13 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

13 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

ta ire tlâ» önül der- kât, EB S*EERKE $ e > 13 Hoziran 1937 e AKŞAM v ii a Sahife 3 3 İSTANBUL HAYATI: Buda bir zevk J İnsan zevkinin bir çok garabetleri- Mi görüyor, işitiyoruz. Acı biberden hoşlananlar, tatlıya bayılanlar, gez meyi sevenler, hiç yerinden kalkmak İstemiyenler, yılan besliyenler, hattâ Amerikada penceresindn para saça- Fak aşağıda halkın kapışmasını sey- Fetmekten zevk alanlar ve daha bildi- Zimiz, duyduğumuz ne zevkler vari. Yakut geçen gün öyle garib bir zevke Yasladım ki, şimdiye kadar böylesini .he görmüş ne de işitmiştim. Tram- Yayla Harbiyeden geliyordum. Yanı- Ma şişman, kırmızı yüzlü, safça tipli bir adam oturdu. Kendisini tanımı- Yor ve hiç bir yerde gördüğümü hatır- lamıyorum, Tramvay Taksim durağı- Ma yanaşırken yanımdaki zat birden- bire telâşla bana döndü: İz Bayım, Bankalara geldik mi aca- > — Hayır, dedim, burası Taksim, Bankalar daha çok aşağıdadır. Ve gazeteme daldım.. tramvay Te- Pebaşına doğru inerken yanımdaki Zat gene telâşla dışarıya bakarak ko- Mumu dürttü: — Bayım, hâlâ Bankalara gelme- mi?, — Hayır, şimdi Tepebaşındayız. Bankalar daha aşağıdadır. Şişhane yokuşundan inerken ya- bundaki zatı hatırladım. Zavallı Adamcağız herhalde İstanbulun ace- misi, Mutlaka bu civarda mühim bir İşi var, Biletçiye zili çekmesini işaret €derek yanımdaki zata döndüm. Adamcağız herhalde sıkılgan bir şey. evvelce iki defa sorduğu için şimdi Bankalara geldiğimiz halde tekrar Sörmağa sıkılıyor. — Bayım, Bankalara geldik. Dedim. : Tramvay da durmuştu. Adamın telâşla yerinden kalkmasını bekliyordum. Fakat hayret!, Adam, İclâşla kalkmak şöyle dursun yerin- den bile kıpırdanmıyor. Belki duyma- muştır diye tekrarladım: — Bayım, Bankalar burası... Adam, kanepeye daha iyice yerle- $erek garib bir tavırla yüzüme baktı: — Evet, dedi, Bankalar burası ol- duğunu ben de biliyorum... Büsbütün şaşırdım. — Biliyor musunuz?, — Tabii biliyorum.. — Mademki biliyordunuz, o halde Taksimdenberi mütemadiyen bana hiçin soruyordunuz?. Adam müstehzi bir tavırla beni sü- Zerek bir kahkaha attı: — Bayım, Bankalar neresi olduğu- hu ben biliyorum amm, bakalım sen de biliyor musun diye sordum. Merak bu ya. Demez mi. Böylesine ne buyrulur?. Demek ki bu da zevkin bir türlüsü! C.R. Hırsız çocuklar Yedi kişilik bir kumpanya| yakalanarak adliyeye | verildi | yeye çocuklardan omüle- şekkil azılı bir hırsız kumpanyası tes- lim edilmiştir. e Bu yedi kişilik şebe- kenin reisi Lâmbo adında on dokuz Yaşında br hırsızdır. Lâmbonun ya- ıda - Yeremiya, Humayak, Simon, Karanfil ve Leon adlarında on altı on yedi yaşlarında diğer beş arakada- $1 daha vardır. Bu hırsızlar bir kum- panya teşkil ederek şehrin muhtelif semtlerinde damları delmek, kilidleri kırmak suretile bir çok evleri ve dük- kânları soydukları gibi muhtelif ca- mi ve medreselerin kubbelerinden de kurşun çalmışlardır. Kiragos adında biri de hırsızların çaldıkları eşyayı saklamak suretile yataklık etmiştir. Hırsızlarla yatakları Kiragos ya- kalanmışlar, çalınmış malları bilerek satın almaktan suçlu Avram adında biri de beraber adliyeye teslim edil- mişlerdir. Hırsız şebekesi efradı ye- dinci sorgu hâkimi tarafından sorgu- ya çekilmişler ve yalnız Avram ser- best bırakılarak diğerleri tevkif edil- mişlerdir. Acaba kuduz mu? Şehremininde oturan Nuri adında dokuz yaşında bir çocuk dün sokak- tan geçerken üzerine bir kuduz kö- pek saldırarak çocuğu muhtelif yer- lerinden ısırıp yaralamıştır. Nuri ku- Dün â öldürülmüştür, Asfalt cadeeler Bu yıl iki büyü yol asralta çevrilecek İstanbulun belli başlı caddeleri- nin asfalt olarak inşa edileceğini yaz- mıştık. Belediye fen heyeti, yaptığı tedkikat neticesinde bu işde soğuk asfalt istimal edilmesini münasip görmüştür. Bunun üzerine İstanbuldaki cad- delerin hep birden asfalte çevrilme- si kabil olamadığından bu sene Tü- nelden Taksime kadar İstiklâl, ve Ayasofyadan Beyazıda kadar Divan- yolu caddelerinin asfalt olarak ya- pılması tesbit edilmiş! Ancak caddelerde asfalt inşaat ya- pıldıktan sonra caddelerin yeniden bozulmaması için umumi su boru- larile (elektrik, havagazı, telefon kablolarının müşterek bir kanal içi- ne alınması icap eder. Bu suretle bu tesisattan birinde bir bozukluk olduğu takdirde cadde- deki bütün asfalt tabakasının bo- zulmasına hacet kalmıyacak, yalnız kablonun menfezi açılarak muktezi tamirat yapılacaktır. Şimdi buna göre bu iki caddenin umumi mecraları bir yere alındık- tan sonra inşaata başlanacaktır. Şehir plânı Mütehassıs umumi ihti- yaçların biran evvel bildirilmesini istiyor Şehircilik mütehassısı B. Proste şehir plânını tamamlamak üzere şeh- rin iktisadi vaziyeti hakkında tica- ret odası mümessillerinden bir rapor istemiş, bu rapor şehircilik mütehas- sısına verilmişti. Bundan başka B. Proste şehrin içtimai, iktisadi, bedii vesaire bükımından ihtiyaçlarını gös” terecek bir mütehassıslar heyetinin toplanmasını istemişti, Fakat O za- man B, Proste Paristeki işinin başı- na dönmek ihtiyaci karşısında kal- dığından bu heyet de toplanmamıştı. Şimdi mütehassıs, plânın avan 'pro- jesini ikmal etmek üzere olduğundan asıl büyük plâna başlıyabilmek için şehrin umumi ihtiyaçlarını bildire- cek olan bu mütehassıslar heyetinin biran evvel toplanmasını istemiştir. Belediye bu ay içinde bu heyeti içti- maa davet edecektir. Yerebatan sarayı Yerebatan sarayının obölediyece satın alınması için belediye fen he- yetinin mahallinde tedkikat yaptığı- nı yazmıştık. Belediye fen heyeti, Yerebatanın şehir için bir sığınak ye- ri olması için çok büyük tadilâta ihtiyacı bulunduğunu tesbit elmiştir. Ancak yeni bir sığınak yeri yapılmak- tansa bu gibi yerlerden istifade et- mek daha muvafık görüldüğünden Yerebatan sarayının bu şekilde ta- dili için ne kadar para sarfetmek l1â- zımgeldiği şimdi ayrıca tedkik edi- lecektir. Daimi totograf Amatörlere mahsus daimi fotograf müsabakamızın bu haftaki seçiminde (üçer liralık kitap) kazananlar: 1 - An- duz hastanesine kaldırılmıştır. Köpek | kara Harbiye mektebi beşinci bölükte (120) Nizami Aybaz, 2 - Galata, Taptas hanı No, 13 Saffet Balcisoy, $ - Be- ) maları için yeni Balıkhanenin mut Kadıköy su şirketi || memurları Kendilerine yol verilen işçilerin tazminat hakkı korunacak Kadıköy su şirketi 1 temmuzdan itibaren belediyeye geçeceği halde tazminattarı kurtulmak için işçilerine 18 gün evvel yol vermişti. İşçiler toplu bir halde bir çok ma- kamlardan başka iş kanununun taf- bikinde çalışacak olan iş dairesi üçüncü mıntaka âmirliğine de mü- racaat etmişlerdir. Esasen hadisenin şuyuundan iti- baron derhal tahkikata başlıyan iş dairesi işçilerin müracaatı üzerine araştırmalarını derinleştirmiştir. Mıntaka amirliği gerek Nafıa şir- ketler başmüfettişi ve gerek beledi- ye şirketler komiserile bu mevzu Üüze- rindg temas etmiş, bu arada Kadı- köy ve havalisi su şirketi direktörü- nü celbederek malümalına müra- caat etmiştir. Netice derhal Ankara- ya bildirilmiştir. Memurların hakları korunarak is- tihkak kesbettikleri tazminatın ve- rilmesine çalışılacaktır. Memurlar arasında uzun seneler şirkete hizmet etmiş kimseler de bulunmaktadır. İskeleden aşağıya yuvarlandı Galata rıhtım caddesinde liman İ- daresinin yaplırmakta olduğu binada, çalışan Yorgi adında yirmi beş yaşın- da bir işçi muvazenesini kaybederek dört metre yükseklikten düşmüştür. Başından tehlikeli surete yaralanan Yorgi hastaneye kaldırılmış, kaza et rafında zabıta tahkikata girişmiştir. Balıkhane binası Yeni binanın yapılacağı yer henüz tayin edilmedi Yeni Balıkhane binasının yapıla" cağı yer henüz katiyetle tesbit edil- memiştir, Binanın yerini tayin için defterdarlıkta (o toplanan komisyon Sarayburnunu münasip görmüştü. Şehircilik mütehassıs B, Proste ise Balıkhanenin Haliçte kurulmasına taraftardır. Bu hususta, bir çok alâkadarlar balıkların lâğım sularının karıştığı Haliçte yıkanmalarından kurtarıl laka Haliçten dışarı çıkarılmasına, ta- raftardırlar, Şehircilik mütehassısı şehrimizde bulunduğundan komisyon yakında kendisile temas edecektir. Şehir plânı bakımından Balıkha- nenin mevkii için mütehassısın fik- rine ehemmiyet verilmektedir. B, Proste, şehir plânına göre Sarabumu taraflarının şehrin gezinti yeri hali- no getirilmesini istediğinden Balık- İşçi sigortası Bir sene sonra faaliyete başlamış olacak 15 Hazirandan itibaren totbik edi- lecek olan iş kanununun meriyete girmesinden bir sene sonra işçi 8i- gortası kurulacağını evvelce yaz- mıştık. İş dairesi sigorta hazırlıkları etrafındaki çalışmalarına oehemmi- yetle devam ediyor. «Devlet sigortasız namını alacak olan bu sigorta idaresi işçi için çok faydalı bir teşekkül halinde çalışa- caktır. Kazaya uğrıyan, hattâ ece- lile ölen işçi ailelerine dahi tazminat verilecektir. İş dairesi, iş yerlerinde vukua ge- len kazaları tesbit için açtığı anke- te cevap toplamağa başlamıştır. Ce- vaplar bir taraftan Ankaraya gön- derilmektedir. Sigorta kurulurken bir senelik tec- rübeden istifade edilecektir. Fakat sigorta idaresi kurulduktan ancak bir sene sonra tediyata başlıyacağın- dan hazırlık ve İtme devresi için kendiliğinden meydana gelen iki se- nelik zamandan bol bol istifade edi- lecektir, - 1 Piyango talihlileri Büyük ikramiyeyi kazananlar kimlerdir? Dünkü Tayyare piyangosunda bü- yük ikramiyeleri kazanan talihlile- rin isimleri şunlardır: Cihangirde Süzan sokağında 29 nu- marada Şehab ve Aksaray, Lânga- da fırıncı çırağı Kâmil kırkar bin lira, Kalyoncukulluk, Artemi bakkaliye mağazasında kontrolör Koço, Harbi- yede bakkal Rıza, Yemiş vapur iske- lesinde 3 numarada yağcı Mehmed on beşer bin lira, Asmasltında numa- ra 5 Vasil, Aydın Madran oteli sahibi Ali kzı Sebahat on ikişer bin lira, Pa- şabahçede şişe fabrikasında amele Veli, Balatta bayan Franko, Samsun- da Vezirköprülü Ömer, Yenipostane arkası Besler bisküvi fabrikasında & mele Asım ve Marko onar bin lira ik- ramiye kazanmışlardır. Fotoğraf çekerken denize yuvarlandı d Haydarpaşa lisesi talebesinden on dokuz yaşlarında Hakkı, Uğuz ve Ra- if adlarında üç genç evvelki gün Bü- yükadaya gitmişler, Yörükali | plâjı civarında kayalıklar üzerinde foto- graf çekmek istemişlerdir. Bunlardan Hakkı fotograf makine- sile bir kayanın üzerine çıkarak ar- kadaşlarının resimlerini çekmeğe uğ- raşırken muvazenesini (kaybederek denize düşmüştür. Kazayi oradan ge- çen Halil adında bir kayıkçı görmüş ve Hakkıyi kurtarmıştır. hanenin Haliçte kurulmasında ısrar edeceği zannedilmektedir. Bu takdir- de en münasip yer sezbe hâli bina- sının bulunduğu mıntaka ise de bu hususta henüz kati bir karar verii- meimiştir. Elini makineye kaptırdı Beyoğlunda Halâskârgazi sinde kasab çırağı Ohanes dün dük- kânda makine ile et kıyarken elini makineye kaptırmıştır. Ohanesin üç parmağı parçalanmış, hastaneye kal- dırılmıştar. müsabakamız şiktaş Akaretler No. 34 Kemal Akkan, 4 » Ankara, Ziraat bankası hususi kalemde 8, Rifat, Mesut radyo dinleyicileri Amerikan radyoları programlarına garib garib konserler koyuyorlar. Me- selâ geçen ay bir Amerikan radyosun- da bir sıçan konser vermiş. Amerika- daki radyo meraklıları arasında si çanların ince, garib seslerini pek be- ğenenler varmış. Bunun üzerin Amerikadaki radyo meraklılarını memnun etmek için radyo idareleri bir de domuz konseri tertip etmişler. şimdiki Amerikalı radyo dinleyicileri domuz seslerini dinliyeceklermiş... Bu havadisi gazetede okurken Ame- rikalı radyo dinleyicilerin haline gıp- ta ettim, Zannetmeyiniz ki ben de radyoda fare ve domuz seslerine âşıkım.. Hayır, onlara gıpta etmem bundan kılarına o kadar doymuşlar ki zevk değiştirmek için biraz da hayvanla- rın konserlerini istiyorlar.. Bazıları şaşarlar: z — domuzların konserle. ri de dinlenir mi hiç? derler, Fakat radyo meraklısı, insanların en nefis musikisine ve o konserlerine doymüşsa, onu her zaman buluyorsa, küçük bir değişiklik olsun diye işte böyle bazan fare ve domuz konserle- rine karşı da bir ihtiyaç duyar, Ben İstanbul (radyosunu açtıkça aklıma bu fare ve domuz Konseri me- raklıları geliyor ve içimden: — Mesud radyo dinleyicileri.. diyo- rum. Acaba bir gün biz de insanların gü- zel musikisine bir parça kanıksayıp: — Aman biraz da farelerin konser- lerini dinlesek (diyebilecek miyiz?. Maamafih zannetmem ki bizim radyoda fare konserlerine ihtiyaç ol sun... Hayır buna lüzum yok. çürkü İs- tanbul radyosunda çalman çok eski ve bozuk plâklarla cıyak cıyak söyle- nen şarkılar irisana fare sesini de aratmıyor, domuz sesini de aratmı- yor, velhası) insan sesinden gayri hiç bir ses aratmıyor. — H. F. Esrarenniz Geseıl Camgöz Ahmedin hayatta olduğu anlaşıldı Geçenlerde İzmit civarında bir er- kek cesedi bulunmuş, İlk tahkikatta bu cesedin İstanbulda Samatya civa- rında oturan Camgöz Ahmed adında birine ald olduğu söylenmişti. Polis ikinci şube müdüriyeti tarafından ya- pılan tahkikat neticesinde (cesedin Camgöz Ahmede ald olmadığı tesbit edilmiştir. Çünkü İzmitte cesedi bu- lunduğu söylenen Camgöz Ahmedin hâlen hayatta olduğu ve İstanbulda bulunduğu meydana çıkmıştır. İzmitteki cesedin hüviyeti hakkın- da tahkikat devam etmektedir. Otomobil kamyona çarptı Şoför Tacinin idaresindeki husust otomobil dün Tarlabaşı caddesinden geçerken karşıdan şoför Hakkının i- daresindeki belediye kamyonile çar- pışmıştır. Müsademede otomobillerin ön kısımları kırılmış, nüfusça zayiat ame m m mmm Rİ lip EİN