5 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

5 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

mak büyük hatâdır. Yanlı kanun devrine varmamış olân &n iptidai cemiyetlerde ahlâk ve di siplin daha sert, daha sıkıdır. Me deniyet derecesinde, tarihte ne KX dar geri gidilirse, ahlâk, Âdet ve AP anelerin ferdi daha kuvvet ve Demek istiyoruz ki beşeriyet tari: hinin hiç bir ânmda anarşi, başi boşluk olmamıştır. Çünkü, her devir” de, cemiyet, içtimal hayat ancak disiplinle kabildir. Disiplin olmıyan Yerde ahlâk yok demektir. Ahlâk ok mayınca içtimai hayat derhal tered- diye uğrar. Bir milleti devam ettiren şey, ye tişmiş neslin yetişecek nesle verdiği terbiye olduğuna göre esasını da ahlâk, yani disiplin te$- kil eder. Sai Bizi, bu başlangıcı yazmıya > eden hadise, İstanbul mekteplerin- den birinde olan müessif bir vakadır. Epeyce zamandır, mekteplerimiz- de bir nevi disiplin gevşekliğinden Şi- kâyet olunduğunu işitiyorduk. Çok Yanlış bir fikir - bazı maarifçilerde ve bilhassa mektep gençliğinde - ser bestiye dâyanam bir terbiye sistemi- nin faydalarını öne sürer gibi olmuş” tu. Serbes terbiye dünyanın tıiç bir Yerinde, hiç bir tecrübe edil: memiş, tehlikeli bir nazariyeden ibarettir, Sosyoloji ilminin müşahe- deleri bunu reddeder. z Terbiyenin esası ahlâk ve disiplin- dir. Çünkü terbiye çocuğu, cemiyet bayutma hazırlar. İnsanların Sıkı kayıdlara, nizamlara, ahlâki âdet ve ananelere, kanuna bağlı olmuyacağı hiç bir cemiyet yoktur ki serbes, bâ- | Şıboş terbiye ile yetişecek zavallılar kendilerine bir muhit bulabilsinler. Sıkı bir disipline dayanmıyan be şiboş terbiye, istikbalde cemiyet ha- Yatile intibak edemiyecek ve günün birinde, iztırablar içinde kıvranarak içtimai nizama uymakta güçlük çe- kecek biçareler yetiştirir. Ylekteplerimizde âzami | disiplin milli ahlâkın temelidir. KA ihangirde yapılacak binalar Şehircilik mütehassısı B. Prost'un rm Cc tarafına yakın bir kismın- da hiç inşaat yapılmamasını da mü- nasip görmüştür. Bu kısım, elinde ise belediye tarafından istim- lâk edilecektir. B: Prost'un inşaatı menettiği bu sahaya ileride ne yapı- lacağı henüz belli değildir. Büyük in- abidösinin burada yapılması — Ziraat bankası memurlarının te kaüd olabilmeleri için 3ö sene hizmiet #tmeleri şart konulmuş bay Amca... Z E ... Bu, bir memurlar Mezarlıklar (Şehircilik mütehassısı B. Rum ve Ermeniler Pyost yakında geliyor için de bir yer ir di gösterilecek dır, Burası iken bugün şehir içi vaziyetini almığ- öyü bir sayfiye Ye tıklara ölü gömülmesi yasak edi- yeeektir. . .. — Gümrük listeleri “katın çabuk bitiril- | Bu defa uzun müddet kalacak ve avanprojeyi tamamlıyacaktır Şehircilik mütehassısı B. Prost'un bugünlerde şehrimize gelmesi beklen- mektedir. B. Prost bu sefer gelişinde bütün yaz şehrimizde kalacak ve şeh- rin avanprojesini bitirecektir. Müte- hassısla belediye arasında yapılan mukavele iki seneliktir. Bu müddetin bir şenesi bitmiştir. B. Prost bu bir se- nelik zaman içinde yalnız plânın esas- larını hazırlamak üzere tedkikatla meşgul olmuştur. Şimdi de allı ay içinde avanprojeyi tamamlıyacaktır. Avanproje tamamlandıktan sonra tedkik edilmek üzere şehir meclisine verilecektir. Projenin şehir meclisinin önümüzdeki teşrinisani toplantısında tedkik edilmesi ihtimali çoktur. Avanprojesi tedkik edilerek muva- fık görüldükten sonra mütehassıs, İ asıl imar plânını hazırlamağa başlı yacaktır. Fakat mukavele müddetin- den geriye kalacak bu altı aylık Za- İ man içinde şehrin plânını ikmal et- tesbit ” ii bu husustaki çalışma Şanı lirdikten sönen tadilât eirer 4 ; tekliflerini bir raporla İkti- tine arzedecektir. Histesindeki bir yapılı eşgul olunuyor. Yanlar ve umumi tedi neticesine tarifesine tar. erine, (00) İNİ erin ca), (v) ve (0 ie tedkik ve kölet bütün bu st! tır, Ve i saman» gelecek deği- 2 azami istifade pi bir şekildir belkil... meğe imkân görülememektedir. Bu- nun için mukavâlenin bir sene daha uzalılacağı ve âyrıca yapılacak uzun müddetli bir mukavele ile de plânın tatbikine nezaret etmesi için B. Prost ile bir anlaşma yapılacağı muhakkak görülüyor. Aldığımız malümata göre şehir mü- tehassısı, son defa şehrimizde bulun- duğu zaman Yenikapıda yapılacak olan liman ile, şehrin sanayi mntaka- sı, umumi yolları ve tarihi abidelerin etrafını açmak ve süslemek işlerile meşgul olmuş, bu husustaki düşün- celerini plân ve harita üzerinde gös- termiştir, Ancak avanprojeyi tamam- lamak üzere bunların üzerinde çalış" Ekmekler Gene sicim ve yabancı | imaddeler çıkmağa başladı İstanbulun bazı semilerinde gene ekmekler bozulmuştur. Dün matbaa- mıza Cağaloğlunda bir fırından alın- miş bir ekmek getirilmiştir. Bu ekme- ğin içinde birçok ip parçaları, ötebe- ri göze çarpmaktadır. Halkın sıhhati ile gayet yakmdan alâkadar olan bu mesele hakkında belediyenin dikkati- ni celbederiz. Küçük hırsızlar Dün Kuruçeşmode mütekald gene- ral Ali İhsanın deposuna biri Ligor, öteki Avram adında on bir yaşında iki çocuk girmiştir. Bu küçük hırsızlar depodan kömür çalarken yakalanmışlardır. Terfi edecek belediye doktorları Sıhhiye teşkilâtı kanununa göre be leğiye kadrosunda mevcud bulunan doktor, ebe, dişçi, eczacılar içinde ter- fie sırası gelenlerin isimleri bir cedvel halinde hazırlanmıştır. Bunlar eylül- de terfi edeceklerdir. in ... Pakat bir adamın bazı merhale- geçerek ancak 80 yaşında me- mak ve teferrüata aid bazı noktaları ikmal etmek lüzumlu görülmüştür. B. Proste, bunların tamamlanması için imar müdürlüğündeki mühendis ve mimarlara, hususile imar müşavi- ri B, Vagnere talimat vermiştir. İmar müdürlüğündeki mühendis ve mi- marlar çalışmalarını bitirmişlerdir. B. Prost bugünlerde geldiği zaman bu esaslara göre avanprojesini otamam- uyacaktır, İmar müşaviri B, Vagner şehrin muhtelif kısımlarında ve birçok mev- zular otrafında ayrıca birçok tedkik- lerde bulunmuştur. Bu tedkiklerin İs- tanbul müstakbel plânmı tamamlıya- cak çok kıymetli eserler olduğu temin ediliyor. Diğer taraftan haber aldığımıza gö- re B. Prost mesaisinin mühim bir Kısmını, Yenikapıda yapılmasını mu- vafık gördüğü, liman etrafında işine hasretmiştir. Şehircilik mütehassısı, müstakbel limanı Yenikapıda yap- makla beraber Galatada mevcud bazı tesisatı muhafaza etmek fikrindedir. Çünkü B. Prost şebrin büyük tica- ret limanını Yenikapıda tesis etmekle beraber, Galatanın bir ticaret yeri olmaktan çıkarılmasına taraftar de- gildir. B, Prost Beyoğlunun, hususile İs- tiklâl caddesile civarının başka bir ş6- kil verilmek üzere yenibaştan tanzim edilmesini maddeten imkânsız gör- mekle beraber, Galata ile Beyoğlu ara- smdaki münakalâtı kolaylaştırmak için ana caddelerde yapılacak tadilât ve yeni yollar tesisi İle bu sefer meşgul olacaktır. Yeni pavyonlar Plânlar tasdik edildi, yakında münakasa açılacak Tıp fakültesi lâboratuar ve polikli- niklerini bir kat daha genişletmek ü- zere Cerrahpaşa ve Gureba > hastare- sinde yapılacak yeni pavyonlara aid hazırlıklar tamamlanmış ve plânları da Maarif vekâleti tarafından tasdik edilmiştir. Yakında bu inşaat için mü- nakasa açılacaktır, Diğer taraftan belediyenin Cerrah- paşa hastanesinde yapacağı yeni ça- maşırhane ve mutfağa ald hazırlıklar bittiğinden yakında inşaata başlana- caktır. Resim ve minyatürlerimiz Belgradda teşhir edilecek Yakında Belgradda beynelmilel sa- nayii nefise sergisi açılacaktır. Bu ser- giye bizim de iştirâkimiz kararlaştırıl mış ve bay Salâh Cimcozun riyaseti altında bir heyet seçilmiştir. Güzel sa- natlar akademisinden ressamlarımız da bu heyete dahil bulunuyorlar. Sa- natkârlar sergide teşhir edilmek üze- re resim ve minyatüre aid birçok & serler götürmektedirler. Heyet bugün- lerde Bolgrada hareket edecektir. Münekklidlere dair.. Bayılırım, bizim münekkidlerimiz arasmdaki fikir birliğine... Yeni bir piyes temsil edilince, yeni bir kitap neşrolununca, bir spor maçı yapı- lunca bana eğlence çıktı demektir, Muhtelif münekkidlerin bu piyes, bu kitap, bu maç hakkında söyledikle- rini okumak hakikaten zevkine do- yulmaz bir eğlencedir. Yeni bir piyes için birisi: — Şaheser!.. derken ötekine karım: — Bayağıdan aşağı!.. diye hükmü- nü vermiştir, Biri: — Aman ne makul şey!. derken öteki; — Ne saçma, ne mânasız, ne man- tıksızlıklarla dolu.. diye keser atar, Haydi sanat hadiseleri karşısında bu fikir aykırılıklarını boş görelim, Sanat tenkidi zevke bağlıdır. Bazan bir şaheseri biri çok mânasız bulur, öteki göklere çıkarabilir. «Yer yü- zünde ne kadar İnsan varsa o kadar zevk vardır» sözü artık herkesin bildiği bir hakikattir. Fakat zevkler, ruhlar, gözle gö- rülebilecek, elle tutulabilecek hadi- seler karşısında o bizim münekkidle- rimizin düştüğü fikir aykırılıkları hakikaten hayret edilecek şeydir. Meselâ evvelki gün bir maç yapıldı. Fenerbahçe futbol takımı ile İzmirin Üçok takımı karşılaştı. İşte bu mag hakkında muhtelif O münekkidlerin yazılarından parçalar alıyorum: 1 Numaralı münekkid: «İzmirliler canlı bir oyun oynadılar, fakat ara” larında anlaşma yoktur 2 numaralı münekkid: «İzmir ta- kımının ferdi oynamaktan mümkün olduğu kadar sakınması başlıca vas- fıdır. Müdafandaki anlaşma İstan- bul takımlarından pek çoğunu im- rendirecek bir haldedir.» 3 numaralı münekkid: İzmir (a- kımının müdafaası ile hücum hatt arasında tam bir bağlılık yoktu.» 4 numaralı münekkid: «İzmirin akınlarında tam bir beraberlik ve tes vazün görünüyordu.» Şimdi siz geliniz de bu işin için den çıkınız?.. İzmir takımı nasıl oy- ba- “madı? Bu maç güzel sanatlerle alâkadar bir sevk meselesi değildir ki: «Bu mü- nekkid kendi zevkine göre şöyle gör- dü, öteki böyle gördüz diyelim. İz- mir takımı aralarında ya anlaşa- rak oynamışlardır, ya anlaşamıya- rak.. bunu şöyle veya böyle görme- ğe imlkin yoktur. Bu yüzde yüz ha- kikat olan ve tek cephesi bulunan bir hadisedir. Beyazsa beyazdır, si- yahsa siyah. Fakat bizim bir çok münekkidler- de bir hastalık var; Beyaza siyah, siyaha da beyaz demek hastalığı. EH F. Topaç yüzünden. Bir çocuk, başka bir çocuğu yaraladı Hasköyde Nesim adında 10 yaşlar rında bir çocuk oyun oynamak için Okmeydanına gitmiştir. Bu sirada Nesimin yanına geneon yaşlarında tanımadığı bir çocuk yaklaşarak lo pacını istemiştir. Nesim topacı verme yince meçhul çocuk bir çakı ile kendi- sini yüzünden yaralıyarak kaçmıştır, Nesimi yaralıyan çocuk aranıyor. B. A. — Vardır tabii: Ziraat banka larına alınacak memurları 10 yüzme daki çocuklardan Seçmek...