1 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

1 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

7 Temmuz 1937 AKŞAMDAN AKŞAMA: M— Bir tahtakurusu kongresi akdetmeli | gen gelen Atina gazetelerinde oku- Sumuza göre, Yunanistan, tahta- kurularınm turistleri | kaçırdığına dikkat ederek, bu haşeratla fenni su- rette mücadeleye karar vermiş. Keza, bilirdik; p eşyası arasında bulunmuş. Nedir diye bir haşerat mütehassısına göndermişler, Gelen rapordan, mü- barek hayvanm mahiyeti ve türlü türlü marifetleri anlaşılınca, kiracı- run yaptığı kontrab o mefsuh sayıla- rak, şarklı, şiltelerile, camadanlari- 16, sepetlerile beraber. kapı dışarı se- petlenmiş!; * İşte tahtakurusunun beynelmilel vaziyeti! Bizdekilere gelince, onlar bizim Gan yoldaşmuzdır! Evlerimizin şen- liğidir! Zira geceleri bizimle şakala- Şırlar! LAüt lâtif gıdıklar, dururlar! Yastıklarımızın köşelerinde, şilteleri- mizin altında, köşe kapmaca, saklam- baç oynarlar! Etmedikleri muziplik- Ter kalmaz hasılı, Lâkin, tahtakurusunu bu derece sempatik görme, onunla bu derece be kardeşi olma devrimiz artık ta- . Medeni Türkiye- de, medeni mefhumlara uygun bir şekilde onunla mücadele etmek za- manı çoktan gelmiştir! Hattâ, daha bile ileri varacağız: Türkiye, bazı beynelmilel kongre- lerin, konleransların, sergilerin ku- rulduğu yer halini almıştır. Öyleyse niçin bir «haşeratla mücadele için beynelmilel konferansı toplamıya- hm? Buraya dünyanın tanınmış ha- veni mütehassıslarını davet edebili- iz. İri âfetler arasında urusunun huyu, su- yu hakkında bizi tenvir edebilirler. Onların ilmi Jel irfana Türk milletinin bir yadiyi, » Mücadele için terecekleri ki ak 2 rem de yal bu. haşerallar Müzi ade der, ee memeler de Yoksa, biz kendi ken mücadelenin şeklini Ne na «Ne yapmalı?» Süzline tr, Lâkin içinde bulunduğumuz tah- takurulu Yaziyette bir plân daire sinde kurtulmanın pratik ve fenni Şaresi nedir? Mücadele, bütün bir Spa ed mikyasında nasıl olmalı- ? Bunları esaslı ve tafsilâtlı söy- Hyen yoktur, zira bilen yoktur. Hal buki bunu bilmek ye tatbik etmek lâzımdır, ml Adım, bir beynelmilel tahtakız. davet etmeklir. Belki Yunanlstanla ve diğer musab kom. ŞEHİR HABERLERİ Sergi hazırlığı Bu sene 7 pavyon müsabakası yapıl- ması düşünülüyor! Bir genç, Yerli mallar sergisi hazırlıklarına devam ediliyor. Seçilen komite dün ilk toplantısını yapmışlır. Ayni za- manda sergi için müracaat edenle- rin kayıtlarına da dünden İtibaren başlanmıştır. İlk gün olmasına rağmen dün ser- giye iştirâk etmek istiyen bir çok firmalar kayıt muamelelerini yaptır. mışlardır. Bu müracaatların devamı halinde bu seneki sergi çok zongin olacaktır, Pek yakında Galatasaray lisesinde pavyonların inşasına da başlanacak. | e bir bandomuzi. ka bulundurulac Bu sene yerli mallar sergisinde bir pavyon müsabakası yapılması da düşünülüyor, Bu hususta Kati karar verilince sergiye iştirik edenlere bil- dirilecektir, En güzel pavyonlardan üçüne ve- rilecek muhtelif hediyelerin cinsleri müsabakanm yapılmasına kati karar verildikten sonra tayin edilecektir. Sergi işlerile meşgul olmak üzere dün seçilen faal komite bu hususta da tedkikat yapacaktır. Yolcu salonu Dün son bir toplantı yapılarak proje görüşüldü Galata yolen salonunda gümrük kontrol ve muayenesi bakımından yapılacak tesisat hakkında görüşme» lere devam ediliyor. Gümrükler başmüdürü B. Musta- fa Nurinin yanında gümrük muhafa- za başmüdürü B. Hasan, itbalât gümrüğü müğürü B, Medhi ve baş- müdür muavinlerinin iştirikile bir toplantı yapılmış, kararlaştılan esas- lar Timan işletme idaresine bildiril- miştir, Diğer taraftan şehircilik mütehas- sısı B. Porste, projeyi hazırlıyan pro- fesör B. Debs ve alâkadar daireler başmüdürlerinin iştirâkile liman iş- letme idaresinde Son bir otplantı ya» pılmışı, gümrük ve muhafaza baş- müdürlerinin noktai nazarları Üze- rinde görüşülmüştür. Bu görüşmeler- den elde edilen neticeler tesbit edil- miştir. Gümrük ve muhafaza baş- ie ği liman işletme İdaresi lir üugün Ankaraya gidecek- Ankarada alkali vekdletlerle ya pılâcak temaslardan sonra projenin ne Şekilde tadil ei ç Eskin edileceği tesbit olu: Demak al Kıyafetini muvaffakıyetle de- giştiren polis memuru Evvelki gün polis mektebinde ya- pılan diploma tevzi merasiminde kı- yafet değiştirerek Dahiliye Vekili ve Parti genel Sekreteri B, Şükrü Kar ya ile görüşen polisin Eskişehir mü- rettebatından B. N. Erdoğan olduğu anlaşılmıştır. Polis memuru muvaffakıyetle teb- dili kiyafet ettiği için takdir edil ir. ÖYLLLN ( mmm AKŞAM Zeyrek caddesinde kanlı bir vaka kendisine yüz vermiyen bir kadını ağır surette yaraladı Evvelki gece yarısına doğru, Un- kapanında Zeyrek caddesi üzerinde kanlı bir vaka olmuştur. Vaka şudur: İstanbul zabıtasını sık sık meşgul eden, bir kaç defa hapse girip çıkan Hamdi adında biri vardır, Hamdi, geçenlerde gene hapisha- neden çıktıktan sonra, şehrin bazı semtlerinde bir takım hırsızlıklar yapmış ve bu işten dolayı da polisçe &ranmağa başlanmıştır. Bu takip ve araştırmalar neticesin- de Hamdi, sivil memürlardan biri tarafından tutulmuştur. Fakat Ham- di, bir aralık bir fırsatmı bularak gene kaçmışlar. Hamdinin Zeyrekte bir evi bir de Zeynep isminde birlikte yaşadığı bir kadın vardır. Hamdi, zabıtanın ta- kibatından kurtulabileceği zehabile bü evine uğramamaktadır. Zeynep te gün ve gecelerini yalnız geçirmek- tedir. Hamdinin evine civar olan diğer bir evde de gene sabıkalılardan İbra- him isminde bir genç vardır. İbra- him, Zeynep ile münasebet tesis et- mek istemekte ise do Hamdiye kuv- vetli bir bağla bağlı bulunan kadın oralı bile olmamaktadır. İbrahim evvelki akşam, gece yarı- sına doğru, sökakta Zeynebe rasgel- miş ve kadının önünü keserek es- Kİ tekliflerini tekrar etmiştir. Zeynep gene mutadı üzere aldırış etmeyince, İbrahim, taşımakta Ol duğu bir demir öâletle Zeynebin üze- rine stılmış ve bu âleti evvelâ başı- nın ve sonra vücüdünün muhtelif yerlerine vurmak suretile kadını kan- lar içinde olduğu yere yıkmıştır. Zeynep feryat ve isitmdada baş- ladığı sırada, İbrahim, kaçmağa ko- yulmuş, fakat bu sırada yetişen bek- İ çi ve polisler bu sabıkalıyı yakele- muşlap'dır. Diğer taraftan Zeynebin de yar dımma koşulmuş ve kanlar içinde kendinden tamamile geçmiş bir hal de bulunan kadın, getirilen can kur- taran ötomobilile Haseki hastanesi- ne kaldırılmıştır. İbrahim hakkında kanuni takibat yapılmaktadır. Hamdinin de araştırıl- masına devr ediliyor. Sıcaklık 34 derse (Haliç memurları Dün her taraf güneşten yanıyor gibi idi Sıcaklar şiddetini gittikçe artlırır yor. Dün termometre 34 dereceye ka- dar çıkmıştır. Havada büyük bir ağır- lik vardı, her taraf güneşten yanıyor Gibi idi. Akşama doğru hava biraz serinles miş, termometre 28 - 29 dereceye İn- miştir. Fakat havadaki ağırlık devam etmekte idi. Bu sebeple birçok kims©- ler geceyi açıkta geçirmişlerdir. İstanbulda haziran ayı ekseriyetle muledil geçerdi. Bu sene haziranın son haftasında başlıyan sıcaklar bir çok kimseleri şaşırtmıştır. Birkaç gün- denberi plâjlara gidenler pek ziyade artmıştır. Maarif Vekili dün Kız mual- lim mektebini ziyaret etti Şehrimizde bulunan Maarif Vekil B, Saffet Arıkan, Çapa kız muallim mektebini ziyaret etmiş ve Küçük- muslaftapaşada yeniden olan orta meklebin arsasını gezerek tedkik etmistir. Marif Vekili B. Saffet Arıkan bü- gün Ankaraya dönecektir. Vilâyet ve Belediyenin yeni yıl bütçeleri geldi Vilâyet ve belediyenin 937 bütçesi gelmiş ve derhal tedkiklne başlan- mıştır, Vekâlet bütçede büyük bir de- ğişiklik yapmamıştır. Bütçenin erken tebliğ edilmesi dolayısile bu sene be- lediye ve vilâyet bütçelerile yapılacak işlerin erken bitirilmesi temin edile- cektir. Bay Amcaya göre... 7 fi ii Zi YMM e Belediye memurları arasına dahil olmıyacak- lar mı? Bundan bir sene 8 ay evvel Haliç vapur şirketi, faaliyetini tatil ederek işletmeyi belediye eline aldığı zaman, memurlar için - yeni bir kadro yapıl- mış, meşları ekseriyet itibarlile azal- tılmıştı. Eclediye, o zamandanberi, bu ida- renin memur ve müstahdemlerine verdiği maaş üzerinden resmi devlet mercurları gibi yüzde beş kazanç ver- gisi almaktadır. Şirket zamanında yüzde yedi kazanç vergisi veren me- murlar tabiatile bu halden memnun bulunuyorlardı. Öğerndiğimize göre, belediye, bu Ay vereceği maaşlardan şirket zama- nında olduğu gibi yüzde yedi üzerin- den küâzanç vergisi kesmeği karar- laştırmış ve hattâ bir sene sekiz ay- danberi eksik kesitmekte olan bu ver. ginin şimdiye kadar noksan alınmış olan kısmının da peyderpey kesilece- ği alâkadarlara bildirilmiştir. Buna nazaran; Haliç vapurları. da çalışan memur ve müsthdemlerin | sese belediye O müstahmedini omeyanına ithal olunmadığı kabul edilmiş bu- Tunmaktadır, Bir baca tutuştu Vilâyet konağı karşısında bay Eyüple, bayan Nadire ve Sahureye sit olan 23 numaralı evden yangın çık- tığı itfaiyeye bildirilmiştir. İtfiye yo- tişerek hadisenin bir baca tutuşma» olduğunu görmüş ve yanguy sön- dürmüştür. 7 / İSTANBUL HAYATI Devlethaneye kavuşursak.. Yüksek sesle kanuşarak, gülüşe- rek tramvaya girdiler, İkisinin de gerdanları yakalarmın üstünden gö- güslerine doğru sarkmış, karşı karşıya gülüşürken yuvarlak göbekleri ho- pur hopur hoplıyarak biribirine do- Öteki bir kahkaha savurarak sö- zünü kesiyor: — Yooo, Çırçır mesiresini yabana atma. Ferah bir gölgede sepeti açıp ta zeytinyağlı dolmayı atışlırarak dört bardak ta buz gibi suyu yuvar- ladın mi insan anadan yeni doğmu- Şa döner valihi.. İkisi de dudaklarını yalıyarak ve sanki dolmanın üstüne dört bardak suyu yuvarlamış gibi sik sık yulku- nuyorlar. Çamlıca meraklısı gene gözlerini süzüyor ve gülerek devam ediyor: — Ya, Kalitarya köyünün taz6 şiş kebabına ne buyuruluyor mi rim?. Öteki, avuçlarile göbeğini uğuştu. rarak içini çekiyor: — Aman azizim. Gene sinirlerimi gevşettin. Şiş kebabına (bayılırım, Şimdi şu tok halimde bir kilo elime geçse nefes almadan siler süpürürüm., — Yahu, böyle yana yakıla has ret çektiğimiz şey, yapılamıyacak kadar zor değil ya. Önümüzdeki pa- wzar çocukları da alalım bir su ba- şına gidelim. Bu teklif dolma meraklısına fena tesir etti. Kahkahaları kesildi, neşesi kaçtı, Gönülsüzce mırıldandı; — İmlâni yok., — Niçin a iki gözüm, Bunun im- kânsız nesi var? Hem biz hava alırız, hem çocuklar biraz gezmiş olurlar. Öteki gene yutkundu: — Hadi, deği, sen halden anlamaz olmuşsun, bari ben anlatayım. Bi- zim evde nüfus mevcudu sekizdir. Ayın sonlarında bulunduğumuzu da Anlatmaya lüzum yok ya. Şu sırada ben soğuk su başına değil, evde mus luk başma bile korkarak sokuluyo- rum, Bu pazarı çocuklarla beraber evin arka tarafmdaki balkonda ge gireceğiz. Çünkü, cadde tarafında oturursak macuncuların, meyva sa» tıcılarının izacından kurutlamıyo- rur, Her çocuğa beş kuruş verirsem yarım lirayı gözden çıkarmak lâzım, Babamın meşhur bir sözü vard; «Memurun evi ayın birinden on be- â şine kadar devlethanedir, on beşin- den sonuna kadar fakirhanedir» der. | | di. Şimdi bizde bu minval üzeregir diyoruz. İnşallah devlethaneye ka vuştuğumuz zaman soğuk su başı © meselesini de düşünürüz elbet. C.R. Türkkuşu modelcilik dersleri İstanbul Türkkuşu modelcilik şu- besi tarafından Galatasaray İisesi salonlarında talebeye verilmekte olan modelcilik derslerine devam edilmek» le beraber muhtelif vilâyetlerden gönderilen ve ilk öğretim spektörle- o vile öğretmenler için de İstanbul Sanat mektebinde ayrılan ders ve tatbikat atelyesinde 1 temmuzdan itibaren bir ay devam edilmek üze- Te bir kurs açılmıştır. z ya