2 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahahki Elaberler Korsanlığa karşı Fransa Akdeniz devletle- rinin toplanmasını istedi Korsanlık hadiseleri Ingiltere ve Fransada büyük heyecan uyandırdı Londra 2 (Akşam) — Fransız mas- İahatgüzarı Hariciye nazırı B. Edeni ziyaretle Akdenizdeki hâdiseler hak- kmda görüşmüştür. Maslahatgüzar B. Mussolini ile general Franko ara- | sında teati edilen telgraflar hakkında | nazarı dikkati celbetmiştir. Henüz kati bir karar verilmemiştir. Fakat tedbirler alınacaktır. Meselenin ademi müdahale komitesinde görüşülmesi muhtemeldir. Fransa bütün Akdeniz devletlerinin bir. araya gelerek korsanlığın önünü almağı görüşmelerini ileri sürmekte- dir, Fransa, kendi muvasala yollarını tehdid eden korsanlık işile çok alâka- dar oluyor, İtalyan gazeteleri ne diyorlar? | Roma ? — İtalyan gazetelerinin Romadan aldıkları haberlere göre Fransanın teşebbüsü İngilterede çok ihtiyatla karşılanmıştır Fransa me- selenin Din etler cer tinde görüşül- İngiliz - Italyan konuşması mesini teklif etmekten vazgeçmiştir. Taymisin bir makale! Londra 2 (Akşam) — Taj tesi bir İngiliz harp gem betile şiddetli bir ma- gemilerinin insani bir hizmet larını, fakat icabında başka türlü de hareket edebileceklerini söylemekte- | dir. Londra 2 (Akşam) İspanya suların- da bir İngiliz torpite muhribine yapı” lan taarruz İngilterede büyük heye- can uyandırmıştır. Nazırlar derhal toplanarak vaziyeti tetkik etmişlerdir. İtalya tekzib ediyor Londra l — Valensiya civarında bir İngiliz torpito muhribine hücum eden meçhul tahtelbahirin hüviyeti henüz anlaşılamamıştır. İtalya hükü- meti İngiliz torpito muhribine taar- ruz eden tahtelbahirin İtalyaya ait olduğunu tekzib ediyor. geri bırakıldı B. Mussolininin nutku ve Italyadaki tezahürat İngilterede fena tesir yapmış Moskova 1 (AA) — Tas ajansı bildiriyor: İngiliz - İtalyan müzake- relerin rinden bahseden İzvestiz | gazetesi, yeni İngiliz - İtalyan y laşma teşebbüsleri hakkındaki yal inkisarı alâmetlerinin bu Londrada meşhur Centlmens Agre- ha- sefer ment'dan 5 çabuk başgösterdiğini sonra diyor ki: «B. Mussolininin Pale; ardan daha kaydettikten modaki nut- ! ku İtalyan emperyalizminin hakiki hedeflerini açık sur Santanderin İtalyan dan işgali Romada İngiltereye karşı kasden yapılmış bir tezahür intibamı bir gürültü ile ki Yarı resmi İtalyan gazeteleri yadaki İtalyan silâhlarının «muvaf- fakıyetis nin Akdeniz havzasındaki kuvvetlerin müstakbel nisbeti bakı- mundan olan manâ ve şumulüne tel- mih ve işarette bulunmaktadırlar. veren Sulh ve beynelmilel işbirliği davası Hariciye Vekilimiz Amerika Hariciye Nazırının beyanatına cevap verdi Ankara 1 (A.A.) —Amerika birle- şik devletleri Haricye Nazırı B. Cor- deli Hul'ün 16 Temmuz tarahli be- » ganatına, Türkiye Hariciye Vekili Dok- tor Tevfik Rüştü Aras tarafından 20/8/9397 tarihinde Amerika birleşik devletleri maslahatgüzarına aşağıda- ki cevap tevdi edilmiştir: Amerika birleşik devletleri harieye nazırının mühim beyanatını büyük bilgi ile öğrenmiş olan Hariciye Ve- kili bu baptaki tebliğatından dolayı Amerika hükümetine har teşekkürle- rini sunar. Dr. Aras, işbu beyanatın mümtaz sahibi tarafından izhar olunan arzu- ya uygun olarak, ekselans Hull tara- fından tedkike mevzu olan meselenin heyeti umumiyesi hakkında Türkiye Cumhuriyeti hükümetinin düşünce- sini aşağıda bildirmekle bahtiyardır: İlk önce şurâsını belirtmek gerek- | İ tir ki, sulh ve beynelmilel iş birliği | davasında Amerika birleşik devletleri Harleye Nazırınca takip edilen usul, beynelmilel hayatın tekâmülünde faydasını hissettirecek mesud bir ye- nilik teşkil eylemektedir. Filhakika, dünyayı karıştıran me. seleler karşısında hükümetinin aldığı vaziyeti tasrih etmek ve bu sarahat hakında diğer memleketleri idare e- denlerin görüş tarzlarını sormak hu- susları, müşterek bir uyuşma ve İş bir- liği formülü bulmakta menfaattar bütün devletler anlaşmayı kolaylaşlırmak süretile, en hayırlı neticeleri vermekten geri kalmıyacaktır. Türkiye Hariciye Vekili, Amerika- nın mümtaz devlet adamına bu bap- ta en hararetli tebriklerini sunmayı lüzumlu addeyler. Beyanatın esası hakkında Dr. Aras, pek muhtelif fırsatlarla devlet reisi ve Türk siyasetinin mesul başkanları tarafından vaki olan beyanatın Cum- huriyet hükümetinin icraatından vâ- ki olan Amerikan beyanatı dairesin- de tecelli edegelmiş olduğunu hatır- lamağa müsarast eyler. Görüşlerdeki bu uygunluk dolayısiledir ki, Dr. A- ras, Amerika birleşik devletleri Ha- ricye Nazırına, beyatının Türkiye Cumhuriyeti hükümetinin görüşle- rine uyduğunu ve heyeti umumiye- siyle de, hem tasavvur hem tatbik ba- kımından, Kemalist Türkiyenin hâ- rel siyasetine esâs olan prensipi ifa- de ettiğini bildirmek imkânını bul- maktadır. Son dakika Suriyede isyan | hareketi büyüyor Şiddetli çarpışmalar oldu, ! 30 kişi öldü Adana 1 (Akşam) eden alir Mar- düşen Sur yenin, karşısına mude ve Mâ şısındaki Kamışlıda rl ol- duğu haber veriliyor. Hadiselerin se- Halebe bir heyet o göndermişlerdir. Heyet hü net tarafından tevkif edil- miştir, İsyan bunun üzerine alevlen- miştir, Dünkü çar alarda 30 kadar ölü vardır. Halepten yeni kuvvetler ve Beyruttan tayyare filoları gönderil- miştir. Tayyareler asileri bombardı manla tehdid ediyorlar, Dağlara ütica eden 5000 silâhlı, heyet serbes bırakıl mazsa şehirleri yağma edeceklerini bildirmişlerdir. Adana 1 (Akşam) — Cezire isyanı dün birdenbire alevlenmiştir. Sağlam membalardan buraya gelen haberlere göre, Fransızlar Cezire heyetini tev- kif etmişlerdir. Heyetin tahliyesi İs- tenmiş ise de Fransızlar bu talebi red ile heyeti tahliye etmemişlerdir. Bu vaziyet karşısında binlerce si- lâhlı, resmi kuvvetlere hücum etmiş, bunları muhasara “altına almıştır. Gelen kuvvet imdad istediğinden | tayyare filoları gönderilmiştir. Şam ve Halebden ku t sevki bekleniyor. Şanghayda 2 Ingiliz gemisi hasara uğradı Ablan şarapneller bu gemilere isabet etti Londra 2 bildirildiğine göre Uzak Şar giliz filosu taşıyan Danz rine şâraprx gemi de hasara uğramıştır. İngiliz siyasi mahafili Uzak şarkta İngiliz ve Amerikan gemilerine bu iki hükümetin harp gemilerinin refakat | edecekleri haberinin doğru olmadığı- nı bildiriyor. Vosungun istirdadı teşebbüsü akim kaldı İNafıa vekili Me Ankaradlin arasında karşılıklı | İ çekilen eylül p Londra 1 (Hususi) Japonlar Çindeki bilimum tayyare istasyonla- rını bombardıman etmeğe karar mişlerdir. Dün Japonlar tarafından zaptedilen Vosungun istirdadı için Çinliler tarafından bugün yapılan bü- yük mukabil taarruz akim z akim kalmıştır, Maliye vekili Avrupadan geldi Istanbula geldi Bir müddet evvel tedavi için Pran- saya gitmiş olan Maliye vekili B. Fuad Ağralı bu sabahki Semplon ekspresile şehrimize avdet etmiştir. B. Fuad Ağ- ralı kendisini karşılıyan bir muharri- rimize; sirf tedavi için Avrupaya git- miş olduğunu Ye tedavisini ikmal ey- lediği cihetle döndüğünü beyan et- miştir. Nafia vekili şehrimizde insil | Sökkep; in ne devam ediliyor. Amiral Wils'in kumandası altın- | da iki kruvazör ve üç muhripten mü- osu bu sabah saat anımıza gelmiş, Ami- ral gemisi Dispateh şehrimizi topla selâmlamıştır. Selimiyeden toplara mukabele edilmiştir. Beş gün şehrimizde kalacak olan İngiliz filosu Dolmabahçe önünde de- mirlemiştir. Amiral Wills saat 11 de karaya çr karak İstanbul valisini ve kumanda» nını ziyaret edecektir. Bu ziyaretler öğleden sonra iade edilecek, gece de İstanbul valisi tarafından Perapalas- ta amiral şerefine bir ziyafet verile- cektir. Misafirlerimizi ağırlamak için hazırlıklar yapılmıştır. Filo kumandanı ile zabilleri şere- fine muhtelif ziyafetler ve suvareler verilecektir. Dün Yavuz drednotu Çırağan açık- larında demirlemiştir. Yavuzda misa- firlerin şerefine bir kokteyl parti ve- rilecektir. Donanma kumandanı ta- rafından da pazar günü Tarabyada Sümer Palasta bir vedâ suvaresi ve- rilecektir. İstanbul 1 (A.A) — İngiliz filo- sunun karşılanma programında aşa- Bıdak! değişiklikler yapılmıştır: 1 — 3 eylül cuma günü Büyükada Yat Klübünde harp filosu komutanı amiral Mehmed Ali tarafından veril- mesi tekarrür eden gardenparti ayn- günde saat 17 de İngiliz amiral ge- misinde yapılacak kabul resmi dolayı- sile geri bırakılmıştır. İngiliz amiral Wills davetlilerin kendi davetlileri ol- masin dokuzda, | Şanghay | — Japonlar, Jângtse nehri üzerinde ve Vosung'un şimalin- de ki an şehrini zeptetmişler- dir. Burasının işgali Çin hatlarını teh- did etmektedir. Japonlar Vosung ile Kiangvan arasındaki Çin kıtalarını muhasara etmek istiyorlar, Çinliler Şanghaya beş fırka asker gelirmişler ve bu sabah bir taarruz hareketine kalkışmışlardır. Japonlar karadan, denizden ve havadan Çinli- leri şiddetle bombardıman etmişlei Harp devam ediy Çin ajansının tel haydaki Çin şebrinin bombardımanı neticesinde 600 kişi yaralanmış veya ölmüştür. Bu hareket Çinliler arasın- da büyük bir nefret uyandırmıştır. Nankin 1 Japonların attıkları yangın çıkaran bombalar tesirile bir- çok evler yanmış yüzlerce sivil telef ol- muştur. Nankinden şimdiye kadar 700 bin kişi çıkmıştır. Şehrin tahliyesi İşi- İ Bir Japon tebliği Tokyo 1 (A.A.) — Japon donanması: na mensup tayyareler ilk defa olarak 31 ağustos saat 6 da Kantonda ve şe- hir civarındaki tayyare meydanlarile mühimmat fabrikalarını bombardı- man etmişlerdir. Bombardıman edilen Nafiz vekili Ali Çetinkaya da bu sabahki Ankara ekspresile şehrimize gelmiştir. Vekil burada bazı mühim Nafıa işlerile meşgul olacaktır. İş Bankası kumbara piyangosu çekildi Ankara 1 — İş Bar hesabı cari sahibleri arasında bugün piyangosunda 2000 lira- İş Bankâsı Mersin sube- 1381 numaralı küçük Mehmed Halile isabet, ık ikram sinde kayıdı, hasap sahibi etmiştir. bu meydanlarla fabrikalar mühim ha- sara uğramıştır. 31 ağustos günü Japon kıtaları Vosung istihkâmlarını işgal etmişler. dir. Bir Çin tebliği Nankin 1 (A.A.) — Central ajansı bildiriyor! #on iki gün zarfında vukubularn şid- detli muharebeler esnasmda Japon kı- taları, takviyelerine imkân olmıyacak şekilde tecrid edilmişlerdir. News Losten civarında | Çin kuvvetleri Japonların muanni- iz filosubu sabah saat 9 da geldi Filo toplar atarak şehri selâmladı, Selimiyeden mukabele edildi 2 — Harp filosu komutanı amiri Mehmed Ali, İngiliz ilosu şeretin€ Büyükada Yat Klübünde 6 eylül saat 13 te bir öğle yemeği verecektir, De vetliler için saat 10 da Köprünün Haydarpaşa iskelesinden bir hareket edecektir. İngiliz bahriyelilerile spor temasları yapılacak Bugün şelirimize gelecek olan İm eri cumartesi günü öğ” sönra Malta maçların bir iyetinde olmak üzere balr e bir futbol maçı yapm Bİ leden vanşı £ riyeli çaklar Bundan başka pazar günü de Me- dada Türk - İngiliz gemicileri ar sında sandal yarışları yapılacaktır. ye dır Gelen İngiliz gemileri Limanımıza gelen İngiliz file Dispanç, Delhi kruvazörlerile İn fild, İlese ve İpsis torpito muhriple- rinden mürekkeptir. Dispaç 1919 de, Delhi 1918 de yapılmıştır. İkisi de 4850 tonluktur. Süratleri 29 mil, si lâhları © aded 15lik, $ aded 10 luk 4lük areye karşı top, 10 ta yâ karşı mitralyöz, 12 torpito k nından mürekkeptir. 'Torpito muhripleri bu senenin ba- şında hizmete girmiş en yeni gemii- lerdendir. İnfelfild 1455 tonluktur. Sürati 36 mildir. 5 aded 12 lik topu, 1 mitralyözü, 8 torpito kovanı vardır. Diğer iki muhrip 1350 tonluktur. Sür“ atleri 35 mil, silâhları 4 aded 12 Jik öz, 8 torpito kovarıdır. .| Japonlar Vusung istih- : kâmlarını ele geçirdiler 'Bir Çin tebliği bir kısım Japon kuvvetleri" nin müşkül vaziyette olduğunu bildiriyor dane hücumlarına rağmen Şuyungku” ani ellerinde bulundurmaktadı! det zarfında Krantung ordusuna sup bir Japon müfrezesi Jehol'dan ilerlemekte ve Çin kuvvetlerini geri d etmeğe uğraşmakta ise d€ şiddetli bir mukavemete maruz kak maktadır, Tvenşen ve Şanghay mn takalarında Tsinpu şimendifer hatti uzunluğunda şiddetli muharebeler c€ reyan etmektedir. Yugoslav naibi hükümetinin Baş- vekilimize telgrafı Ankara 2 (A.A) Başı İsmet İnönünün kardeşinin , münasebetile 8. A, Yugoslavya naibi hükümeti prens Pol aşağıdaki telgraf! göndermiştir: S.E. Başvekil kilimiğ ölüm Ani Uğramış olduğunuz büyük şimdi öğrendim. Sizden büyük rinize iştirakime itimad buyurmunı? rica ederim. l Başvekilimiz İsmet İnönü aşağ daki telgrafla cevab vermiştir: 8. A, Royal Yugoslavya naibi hükümeti prens Paul Belg Altesinizin göstermiş olmak funda bulundukları telgraftan dol09* hararetle teşekkür eder, şükranla” yn ve derin hürrmetlerimi arzederim” İsmet İnönü B. Cemal Hüsnü CenevreY€ hareket etti B Bolu saylavı eski Bern elçimi? Cemal Hüsnü Milletler cemiyeti 250” blesine iştirak edecek heyetimiz 25 ğına tayih edilmiştir. B. Cemal HÜ”. nü Cenevreye hareket etmiştir. y in yale "alize ğe