8 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

8 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

nize in nl * sara uğramıştır. Yangın söndürül Er Ez Sahife 4 AKŞAM İtalyan gazeteleri “Fransanın tehdidinden korkmayız,, diyorlar Fransa, hudutta kontrolün devamı için iki şart ileri sürüyor Roma 7 (A.A.) — Fransız gazetele- rinin «Eğer Almanya ve İtalya teklif- lerinde israr ederlerse İngilter ile Fran- sa hareket serbestliklerini ele alacak- Jar ve Fransa da gönüllülerin İspanya- ya geçmesi içini hudutlarını tekrar aça- | caktırı yollu tehdidlerini mevzuu bâ- his eden Lavaro Fascista diyor ki: «Esasen hiç bir zaman kapanmamış olan bir hududun tekrar açılması na- sıl kabil olabilir? Bu, Fransız matbu- alının bir manevrasından ibarettir, Al manya ve İtalya böyle tehditlere ku- Jak asacak değillerdir.» Fransanın noktai nazar Paris 7 (A.A) — İyit öğrenildiğin şartlar altında Fra: dudunda beynelir ız - İspanyol kontrolün ibka- 1 — Deniz kontrolü her ne şekilde olursa olsun yeniden tesis edilecektir. 2 — İspanya - Portekiz hududları- nin kontrolü yeniden toessüs edecek- | tir. Cuma günü ademi müdahale komi- tesinde bu noktai nazarı müdafaa et- mesi için Fransız sefiri Corbine tali- mat verilmiştir. İ Londra mahafilinin mütalâası vas ajansının membadan bildirildiiğne göre Valencia | hükümeti deniz kontrolü yerine Is- | nya limanlarının kontrol edilmesi projesine şiddetle muarızdır Hükümet yet arazisinde ademi müda- 1urlarının bulunmasına da itiraz etmektedi Diğer cihetten Londrada Fransız sefirile İngiliz hariciye nazırı arasın- daki görüşmelerden sonra Fransa ile İngiltere şimdilik şartlar âltında İs- panyadaki muhasım taraflara muha rip hakkı verilmesi fikrini de terket- mişlerdir, Şimdi vaziyeti esasından değiştire- bilecek bir tek âmil kalmıştır: Oda gönüllülerin geri çağrılması meselesi- dir. Valencia hükümeti, buun evvelce Kabul etmiştir. Şimdi herşey. Salaman- | ca hükümetinin kararına bağlıdır. Gönüllülerin geri çağrılması m na gününden evvel bir ra diği takdirde, ademi müda- âzaları, Fr - İngi- an - Alman plâr da hükümetlerinin görüşlerini davet edileceklerdir. 'Tahmin edildiğine göre, Lehistan teminine ça- seleyi baştan aşağı ted- Inız biatraflardan mü- ns: 1 hakkın» izaha decek ve y teşekkil hususi bir tali komite teşki- | lini teklif edecektir. General Frankonun notası Salamanca 7 (A.A.) — General Fran- ko, devletlere bir nota yollıyarak Sa- lamanca hükümetinin beynelmilel ka- nun mücibince muharip addedilmesini istemiştir, Notada ezcümle şöyle denil- mektedir: düşmanca ketlere kar- şı yarın kapılarını kapıyacak olursa yret edilmemelidir.» —————— lm Fransada mali proje Pariş 8 (A.A.) — Chautemps, Ma- Hye müsteşarı Rene Brunet ile mali | muvazene projeleri hakkında görüş“ müştür. | Mebusan ve âyan meclisleri salı gü- | nünü çarşambaya bağlıyan gece İçin- de tatil devresine gireceklerdir. Fa- kat son hükümet projelerinin tasdi- ki için iki meclis arasında daha bir- çok gidip gelmeler olacağı tahmin edilmektedir. Avusturyanın Almanya nezdinde protestosu Berlin 6 (AA) — Avusturyanın Berlin sefiri Stephan Tauschitz, Avus- turyada siyasi mücrimlere yapılan mu-| ameleler hakkında Alman radyosu ve matbuklı tarafından neşredilen ya- lan haberleri Von Neurath nezdinde | protesto etmiştir. Paris sergisinde yangın Paris 7 (Akşam) — Dün Paris sergisinde yeni Trocadero sarâyın- dan yangın çıkmıştır. Sulh sârayı ha- müştür. Bir kaç yaralı vardır. Manyas Yılmazspor takımını 3.1 lİrlandada yeni seçim ihtimali | var Dublin 7 (A,A.) — İntihabatın kati neticeleri şunlardır: De Valera 69, Cosgrave 48, amele partisi 13, müstar kilet 8 mebuslük elde etmişlerdir. De Valeranın kazandığı mebusluk- ların adedi diğer partilerin bir arada kazandıkları mebusluk adedine tama- | mile müsavidir. Siyasi mahfiller de Valeranın eski mecliste olduğu gibi yeni mecliste de amele partisinin müzaheretine muh- taç olduğunu beyan etmektedirler, Ay- ni mahfiller yakın bir istikbalde yeni- den intihabât yapılması imkânını der- piş eylemektedirler. İ Polonya parlâmentosu içti- maa çağrıldı Vorşova 7 (A.A.) — Âyan ve meb- vsan âzası, relsicumhura bir takrir vererek parlâmentonun fevkalâde iç- timaa davetini istemişlerdir. Bu tak- rir teşkilâtı esasiye kanunu mucibin- ce lüzumlu olan imza adedini havidir. Reisicumhur parlâmentoyo 30 gün içinde toplamağa meçbur bulunmak- tadır. Bu taleb Krakowl baş piskoposu hâdisesile alâkadardır. Gönende heyecanlı bir maç yenen Gönen Doğanspor takımı Gönen (Akşam) — Manyasta yeni teşekkül eden Yılmazspor takımı ile Balıkesir bölgesinin 927 yılı birincilik maçlarında üçüncü küme birincisi Gö- nen yeni Doğanspor klübü arasında Gönen sahasında yapılan maç, Gönen ta- kıminın 3 - 1 galibiyeti-ile neticelenmiştir. İki memleket gençliğini tanıştırmağa vesile olan bu maç muhitte büyük bir alâka uyandırmıştır. Bir Ingiliz gemisi batırıldı Bir sandala sığınan müret- tebat acele imdad bekliyor Barselona 77 (A.A.) — İngiliz Pene- lope harp gemisi, Akdenizde torpille- nen bir İngiliz gemisinin tayfasını a- raşlırmaktadır. Barselon makamatı, İngiliz Penelope harp gemisine küçük bir kayıkta bulunan bir mektup tev- di etmişlerdir. Bu mektupta deniliyor ki: «Barselona'dan 50 mil açıkta mil- Miyeti meçhul bir denizaltı gemisi tara- fından torpillendik. Bir kayıkta sula- ra tabi olarak gidiyoruz. Kaptan öl- müştür. Küreklerimiz yoktur. Sürat- le imdad gönderiniz Mektubun imzası Robjohr'dur. Ge- minin adi okunamamıştır. Mektup in- gilizcedir. Ankarada bisiklet yarışları Ankara 'i — 130 kilometrelik bisik- let şı bugün ( yapıldı. Netice şü- dur: 1 - Orhan ve Eyüb «Eeleles 3 saat 39 dakika, 2 - Erdi (Ankara) 3 saat 43 dakika 45 saniye, 3 - Bayram. (İzmir) tekeri 4 - Muh- sin (İstanbul) Kâzım (İzmir), 6 - Halil (Eskişehir) sıraile derece almışlardır. Türk - Alman ticaret müzakeratı Berlin (Akşam) — Almanya ile 8- | rTamızda mevcud olan iktisadi ihtilâ- fın haline memur olan heyetimiz cuma | İ günü akşamı saat on bir raddelerinde | Berline murasalat etmişlerdir. İstas- yonda birçok vatandaşlar ikbal me rasiminde hazır bulunmuştur. Ezcüm- le ticaret mümessilimiz Avni Sakman kâtibi umi O. Zeki Toi Berlin İ Türk ticaret od ından Mümtaz Fazlı heyetimize beyanı hoş | bulunmuştur. Heyetin bir kısmı Eden oteline, bir kısmı da bir Türk vatan- | daşı tarafından idare edilmekte olup İ gerek nezafet, gerek lüks itibarile bi- rinci sınıf otellerden geti kalmıyan ve | Berlinin en mutena bir yerinde bulu- nan «Pansiyon Columbia» da yerleş- mişlerdir. Dünden itibaren müzukere- relere başlanmıştır. Heyet âzaları: İktisad vekâleti müs- teşarı B. Faik Kurdoğlu, 'Türkofis re- isi Bürhan Zihni, İç ticâret umum müdürü Mümtaz, Türkofisten Faik, Maliye vekâletinden nakid işleri mü- dürü Halid Azmi, Merkez Bankası me murlarından B. Cabirden mürekkeptir. Demokrasi - Faşizm mücadelesi (Baş tarafı 1 inci sahifede) olmamakla beraber sefirin . mevkii söylenilen sözlere büyük ehemmiyet verdirmektedir. Alman gazetelerinin hepsi Amerika sefirine hücüm ediyor- Jar. Alman gazetelerinin makaleleri Berlin'i (A.A.) — Deutche Algeme- ine gazetesi, Amerikanın Londra bü- | yük elçisi tarafından söylenen ve de- mokrasiye karşı diktatörlükleri ten- kit eden nutku şiddetle reddederek di- yor ki: «muslihane bir vazife ifasına me- mur olan bu büyük elçi, milletleri si- 1âh yarışına davet ediyor ve unutu- yor Kİ, Almanya, teahhüdlerine rağ- men silâhlarını bırakmıyan diğer dev- letler tarafından silâhlanmağa mec- bur edilmiştir.» Berlin'T (A.A.) — Amerikanın Lon- dra büyük elçisi Binghamın söyledi- ği nutku mevzuu bahseden Völki- seher Beobachter gazetesi diyor ki: <Herkes silâh yarışına muhik gös- termek için garb demokrasi fikirlerini faşist hareketine karşı müdafaa etmek | lüzumunu ileri sürüyor. Mussoliniinin hiçbir nutkunda faşistiiğin dünyada nümune olacak yegâne bir şekil oldu- ğuna dair tek bir fıkra yoktur. Diğer taraftan Hitler de nasyonal sosyalist liğin bir ihraç maddesi olmadığını mükerrer defalar söylemiştir. Binaenaleyh eğer müdafaa mevzuu bahsolursa bunu otoriter devletlerin, garb ideali müdafileri tarafından si- yaset ve fikir sahasında tatbik edil- mek istenen vesayete karşi yapmala- ri lâzım gelir.» | çok geniş de ie / 8 Temmuz 1937 harp tayyaresi şehrimize geldi Yukarda, dün şehrimize gelen İrak tayyaresi, aşağıda B. Cevağ tayyarecilerimiz arasında Dost İrak hükümet yaptırdığı son sistem hı rinden biri dün Yeşliköy istasyonuna inmiştir. Milânodan gelen tayyare yâ- rın sabah hareket ederek Adana yoli- le doğru Bağdada gidecektir, İtalyada p tayyarele- | l Tayyareyi reci B. Cevad idan | Beheri 1640 beygir kuvvetinde iki İ motöfü olan bü bombardıman tayya- | resi saatte 365 metre süratle havada | yedi saat kalacak kabiliyettedir. Haliçte bir motör bir sandalı parçaladı (Baş tarafı 1 inci sahifede) Kiğithaneye giden bu yol esasen ir. Motör ve vapur gi- bi nakil vasıtaları denizin çamurlaris na oturmamak için muayyen bir yol takibine mecburdur. Motörün maki- nisti bu yolda giderken ani olarak san- dalın önüne çıktığını görmüştür; Motörle sandal karşı karşıya Sandalcı Ali, bir taraftan mötörün istikametini değiştirmesi için elile işa- ret ederken diğer taraftan de birkaç kürek darbesile motörün önünden $iy- nlıp kaçmağa uğraşmıştır. Fakat yol- cularının fazllaığı dolayısile buna mu- vaflak olmamış, «Şahini Bahri; tam sandalcının oturduğu yerden sandala bindirmiş ve sahdalı ikiye bölmüştür. Bu ani sâdme ile bitlabi yolcularla sandalci derhal denize dökülmüşler, mitı kâmilen çamur olan bu kısım üze- | rinde çabalamağa koyulmuşlardır, Sahilden yardım Sahilden bu faciayı görenlerle, Süt- Mice sandalcıları derhal imdada koş- muşlardır. Ancak kaza yerinin çok ba- tak olmak dolayısile kendi hayatları- mi 8 tehlikeye düşüreceklerini teem- mül ederek ihtiyatkârane hareket et- meğe mecbur olmuşlardır. Sandallar İşçi kızlardan Viktorya, Fara ve Sarayı kurtararak sahile almışlar, sandalcı Ali de motörün darbesile hafifçe yara- lanmış olmasına rağmen yüzerek bir kenara çıkmıştır. Eliza, Fani ve Rebe- ka ile sakatçı Hüsameddin ise fazla su yuttukları ve çamura saplanmış olduk- ları için ne tarafta oldukları anlaşıla- mamış ve kurtarılamamışlardır. Sivas (Akşam) — Valimiz B. Nazmi Tol Tahkikat başlıyor Deniz suları, on beş, on yedi yaşla rında üç genç kızla yaşlı bri erkeğin cesedleri üzerinde kapandıktan biraz sonra vaka yerine Hasköy ikinci komi» seri Vehbi, Sütlüce üçüncü komise kazayı yapan motörü ve kaza esnâsın- da idare mevkiinde bulunan makinist Azizi ve sandalcı Aliyi nezaret altına almışlar, kurtarılanların da İlk tedavi- lerini yaptırmışlardır. Zabıta memurları, müteakiben bir- kaç sandalı faaliyete geçirmişler ve bo- ğulanların cesedlerini meydana çıkar- mak üzere kancalarla araştırmalar yap- muşlardır. Bu araştırmalar gündüz sa- at on altıya Kadar devam etmiş ve ni- hayet zavallıların cesedleri çamurdan birer heykel halinde saplandıkları yer- | lerden çıkarılabilmişlerdir. i Hasan ile zabıta memurları gelmişler, | Mesuliyet kime aid Kazanın vukuu şekli hakkında za- | bıtaca yapılan tahkikatta, Ahmed kâp- tanın idaresinde bulur'ması lâzı Jen «Şahini Bahri nin motörü sevk ve idareye ehliyeti olmıyan Aziz tarafın- dan kullanıldığı, keza sandalcı Alinin de muayyen hadden fazla müşteri ak mak suretile kazada âmil oldukları an- laşılmış ve bu cihet ölüme sebebiyet su- çile her ikisi hakkinda kanuni takiba- ta girişilmiştir. —- --- ———— HALK OPEKETİ Beşiktaş Aile Bahçesinde Bu akşam ESKİ HAMAM ESKİ TAS Opere 3 perde . Cuma akşami Kadıköy Hak Sineması Bahçesinde 071/017 r kazaları teftiş ederken ilk okul” lardaki talebeyle yakından alâkadar olmaktadır, Valinin maarife gösterdiği bu alâka, derin bir şükran hissi uyandırıyor. Yukarıki klişe Sivas valisi Koy- Tohisarda ilk mektep yavrularından bir grup ile bir arada gösteriyor . ie üren, ari id Kİİ Giyime inal 4 sak al ae Sö