15 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

15 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 — AKŞAM 15 Temmuz 1937 Yüksek atlama şampiyonası Londrada Teğmen B. Eyüb Öncünün 12,10 metre alarak ikinciliği kazanması büyük ehemmiyeti haizdir Gazeteler son Londra arsiulusal konkur hipiklerinde ( ekipimizden teğmen B. Eyüp Öncünün (2, 10 m.), atlıyarak 2 nel gelmeğe muvaffak ol-. duğunu yazdılar, Kısa bir kaç satır içinde #ıkıştirıhveren şu havadis ha- kikatte büyük bir ehemmiyeti haiz- dir. Bunu ancak böyle müsabakaları görenler daha iyi tekdir ederler. Bu itibarla yüksek atlama şampiyona- sının ne olduğunu anlatmak isterim; Yalnız tafsilâta geçmeden evvel şunu da hatırlatmalıyız ki, Türk eki- pi bu sahada aldığı muvaffakıyetle- rin bu ikincisidir. Filhakika 1935 se- nesinde 2 m, atlamak suretile viana yüksek atlama şampiyonasını teg- men bay Sami Polatkan kazanmıştı. Yüksek atlama şampiyonaları büyük arsıulusal konkurların ekserisinde yapılır. Burada tek bir mani atlanır, jik evvel 1,70 lik bir mani ile başla- nır ve atlar hatasiz atladıkça yük- seltilir, Bu mani öne doğru hafifçe meyilli altı çit ve üzeri bol ot ile sarılmış tek sırıklardan yapılmıştır. Bu sırıklar hayvanlar hatasız atladıkça yüksel- tir. Yalnız sıkı yerleştirilmediğinden hayvanın her hangi bir çarpmasile yuvarlanır ve fena bir düşüşe sebe- biyet vermez. Bu müsabakalarda her birinci maniyi üç defa atlamak tec- rübesini yapabilir. Birinci ve ikinci tecrübelerde yapamayıp Üüçüncüsün- İthalât serbestisi ber tarafta iyi karşılandı Yeni rejimin yaşama masrafını ucuzlatmak hususunda mühim tesirleri olacak lar altında geçmesi bu sayede daha Umumi ithalât serbestisi kararna- mesi ve İktisad vekili B. Celâl Bayanın yeni sistem hakkında izahatı her tarafta büyük bir alâka uyandırmış- tır. Bugünden itibaren tatbikine baş- lanacak olan kararname dün alâka- dar dairelere tebliğ edilmiştir. Gerek kararmmameden, gerek İkti- sad vekilinin beyanatınadan anlaşıi- dığı üzere, her türlü eşya memlekete girecektir. Gümrük tarifesinde bazı maddeler hakında tenzilâti, bir kıs- mına zam yapılmıştır. Hangi maddelere zam ve hangilerin- de tenzilât yapılmıştır? Bunu tarife numaralarına göre tesbit etmek müm- kündür. Hülâsa olarak, bu hususta bir fikir verebilmek gayesile deniebilir ki, ithali memnu eşya listesindeki ağır kumaşlar, kıymetli taşlar, kadın ku- mâşları, şapkalar, «Avrupa ayakkabi- Jarı» tabir edilen lüks deriden yapıl- mış ayakkabılar, çantalar, kiymetli deriler ve ilh.. gibi maddeler, tesbit edilen gümrük resimleri verilmek şar- tile bugünden itibaren memlekete 60- kulabileceklerdir. Gümrük tarife kanununda 1627 po- gisiyondan yalnız 92 sine zam yapıl- mıştır. Bunların kısmı âzaimı ithali memnu eşya listesinde bulunuyorlar- dı. Bu da göstermektedir ki, bu gibi eşyaya konan ağır gümrük tarifesi bir flat pahalılığı yapmıyacaktır. Tenzilât gören maddeler 1827 pozisiyondan tenzilât gören 131 porisiyona dahil maddelere gelince, bu | cihet bilhassa fiat ve dolayısile hayat ucuzluğuna müsbet tesirler yapması bakımından çok mühimdir. Sınai ve iktisadi hayatın daha müsaid şart Güzel bir yüksek atlayış i de geçerse makbuldür. Hayvan ma- nil devirmişse ön veya arka ayak ile çarptığına göre puan kaybetmesi de- öişir. Arka ayak ile çarpmak ön ayak ile çarpmaktan daha az puan kay- bettirir. Ekseriya 3 m. yi bülan bü müsabakslarda maniin heybetini iyice anlatabilmek için şunu söyle- mek İsterim ki maniin karşısında durulduğu zaman manie gelen bini- ci görülmez; bazan iki at kulağı ve- | ya bir kasket gözükür. Böyle konkür atlarının Avrupada vasati 1,65 m. boyunda olduğunu dü- | şünecek olursak kendisinden daha | yüksek bir manli binicisile beraber | bir atın geçmesindeki heybeti iyice anlamış oluruz. Bu itibarla teğmen bay Eyüp Ön- cüyü Londrada 2,10 m. atlıyarak al- dığı 2 neiliğin çok büyük ehemmiyeti vardır. Yüksek atlama rekoru 2,36 in. ile fransız subaylarından teğmen (de Castries) dedir. Her ne kadar Ame- rikada 2,44 m. allanmışsa da resmi olmadığı için beynelmilel federasyon tarafından dünya rekoru diye kabul Bu sene sonbahar konkurlarında Sipahi ocağının programa bir de yük- sek atlama şampiyonası koyduğunu bundan evvelki yazımda bildirmiş- tim, Bakalım Türkiyede bunu ilk ön- ce kim Kazanacak? Melâhat Aksel çok mümkün olacaktır. Sınai ve ikti- sadi hayatta geçen maddelere karşı kısmen olsun aralık kalan gümrük ka- pılarımız, yapılan gümrük tenzilâtile ardına kadar açılmış olmaktadır. Yerli sanayi zaten pek az mevcud olan yerli rekabet inhisarından kurtu- lacak, gerek kalite, gerek fiat ucuzlu- ğu itibarile hariçten gelecek eşyaya de karşı koyacaktır. Pamuklu, yünlü, de- Ti ve trikotaj ham maddelerinin güm- Tük resimlerinin bazıları aynen ipka edilmiş, bazıları da indirilmiştir. Yüzde 25 ucuzluk Yeni rejimle geniş rekabet sahası meydana getirilmesi prensib olarak kabul olunmuştur. Müstehlik, reka- betsizlik karşısında katiyen ezilmiye- cek, parasına göre mal bulacaktır. Hü- kümet bu yeni kararname ile hariçle ticaretimizi genişletirken memleket dahilinde de bir kat daha ferahlık ya- ratacaktır. Şüphesizdir ki ucuzluk peyderpey kendini gösterecek, rekabet, sahası genişledikçe memlekette refah ve hayat ucuzluğu da o nisbette arta- caktır, Bugünkü tahminler ilk aylar- da hayat ucuzluğunun bugünkü ya- şama ve geçinme vaziyetine nazaran yüzde 25-30 kadar olacağını göster- mektedir, Eski rejimden istifade edecek memleketler Kabul edilen yeni sistemi bütün memleketlere olan anlaşmalara teş- mil edilmiş saymak mümkündür, Yal- niz Sovyet Rusya ve Bulgaristan gibi yüzde yüz karşılıklı veya Japonya gibi lehimizde yüzde yirmiden aşağı döviz farklı anlaşmaya tabi memleketlerle aramızdaki listelerin, müddetieri bi- Tarih kongresi | Tarih sergisi | (Baş tarafı | inci sahifede) Türk tarihine ve Türk kültürüne aid bütün tezler deliller ve projeksi- İ yonlarla tesbit olunacaktır. Kongrede sözle izah edilecek olen | bu büyük dâvânın müspet ve müşah- has delilleri, kongre ile beraber açıla- cak olan tarih sergisinde syrıca görü- lecektir. Bu sergide, taş devrinden iti- baren, beşerin bütün tarih ve kültür safhaları, Osmanlı tarihinin sonuna | kadar, teşhir edilecek, Atatürkün ya- | Tattığı yeni Türkiye, ve kurduğu cum. huriyet eserleri için başlıbaşına bir yer ayrılacaktır. Bu sergiye gerek bu- radan, gerek Avrupadan nakli madde- ten mümkün olmıyan mühim tarihi eser ve âbidelerin fotoğrafları, yahut alçıdan kalıpları getirilecektir. Gerek kongre, gerek sergi; Türk ta- rihinin ilk defa Atatürk tarafından | meydana çıkarılan, uzün, ciddi ted- | kiklerle tedvin olunan bilgilerini, el ile tutulur, gözle görünür hakikatler hâ- linde bütün dünyaya öğretecektir. © | Atatürk, kurtardığı vatan, kurduğu devlet ve yaptığı tarihle Türkün kuv- | vel ve kudretini dünyaya gösterdi, Bu- günkü muazzam âbide herhangi bir milletin eseri olamaz. Tarihte atlama, sıçrama yoktur. Büyük eserleri büyük İ | milletler yaratabilir. Bu ilmi hakikati ispat etmek için Türk milletinin -şim- diye kadar tarihe başlangıç sayılan de- vir ve kültürlerden çök evvel- insanlı- Za ilk medeniyet yolunü gösteren mil- let olduğunu ispat etmek lâzımdır. Tarih kongresinin ve tarih meşherinin. vazifesi bu olacaktır. Necmeddin Sadak 14 Temmuz 1987 (AKŞAM KAPANIŞ FİATLERİ) | ESHAM ve TAHYİLÂT İstikrazı dahili (94) Türkiye Cum- 0675 1033 istikramı © 95) huriyet'Merkez Ünltürk I Oo 16.—| Bankası » ON 150) Anadolu Hin » O 1520İ Terkos 7 Mümeösil"T. 3840) "Terkos 350— » ME coa0| Çimento 1315 » m | İstihad değir- 1049 İş Bankası 9.80) menleri » hamiline 990) Şark değir- © 080 » Müessis* TI) menleri Para (Çek fiatleri) Paris 204125) Sofya 3,1058 Londra 677İ Prag 2115 Xev York (o 191250) Beriin 19688| Miâno 150553 | Müdrid 155 Atina 87,160 | Belerad, “. Oner 34545 Zioti 419,14 z ASASİ Pengo 34815 Brüksel 41040) Bükreş © 1071770 Amsterdam 14375i Moskova 24,150 Bü akşani Nöbetçi eczaneler Şişli: Kurtuluş caddesinde Necdet, Taksim; Nizameddin, Beyoğlu: Kan- |! mak, Yenişehirde Baronakyan, Bostan- | | başında İtimad, Galata: İsmet, Ka- sımpaşa: Müeyyed, Hasköy: As Eminönü: Salih Necati, Heybeliada; Toradis, Büyükada: Merkez, Fatih: İsmail Hakkı, Karagümrük: Ali Ke- mal, Bakırköy: Merkez, Sariyer; Nuri, Tarabya; Yeniköy, Emirgân, Rumelihi- sarındaki eczaneler, Aksaray: Cerrah- paşada Şeref, Beşiktaş: Nall, Kadıköy: BüğüYü çeşmede Hulüsi Osman, İske- le caddesinde Sundet, Üsküdar: İtti- had, Fener: Balatta Hüsameddin, Be- yand: Asadoryan, Küçükpazar: Neca- ti, Samatya:: Çula, Alemdar: Çenber- Htaşta Sırrı Rasim, Şehremini: Top- kapıda Nazım. tinciye kadar meriyette kalacağı zik- rediliyor. Bu suretle eski rejimdefi üç ay müddetle istifade edecekleri bildiri- len bü memleketlere karşı da geniş zihniyet prensibinin kabul edildiği sa- Mukavelelerin fesih vaziyeti mevzü- ubahis olduğuna göre, bunlara önce- den üç aylık bir mühlet verilmiş ol- maktadır. Ayni zamanda bu memle- ketlerle yeniden yapılacak ticari mü- zakerelerde, bunların ithal edecekleri malların adeğlerini çoğaltmak gayele- rini daima göz önünde tutmak kararı da isabetli tedbirlerden sayılabilir. Tüccar memnun 32 nci maddenin tatbik edildiği Hin- distan vesaire gibi müstemlekelerden alacağınız iptidai maddelerin bir lis teye konması ve tüccara kolaylık ol- mak üzere banka kefaletinin kabülü a TEPEBAŞI bahçesi || Türk - Sovyet dostluğ a (Baş tarafı 1 inci sahifede) tan başka B. Litvinof, kof, Karski ve Dahiliye muavinleri B. Frino' hazır bulunmuşlardı: Hariciye Vekili Moskovada Moskova 14 (A A.) — Tas ajansı bildiriyor Türkiye Hariciye vekili Dr. Tey Rüştü Aras dün Moskovaya mu lât etmiştir. Gar Türk ve Sovyet bay- I raklarile donanmıştı. Vekil, istasyon- | da B. Litvinof, Şükrü Kaya, Stomoni- akof, Karski, Hariciye protokol şefi B. Barkof, birinci doğu şubesi direk- törü B. Zaslavski, Türkiye elçiliği er- kânı, İran büyük elçisi B. Sepah Budi, Lituvanya orta elçisi B. Baltrusditis, Romanya orta elçisi B. Cinuti, Bulgar orta elçisi B. Antonof, Afganistan mas- lâhatgüzarı Yunus Han; Yunanistan maslâhatgüzari B: Kirdinis, Moskova Sovyet meclisi âzasındari B; Slernbei Moskova kumandan kili B. Suvoröf ve Hariciye erkâhı "tarafından kalişi: lanmiştar. Vekili karşılamak üzere Baküya git- | miş olan Türkiye büyük”elçisi B. Ze- kâl Apaydın da ayni zamanda Mosko- yaya dönmüştür, EB. Litvinofun ziyafeti Moskova 14 (AA.) — B. Litvinof, Türkiye Vekilleri B. Tevfik Rüştü Aras ve Şükrü Kaya Şşereflerine bir öğle | ziyafeti vermiştir. Ziyafette, Vekillere | refâkat eden zevattan başka büyük | Stomalna- komiserliği ve Berman k elçi Zekâi Apaydın, müdafa komiser muavini mareşal Egorof, ticaret komi- ser vekili B, Sudine, Harlelye komi- | serliği muavinleri B. Potemkin ve Sto- niakof, maarif komiseri B. Bobrof, yüksek mektepler komitesi reisi B. | Ivan Mejlauk, Sovyetler birliğinin Büyük elçisi B, Karski, Sovyetler birli- ğinin Türkiyedeki ticaret mümessili B. Assipof, Vekillere refakat eden Ha. riciye şefleri, Türkiye Büyük elçili | makta, İ Burtahikim, çok değişik erkâl ve Hariciye komiserliği erkânı ınmuşlardır. B. Litv Ik Rüştü Aras nutuk söy- ol ve di) | demişlerdir. Journal de Moscou' nun makalesi Moskova 14 (A.A.) — Journal de nde, B. Sandleri ikameti esnasında B. Litvinof tarafından nutukunda ileri sürülmüş olan barış potansiyel'i fik» rini teşrih ederek diyor ki: «Sovyet hükümeti ricalinin Türk dostlarile olan mülâkatının bu barış potansiyelinin takviyesi gibi asil bir yeye hasredileceğini söylemeğe lü- zum yoktur. Sovyetler birliği ile Tür- ye srasındaki dostluk «Bu barış için eden unsurlar nedir?» o sualine' cevab verecek çok mühim materyelles ri ihtiva etmektedir. İki memleket münüsebatı yalniz iki milletin nefine hizmet etmekle Kalma yn zamanda uhumi barşın da bir âmili bulürimaktadır. İki meh leketin kuvvetlönmekteki ( Kâğşilıkli menfaat; köllektit emniyet meselesiri- deki teşriki' mesaileri, istiklâlleri ve Milletler cemiyetine olan merbutiyet- ler... Sovyet Türk münasebatının “bütün bu unsurları ayni zamanda barış po- tansiyelini tahkim eden âmililerdir. unsurların birleşmesini tazammun etmektedi Milletler cemiyeti paktının takviyesi, barış dostu olan memleketler arasın- da yaklaşma, bu memleketlerin mü- dafaa kabiliyetlerinin arttırılması ve karşılıklı mıntaka (yardımı fikirleri- nin başarılması, fakât en mühim nök ta,'barış taraftarlarının, mütearrız- lar tarafından harp potansiyeli Jehi- ne yapılan mücadeleden daha 'mües- sir ve daha verimli bir mücadelede bulunmalarıdır. Günün, seri başarıyı istilzam eden vazifesi işte budur.» Bir kadın Kızılırmakta boğuldu Şarkışla 14 (Hususi mul den) — Tekmen köyünden Nesibe ot lattığı öküzlerini Kızılırmaktan ge: rirken muvazenesini kaybederek düş- müş ve suda kaybolmuştur. Su, Ne- sibenin cesedini sürüklemiş ve İleride kenara atmıştır. 15 Temmuz Perşembe akşamı saat 22 de | SALTE ve arkadaşlarının yeni VARYETE TRUPU ve havai cambazlar 2REXONS ve uçan bisikletçi BENJAMINO Çifte komikler DUO DEVİLLE En kuvvetli, hakiki ve fevkalâde uçan cambazlar 4 BANVARDS ve diğer muhtelif 10 numero eğlenceleri başlıyor. GEORGES JANOSSI ve 10 ARKADAŞININ Macar orkestrası, En güzel sanatkâr kadınlarının işti- rakile teşekkül eden bu güzel ve fev- kalâde orkestra tarafından her gün saat 5 - 9 arasında bahçede KONSER MEŞRUBAT FİYATLARI MUTEDİLDİR. Suvarelerde meşrubat fiyatlarında tenzilât. FRAL 24 saat içinde 22 tifo vakası görüldü (Baş tarafı 1 inci sahifede) rafından riayet edilip edilmediğini sık sık tedkik edecektir. Temizlik mücadelesi Yali ve Belediye reis vekili B, Şük- rü,dün sabah saat 6 ile 8 arasında Ni- şantaşı, Maçka va havslisinde temiz- lik vesaire bakımından gayet esaslı bir teftiş yapmış, caddelerden en ten- ha sokaklara kadar her tarafı dolaş- mış, bilhassa Nişantaşı ve Maçka hal kının 'sebzesini termin ettiği bu civar- daki bostanları gezerek vaziyetlerini gözden geçirmiştir. B. Şükrü, bu havalinin “temizliği hususunda' birçok noksanlar görmüş, bilhassa en işlek caddelere ve civarın- daki sokaklara çöpler “âtıldığını, “ke- dilerin, köpeklerin üşüşerek bü çöpleri etrafa dağttıklarımı görmüş, bu havas linin baştan başa temizlenmesi için icab eden emirleri vermiştir. Bundan başka bu civardaki boslan- lardan sebze, meyva alarak satan sey- yar esnafın Nişantaşında Dörtyol ağ- zında durduklarını ve büvülürinı kir- lettiklerini görmüş, mahalli Yâbıtası- na kati emirler varmiştir. Vali vekilinin verdiği emrö göre, burdan sonra seyyar esnaf, caddeyi işgal ederek durmıyazaklardır. Bu em- re riayet etmiyenlerden üçer lira pa- ra cezası alınacaktır. Seyyar esnaf ancak yollardan geçebileceklerdir. Romanya takas mukavelesini feshediyor Bükreş 14 (A.A.) — Hükümet eko- nomi konseyi, artık maksada uymıyan takas mukavelelerini feshe karar ver- miştir İsviçre, Belçika ve Felemenk bu memleketler arâsındadır. Bunlarla ye- ni müzakereler yapılacâktır. Bu akşam Beşiktaş Aile Bahçesinde PİPİÇA Operet 3 Perde * 16/1/9387 Cuma akşamı Kadıköy Hile Bahçesinde. 17/1/987 Cumartesi akşamı Bebek Bele- diye Bahçesinde. LiNİler mami ir mermiye uyandım N Bugünlerde şehrimize geliyorlar j