15 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

15 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

15 Ağustos 1837 Yan... gun... vaaar.. Galatada... Gule... di..bin....decece.... Itfaiye bayramı bu seneki festivalin en güzel ve en neşeli günü oldu Eeeeyt... yaşaaaal.. Karada kaplan, denizde arslan Mevlânekapılılar geliyor... İki senedenberi yapılan İtfalye bay» ramı âdetâ halk arasında meşhur oldu. Günlerdenberi İtfaiye bayra- mına gitmek için bilet arayan, İtfaiye gününde Taksim stadyomunda birbi- * rine randevu veren binlerce kişiye 1a8- geleniyordu. Dün Taksim stadyomu en kalabalık günlerden birini yaşadı. Saat tam üç buçukta kapıları kapandığı zaman dr» şarıda daha yüzlerce kişi kalmıştı. Eski tulumbacılardan stadyoma gire- miyenlör hiç değilse içerideki meslek- taşlarının attıkları nâraları işitebilmek maksadile kapının önünde dikilmiş- lerdi. İçeride kimler yoktu. Şehir tiyatro- su artistlerinden, şehir meclisi azala" rından, muharrirlerden, hemen bütün güzellik kraliçelerinden, eski tulumba- İ, cılardan, ecnebi sefirlerden, meşhuf .X doktorlardan tutun da üniversite pro» fesörlerine kadar herkes burada... İtfaiyenin meşhur bandosunun İs tiklâl marşile merasime başlandı. Son» Ta Vali vekili bay Şükrünün güzel bir nutkunu dinledik, İtfaiye piyadeleri bir geçit resmi yaptılar. Arkasından, 1718 senesinde teşkil edilen Gerçek Davudun teşkil ettiği Yeniçeri illa iyesi önümüzden g“çti. Fakat bu Ye- niçeri kılığına giren itfalyelerin mak- yajlarına bayıldım. O ne bıyıklardı? O ne sakallardı?... Yalnız relsin sakala ruzgür estikçe «Ha uçtum! Ha uçacâ" ım» gibi bir vaziyette idi. Adamcağız da sakalını tutmaktan bir hal oluyordu. Bundan sonra ortâ- da sırtındaki abası ve kocaman Sop&” 8 ile bir mahalle bekçisi peydahlandı. Oparlördeki ses haber veriyor: — Mahalle bekçisini temsil eden sanatkâr Naşiddir!... Naşit alkışlar arasında sahayı do laştı ve kocaman palapıyıklarını bü- Tarak etrafa bağırdı: — Yan... gun... vaaaaaar... Gala» Gu... le... di... bin... deeee€... Naşidin bu bekçi rolü belki en mu» vaffak olduğu rollerden biri... Arasıra bir genç kadın soruyor: — Bekçi baba... Bekçi baba... Yan- gın nerede?... Naşit, yani bekçi cevab veriyor: — Galatada evlâdım Galatada... Kırmızı elbiseler giyinmiş köşklüler nâralar atarak meydanı fır dönüyor lar... Nihayet: Eyyyyyt... Yaşşa!,.. Karada kap» lan, denizde aslan... Mevlânekapılılar geliyor... Yaşşa Mevlânekapumı... Diye bağıran tulumbacılar ortaya fırladı... Hepsi renkrenk fanilâler giymişler... Bir alkış ki sormayınız... Arkamda şık bir güzellik kraliçesi da“ yanamayıp bağırdı — Yaşa Mevlânekaılılar!.... Öyle candan, öyle içten koşuyorlar- dı ki bir aralık bilmem ne meydanın takımı tulumbasını yere düşürdü. Tu- Iumbacıları arkadan atlar, yahut ara- ba ile tulumbacı reisleri takib ediyor- lar... Tulumbacılardan sonra Deli | Mahmud paşanın teşkil ettiği itfalye taburunu seyrettik... Bir çok spor müsabakalarından, | halat çekmelerden, çarşafa atlama” lardan sonra meşhur su oyunlarını seyrettik. Bu su oyunları hakikaten meraklı birşey... Aynen su ile düello... Gözleri"mendille ıkı sıkı bağlan- mış iki itfaiyenin eline birer hortum | veriyorlar... Bunlar gözleri kapalı ok duğu halde birbirlerini wlatacaklar... Bu numara hakikaten eğlenceli oldu. Gözleri kapalı, ellerinde hortüm bulu- | nan itfaiyelerden ikisi şeflerini sırsık- lam ıslattılar, Nihayet günün en eğlenceli numa- Tasına sıra geldi. Stadyoni meydanı- na biri üç katlı, muntazam, ev numa- rasına kadar herşeyi tamam mükem- | > askeri itfaiye ile tulumbacılar Sanatklir Naşlğ mahalle bekçisi 1 mel bir ev kurulmuştu. Yanında da | minimini bir kulübe... Evvelâ kulübeyi atşlediler... Kulü- öndürecekti.». Kahramanlar mey- pen çıktılar... Köşede güzel bir çeş- me yapılmıştı. Evvelâ çeşme başında teneke tenekeye müthiş bir gavgâ... yangın cayır cayır yanarken onlar başında çekişiyorlar... Kadın e mer” etine girmiş bir itfaiye neferi elinde desti ile yangına su koşturuyor. Evi yanan adem saçını başını yolu- yor... Kavga, gürültü, nâralar... Fa- kat ortada aleve sıkılacak su bulmağa i imkân yok... Nihayet şatafatlı bir araba yangın yerine dayanıyor. İçinde yaverile be- Taber, sırmalar arasında kaybolmuş bir zat var... Radyo bunu ilân ediyor: — İşte itfaiye kumandanı Ziçini paşa yangına geldi... Ziçini paşa itfalye neferlerinin kol- tukları srasında arabadan iniyor... Beyaz sivri sakalını ukşıyarak şöyle yangın yerine bir bakıyor... Biçare Yaşşa Mevlânekapıı Yukarıda nizamiye İtfalyesi, aşağıda: Mahalle tulumbacıları, yanda: Köşklü 1 Şimdi sıra 3 katlı mükemmel eve gelmiştir. Ona güz: döküyorlar... Oparlör deki ses izahat veriyor: — Şimdi bu evi tutuşturur tutuş- turmaz halktan bir zat meydandaki telefondan Şişhane itfaiyesine haber versin ve saalınıza bakınız, itfaiye kaç dakikada gelecek... Hâlâ hiç yoktan yakıldığına acıdı- ğım 3 katlı eve birdenbire ateş verdi- ler... Bir yandan da telefonla Şişhane itfaiyesine haber salındı... 3 katlı ev yanarken bando Karmen operasından parçalar çalmağa başladı. Yanımdaki şehir tiyatrosu artistleri; — Ne tatili, ne mesut ev diyorlardı. Musiki ile yanıyor... Fakat aman yangın bacayı sardı... Telefonla haber vereli tamam 3 bu çuk dakika olmuştu... Biraz sonra baktık, itfaiye dayandı ve bir hamlede 3 katlı evi söndürdü. İtfaiye bayramı bu seneki festivalin en güzel günü oldu. Hikmet Feridun Sivasta Sanda safası beraber, sandal safasından mahrum değildir. Yaz mevsiminin bunaltıcı günlerinde Soğukkaplıca ve Paşa fab- rikaları mesirelerine gidemiyenler, belediyenin Bengiler mevkiindeki ba» rajında sandalla; dolaşarak biraz se» rinlemeğe çalışıyorlar. Yukarıki klişe yanan ev tamamle yıkıldıktan sonra söndürülebiliyor... bir sandal gezintisini gösteriyor. Sahile Y Sergi sahasında 3000 işçi igeceli gündüzlü çalışıyor Belediyenin tasdik ettiği fiat listelerinden fazla para isteyenler tecziye edilecekler Geçen seneki İzmir sergisinden bir manzara İzmir (Akşam) — İzmir enternas- | yonel fuarı hazırlıkları bitirilmek üze-| düzlü (3000) e yakın işçi, dekoratör ve memur çalışıyor. Bu seneki fuara | İngiltere, Sovyet Rusya, Yugoslavya, Yunanistan, İtalya ve Suriye hükü- metleri resmen iştirak edeceklerdir. Geçen sene yalnız Sovyet Rusya, Yu- nanistan ve Mısır iştirak etmişti. Bu sene. fuara geniş bir alâka vardır. İz- mir halkı, fuar ziyaretçilerini iyi kar- şılamak için hazırlanmıştır. Belediye ve fuar komitesi reisliği tarafından İzmir halkına hitaben bir beyanname neşredilmiş, fuar ziyaret- çilerine her hususta, her türlü Kolay- ık gösterilmesi rica edilmiştir. Bütün otel, pansiyon, gazino ve lokantalar- da, belediyeden musaddak flat liste- leri vardır. Ziyaretçilerden, bu lste- lerde yazılı fiatlerden fazla para İse- tendiği takdirde belediyeye şikâyet edilirse o ticarethane elli lira cezaya çarplırılacaktır. Bü sene İzmir halk ve esnafının fuardan kazancı çok fazla olacaktır. Geçen sene fnar-ziyaretçilerinden İz- mirin kazancı iki buçuk milyon lira idi. Bu seneki kazancın beş milyon li- rayı bulacağı tâlımin ediliyor. Çünkü bu sene, ftar'için hariç ve dahil mem- leketlerden İzmire geleceklerin pek çok olacağı anlaşılmaktadır. * Fuar istihbarat büroları, şehrin üç yerinde şimdiden açılmış, memurlar vazife görmeğe başlamışlardır. Deniz- yolları işletme : umum müdürlüğü, bu sene de geçen.seneki gibi Gülcemal yapurunu veya diğer bir vapuru İzmir Yimanına gönderecek ve bu vapur, fua- nn deyamınca otel olarak kullamlar caktır. Fuarda bilhassa eğlence pavi- yonlar: fazla olacaktır. Gazinoda var- yete numaraları gösterilecektir. Fuar- daki Açık hava tiyatrosunda on beş gün İstanbul Şehir Opereti, on beş gün de Romanya artisilerile takviye edilmek şartile Halk Opereti tarafın- dan temsiller verilecektir. Büyük pa- viyonların inşaatı sona ermiştir. Manisada 180 bin liraya ui bir stadyom yapılacak N , Ylanisa şehrinin umumi manzarası İzmir (Akşam) — Manisada (180) | bin liraya güzel bir stadyor inşa et- | tirilecektir. B. Viyolinin hazırladığı | plâna göre Manisa stadyomu, Ankara | stadyonunun küçük bir nümünesi olacak ve muhtelif sporlar için her türlü tesisatı ihtiva edecektir. İzmir- de mevcud iki stadyomdan Halk stad- | yomu, tamamen iptidal haldedir, Al- | sancak stadyomu, tribünü, pist ve at- lama yerlerile nisbeten daha iyidir, fakat bu İki stadyom da tam mana- sile mükemmel sayılamaz. Manisa stadyomu, modern spor ve- saiti ve futbol sahasını çerçeveliyecek tribünlerile çok güzel olacaktır. Stad- yom inşa edildikten sonra Ege mınta- kasının mühim spor temaslarına sah- | ne olabilecek ve bundan Manisa genç- liği her halde pek çok şeyler kazana- | caktır. Bu seneki vilâyet bütçesine stadyomun inşası için elli bin lira kon- / muştur. İnşanta başlamak için stad- | yom sahasının temizlettirilmesine baş lanmıştır. İnşast, üç senede tamam- Janacaktır. Manisa valisi B. Dr. Lütfi Kırdar, Manisanın imarı için durmadan Ça- ışmaktadır. Halkevi binası genişle- tilmiş ve bu binaya ilâveler yapılmış- tır. Bir adliye sarayı, bir orduevi bi- nası da İnşa edilecektir. Manisayı Öde mişin. Bozdağ yaylasına bağlamak | için Salihli - Bozdağ yolunun inşasi- | na yakında başlanacaktır. 180,000 li- ra sarfile Manisada açılacak kız ens titüsü için de bir bina yaptırılmakta» dır. Enstitü binasının, eylülün 15 ine kadar inşasını temin için işçiler gece- leri de elektrik ziyası altında çalış- maktadırlar, İstasyon - Manisa arasındaki parke yol 80,000 liraya inşa edilmiştir. Bu suretle Manisa halkı, tozdan kurtui- muş, çok güzel bir yol kazanmıştır. Halk, Valiye müracaat ederek yaya kaldırımlarını inşa ettirmek isetdik- lerini bildirmişlerdir.