7 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

7 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Mam Medeni kanuna göre evlenmek istemiyenler : evlenme ir cemi içine Bazı ahval olur ki bir Gemiye e ört ve İstanbulda, iki üç karı ile ye mşeru olduğu, kanun ve şerlat buna ilde, çok ayıptı. Cariye ii. Cemiyetin miş, kanunlar geri danın yeni ahlâk düello edenler var. eli dü Kan dâvâsı gütmi cemiy a dAvüsE ÇÜ rk gütmi- maz, menfur say" miyetleri kan dâvâsını Halbuki, eskiden kalma ve kanun- dan daha kuvvedli duygulardan v8 layı, Avrupanın yerlerinde Tâ bu iptidai âdet, tek tük vardır. Anadolunun bazı yerlerinde tek tük görülen hâller de eski, amini ananeleri» kanunun çarpışması! an ileri geliyor. Türikeyede, birçok yerlerde ka âmme vicdanının ayıp nundan evvel saydığı hareketler, kanuni yasak yek” Tini aldıktan sonra, tek tük devam etse bile, s mez. Çünkü kadın ve evlenme bah- sinde medeni kanunun emrettiği Ş$€ killer, binlerce yıl evvel dahi atala- rumazın, Türk milli vicdanının tatbik ettiği müesseselerdir. Türkler, en eski devirlerde bir tek kadınla evle- hirlerdi. Bu fena fidetler, çök yeni bir devirde arab ve iran türklere geçmiştir. Milli vicdana esa- sen uygun olmıyan bu tek tük ah- val, mümkün değil, yaşaymaz. Akşamcı mal yasak ettiler. anama Floryanın imarı Floryanın imarı etrafında yapılan hazırlıklar sırasında Florya piğjinm arkü tarafında güğel bir orman vücü- de getirilmek üzere burasının ağaç- landırılacağını yazmıştık. Haber aldığımıza göre bursya diki- lecek ağaçlar, buranın iklimine çiye- rişli olmakla beraber meyvalı, meyva- sz mütenevvi fidanlardan intihap e dilecektir. İzmirdeki musert vatandaşlar çe konuşmıya Karr vermişler bey Amca... türk- | Tramvaydan atlama) Gazi Mücadele gevş€- memeli, devam etmeli köprüsü Köprünün iki başında yapılacak tezyinat projesi bitirildi Belediye imar müşaviri B. Vagner, mütehassısı B. Proste'un ha- Bundan Ga beş gün kadar evvel | sırladığı proje dahilinde Gazi köprü” a ri mağa karar vermiş drama, rken Şi e ai bir mücadele aç- Fakat İlk günlerde pek sıkı tutu- lan bu işin yavaş yavaş tavsadığını görmekle 'mütee#siriz. Bir kaç gün- dür tramvaya stliyanlar gene hayli çoğalmış, bunları takip eden polis beri gevşemiştir. Bazan bu ka- yarın yalnız. Köprü üzerine, Eminö- og hasredildiği görü- Tüyor. ie şehirde bu “i caya ar devam bili su hiç arkası ke- etmeli, ılacaktı. şiddetle de- etmeli, halk tramvaya © Sip olayı 'mücip bir hareket li gunu bir en hatırından çıkar” Tıdır. ——— Rami nahiyesi. Bir karar üzerine bugün- nahiye teşkilâtı yapıla nahiye müdürü tayin edilmiştir. Bu lerde Ramide cak ve yeni bir edilecektir. Ee ai Şehir tiyatrosu Dün Anadolu turnesine hareket etti Şehir tiyatrosu baylar et etmişler- Ankaraya harek ,da on temsil ve- A inde de üç dün öğle- ardır. bittikten Mersin, Tarsus, sonra sırasile si yarak temsil- i Asarı havada temsile gelince Muhsin burada tem- rejisör Erba ceği tedkik ede- yi tedkikleri müsbet rn edilecektir. —— Tavuk hırsız! yakalandı ve ciyarina dadanan Ce mi vel de vir tavuk hırsızı yi hanım, o tara vi im aşırmağa muvaflak — bıkalı, son defa da ME > beş tavuğu ile bir horo. ele vermiştir. — Bundan sonra meselâ Ayramla Salamon karşı karşıya geldiler değil mi? gittikçe Ç0 | sünün Unkapanı ve Azapkapı taraf larındaki iki başını tanzim ve tezyin eden plân üzerindeki çalışmalarını bi- tirmiştir. Gazi köprüsünün her iki ba- ve ilk iş olarak | şına Atatürkün güzel birer büstü ko- inen ve binenle- | nacak ve buralarda geniş birer mey- dan açılacaktır. Müşavir Vagnerin projesi Proste tarafından tasvip edil- dikten sonra bu plân dahilinde köprü- nün her iki başının tanzimine başla- nacaktır. Denizyolları müdürü Denizyolları müdürü B. Sadeddin. dün Ankaraya gitmiştir. B. Sadeddin. Denizyolları idaresinin heyeti umumi- ye toplantısına iştirak edecek, ayni zamanda idarenin Marmara havzasın- da işletmek üzere getirteceği vapurla- rın'projeleri etrafında vekâlcte malü- mat vercek ve talimat alacaktır. Garden Parti Basın birliği Beylerbeyi sarayında büyük bir eğlence tertip ediyor Türk Bâsın birliğinin kanun lâyi- hası Başvekâletten Devlet Şürasına verildi. Kanun pek yakında Büyük Millet Meclisinden çıkacak ve ilk İş olarak Ankarada Basın birliğinin merkezi açılacaktır. Basın birliği bü münüsebetle İstan- buldâ bir bahçe eğlencesi tertib ede- cektir, Ulu Önder Atatürk eğlence nin Beylerbeyi sarayında yapılması- na müsaade buyurmuşlardır. Haziran içinde verilecek olan bu büyük garden parti için bugünlerde yali ve vilâyet Parti başkanı Muhlddin Üstündağın riyasetinde Parti merke zinde şehrimiz mali müessesat mü- dürlerile güzidelerinden o mürrekkeb bir toplantı yapılacak ve gârden par- tinin hazırlıklarına başlanacaktır, memeli İki hırsızın mahkümiyeti Tahtakale civarında Salvator adın- da bir tüccarın mağazasının önün- de motosikletin üzerine örttüğü mu- şambayı çalmaktan suçlu Hüseyin ve Mehmed adlarında iki kişi dün üçüncü sulh ceza mahkemesinde muhakeme edilmişlerdir. Hüseyinle Mehmedin suçlurı sabit olduğundan üçer ay hapse mahküm edilmişler, fakat sabıkaları da olduğu cihetle cezaları üçte bir nisbetinde arttırı- larak dörder ay hapislerine karar verilmiştir. Bu iki mahküm 445 er kuruş ta muhakeme masrafı veretek- lerdir. İki dükkânın çatısı yandı Dün Süleymaniyede Dökmecilerde iki dükkânın çatısının yanmasile ne- ticelenen bir yangın olmuştur. Ateş, Ardaşın dükkânında yanmakta olan sieşten sıçrayan kıvılcımla çıkmış ve . bitişiğindeki Ropenin dükkünı- na da sirayet etmiştir. Tahkikat de- vam etmektedir. .. Tam Musevi dilile konuşmıya başlıyacakları zaman... Ayarlar idaresi mühim bir tezkere gönderdi Ölçü ve ayarlar baş müfettişliği belediyeye gayet mühira bir tezkere göndermiştir. Bu tezkereye göre tüc- car ve esnafın elinde bulunan bütün ölçüler kontrol edilmiş, neticede bir” çok mahzurlar görülmüştür. Tezkere - de gösterilen mahzurlar şunlardır: Ölçülerin 935 senesinde yapılan ilk müayenelerle belediye tarafından ya pılan senelik - müayenede vurulan damgular okunmıyacak derecede si- Hinmiştir. Bundan başka ölçülerden bir kıs- mı da kullanıldıkları iş ve yer do- layısile bozulmuştur. Bilhassa ba ıkçı ve turşucuların ellerindeki kilo- luk tartılar 978 grama kadar İn miştir. Seyyar ve pazarcı esnafın kullan- dıkları tartıların çoğu da aşınmıştır. Ölçüler baş müfettişliği, ölçülerde görülen bu noksanların tamamile meydana çıkarılması için belediye- nin sıkı bir kontrol yapması lüzü- mundan bahsetmektedir. Bundan başka ölçüler baş müfet- tişliği 938 senesi sonuna kadar tas- fiyesi icap eden terazilerin ve eski sistemdeki basküllerin kaldırılacağı hakkında şimâidön alâkadarların haberdar edilmesini ve zamani gel diği zaman bir terazi buhranına meydan verilmemesini istemiştir. Ölçüler baş müfettişliğinin bu tez- keresi üzerine belediye, belediye 7a- bıtası teşkilâtına bir tamim gön- dermiş ve ölçülerin bu esaslar daire- sinde sıkı surette kontrol edilmesini bildirmiştir. Ölçüler baş müfettişliğinin bu ta- mimini tamamile yerinde buluyo- ruz. Hakikaten halkı zarara sok- mak istiyen bazı esnaf, hilekârlığın her türlüsüne sapmaktan çekimemek- tedirler. Hattâ elindeki tartıları ta- ga sürerek aşınıranlar vardır. Kadıköy Suları B. Ziya belediyenin ıslah projesini Ankaraya götürdü Kadıköy su şirketi satın alma mu- kayelesinin imzası için Nafıa vekâleti tarafından yapılan davet üzerine bele- diye namına sular idaresi müdürü B. Ziyanın Ankaraya gittiğini yazmıştık. Nafıa vekâleti vaktile Kadıköy su 15- lerini tedkik ederken belediyeden Ka- dıköy Su işlerinin ne suretle ıslah edi- leceğini sormuştu. O zaman belediye relsinin reisliği altında bir komisyon toplanmış ve gayet esaslı bir proje ha- zırlamıştı. Bu projede Üsküdar ve Ka- dıköyün su ihtiyadını temin için şebe- kede yapılacak ıslahata aid fenni ted- birler gösterilmiştir. B. Ziya Ankara- ya giderken bu projeyi de götürmüş- tür. Camide ölüm Zeyrekte Pirizade camisinin son cemaat yerindedün sabah nama sında bir ölüm badisesi olmuş- tur. Ölen 60 yaşında bir ihtiyardır. Üzerinde 51 lira para bulunmuştur. Zabıta hüviyetini tahkik etmektedir. ... Hemen, verdikleri karar akıllar rına gelecek ve derhal türkçe konu- şacuklari.. lar yeter! İSTANBUL HAYA Senir gönlünde aslan yatıyor! Hürriyet âbidesinin eteklerinden dört tarafa, göz alabildiğine uzanmış mor, yeşil, sarı tepeler. Arada küme, küme ağaç yığınları, küçücük bahçe- cikler, Karşıda grup, grup çocuklar dola- şıyorlar. Büyücekler papatye toplu- yarlar, miniminiler kelebek kovalı yorlar, Ağaç gölgeleri arasına sinmiş teneke çatılı bir kulübeden darbuka tıngırtıları, el şakırtıları duyuluyor. Bahçenin etrafını kadınlı, erkekli se- yirciler sarmışlar, Çatık kaşlı, sarkık bıyıklı, yanık yüzlü bir adam darbu- ka ile oynak bir hava çalıyor. Boy- nunda nikel kuruşlardan gerdanlık, kulaklarında bronz ,çeyreklerden kti- peler takılı, çikolata renkli bir kız, kırmızı entarisinin eteklerini. savura savura höra tepiyor. Uçları kınalı, kahve rengi parmaklarını şıkırdata- rak seyircilerin önünde diz çöküyor, sağdan, soldan gelen çeyrekleri, kur ruşları cebine indirdikçe büsbütün coşuyor. Ötede bir ağacın altına başka bir grup yerleşmiş. Esmer, buruşuk surat 1i bir kadın, sarı saçlı bir genç kızın elini yakalamış. Çapaklı gözlerini süze süze minimini avucunn içine bakıyor. Güya okuyormuş gibi nasırlı parmak- larile genç kızın elinde bir şeyler gös- tererek söyleniyor: -— Ah benim sevgili küçük baya- nım. Falın çok güzel görünüyor. Se- nin gönlünde bir aslanı yatıyor. Hem öyle bir aslan ki, maşallah diyeyim de nazar deymesin. Bak hele bak. sen kendini ne kadar da üzüyorsun?. Sakın merak etme! Bir zaman sonra mıyor. Gözlerini yere dikiyor, penbe yanakları ateş gibi kızarıyor. O sıra- da yanında duran yaşlı kadınlar hir birlerine mırıldanıyorlar: — Ah kardeceeş. Ben sana deme dim mi, bu kızın içinde bir şeyler yar diye?. Gördün mil, şu kadın na- sıl bildi de birer birer anlattı?. Öteki derin derin içini çekiyor! — Eh, ne diyelim hemşireciğim?. İnşallah hayırlı bir kısmet olur da, yavrucuğum üvey baba elniden kar tulur.. Yanındakinin kulağına doğru eği- lerek devam ediyor: — Hani ya, şu kıza iyi bir kesmeğ çıksa biz de biraz rahat ederiz Ma- lâm ya, son günlerde bizimkinin İşle- lere derd yanıyor: — Vallahi bir kaç aydanberi ben bizimkinin gidişatını hiç beğenmiyo- rum. Gece yarıları eve geliyor. Ma- hakkak dışarıda onu başlan çıkaran birl var. Şimdi bu kadına soracağım, eğer böyle bir şey varsa bak ben ona neler yaparım? — CR. amana Tramvay arabaya çarptı Tünelden Şişliye gelmekte olan vatman Mehmedin idaresindeki tram- vay arabası (Beyoğlu caddesinde 1885 numaralı yüklü arabaya çarp- mış, arabacının yanında oturan Ni zameddin isminde biri düşerek muh- telif yerlerinden yaralanmış ve teda- vi altına alınmıştır. Otomobil i çarptı Şoför Enverin - idaresindeki 1664 böyle bir kararı hatırlamıya ne li zum var, yaşadıkları yeri hatırlasa,