15 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife2. AKŞAM 15 Temmuz 1937 - Dün Geceki ve Bu Sahahki Eaberler Hatayda mebuslukları suya düşenler Yeni rejimin istifalar Adana 14 (Hususi muhabi- rimizden) — Yeni rejimin ilâni üzerine mebusluklari suya düşen sahta Sancak mebusları Adalı Mehmed ve Kuseyri bugün istifa etmiş- lerdir. Fransanin Suriye fevkalâde komiseri kont dö Martel yeni rejimi ilân ettikten sonra An- takyadan ayrılmıştır. Kont dö Martelin nutku Antakya 14 — Hatayda ilân edilen yeni rejimin tatbikine 29 ikinci teşrinde başlana- » Dün yeni rejimi ilân eden fevkalâde komiser Kont ilânı üzerine başladı dö Martel fransızca bir na- tuk söylemiş, yeni rejimin harfiyyen tatbik edileceğini söylemiştir. Kont dö Martel demiştir ki: «Hatay Türkiye ve Suriyenin dostluğunu kuv- vetlendirecek bir unsur olma- lıdır.» Verilen ziyafette İngiliz, İtalyan, İran konsolosları da bulunmuşlardır. Kont dö Mar- tel «siyasi mahkümların affı talebine Suriye hükümeti razi olmazsa on güne kadar ben yaparım» demiştir. Kontun nutku türkçe ve arapçaya tercüme edilmiştir. Nutkun türkçesi çok alkışlanmıştır. Çin - Japon son derece münasebatı gerginleşti Iki taraf da mütemadiyen asker topluyor, bir çok miştir. Japonyanın maksat ve niye- di Çine tam bir ordu sevketmeküir. Hükümet ordunun ihtiyaçlarma ya- rıyabilecek bütün erzak ve eşyayı kon- trol ediyor. Japon mahafilinin iddia- sına göre Sovyet Rusya, Çin - Japon muhasamatına iştirakten imtina et- mekle beraber, bitaraflığını da ilin etmiyecek ve mümkün mertebe fazla Japon askerini tutmak ve bu suretle Çine sevkedilmekten menetmek için Mançuko hududunda hudud hâdisele- rine sık sık sebebiyet verecekmiş. Bir çarpışma Pekin 14 (A.A.) Royter: Fengtafye gitmekte olan 700 Japon askeri Tiyen- çini geçtikten sonra Lofa istasyonun- da Çin ktaatiyle karşılaşmışlar ve bunu, Çin demiryolu memurlarının bildirdiğine göre, hâlâ devam etmek- te olan bir muharebe takib etmiştir, Japonya tavassut kabul etmiyor Londra 14 — Çin - Japon münase- batı çok gerginleşmiştir. İngiltere ile Amerika bir tavassutta bulunmayi çarpışmalar oldu düşünmüşlerdir. Fakat Japonya böy- Je bir tavassutu iyi karşılamıyacağını bildirmiştir. Amerikada bulunan Çin maliye nâ- sırı Uzak Şarktaki karışıklıkları . Ja- ponyanın hazırlığını ve bu vakaların sulhu tehdid ettiğini söylemiştir. Vaşingtondaki Çin sefiri ne diyor? Vaşington 14 (AA) —Çin sefiri Wang, hariciye nazırı Hull ile 20 da- kika kadar Çinin şimalindeki vaziyet hakkında görüşmüştür, Sefir, matbu- ata şu beyanatta bulunmuştur: «Vaziyet gergindir. Fakat Çin sul- hu muhafaza etmek için elinden ge- Jeni yapmaktadır. Bununla beraber Japonyanın tecavüzüne karşı kendi- sini müdafaa etmek mecburiyetinde kalacaktır.» İki tarafın hazırlığı Londra 14 (Akşam) — Çin - Ja- pon konuşması heticesiz kalmıştır. Japonlar Pekinin cenubuna asker göderiyorlar. İki taraf ta hava küv- vetleri tahşld etmektedir. Pekindeki Japonlar şehirden uzaklaşmağa baş lamışlardır. Balkan erkânı harbiye reisleri Trakyadaki manevralardan sonra İstanbulda toplanacaklar "Ankara 14 — 16 ağustosta Trakya- da başlıyacak olan manevralar, iki hafta kadar sürecek ve bizzat mare- gal Fevzi Çakmak tarafından idare edilöcektir, e Manevralarda Balkan Aandlaşması erkâni harbiye reislerile bir çok ecnebi devletlerin ataşemiliter- leri hazır bulunnacaklardır. Manev- ralardan sonra Balkan andlaşması erkâni harbiye reisleri İstanbulda bir toplantı yapacaklardır. Sanayicilerin borçları “Maliye Vekâleti sanayicilerin geçen mali seneden kalma borçlarının ta- tahsilini emretmiştir. Yalnız bul sanayicilerinin 1,200,000, bü- tün memleket sanayicilerinin 2 mil- lira kadar borcu vardır. Bunu vermek güçlüğü karşısında sa- nayiciler Ankaraya bir heyet gönde- rerek teşebbüste bulunmağa karar yermirlerdir, Sovyet tayyarecileri karaya indiler Uzun seyahat rekorunu büyük farkla kırdılar Nev York 14 — Kutub yoluile Moskovadan Amerikaya giden Sovyet tayyarecileri Los Ancelostan 100 mil cenupta, Meksika hududuna yakın Santa Jacinta da karaya immişlerdir. Seyahat 62 saat 12 dakika sürmür- tür. Sovyet tayyareleri Fransız Codes ye Rosinin 9080 kilometreden ibaret Uzun sehayat rekorunu 1000 kilomet- re fazlasile kırmırlardır. Amerika Reisicumhuru tayyareci- leri hararetle tebrik etmiştir. Fazla çalışma saatleri Ankara 14 — Günlük çalişma, müd- detini muvakkat zaman için artırma- larına cevaz verilen. işler hakkında İktisad yekâletince bir nizamname hazırlanacaktır. Nizamname ile artır ma müddeti günde âzami üç saat ola» rak kabul edilecektir. Fazla çalışma için saat başına verilecek ücret nor- mal ücrete nisbetle yüzde 2öden yüzde elliye kadar fazla olacaklır, Iktısad Vekili Izmirde Bugün ticaret odasında bir toplantı yapılacak İzmir 14 (Telefonla) — İktisad ve- kili B. Celâl Bayar refakatlerinde siyar si müsteşar B. Ali Riza, Ziraat ve İş bankaları, vekâlet ölçüler umum mü- dürleri olduğu halde bu akşam saat 21,30 da Ankaradan şehrimize geldiler. Merasimle karşılandılar. İktisad vekili, yarın (bugün) 'Tica- ret odasında incir, üzüm satış koope- ratifleri birliklerinin umumi toplantı- sına riyaset edecektir. Banka umum müdürleri de toplantıya iştirak edecek- lerdir, B. Celâl Bayar burada kaldığı müd- detce ayrıca tedkiklerde bulunacak ve cuma günü Nazilliye giderek orada basma fabrikasını görecektir. Vekil pazar günü buradan vapurla İstan- bula hareket edecektir. Nafia Vekilimiz B. Ali Çetinkaya dün İsveçe vardı İstokholm 14 (A.A) —'Türkiye Na- fia vekili B. Al Çetinkaya, bir kaç yüksek memurla birlikte buraya mu- vasalat etmiş ve istasyonda İsveç mü- nakalât nazırı, B. Forslund ve Demir- yolları umumi direktörü tarafından karşılanmıştır, Kızılırmaktan istifade Orta anadolunun su ihtiyacı temin edilecek Şarkışla 14 (Hususi muhabirimiz- — İktisad vekâleti Kızılırmak- tan büyük bir kuvvet istihsal etmeğe karar vermiştir, Vekâlet su işleri mü- tehassısları bu bakımdan tedkiklere başlamıştır. Haber aldığıma göre, bu civarda büyük bir baraj yapılacak ve orta A- nadolunun su ihtiyacını temin ede- cek tesisat vücüde getirilecektir. : Em Harbiyede imtihanlar Piyade kısmının imtihan- ları bitti, netice çok iyidir Ankara 14 (Telefon) — Harbiye mektebi piyade kısmının imtihanları bitmiştir. İmtihanlardan bu sene alı- nan netice çok iyidir. Fen ve topcu kısımlarının imtihanları da ayın 27 sinde bitecektir. Bu sene 650 orta mektep mu- allimi kıdem zammı alacak Ankara 14 (Telefon) — Orta mek- teb muallimlerinden bu sene 650 ki- şi kıdem zammı alacaklardır. Kıdem zammı alacak mualtimlerin isimleri tesbit edilmiştir. İsimler ağustos ni- hayetinde ân edilecektir. Hanlar ve bekâr odaları Dün gece ansızın umumi temizlik teftişi yapıldı Dün gece saat 1 de Fatih ve Emin- önü kazalarındaki hanlar, bekâr oda- ları ve emsali yerlerde ansızın umumi bir temizlik teftişi yapılmıştır. Fatih ve Eminönü kaymakamları ile Bele- diye hekimleri ve belediye zabıta me- murları tarafından yapılan bu teftiş- te temizliğe riayet etmiyen hanlar ve bekâr odaları tesbit edilmiştir. Bun- ları işletenler ile sahipleri cezaya çarptırılacaklardır. 60 tayyare bayan Earhardt'ı arıyor San Francisco 14 (A.A.) — Tayya- reci Amelia Earhardiı aramak üzere Letington tayyare gemisinden 60 tays yare havalanmıştır. Bu tayyareler asgari 90,000 kilo- metre murabbalık bir sahayı araştır» mışlardır. . © Ingiltere teklifini 26 devlete bildirdi Ademi müdahale esasının devamı için neler teklif ediyor ? Londra 14 (A.A.) — Eden ile alâka- | sı malüm olan Yorkshire Post gazete- sinin verdiği izahattan İngiliz tavassut plânının aşağıdaki fikirlerden mülhem olduğu anlaşılmaktadır: 1 — Pin, esasen matbuatça malüm olan ve gazetelerde münakaşa edilmiş | olan tekliflerin tekrârından ibarettir. 2 — İspanyol limanlarına müşahid- | ler ikamesi sistemi deniz kontrolüne müreccahtır. 3 — Müşahidlerin yalnız ademi nü- dahale sistemi haricinde kalan devlet- lere aid gemilere mi yoksa İspanyada dahil olmak üzere bilümum devletelere ald gemilere mi nezaret edeceklerini tesbit etmek lâzımdır. 4 — Muharip hakkı şu iki şart al- tında tanılabilir: 1 — Gönüllülerin geri çağrılmesı için bir itilâf akdedilmesi. 2 — Bu itilâfın tatbik edilmeğe baş- | lanması... İngiltere teklifini bildirdi Londra 14 (A.A.) — İngiltere hükü- | meti, bugün öğle zamanı anlaşma tek- | İ müdahale sistemine nihayet veri Ufini ademi müdahale komitesinin aza s1 bulunan 26 devlete tevdi etmşitir. Fransanın kararı ve İtalya Roma 14 (A.A) — Matbuat, Pire nede beynelmilel kontrolün ilgeasıni, Valans hükümeti lehinde hakiki bir müdahale olarak tavsif etmektedir. Lavoro Fescista gazetesi diyor ki: «Fransa bitaraflığın maskesini yü- zünden atıyor. Eden'in uzlaşma teşeb- büsleri ile Fransız matbuatının ad: hakkındaki israrı ârasında derin bi tezad mevcud: olduğunu görmemek kabil değildir.» Valansi üzerinde uçan | tayyareler Valans 14 (A.A.) — Palmade Major- gue'dan geldikleri kuvvetle tahmin edi- len 3 asi tayyaresi dün sabah Valans şehrinin üzerinden uçmak istemişler- se de tayyare toplarının ateşi karşı sında şehrin civarına 20 kadar bomba attıktan sonra kaçmağa mecbur muşlardır. General Frankoya kredi Ingiliz resmi mahafilinin malümatı yok Londra 14 — İngileterenin general Frankoya kredi açtığı hakkında dün mali mahfillerde bir şayia dolaşıyor- du. Bu şayla iyi haber alan mahfiller- de de vardı. Bu hususta resmi malü- mat yoktur. İngiltere Frankonun notası- | na cevap vermiyecek Londra 14 (A.A) — Eden Avam ka- marasında &mele partisi mebusların- dan Fletcher'in bir sualine cevaben İngilterenin Frankonun notasına ce- yap vermiyeceğini bildirmiştir. Fran- ko, notasına İngiltere ihtilâlci İspan- yanın muharip hakkını tanımadığı takdirde iktisadi mukabeleibilmislide bulunacağını bildirmişti. Pariste bir askeri tayyare düştü Paris 14 (A.A.) — Geçid resmine len bir avcı tayyaresi yere ır. Kimseye birşey olmamış- tır, Tayyarenin pilotu sağ ve salimdir. Pariste 14 temmuz Bir gün evvelden şenlikler başladı Paris 14 (A.A) — Mini bayram dün akşam başlamıştır. Yapılan şenlikler, beynelmilel sergi dolayısile hususi bir mahiyet almıştır. Şehrin bütün mahallelerinde kor- delâlar, küğıd fenerler, bayraklarla ananevi halk baloları tertib edilmiş- tir. Gece geç vakte kadar dans edil- miştir. Hava kararır kararmaz, başlıca âbi- deler tenvir edilmiştir. Bir çarpışma Paris 14 (A.A) — Dün akşam ter- tib edilen bir fener alayı münasebeli- le Concorde meydanında faşistlerle komünistler arasında ehemmiyetsiz çarpışmalar olmuş sükünet süratle iade edilmiştir. İstanbuldaki merasim Dün Fransızların milli bayramı münasebetile şehrimizdeki Fransız selarethanesinde bir resmi kabul ter- tip edilmiş ve Fransız elçisi B. Ponsot tebaanın tebriklerini kabul etmiştir. Bu münasebetle B. Ponsot bir nutuk irad ederek «Türkiyenin mukaddera- tana riyaset eden Büyük Önderin i- hamı üzerine bir senedenberi Türk « Fransız münasebatının kuvvetlenme- ginden mütevelli memnuniyetinin iz» |. har etmiş ve: «Burada her gün şahidi olduğumuz başarılardan dolayı Bü- yük Öndere sizin namınıza tazim ye hayranlığımızı sunarız» demiştir, Fransız sosyalist kongresi Hükümete iştirakte devama karar verildi Marsilya 14 — Sosyalist kongresi dün gürültülü bir toplantı yapmıştır. Fırkadan çıkarılan Troçki tarafdar- larından bir kısım âzanın tekrar fır- kaya alınmaları isteğinin reddi üze- rine dövüşmeler: olmuştur. Nihayet İ B. Blumun müdahalesi üzerine sükü- net avdet etmi: Sosyalistlerin kabinede kalmaları meselesi de hararetli müzakerelere sebeb olmuştur. B. Blum halk cephe- sinin iktidar mevkiine geldiği zaman- danberi yapılan işlerden bahisle, kon- gre bunları tehlikeye koyarsa büyük mesuliyet altına gireceğini söylemiş- tir. Neticede hükümete de iştirakte devam eğilmesi 1866 reye karşı 3484 reyle kaubul edilmiştir. Kongre İspanya meselesi hakkında ittifakla bir karar sureti kabul etmiş- tir. Bunda İspanyol asilerinin muha- rib tanınmaması, İspanya işinin Mil letler cemiyetine havalesi, İspanya- daki ecnebi gönüllülerin geri alınma- si istenmektedir. Kabinedeki sosya- ist nazırlar bu hususta teşebbüste bulunmağa memur editiyorlar. Hindistanda vaziyet Şimal hududunda yeni bir çarpışma oldu Simla 14 (A&A.) — Dün gece Veziris- tanda bir müfrezeye tüfek ve bomba- larla hücum edilmiştir. Yerli asker- lerden altısı ölmüş, onu yaralanmış- tır. Bir İngiliz askeri de yaralanmış- tır. Fakir İpi hâlâ Mahuad Bittiani hus dudu civarındaki aşılmaz dağlık mın“ takada bulunmaktadır, Ali Ekrem iyileşiyor Hastalığına mebni bir müddetten- beri radyoloji enstitüsünde tedavi edilmekte olan Namık Kemalin oğlu B. Ali Ekrem biraz iyileştiği cihetle evine nakledilmiştir. Tarife komisyonu bugün toplanacak Deniz müesseseleri tarife komisyo- nu İzmirdeki çalışmasını bitirmiştir, İstanbul tarife komisyonu bugün top- lanacak, İstanbul deniz müesseseleri- nin tarifesini tedkike başlıyacaktır, Karaköy köprüsünün demir kısımları tamir ediliyor Belediye, Karaköy köprüsünün des mir kısımlarını tamire karar vermiş- tir, Köprünün demir kısımları dünden Mibaren boyanmağa başlamıştır. ok. 700