameleri ara- sında, büyük bir grevin önünü almak için müzakerelere başlanacaktır. Nak- iiyat işlerinde çalışan bir milyon kü- sur işçi, tac giyme merasimi devre- sinde maaşlarma “W 13 zam yapılma» dığı takdirde grev ilân edeceklerini söylüyorlar. Acemi bir şoförün marifeti Dün akşam Samatyada duran gö- för Alinin otomobilini alarak idare ete mek istiyen Mustafa isminde biri di- reksiyona hâkim olamıyarak Şükriye isminde bir kıza çarparak tehlikeli surette yaralamıştır. Bir futbol seyircisinin feci ölümü Kasımpaşada oturan Hakkı ismin- de bir genç dün bir futbol oyunu sey- Tetmek üzere Okmeydanına gitmiş, burada oyunu yüksekten seyretmek Üzere bir elektrik direğine çıktığı si“ rada cereyana kapılarak düşmüş ve ölmüştür. k Suriye başvekili ve dış bakanı bu sabah geldiler Doğruca motörle Haydarpaşaya geçerek Toros ekspresine bindiler, Dürzüler istiklâl istiyorlar Hatay meselesi için Parise ve Ce- Mevreye "gitmiş olan Suriye Başvekili Cemil Mürdüm ile hariciye nazını Sa- dullah Cabiri, bu sabah Semplon eks- pPresile Sirkeciye gelmişler ve doğru- ca motölle Haydarpaşaya geçerek To- ros ekspresine binmişlerdir. İki Suriyeli nazirın Ankarade te vakkuf edip etmiyecekleri malüni de- ğildir. Maamafih Suriyedeki tehlikeli kargaşalıklar nazarı itibare alınırsa Cemil Mürdüm ile Sadullah Cabirinin Ankarada kalmamaları ihtimali ga Hptir, Dürzüler istiklâl istiyorlar Şam 4 — Cebelüdürüz isyanı, endi- şeli bir mahiyet almıştır. İsyan Emir Hasan Eletraşın Erdenden #vdetini müteakıb şiddetlenmiştir. Suriye hü- kümeti bu-isyanı bastırabilmek icin Fransa hükümetinden yardım iste- miştir, i Haşan Eletraş bu isyan hakkında gazetecilere demiştir ki: — Kati kararımızı verdik. Biz su- riye hükümetinin boyunduruğuna dayanamıyoruz. İstikiği istiyoruz. Bü- tün Dürzüler bu hususta ayni fikir- de bulunuyorlar, Biz, Sam hüküme nin Cebelüdürüz valisinin vazifesi muvakkat olduğuna dair bize verdiği teminata aldanmışlık. Halbuki vali gelir gelmez, sutistimallere göz yum- duğu gibi takibata başladı: Marvketi- miz tamamile milli bir mâhiyeti ha- izdir. İstiklâl! istiyoruz. Haklarımız kanımızın son damlasına kadar imü- dafan edeceğiz. Guadalajara harbinden sonra. Italyan zabitlerinin kur dizilmeleri ına ş bildirilmiş Ispanyada harb şiddetlendi, iki taraf ta hücumlarda bulunuyor Paris 4 — Ocuvre gözetesi, Gunda- lajara mağlübiyeti üzerine bu harbe iştirik eden İtalyan rüesası ve Za bitlerinin kurşuna dizilmesi için Ro- madan İspanyadaki İtalyan başku- mandamna emir verildiğini yaziyor, Maamafih asilerin başkumandanlı- ği buna muhalefet eliniştir. Paris 4 — (Havas) Paris gezetele- rine göre İspanyada asi kuvvetlerin son bozgunluğundan mesul olan İtal- yan kumandanı general Bergonzoli ölmüştür. İlk hatlardaki İtalyan as- kerleri geri çekilmiştir. Son muharebeler Madrid 4 — Müdafaa meclisi teb- iğ ediyor: Asiler Morata de Tajuna cephesinde şiddetli hücumlarda bu- Yundular, Bu hücumlar ağır zayiatla tardedildi. La Corogne yolunda hükümet kuv- yelleri iki kilometre derinliğinde iler- Bulgaristanda kabine buhranı Ticaret nazırı çekildi, Dahiliye ve Nfia nazırlarının da istifa edecekleri söyleniyor Sojya 4 — Köse İvanot kabinesinde yeniden bazı tadilât yapılacağı söy- Jenmektedir. Ticaret nazırı istifa et- miştir, Hususi bazı sebebler ileri #ü- rülerek yapılan istifa kabinede vukua gelecek değişikliklerin başlangıcı ad- dedilmektedir. Bu günlerde Dahiliye nazırı İle Nafıa nazırının da çekileceği şayi olmuştur. Kral Borisin yakında Vamadan Bofyaya avdelle kabine buhraninı izale edeceği söylenmektedir. Bir otomobil bir kıza çarptı Şoför Mustafanın idaresindeki oto- mobil dün Horhordan geçerken 12 ya- şında Şükriye isminde bir kızcağıza çerpmıştır. Şükriye yaralanmış, has- taneye kaldırılmıştır. Şoför yakalan- mıştır, Fırtına durdu Geçen hafta hava yazı andıracak derecede sıcaktı. Çarşamba günü baş- uyan poyraz firması tekrar ortalığı soğuttu, termometre 27 dereceden 7 dereceye kadar indi, Evvelki gün fır- tına durduğundan dün hava yeniden ısınmış 18 dereceye kadar çıkmıştır. akli e Gülak Al . Jediler. Guadalajara cephesinde Ara- gon yolunda şiddetli topçu muhare- besi olmuştur. Paris 4 — Hühümetçiler, Gorbeo mıntakasını ele geçirdiklerini bildiri- yorlar. Hükümet kuvvetlerinin Bür- gosa doğru ileri hareketine devâm ettiği ilâve ediliyor. Asiler ise San- teander cephesinde Torillo civarın da birçok mevzileri ele geçirdikleri- ni tebliğ ediyorlar. Asilerin tebliği Salamanca 4 (AA) — Asilerin tebliği: Biskaya cephesinde: Asiler, elde edilmiş mevzileri tahkim etmiş- lerdir. . Cordoue ve Burgos cephe- lerinde cumHuriyetçilerin taarruzla- rı püskürtülmüştür. Madrid ve Ovi edo cephelerinde tüfek muharebeleri, olmuştur, i Başka taraflarda işara değer hiç bir şey yoktur. Bulgaristanda umumi af Sürgüne gönderilenlerden bir çoğu dönüyor Safya 4 (Akşam) — Bulgaristanda belediye seçiminin neticesi , üzerine hükümet muhtelif kasaba ve şehir- lerde sürgün olanlar hakında bir umumi af ilân etmiştir. Af kararmı, Dahiliye nazırı Krasnovski telgrafla iç İllere bildirmiştir, Bu münasebetle Bulgaristanda halkcı sosyalist frka- sının reisi profesör Çankofun bülte- nini dağıtmak suçile iç illere sürülen taraftarlarından bir çok partizenler ve avukatlar ve seçim aleyhinde bu- lunanlar Sofyuya döneceklerdir. Filibe zabıtası tarafından sürülen Çifci, Çankof ve Komünist partilerine mensup siyasiler de evlerine dönmüş- lerdir. Azıi edilip te sürgün edilen 20- bitler, Zveno namındaki siyasi gru-! pun mensupları ve diğer bazı parti zanlardan 19 kişi affı 'umumiden İs- tifade edemiyeceklerdir. Amerikada bir çocuk daha kaçirildi Paris 4 (A.A. — İnirmasigeani gür zetesinin Nev York muhabiri, Barok Frederic de Sibertin oğlu Frederic de Siberi adındaki altı yaşında Fransıâ çocuğunun mürekbiyesi ilç berabek Park - Avenuede gezerken bir siyah bir otomobilden inerek çocuğü, kapmış ve arabasına bindirerek orta dan kaybolmuş olduğunu bildirmeğni er, iğ