16 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

16 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 AKŞAM 16 Temmuz 1937 Kurtuluşta 5 İ ev enüla yandı Şiddetli rüzgâr yüzünden bütün o semi büyük bir tehlike atlattı Yanan evlerden biri söndürülürken Dün saat on bire doğru Kurtuluşta bir yangın çıkmıştır. O sıralarda rüz- gür şiddetle estiği cihetle Kurtuluşu tehdid eden yangının söndürülmesi için muhtelif itfaiye grupları mahal- ine koşmuşlar ve beş ev tamamen, bir ev de kismen yandıktan sonra ate- gi söndürmeğe muvaffak olmuşlardır. “Tahkikatımıza göre ateş, gayet dar, otomobil, kamyon girmesine müsaid plmıyan Kır sokağındaki 37 numaralı evden çıkmıştır. Bu sokaktaki evlerin hepsi ahşap ve gayet eski bulunması, ye rüzgârın da şiddetle esmesi yangı- nın büyümek tehlikesini doğurmuş- tur. Bu tehlike karşısında itfaiye ku- mandanı ve grup âmirleri, derhal lâ- şam gelen tertibatı almışlardır. Vali yekili bay Şükrü ile Emniyet direktörü Salih Kılıç da yangın yerine gelerek üzere İstanbul, İstinye ve Bakırköy muavenet (istenmiş, İstinyenin kara grupu, İstanbul Iithalât serbestisinin tatbikine Dün gümrükte bir toplantı yapıldı bazı esaslar kararlaştırıldı Genel ithalât serbestisi kararname- | sinin tatbikine dünden itibaren baş- lanmıştır. Dün sabah gümrükler baş- müdürü B. Mustafa Nurinin yanında şube müdürleri toplanarak kararna- menin tatbik şekilleri üzerinde görüş müşlerdir. Toplantı sonunda bazı esaslar tesbit edilmiştir. Dün gümrük dairelerine acele tamim edilen esasla- ra göre, yeni kararname İle resim hadleri tenzil edilmiş olan eşya için evvelce bir anlaşma ile resim tenzili kabul edilmişse şu şekilde muamele yapılacaktır: A — Anlaşmanın temin ettiği resim haddi, kararnamenin kabul edildiği resim haddinden aşağı ise âkit mem- Jeketler mallarına anlaşmanın temin ettiği resim haddi tatbik olunacaktır. B — Anlaşmanın temin ettiği resim haddi kararnamenin kabul ettiği re- sim haddinden yüksek ise kararna- menin kabul ettiği resim haddinden tatbik olunacaktır. C — Hiç bir vaziyette, kararname- nin kabul ettiği resim haddinden her hangi bir anlaşmanın derpiş et- tiği tenzilât yüzdesini indirmek mev- | zuubahis olamaz, Diğer taraftan Amerika Birleşik devletleri, Mısır, Suriye ve Filistin gi- bi yerlerden gelecek mallar için hiç tekayyut yoktur. Mallar serbestce gi- recek ve serbest dövizle ödenecektir. Bu memleketler de bize karşı ayni şe- kilde hareket etmektedirler. Almanya, Belçika, Hollanda, Fransa, İngiltere, İrlanda, İsveç, İspanya İsviç- Te ve Yunanistandan gelen malların da İthali serbest bırakılmıştır. Ancak bu İ mecektir. ev tamamen yangın yerine yetişmişlerdir. Ateş, bu- | lunduğu sahada bir çember içine alm- mış ve etrafa sirayet etmemesi için bü- tün gayretler sarfolunmuştur. Nihayet, kolonyacı Yordanın 33, Eli- vi'nin 35, Belediye memuru Haşi- min 37, İlya Yosefin 39, kömürcü Tev- fiğin 26 numarah evleri tamamen ve Katina ismindeki bir kadınında #1 numaralı evi kısmen yandığı halde sön- dürülmüştür. Ateşin mangalda yağ kızdırılmakta olan bir tava parlama- sından çıkmış olduğu söylenmektedir. Fakat bu cihet henüz katiyetle tesbit edilmiş olmayıp zabıta tahkikatı e- vam etmektedir. Yanan evlerden yalnız Elisvi'ninki | 1000 liraya sigortalı bulunmaktadır. Galatada yangın başlangıcı Dün Galata Perşembepazarı semti de bir yangın tehlikesi atlatmıştır. Perşembepazarında Ömerağa 50- ğında Aramın fabrikasındaki dinam» Ani bir kontakt yapmış ve ahşab kısmı tutuşturmuş isede itfaiye vaktine | yetişmiş ve yangını söndürmüştür. başlandı malların bedelleri klering yolile öde- Bu memleketlere aramız- daki klering an arı yüzde yir- miden fazla lehimizedir. Diğer kle- ringli memleketlerin ithalâtı kendi anlaşmaları hükümlerine tabi tutul- muştur. Üçüncü grupa dahil olanlar Avsturya, Bulgaristan, Çekoslovakya, Estonya, Finlândiya, İtalya, Macaristan, Nor- verç, Polonya, Romanya, Rusya, Yu- goslavya, Japonya gibi memleketler- dir. Üç grup haricinde kalan memle- ketlerden gelecek malların bedelleri mukabilinde yapılacak ihracat da ta- kasa tabi tutulacak, bedelleri Cum- huriyet Merkez bankasına yatırıla- caktır. Umumi ithalâtımızın yüzde yetmiş dördü tamamen serbes 936 senesinin ithalât rakkamları esas tutulursa ithalâtımızın yüzde yetmiş dördü için tam bir serbesti ve- rilmiştir. Geri kalan yüzde 26 için de memnuiyet meyzuubahs (değildir. Yalnız bu yüzde 26 için küçük bazı kayıdlar konmuştur. Yeni ithal rejiminin tatbiki ayni zamanda gümrük varidatını da art- tıracaktır. Bu sistem o kadar etraflı yapılmıştır ki, alan da, satan da müs- tehlik de İstifade edecektir. ———————————— — — HALK OPERETİ Bu akşam Kâdıköy Hale bahçesinde PİPİÇA Operet 3 perde 11 temmuz cumartesi Bebek bahçesinde 18 temmuz pazar Bostancı İskele Aile bahçesinde evlenemiyecek mi| Felemenk kraliçesinin izin Cava sultanı Yunan güzelile vermiyeceği anlaşılıyor | Cava adası- sin Müslüman sultanlarından birinin, Fele- menk vellahtı prenses Jülya- nanın izdivaç merasiminden dönüşte, o Cöle d'Azur'de Tast- ladığı o Nadi Mlassow ona mında, Bir Yu- nan güzeline çıldırasiye âşık olduğunu ve evlenmek (tek- Mfinde bulun- duğunu ge çenlerde o yaz- mıştık, Yu- nan güzeli Ca- valı” sultanın bu teklifini ka- bul etmiş, fa- kat mesele bu- nunia Obitme- miştir. 4 Cava adası Felemenk müstemlekelerindendir. | Cavalı sultanın kendi dilinden ve ırkın- dan olmıyan bir kadın ile evlenmesi | mühim bir mesele teşkil eder. Evvelâ | kendi memleket halkının böyle bir iz- Givacı nasıl karşılıyacağını düşün- mek, sonra Felemenk hükümetinin izin ve muvafakatini almak mecbu- riyetindedir. Cava hükümdarı Cava halkını bu izdivacı nasıl karşılıyacağını dü- şünmemiş, fakat Felemenk kraliçe- sinin izin ve muvafakatini almak mecburiyetini ihmal edememiştir. Felemenk hükümeti, Cava sultanı- nn izdivaç talebine henüz cevab ver- , Fakat Avrupa gazetelerine göre böyle bir izdiyacın Cava halkı arasında ve sarayında uyandıracağı aksülamelin ve sebebiyet vereceği eniriksların önüne geçmek İstiyen Fölemenk hükümeti, Yunan güzelile evlenmekte israr ederse Cavalı sul- | tana taç ve tahtından feragat etme- | sini şart koşmak: niyetindedir. Cava sultanının bu feragat şartını kabul edip etmiyeceği henüz belli değildir. Hariçten festivale gelecekler İstanbul festivaline iştirak etmek üzere Balkan memleketlerinden gele- cek olan seyyahlar için 15 temmuz 937 den 15 eylül 937 tarihine kadar meccânen vize verilmesine Hariciye vekâletince karar verilmiş ve Belediye | relsliğile Balkan memleketlerindeki "Türk konsolosluklarına bildirilmiştir. İstanbul festivaline gelecek olanların | sayısı bu kolaylık sayesinde artacaktır. Festival komitesine gelen malümat, Balkanlardan birçok maruf şahsiyet- lerin festivale iştirak etmek üzere şim- diden hazırlandıklarını bildirmekte- dir. Resim sergisi Galatasaray lisesinde açılarak 27 inci Resim sergisine iştirnk etmek İsteyen sanatkârlar eserlerini 21 ve 22 temmuz saat 15 den 17 ye kadar Lisenin Resim salonlarına getirmeleri. Uğurlu bir doğum Ziraat Vekâleti Yeşilköy tohum de- neme ve ıslah istasyonu müdürü de- ğerli mütehassıslarımızdan doktor B. 'Mirzanın erkek bir evlâdı dünyaya gelmiştir. Kendisini tebrik eder, nev- zada uzun ömürler dileriz. Açık teşekkür Konya fırka kumandanlığından mütekaid GENERAL RİZA ERSİN'in 11/7/937 tarihine tesadüf eden pazar gün- kü cenaze töreninde hazır bulunan mes- lektaşlarile Selimiye fırka kumandanlığı- nın göstermiş olduğu alikaya ve bununla beraber merasimde bulunan pelis müfre- sesine ve tanıdıklarının telgrafla acıları- mıza iştirak eden zevala ayrı ayrı teşek- küre teessürümüz mani olduğundan muh» terem gazelenizin tavassutunu rica ede- riz. Refikası, çocukları ve damadları İ 'Tuşu da kabul edilen bir saat müddet Mülâyimle Komar pazara yeniden karşılaşacaklar iBu defa birisi yenilinceye kadar güreş devam edecek Türkiye ikincisi Mülâyim pehlivan ile Cenubi Amerika şampiyonu Bul Komar arasındaki kemer ihtilâfı ni- hayet halledilmiş ve bu pazar günü iki pehlivanın yeniden karşılaşması karaflaşmıştır. Müddet tayin edilmeden bir tarafım sırlı üç saniye yerde kalıncaya kadar devam edecek olan bu güreşte yenen Kemeri haketmiş olacaktır. Evvelâ güreşin gece yapılması ka- rarlaşmış, fakar Mülâyim müddetsiz güreşileceği için güreşin gece saat on birden sonraya kadar devam edebile- ceği ve zabıtanın stadyomu kapat- ması ihtimali olduğunu ileri sürerek güreşin gündüz yapılmasını teklif et- miştir. Onun için Mülâyimle Komar karşılaşması pazar günü saat 15 te Taksim stadyomunda yapılacaktır. Mülâyim elinde bulunan kemeri Amerikan konsolosluğu tercümanı B. Nüzhet Abbasa teslim etmiştir. Amerikalı, Mülâyimle tekrar karşı- | laşmayı prensib itibarile kabul etmiş- se de kemerin de kendisine teslim edil- | mesini ve o gün stadyomda şampiyon- | kemerinin kendi elile ortaya kon- İ masını ileri sürmektedir. Ve: — Ben geçen maçta güreşin 1,5 sa- at olmasını istedim. O bir saat istedi. Ben sayı hesabı istedim. O istemedi. içinde yapamadı. Onun için kemerin bende olması ve benim tarafımdan ortaya çıkarılması. lâzımdır. Şimdi bana emrivaki yapılıyor, demektedir. Pazar günü Taksimde yapılacak ©- lan güreşin hakemine gelince: Orta | hakemliğini gene B. Cemal yapacak, şehrimizde bulunan eski güreş antre- nörü B, Raül Peter, eski şampiyon, | 'B. Cemal, eski federasyon umumi kâ- tibi B, Seyfi Cenab, yan hakemi olacak- lardır. Mülâyim Komarı ne şekilde yenebilir? Orta hakemi B. Cemal bu defa Mü- lâyimin Komarı yenip yenemiyeceği hakkındaki suslimize şu cevabı ver- | miştir: Komarın kilosu elyevm 125 tir. Halbuki boy vaziyetine nazaran 110 ol- ması lâzımdır. Bu fazlalık yözünden | Gemi Denizyolları işletmesi müdürlüğünden: Gülnihâl vapuru bugünkü hâllle bulunduğu yerde teslim şartile pazarlıki& satılacaktır. Pazarlık 20/7. ğimize müracaatları, (4180) Mülâyim ve ortaya konulan kemer güreşin 45 inci dakikasından sonrâ teneffüs kabiliyeti azalıyor. Bence Mülâyimin Amerikalıyı yen- mesi için evvelâ ilk kırk dakika; latması lâzımdır. Bu sırada Mülâyim oyunları yerden tatbik etmeyip de ayakta, bütün alaturkacılar gibi ken» disinin de pek iyi bildiği, çapraza ge- tirip dış ç;engel tatbik ederse sırt üs” tü düşürmesi ve Amerikalıyı yerde üç saniye değil on saniye tutması kabil olur, Pek yakında TEPEBAŞI BAHÇESİNDE Dünyanın en hakiki ve en parlak yerâne komikleri olan 3 FRATELLiNİ Kardeşleri göreceksiniz. FRATELLİNİ kardeşler nevinden yekta kemikler olup bütün şehir halkı onları görmeye koşacak ve her yerde kendi- lerinden bahsedilecektir. RU AKŞAM SAAT 22 de YENİ VARYETE VE EĞLENCE TRUPU ne GEORGES JANOSSY'»in MACAR ARTİSTLERİNDEN mürekkep fevkalâde orkestra numerolarına başlıyacaklardır. Her gün saat 15 den 20 1/2 a kadar TEPEBAŞI BAHÇESİNDE MACAR KADIN SANATKÂRLARI ORKESTRA- SININ İŞTİRAKİLE HALK KONSERLERİ Kahve 13 1/2 kuruştur. satışı 937 salı günü saat on beşte idaremiz levazım şefli- İ ğinde yapılacaktır. Taliplerin şeraiti öğrenmek üzere her gün Levazım Şefli- Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığından: 250 lira ücretle Anadoluda lüzum görülecek vilâyetlerde istihdam edilmek üzere iki mühendis veya mimara ihtiyaç olduğundan talip olanların evraki müsbitelerile Sıhhat ve) letine müracaat etmeleri. «3901» «1887» I — İdaremizin Paşabahçe Fabrikasında yaptırılacak kârgir istinat du- varları ile hafriyat kapalı zarf usuliyle eksiltmeye konulmuştur. nu - Keşif bedeli 18069,28 lira, muvakkat teminat 1355,20 liradır. HI — Eksiltme 29/V11/937 tarihine rastlayan perşembe günü saat 16 da Kabataşda İnhisarlar levazım ve mübayaat şubesindeki alım komisyonun“ da yapılacaktır. IV —- Şartname, keşif ve sair münak. bilinde İnhisarlar İnşaat şubesi müdürli evrakı her gün 91 kuruş muka- den alınabilir, V — Eksiltmeye iştirak edebilmek için mühendis, mimar veya bir mü- hendis veya mimarla müşterek olması ve Nafıa Vekâleti müteahhitlik vesi- kasını almış bulunmaları şarttır. Bu şartları haiz olan istekliler eksiltme tarihinden üç gün evveline kadar İnhisarlar inşaat şubesine vesikalarını gös tererek yalnız bu iş için ayrıca ehliyet vesikası almaları lâzımdır. VI — Mühürlü teklif mektubu, kanuni vesaik ile ehliyet vesikası ve mu- vakkat teminat akçesi makbuz veya mektubunu ihtiva edecek olan kapal zarflar eksiltme günü en geç saat 15 e kadar yukarıda adı geçen komisyon Başkanlığına makbuz mukabilinde verilmiş olmalıdır. (4135) * 1 — İdaremizin Paşabahçe Fabrikasındaki eski binaların çatılarının tami* ri İşi pazarlıkla ihale edilecektir. 2 — Keşif bedeli 1131 lira 44 kuruş, muvakkat teminat 248 lira 58 ku- ur. 2 — Eksiltme 29/VI1/937 tarihine rastlıyan perşembe günü saat 15 d€ Kabataşta İnhisarlar Levazım ve Mübayaat Şubesi Alım Komisyonunda yâ” pılacaktır. 4 — Keşif, şartname vesair münakasa evrakı 6 kuruş mukabilinde he£ gün İnhisarlar İnşaat Şubesi Müdürlüğünden alınabilir, 5 — İsteklilerin eksiltme için tayin olunan gün ve saatte güvenme p& ralarile birlikte yukarda adı geçen komisyona gelmeleri ilân olunur, (4136),