16 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM 16 Temmuz 1937 Dün Geceki ve Bu Sabahki Haherler Japonya 3 milyon askeri) Amerika istikâlinin silâh altına çağırıyor Harb muhakkak addediliyor Londra 16 (Akşam) — Tiyen Çinden Röyter ajansina bildirildiğine göre Japonya, ihtilâfın halli için şartlarını Çin hükümetine bildirmiştir. Japon şartlarının başlıcası, Hopei vilâyetinin Çin hükümeti nüfuz ve otoritesinden ayrılmasi- dır. Nankin hükümeti bu şartı kabul etmiyeceğinden harp ictinabı imkânsız bir şekle girecektir. Tokyodaki Deyli Tel- graf muhabirinin işaratına göre üç milyon Japon ihtiyat efradı askerlik şubelerine müracaat için emir almışlardır. Tokyo 16 — Harbiye nezaretinin tebliğine göre şimali Çinde vaziyetin vehametinden dolayı, bu havaliye Japon askerleri sevkine başlanmıştır. M. Roozevelt Vaşingtonda kalacak Vaşington 16 (A.A.) — Reisicümhur Roozevelt hafta tatilini mutadı hilâfına olarak Vaşingtonda geçirecektir. Buna sebep Uzak Şarktaki vaziyetin çok ciddi bir mahiyet almasıdır. Londrada neşredildi Ecnebi gönüllüler geri çekildikten sonra iki taraf muharip tanınacak Londra 15 (A.A.) — Ademi müda- hale hakkında Britanya hükümeti ta- rafından hazırlanmış olan mutavassıt tarzı hal plânı bugün Hariciye neza- reli tarafından neşrolumuştur. Muh- teviyatı şunlardır; 1 — İspanyayı ziyaret eden gemiler- de müşahidler bulunmasını icab etti- ren bir kontrol sisteminin. muhafa- EN 2 — Deniz devriye kollarının ilgası ile İspanyol limanlarına muhtelif dev- letlere mensub zabitler ikamesi, 3 — İspanya kara hududlarındaki kontrolün derhal iadesi, 4 — İspanyada her iki taraf için ba- nı şerait tahtında denizde muhariplik haklarının tanınması: Evvelâ, muharipler tarafından harp kaçağı telâkki edilen eşyanın histesi ademi müdahale komitesi tarafından tanztm edilmiş olan kaçak eşya liste- sinin ayni olmalıdır. Saniyen, muharipler, içlerinde mü- şahid bulunan gemilerle ademi müda- hale komitesinin tayyarelerine serbest, yol vereceklerdir. Salisen, muharipler, İspanyaya gir- miyen ve fakat bazı yerlerde İspanya sahillerine yakın geçmeğe mecbur 0- lan gemilerin serbestii hareketlerine mâni olmıyacaklardır. Gönüllülerin geri çekilmesi meselesi Londra 15 (A.A.) — Hariciye nezâ- reti İngiliz hükümeti tarafından ade- mi müdahale komitesine iştirak eden devletlere yapılan teklife mütemmim olmak üzere yeni bir vesika daha neş- Tetmiştir. Bu vesika tâli komitenin İspanyadaki gönüllülerin geri alınma- İngiltereden transit yolile gelecek eşya Ankara 15 (A.A.) — İktisad vekâle- tinden tebliğ edilmiştir: 2/9/1936 ta- rihli Türkiye - İngiltere ticalet ve kle- ring anlaşmasının 13 üncü maddesi mucibince Türkiye ile klering veya benzeri anlaşması olmıyan memleket- ler menşeli mallar İngiltereden tran- sit suretile ve hususi takas yolu ile Türkiyeye idhal edilebilir. Bu madde mucibince idhalâtta bu- lunmak istiyen tacirlerin idhal ede- Gcekleri maddelerin isimlerile miktar ve kıymetlerini en geç 2 ağustos 1937 tarihine kadar İktisad vekâletine tah- Hiren bildirmeleri tüzumu ilân olunur, Trabzonda kuraklık Trabzon 15 (Akşam) — Burada şid- sma dair yaptığı teklili ihtiva etmek- tedir, Tâli komite İspanyadan geri alın- ması icab eden eşhası tayin etmekte- dir. Bunlar 18 haziran 1936 tarihinden evvel İspanyol tabiiyetinde olmıyanlar ile tabiiyetsiz olup ta mezkür tarihte şimdi kontrole iştirak etmekte bulu- nan devletlerden birinin arazisinde ikamet etmekte olanlar ve yine ayni tarihten evvel İspanyada muharip ta- raflardan birinin hizmetine girmiş ol- duklarını isbat edemiyenlerdir. An- cak bu gibi şahısların İspanyadan ge- ri alınabilmeleri için aşağıdaki sınıf- lara dahil olmaları şarttır: 1 — İspanyadaki her iki tarafın ka- ra, deniz ve hava kuvvetlerinde bil- fill muhariplik edenler, 3 — Muharip orduların mühim hiz- metlerinde çalışanlar, Bu hizmetler ir- tibat hatları hava meydanlarında ka- ra hizmetleri, levazım ve sairedir. Ma- amafih sıhhiye ve mümasil hizmetler- de çalışanlar bunlara dahil değildir. 3 — Askeri kuvvetler nezdinde mu- allimlik veya müşavirlik edenler, 4 — Askeri kuvvetler nezdinde ça- lişan siviller. İrtibat hatları ile deniz ve sahil tesisatı mevzuubahistir. 5.— Demiryolları, limanlar, tersanc- ler gibi mahallerde çalışanlar, 8 — Levazımı harbiye imali gibi hu- susatta her ne şekilde olursa olsun ça- şan müstahdimin, ve silâh sevkiya- tında iş almış olanlar, 7 — Şimdiki ihtilâfın uzamasına veya daha ziyade vahim bir şekil al” masına faaliyetleri yardım edecek 0- lan şahıslar. Bu gibileri hususi bir tâlt komite tayin edecektir. 8 — Her iki tarafın elinde bulnan harp esirleri. Hamidiye Trabzonda Trabzon 15 (Hususi) — Bu sabah Hamidiye mektep gemimiz limanımıza gelmiştir. Gemi komutahı, vilâyeti, be- lediyeyi ve komutanlığı ziyaret etmiş- tir, Vali, bu ziyareti iade etmiş ve dö- nerken 17 pare topla teşyi olunmuş- tur. Bu gece komutan ve subaylar $e- refine Kale parkında bir gardenparti verildi, saat ondan geç vakte kadar neşe içinde devam etti. Kadıköy - Burgaz vapurları çarpışması tahkikatı Geçen pazar akşamı Köprü önünde çarpışan Kadıköy ve Burgaz vapurla» rı kaptanlarının dinlenmesi ve diğer tahkikat bitmiştir. Hâdisede Kadıköy vapuru kaptanı kabahatli görülmek» tedir. Burgaz vapurunun tamiri bit- miştir. Vapur yarın sefere başlıyacak» tar, Kadıköy vapurunun tamiri daha bir hafta kadar sürecektir, ”İ oldu. Gerek vatandaşlarım İngilterenin yeni teklifi yıl dönümü Atatürkle B. Roosevelt arasında samimi telgraflar teati edildi Ankara 15 (A.A.) — Amerika istik- lâlinin yıl dönümü münasebetile Rei- sicumhurumuz Atatürk ile Amerika Relsicumhuru B. Roosevelt arasında aşağıdaki telgraflar taati olunmuştur: Ekselans B, Franklin D, Roosevelt | Amerika birleşik hükümetleri reisi Vaşington Asil Amerika milletinin bu milli bayram günü, ekselansınıza en hara- retli tebriklerimle birlikte şahsi saa- detleri ve Amerikanın refahı hakkın- daki samimi temennilerimi arz ile bil hassa bahtiyarım. K. Atatürk Ekselans Kemal Atatürk Türkiye Reisicumhuru Ankara Amerika birleşik devletlerinin istik- Iâl gününün yıl dönümü minasebeli- le gönderilen güzel temennileri havi çok samimi telgrafınız benim ve Ame- rika halkının derin takdiratını mucib gerekse kendi namıma size teşekkürler eder ve şahsınızla Türk milleti hakkında ay- ni güzel tememniyatı arzeylerim. Franklin D. Roosevelt Kaymakamlar arasında er Ankaral5 (Telefonla) — Kayma kamlar arasında yeniden tayin ve'na- killer yapılmıştır. Bildiriyorum: Malkara kaymakamlığına Tuzluca kaymakamı B. Kerim, Araç kayma- kamlığına Parsa kaymakamı Kemal, Fatsaya Kemaliyeden Mazhar, Kema- iyeye Akçadağdan Cemal, Serike Arapkirden Celâl, Ürgübe Boğazlıyan- dan Necmi, Andrine Yeşilovadan Sırrı, Yeşilovaya Tefenniden Bedri, benim ye nüfus U. müdrülüğü m ndan Müştak, Söğüde Kargıda: haddin, Yusufeline Haymânadan Sslih, Maz- girde Aksekiden Haydar, Aksekiye Gürcüşten Fahri, Bingöle Anamurdan Necati, Paluya Yüksekovadan Osman, Yüksekovaya Salihliden Kemal, Tuz- Iucsya Kars mektupçusu Fahreddin, Kırkağaca Ankara iskân müdürü Naz- mi Sadik, Eşmeye Şirvandan Kemal, Şirvana Slmavdan Fahri, Çarşambaya Paludan Halil Rifat, Kâzımpaşaya Gü- müşhacıköyünden Kemal, Harana Ka- dınhandan Said, Fatsaya Harandan Sadi, Acıpayama Hafik kaymakamı Receb, Bartın kaymakamlığına Tur- gudlu kaymakamı Said, Turgudlu kaymakamlığına Kâzımpaşa kayma- kamı Kemal, Seyidgazi kaymakamlı- ğına Ankara maiyet memurlarından Süreyya, Bozkır kaymakamlığına De- reköy nahiye müdürü Edip, Kargı kaymakamlığına Yusufelinden Süley- man nakil ve tayin edilmişlerdir. Annesini öldürmüş! Bundan sonra makasla kulağını kesmiş! Kemaliye (Akşam) — Kemaliyenin 'Hinge köyünde Sıdkı adında biri ana Katili olmak suçile yakalanmıştır. Sıd- kı, annesi Ümmügülsüm ile birlikte evin damında yatmaktadır. Evvelki gece bir demirle kadını, kafasına vu- rarak öldürmüş, sonra makasla kulş- ğını kesmiştir. Yakalanan Sıdkı cinayeti inkâr et- miş, yalnız annesi çok gevez8 oldu- ğundan bu ölümü hak ettiğini söyle- miştir, Sıdkının akıl hastası olduğu söyleniyor. Bu hususta tedkikat ya» Pilacaktır, İzmir seferberlik direktörlüğü Ankara 15 (Telefonla) — İzmir se- ferberlik direktörlüğüne eski mülkiye müfettişlerinden B. Falk tayin edil- miştir. Sıhhiye müdürleri arasında tayinler Ankara 15 (Telefonla) — Yozgad ahhiye müdürü B, Ferid Tunçeli sıh» hiye müdürlüğüne, Kütahya sıhhiye müdürü B. Tekfur Çoruh sıhhiye mü- dürlüğüne, Gaziantep sıhhiye müdü- rü B, Nafiz de Yozgad sıhhiye müdür« lüğüne şiaklen tayin edilmişlerdi, Bü Evvelki gece şehirde temizlik bakı- mından bir (tarama işi yapıldığını dünkü nüshamızda yazmıştık. Belediye reisliği tarafından verilen emir üzerine bütün İstanbulda, hat- tâ şehir hududu haricinde bulunan kazalarda fırınlar kaymakamların i- daresi altında belediye zabıtası tara- fından sıkı bir teftişe tabi tutulmuş- lardır. Fırınların çıkardıkları her &- gız ekmekten birer nümune alınmış, fırınlarda sıhhi ve fenni şeraite ne de- recede riayet edildiği, unların nasıl muhafaza edildiği, işçinin (çalışma tarzı kontrol edilmişti nümuneleri de alınmıştır. Bu nümu- neler, derhal kimyahaneye sevkedil- miştir. Kimyahanedeki tahlil netice- sinde bozuk un ve pis ekmek satan- lar hakkında ağır cezalar verilecek, belediye talimatnemesine (mugayir Surette hareket edenler (ovaziyetle- rine göre müddelumumiliğe sevkedi- leceklerdir. Temizliğe riayet etmiyen- ler hakkında da ceza zabıtları tutul- muştur, Bundan başka bekâr ve han odala- rında bir çok kimselerin ekmek, ku- Trabzona içme suyu getirtiliyor Nafıa sular umum müdürü ve mühendisler Trabzona gittiler Trabzon 15 (A.A.) — Trabzona ge- tirilecek içme suyu etrafında tedki- katta bulunmak ve su projesini ha- zırlamak üzere nafia su yolları umum müdürü Selâhaddin yanında su mü- tahassısı ve Erzincan sular idaresi Şe- fi ile diğer mühendis olduğu halde 'Trabzona gelmiştir. Vali ve belediye reisi ile birlikte su membaları gezile- rek tedkikler yapılmıştır. B. Selâhaddin, tedkiklerini bitire- rek su mutahassısını burada bırak- mış ve kendisi Erzincana gitmiştir. Getirilecek suyun projesi yakında ikmal edilecektir. Trabzonun mühim bir derdi olan su işi en kısa bir za- manda halledilmek üzere ele alınmış olduğundan Trabzonlular derin bir memnuniyet duymaktadırlar. Ankara - Istanbul yolu Bolu vilâyetindeki kısımlarda büyük bir faaliyet var Bolu 15 (A.A) — Ankara - İstan- bul yolunun Bolu vilâyetindeki kısım- larından Gerede - Bolu ile Düzce - Hen» dek yolları üzerinde büyük bir faali- yetle açlışılmaktadır. Gerede - Bolu - Düzce kısmında sekiz aded silindirle son iki ayda 6,945 metre şose yapıl mıştır. Bugün bu yol üzerinde 1319 mükel- lef amele çalışmaktadır. Yenilenen kısımlar muntazam üniformalı daimi amelelerin nezaretine verilecektir. Bü- tün yollar üzerinde daimi amele teşki- Tâtı yapılmaktadır. Her beş kilometre» de bir bekçi evi inşa edilmek üzere projeler yapılmış ve işe başlanılmıştır. Yakın zamanda Gerede üzerinden geçen Ankara - İstanbul yolunun Bo- lu vilâyetine isabet eden bozük kısım- ları tamamianacsk ve yollar hem tu- ristik ve hem de iktisadi mühim bir güzergüh olarak modern bir hale ge- tirilmiş olacaktır. Ekmek nümunelerinden başka un | yük bir temizlik mücadelesine başlandı Bütün fırınlar teftiş edildi, bekâr odaları ve hanlar gözden geçirildi rabiye, peksimet, simit gibi şeyleri yaparak pişirdikleri görülmüştür. Ga- yet pis ve gayri sıhhi şartlar altında hazırlanan bu gibi şeylerin piyasaya sürüldükleri görülmüştür. Belediye, hem hanlarda, bekâr odalarında ya- tıp kalkanların temizliği bakımında vaziyetlerini tesbit etmek, hem de buralarda yapılan bu gibi şeylerin ns gibi şartlar dairesinde hazırlanarak Pişirildikleri yakından görmek üze- re belediye hekimlerinin nezareti al- tında olmak Üzere evvelki gece bütün, bu yerlerde tarama yapmıştır. Bu tef tiş neticesinde bir çok kimselere ağıt para cezası verilmiştir. Her iki teftiş sabaha kadar devam etmiştir. Bundan başka, mahalle aralarındâ sokaklarda başı boş dalaşan köpekle- Tin de çöp tenekelerinin ve yığınları nım başına geçerek bunları karıştırs dıkları ve bunun sıhhi mahzurlari etrafında gazetemizde görülen şikâ- yet, belediye reisliğinin ehemmiyetle nazarı dikkatini celbetmiştir. Bu ne$- riyat üzerine sokaklarda bu şekilde tesadüf edilen köpeklerin derhal im- hasi için emir verilmiş ve bu karar evvelki günden itibaren tatbik edil meğe başlanmıştır. Yiyecek maddelesi ucuzlatılacak Dahiliye Vekâleti bu hususta tedbir alıyor Ankara 15 — Dahiliye Vekâleti be- lediyelere bir tamim göndermiştir. 'Tamimde mıntakaları dahilinde ye- tişen mahsuller, maliyet fiatleri, sa- tış şekilleri, nerelere gönderildiği ve gittiği yerde kaça satıldığı hakkında malümat istenmektedir. Öğrenildiği- ne göre muhtelif gıda maddeleri İs- tihlâk merkezinde, istihsal merkezinin beş misli fazla fiatle satılmaktadır. İstenilen malümat toplandıktan sonra yiyecek maddelerinin ucuzlatıl- ması için tedbir alınacaktır. Arada mevcut yedi sekiz mutavassıtın azal- tılması, flatin normal hadde indirik mesi düşünülüyor. Büyük şehirlerin sarfettikleri maddelerin fiatlerinin lü“ zumsuz temevvüçleri önlenecek, her maddenin kaça satılabileceği rakkam» la tesbit edilecektir. Asılsız haber Moskova muhakemesi hakkında News Chro- nicle'in neşriyatı Moskova 15 (A.A.) — Tas ajansi bildiriyor: Tas ajansı tarafından News Chro- nicle gazetesinin müfrez Stalin Me- morandumu hakkındaki neşriyatı İ- ki defa tekzib edilmiş olmasına rağ“ men bu gazete, sekiz generalin muha» kemesi hakkında! bu yolda bir memo- randum mevcud olduğu noktasında tasavvur edilmiyecek bir şiddetle İs“ rar etmektedir. Gazete, güya kendi tarafından ya“ pılmış olan bir tahkikata istinad ede- yek mânasız ve uydurulmuş bazı taf- silât neşrediyor. Tas ajansı, News Chronicle tarafın* dan yapılan bütün bu müteakib neş- riyatı baştan başa ve üçüncü defa 0- larak tekzibe salâhiyettardır. Bu ne“ riyat yalnız heyacanlı havadis vermek gibi bir maksadla da tevil olunamza. Bu sebeple gazetenin şöherile müt€* nasib bazı gayelerden şüphe etmeğe de mecburiyet hissedilme ei Trabzon muallimlerinin Trabzon 15 (Akşam) — Kültür di seyahati rektörü Rifat Necdetin reisliği altında 30 kişilik öğretmen kafilesi doğu s& yahatine çıktı, di 4 O ÇEBEEŞBE Mese av du