15 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

15 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAM AKŞAMDAN AKŞAMA: Yeni muharrir yetişmiyor! Bundan sekiz on sene evvel, maf* baaların yazı odaları vızır vizir işler di; ürkek ürkek kapı vurulurdu: NİZ... yecandan sararmış bir çehre, aralıkta belirirdi. Bu, bir genç adam dı ki, asabi parmaklarında bir defteğ bulunurdu. — Kimsiniz”. Ne istiyorsunuz?.. diye, masa başında oturan yazı işleri müdürü sorardı. 'endim... şey... ben, muharri? İsterseniz yazıları» olmak istiyorum. ma bir bakınız... İhtiyar müdür, mürekkep ve sigara dumanile boyanmış elini uzatır, kaş- larını sert bir mümeyyiz edasile - ön- ceden fena hükmünü vermiş gibi » ça» tardı; kendinde şu istihfaf cümlesini homurdanmak hakkını bulurdu: — Verin bakalım.. Ne cevherler yazmışsınız?... Fakat biraz da haksızlık etmiş olurdu. Zira, yüreği çarpan, keke liyen bu genç, hiç te fena yazmamıştı doğrusu... Lâakal, imlâ hâtası, sarf ve nahiv hâtası yapmamıştı... Münaka» sa edilmeğe değer ciheti, istidadının derecesiydi... Yoksa hevesi, aşkı, mü- sellemdi!.. O atlatılırdı, giderdi, gene gelirdi Işık ve pervane hikâyesi gibi... Arka- sından biri, beşi, onu daha gelirdi. Sabahtan akşama kadar, bu mubar- rir namzedleri, matbaaların eşiğini aşındırırlardı... — Elâman... denirği, « Eellerindeni illâllah! - denirdi... * — Geçenlerde, güzide karikatüristimiz Cemal Nadir, Bay Amcaya. şöyle de- dirtiyordu: ” — Çocuk hukuku bitirdi. Acaba muharrir mi olacak, şair mi? diler. Eserlerini büyük de neşretmek için biriktiriyorlar gü” liha... Herne ise, şalr, mevcut... Ham- dolsun diyelim mi bilmem, fakat zu- bur ediyor... Ger gelelim muharrir? Biz eski muharrirlerin zahirde Jehi- ne gibi görünen bir vaziyet bile olsa, gene de esefle söyleriz ki, şu on sene içinde meselâ Yedi Meşalecilerden bir kaçı muharrir oldular; bir Hikmet ka?.. Yunus Nadinin iki oğlunu.da hesaha katınız... Başka?.. Aklımıza gel miyor... Hem hu saydıklarımızın bile çoğu on senenin son kısımlarına sit şahsiyetler değildir. Acaba niçin böyle oluyor? Muhar- rirlik, diğer işlere nazaran a7 getiren bir meslek midir? Yoksa, eski yazıcı lar, aralarında bir lonca teşkil ederek, aralarına kimseyi almıyorlar mı?.. Ne o ne ötekil.. Zira, ikisinin de aksini ispat için elimizde rakkamlar, deliller mevcuttur? Başka bir cihet daha: Bir nesil var ki, saçlarını Tarzan» vari tarıyor. Çarliston pantalon demo- de olduktan sonra çıkık, taşkın omuz- lu ceket giyiyor... Bu neslin bir tek enmüzeci bile bizim caddeye uğrıya- rak, kapımızı çalmamış, kendini mü» harrirliğe namzed göstermemiştir. Yukarıda isimlerini saydığım muhar- rirler gerçi gençtirler. Fakat yaşları nın sayısı cihetinden! Hakikati, ge ne o matbaaların kapısını çalan nes» lin dünyaya gelmeğe gecikmiş men- supları kabilindendirler... Ayni zihni Sırt hamallığı kalkıyor İlk mıntakada 17 temmuz- dan itibaren yasak ediliyor Sırt ve sırık hamallığının kaldın- ması hakkında Dahiliye Vekâletinin verdiği emir üzerine Belediyenin yaptığı tedktiklerin bittiğini geçenler. de yazmıştık. Belediye sırtta, sırıkla ve baş Üze- rinde eşya naklini kaldırmak kararı- nı bir kaç safhaya ayırarak tatbik etmeği münasib görmüştür. Bu kararın tatbikine ilk defa ola- rak 17 Temmuza tesadüf edene önü- müzdeki Cumartesi sabahından Hiba- ren başlahacaktır. Bu birinci safhar ya dahil olan saha, Eminönü ve Ka- raköy meydanlarile Köprü üstüdür. Bu sahada sırtia ve sırıkta hamallık ıpmak ve eşya nakletmek kati su- Da yasak edilmiştir. Ancak seyyar esnaf, şimdilik bu mıntakada ser- bestçe ktir. Burada faali- yette bulunan küfecliler, yalnız zati. eşya nakledeceklerdir. Belediye, zati eşyayı bavul, çıkın, bohça ve emsali gibi ufak defek eşyadan madud telâk- Ki etmektedir. Küfeye konacak olan bu zati eşya, küfenin derinliğine gö- re küfenin dışına 15 santimetreden fazla çıkmıyacaktır. Yalnız çiçekler, fidanlar bu 15 santimetre kaydından istisna edilmiştir. Sırt, sırık, baş hamallığının kaldı- rılmasına dair ikinci, safha. 10 gün sonra Latbik edilecektir. Diğer safha- lar da - ihtiyaca göre - 10, 15 gün fa» sılalarla tatbik edilecektir. İnhisarlar Vekili İnhisarlar vekili B. Râna dün İnhi- sarlar umum müdürlüğünde meşgul olmuştur. Vefalıların güzel bir teşebbüsü Vefa lisesi mezunları Vefa İdman | yurdunun 30 uncu yılı şerefine 17 temmuz cumartesi akşamı Saraybur- nunda saat 17 den yirmi dörde kadar sürecek parasız güzel bir eğlence ter- tip etmişlerdir. 1831 yılmdanberi Vefa lisesinde okumuş ve okutmuş olan Her Vefali bu eğlenceye çağrılmaktar dır. O akşam memleketin en eski bir bilgi yuvası ve 56 yıllık tarihi olan Vefa lisesinin en eski mezunlarile gençlerini bir arada bulmak kabil ola- caktır. Vefalıları bu güzel teşebbüsle- rinden dolayı tebrik ederiz. Haklı şikâyetler Boğaziçi otobüsleri pahalıdır ye halkı şikâyet elim bilsler Takâimden İstinyeye 26 ve gene Taksimden Yenimahal- leye 30 kuruş alıyor. Bu iki mın» taka arasında İstinye yarıyol ol- duğu halde dört kuruşluk bir far- ks nisbefsiz görmekte şikâyelçi- İİ ter hatırlar. | İstinyeliler, benzit zladığı ve taksilerde de tenzilâta başlan dığı halde otobüslerde henüz bir hareket görülmemesine de işaret ederek Taksimden İstinyeye oto- bils ilcretinin 17,5 Kuruş olması icab edeceğini ileri sürüyorlar. Benzin ucuzladığına göre bu tenzilât daha fazla gecikmeden yapılmalı ve aynı zamanda Tak sim - Yenimahalle otobüs ülcret- lerinin çokluğu da nazarı dikka te alınmalıdır. Tramvaydan atlıyanlar 19 kişi yakalanarak para cezası alındı Son yirmi dört saa$ içinde Beyoğlu | Eminönü kazaları mıntakalarında İ tramvaylar yürürken atlıyanlardan İ 19 kişi yakalanmış ve'parm cezasile tecziye edilmişlerdir. Vapur yanaşmadan atlıyan memur Belediye idüresinde bulunan Hâliç vapurlarından biri dün Hasköy iske- lesine geldiği sırada vapur memuru Bürhan, vapur temamile iskeleye yü» naşmadan iskeleye atlamış ve'iskele- deki memura acele birşey söylemiş- tir. Bu sırada iskelede bulunan polis memuru kendisini yakalamış ve kas rakola davet etmiştir. Vapur memurun karakola gidip gelmesini bekliyemiyeceği cihetle ha- reket etmiş ve memursuz kalmıştır. Vapur memuru Karakola götürü kilmiş ve atlama keyfiyeti mecburi» yet altında olduğu cihetle kendisine para cezası kesilmeden serbes bıra- kılmıştır. istanbul Belediyesinden: Temmuzun 17 inci Cumartesi gününden itibaren Ka- raköy köprüsü üzerinde her ne şekilde olursa olsun arkalık- la eşya taşınması yasak edilmiştir. , Köprü üzerinde küfe ile nakledilecek eşyanin ağırlığı 50 kilodan fazla olmıyacaktır. Bavul, çanta ve bunlara ben- zer zati eşya ile çiçek ve fidanlar müstesna olmak üzere kü felerin içine konacak eşya küfe yüksekliğini ve genişliğini 15 santimden fazla geçmiyecektir. Buna göre hareket olunmak üzere keyfiyet ilân olu- (B.) et, ayni hassasiyet, ayni tip, ayni li- > ,onları eski muharrir neslile bir- leştiriyor. 2 : Bir iddiaya göte, kitap, hattâ yazı, tarihi rolünü oynayıp artık göçmeğe, nur. (4215) kayıplara karışmağa mahküm mede- niyet unsurları imiş... Acaba muhar- rir tipine de ihtiyaç olmadığı için mi- dir ki bu mesleğe hevesli gençler çık maz oldu?., Akşamcı —'Tifo şöyle kötü hastalıktır, böyle belâdır diyoruz amma bay Amca, bir bakımdan da faydalı oldu... ». Kazalar, tramvay şirketine nasıl otomatik kapıları ilham ettiyse... lünce komiser tarafından sorguya çe" | . Tifo da halka ve belediyeye yeni ŞEHİR HABERLERİ “Bay Amcaya göre... j zail oldu Dün termometre 26 dereceden yukarı çıkmadı İki gün evvel İstanbul ciyarına bol yağmur yağmıştır. Yağmurların tesi- rile boğucu sıcaklık zail olmuştur. Dün serin bir poyraz esmiştir. Termometre 26 dereceden yukarı çıkmamıştır. Aks şama doğru 22 derece idi. Gece 18 de» Teceye kadar inmiştir. Civara bol yağmur yağnakla bera ber şehre ve şehrin etrafına pek a& yağmur yağmıştır. Bostanların ve bahçelerin yağmura çok ihtiyacı var» dır. Havanın serinlemesi üzerine plâjlar ra rağbet azalmıştır. Dün, geçen haf- taya nisbetle plâjlar tenha idi. Praglı üniversite talebesi Şehrimizde bulunan Pragit üniver» site gençleri, dün Taksimdeki Cümhü- riyet âbidesine çelenk koymuşlardır. Bir kazan hırsızı 2 ay hapse: a mahküm oldu İbrahim adında biri evvelki gece Sü» baha karşı Şehremininde inekçi' Niko- nun mandirasına girerek büyük bir bakır kazan çalmıştır. İbrakim kazanı Teyzi adında bir adama üç'liraya sa tarken kefil bulmak meselesindön hir sızlığı meydana çıkmış: ve: yakalan» mıştır. İbrahim, dün çaldığı kazanı omuz- lyarak muhafaza altında Adliyeye getirilmiştir. Sultanahmed birinci sull ceza mah- kemesinde İbrahim suçunu itiraf et- miş ve bir cahillik yaptığını söyliyerek mahkemede ağlamıştır, Mahkeme, İb- rahimin iki ay hapsine karar vermiş- tir. Kendisi mahkemede tevkif edile- rek Tevkifhaneye gönderilmiştir. aynen aşağıya yazılmıştır. önünde bulundurulur. kapların kapaklı olması lâzımdır. yet etmeleri rica olunur. .. Bütün esnafı aşıya tâbi tutmak mücadele çarelerini hatırlattı. Meselâ | gibil. sokakları kirletmemek mecburiyeti B, A, — Tifonun en büyük faydası Boğucu sıcaklar > Halkından Ricası Şehrin sağlığını ve temizliğini korumak, ancak herkesin her yerde ve herişte temizliğine son derece dikkat ederek Belediyenin bu yoldaki çalışmalarıma var kuvvetile yardımcı olmasiyle kabildir. Belediye bu sahada sayın halkdan ilk yardım olarak hiç bir vatan- daşın şehri kirletecek, pisletecek bir hareket; yapmamasını dir. Belediye zabıtası talimatnamesinin 8, 15 ve 24 üncü maddeleri Madde 8 — Cadde ve sokaklara hiç bir şey atıla- maz ve dökülemez. Tükürmek ve sümkürmek yasak- tır. Süprüntüler temizlik arabasının gelip alması için madeni bir kap içerisinde sabahları dükkân veya hane Madde 15 — Dükkân veya ev sahipleri veya kira- cılari dükkân veya evleri önündeki yaya kaldırımları- nı her zaman temiz tutacaklardır. Madde 24 — Boş yerlere ve arsalara süprüntü, gübre ve paçavra ve saire atılamaz, ve yığılamaz. Sekizinci maddeye göre herkes tarafından tedariki mecburi olan çöp kaplarınm devrilip çöplerin kapı önlerine dökülmesine mâni olmak ve binaenaleyh sokağa çöp atmak suçu karşısında kalmamak için bu a Li Sahife 3 pere Yeni çocukların umacısı Bir arkadaşım sinirli sinirli anlat — Birader, dedi, üç gündenberi beş yaşındaki Kızım yemek yemiyor. Dün akşam sofrada sıkıştırdım: — Niçin yemek yemiyorsun? diye — A.. sahi. ben böyle bir adamla eylenmiştim ama., demiş, unutmuşum... bu adamla evlendiğim aklımdan çık- mış!.. Şimdi hatırladım. sahi vaktile evlenmiştim.. & a Mae West hayretler içinde kalmış... Şimdi bütün dünya gazeteleri bu unu mü siz ideal zevceyi?.. Evleniyor, ve evlendiğini, kocasını tamamile unu- tuyor... Ne zevce, ne zevce. H.F. dilemekte- Belediye nizam ve yasaklarına daima riayetkâr bulunan Tun sayın halkının bu maddelerde yazılı hususlara da çok dikkat ve ria- (4194) dal B. A, — Evet, belediye terkosun en. temiz su olduğunu ilân etmekle sütle-