19 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞam Japonların Nankine yürüyüşü mma Şanghayda Ginlilerin zayiatı 15 15 bin ö 1600 esir, birçok levazım “Zondra 19 (Akşam) #— Şanghaydan bildirildiğine göre 400,000 kişilik bir Çin ordusu ecnebi mütehassıslar ta- rafından evvelden hazırlanmış olan Hankeo koyu - Yengçe müdafaa battı üzerinde şiddetli bir muharebeden şon- ra Japon ordusunun Nankin üzerine “ yürüyüşünü durdurmağa muvaffak olmuştur. Japonların Fucaoya asker çıkarma teşebbüsleri püskürtülmüş- Changahu'hattına karşı 17 ikinelteş- rinde taarruza başlamışlardır.. Şanghay - Nankin demiryolu bo- yunca harekât icra etmekte olan Balkan antantı merkez bankaları Japon ordusu, Kunshan'ı işgal ettik- ten sonra ieri hareketine devam et- miş ve 16 ikinelteşrin gecesi Soochow istikametinde ve Kunshan'ın 6 kilo- metre kâin bir. noktayı geçmeğe muvaffak olmuştur. Şanghay cephesinde Çin ricatinin başladığı tarihten beri» Çinlilerin-uğ- rTadıkları zayiat büyüklür. Fakat bugüne kadar tesbit edilebilmiş olan rTakkamlar şunlardır: 15,000 ölü, 4600 esir, fazla olarak İ 0 top dahil olduğu haldemülüm Şimali Çinde Tiençin istikametin- de ilerlemekte olan -Japon - ordusu 15 ikincileşrin akşamı Sarı nehrin ol sahilinde ve Tsi - Nan'ın 20 kilo- metre garbinde kâin Tsiho şehrini işgal etmiştir. Müstahdeminin kazanç vergisi Direktörler Ankarada bir Bordrolar ne kadar zaman toplantı yapıyorlar Bükreş 18 (A.A.) — Romanya ban- kası genel direktörü B. Constantines- ko yanında bankanın administratör harici servisi şefi ve hususi kalem mü- dürü olduğu halde Ankaraya gitmek üzere buradan Ayrılmıştır. Orada Balkan antatı merkez bankaları ge nel direktörlerinin toplantısına işti- rak edecektir. Bi; Constantinesko cuma, günü Pro- vidente vâpurile İstanbula varacak ve cumartesi akşamı Ankaraya hareket edecektir. Ziraat Bankası umumi heyeti toplanıyor Ankara 18 (Akşam) — Türkiye cüm- huriyeti Ziraat bankası umumi heyeti Pazartesi günü toplanacaktır, Bu top- Jantı bankanın «Türkiye cümhuriyeti Ziraat bankası» haline kalbinden son- ra ilk defa yapılmaktadır. İktisad encümeni «Motörlü deniz yasıtalarmın çoğaltılmasını o teşvik maksadile hazırlanan kanun lâyihası- nın müzskeresini bitirmiştir. Encümen | Yâyihada esaslı bir tadil yapmamıştır. Dahiliye encümeni «Mahalli idareler | riyasetiv teşkili hakkındaki kanun lâ- yihasının müzskerelerine devam et- mektedir. Encümenin bu proje üzerin- deki tedkiklerini önümüzdeki hafta içinde bitirmesi muhtemeldir, Arnavutluk istiklâl bayramı Şenlikler kralın hitabesile başlıyacak ve dört gün sürecek sna 19 — Arnavutluk ajansı bil- Amavutluk istiklâlinin yirmi be- şinci yıldönümünü kutlama şenlikle. rine 25 teşrinisanide başlanacak ve 28 teşrinisani akşamı nihayet verile- cektir. Şenlikleri, kral millete hita- ben söşliyeceği bir mesaj-ile açacak ve mesaj Bari raöyosu ile neşredile- cektir. 28 teşrinisanide kralın huzu- runda büyük bir askeri geçid resmi yapılacaktır. Sa Ayni gün, mebusan wieclisi reisi, üzerine bilâhare İskender heykelinin e” ant kaldesini küşad ede- ŞAK şimdiden bayram havası başlamıştır, İrlandada İngiliz krallarinin heykelleri kaldırılıyor Dublin 18 (A.A) — İngiltere kralı ikindi Georgesun Caomber - Distric- tin medhalinde bulunan heykeli de kaldırılmıştır. Bu heykel, İngiliz kral. hazsn a veni e alkali zarfında verilecek ? Ankura 18 (Akşam) — 2395 sayılı ka- zanç vergisi kanununun yirmi beşinci maddesinde hizmet erbabına aid bor- droların ertesi ayın yirminci günü akşamına kadar bağlı oldukları vari- dat dairesine verileceği ve ayni kanu- nun 74 üncü maddesinde de vergilerin, bordroların varidat dairesine verildiği günü malsandığına yatarılması Jâzim mal dairelerinin bu iki hükmü biribi- rine karıştırarak yanlış muamelelere İ sebebiyet verdikleri görülmektedir. Maliye vekâletinin bu yanlışlıkları ortadan kaldırmak maksadile alâka- darlara gönderdiği bir tamime göre, kazanç vergisi kanununun 25 inci maddesindeki hüküm münhasıran müstahdemin bordrolarının verilmesi için tayin edilen müddeti göstermek- tedir, 74 üncü maddedeki hüküm ise hizmet erbabına aid vergilerin borüro- ların verildiği gün malsandığlna ya- tırılması mecburiyetini koyan bir hü- kümdür. Bundan bordrosu verilen bir verginin ayın yirmisine kadar ödenile- bileceği mânasının çıkarılmasına im- kân yoktur. Binaenaleyh bordroların verildiği gün verginin de ödenmesi lâ- zımdır. Aksi surette hareken edenler, vergilerini kanuni müddet içinde öde- memiş sayılarak cezalandırılacaklar- dır. Franko hükümeti Japonya bu hükümeti tanımağa karar verdi Toklo 18 (A.A) — Asahi gazetesi, tığı teklifi tasvib ettiklerini yazıyor. Franko hükümeti ve Macaristan Budapeşte 18 (A.A.) — Hariciye | Nazırı B. de Kanya, general Franco- nun Macaristan tarafından tanın- masına mütedair olarak mebusan meclisinde soruları bir suale tahri- ren verdiği cevabda, hükümetin daha eylül ayında general Franconun Bu- dapeştedeki mümessili kont dö Bai- len ile temasa geçmiş olduğunu bil dirmiştir. Ziraat mekteblerinin sayisi arttırılacak Ankara 18 (Telefonla) — Ziraat Vekâleti, zirai kalkınma seferberli- ğinde ziraat mekteplerine de büyük I GÜNÜN HADİSEZ ZN Franko, papazların adamı! Türk gazeteleri, efkiri umumiyemizin hissiyatına tercüman olarak, çu asi Pran- ko'yu dalma sevimsiz bulmuştu. Franko, bugün mahiyetini büsbütün Hân elmektedir: — «Kiliseyi ve Hristiyan medeniyetini himaye edeceğiz! diye açıktan açığa söy- Hülyor. Eski İspanyanın me derece müteassıb olduğu malimdar: Kralın ünvan «Çok katolik kral hazretleri» idi; tarihteki meş- uyol katolik ana Ka- ii servet, membalarile ve türlü türlü imtyazlerile memleketi fdeta çiflikleri haline sokmuş- Jardı. Halkın taassubunu arttırmak saye- sinde payidar oluyorlardı. Garp âlemini ilerlelen Nürriyetpörve: fikirlerin İspanyada yayilmasına. papazla mani olmuşlardır. Bu fikirler dünyada tik yuhur ettiği sıralarda, İspanya, Avrupa- nim en birinel devletleri arasındaydı; ta- assub. yüzünden geri Kalarak üçüncü, dördüncü plâna düşlü. İspanyol cumhuriyelçileri patlağltrn im! Tiğivetmişler, “ onların hü- kümranlığını baltalamışlardı. Katoliklik, En esaslı kalesi ve gelir memba İspanya olduğu için bu son irtica ihtilâlinin Kim- leri korumak İçin çıkarıldığı şimdi'büs- bütün anlaşılıyor. Hür fikir taraflısı ve irtica aleyhdarı olan Türkiyede Franko bu cihetten de çok sevimsizdir. F.T. e — — — Atatürk bugün Adanayı gezecekler Adana 19 (Hususi muhabirimiz. den) — Hususi trenlerile saât iki kırkta Adanayı şereflendiren Atatürk geceyi vagonlarında istirahat ile, ge- çirmişlerdir. Büyük Şef'bugün şehri gezeceklerdir. 4 Atatürkün —teşrifi #Ümünasedetile Adana baştan başa donanmıştır, —— — ————— Son dakika Fransada bir çok bombalar daha bulundu Paris 19 (akşam) 1) 5— Ahiren mey- dana, çıkarılan suikasd hareketi hak- kında dün de tahkikat ve taharri- yata devam edilmiş, yeniden on bin- lerce fişek, bir çok el bombaları, si- lâhlar, mühimmat ve saire meydana çıkarılmıştır. Bir mahallede yapılan tihkâmları yapmak için sarfettikleri rm “Alman asiri askeri ri heyeti Askeri okulları gezdi, şerefine ziyafet verildi rini okul komutanına bildirmiştir. Evvelki akşam İstanbul komutanlı- ğı tarafından heyetin şerefine Park Otelde bir ziyafet verilmiştir. Alman heyeti dün atış mektebini ve harb akademisini ziyaret etmiştir, Mısırlı prens Seyfeddin öldü Misli prens eyledin dün öl 19 Teşrinisani 1937 J Lord Halifax bugün Hitler ile görüşecek Lordlar kamarası Halifax'ın Berlin seyahatini tasvib etti, İngiliz hava nazırı bu seyahatten büyük bir şey hekiemeliğini beyan etti Berlin 19 (Akşam) — Ta: lifaks, dün, siyasi hiç bir si bulunmamış, sv sergisini ikinci defa ziyaret etmiş ve akşam Alman Hari- ciye Nazırı Von Neuratiı ile beraber, B. Hitlerin Münih civarında bulu- nan Berchtesgadene - şalosuna hare- ket etmiştir. Lord Halifaks, bugün Alman devlet relsile görüşecektir, Lordlar kamarasında bir müzakere Londrd -18 — Lordişr .kama- rasında milli işçi partisi tideri lord Al Jen bir takrir vererek hükümetin yeni- den silâhlanma siyasetini tasvib etmiş, bazı milletlerin şikâyet etmekte olduk- ları haksızlıklara dair parlâmentoda olsun, Milletler cemiyetinde olsun, be- yanat yapılmasını temenni etmiş ve bu beyanatta mezkür şikâyetlerin na- zarı İtibare alınmasını istemiş ve niha- yet İngiliz efkârı umumiyesinin bir tes- kini siyaseti istemekte olduğunda ısrar göstermiştir. Lord Allen, Lord Hallfaks'ın Berline yapmakta olduğu ziyarete bütün İngi- liz milletinin müzahir bulunduğunu ve Afrikada açık kapı rejiminin kurulma- sını istediğini ilâve eylemiştir. Lord Snell, (muahlefet işçi partisi dideri) ve liberal lord Samnuei, lord Ha- Ilfaks'ın Berlinde muvaffak olmasını temenni etmişlerdir. Liberal lider şunü dâ ilâve etmiştir: «Müstemlekeler işinde yapılacak taviz- Yer umum anlaşmaya dali! olmalıdır. Versailles muahedesi Milletler cemiyeti paktından ayrılmalıdır ve hu mnahe- | dedeki 1914 harbi mesuliyetlerine dair olan ahkâm çıkarılmalıdır.» Hükümet namına ceyab veren lord Plymouth beynelmilel krizin. avdeti Üzerine bir zaruret halini alan silâh - lanma programını müdafaa etmiştir, , Lord Plymouth bütün devletlerin ber halde Miletler Cemiyeti çerçevesi içinde umumi bir te: tarzını mü zakereye hazır bulunduklarını ve bina- en aleyh lord Allen'in teklif ettiği 5e- kilde bir deklarasyona lüzum olmüdı- ğın ehemmiyetle kaydetmiştir. Tord Piymouth, müstemickeler m” elesile Jord Hâlifaks'ın Almanyaya Yİ- yaketi etrafında söz söylemekten ifl na etmiştir. Hükümetin noktai nazarı Kondra 18 — Lordlar kamarasın- da, bugün nihayete cren harici siys- set müzakerelerinin sonunda, hü- kümet namına söz söyliyen hava na- zn Swinton, Hiller - Halifax görüş- mesi hakkında şunları söylemiştir: — Lordlar kamarası bütün ütaları, Lord Halifayın Almanyaya seyehatini iyi bir surette karşılamıştır. Yalnız, bu ziyaret hakkında İki şey söylemek isterim: i — Böyle bir ziyaretin hakiki kıymeti, tabii bir şey telâkki edilmesine ve her hangi fevkalâde bir hadise olarak nazarı dikkate alınmamasındadır. ? — Bu ziyaretten büyük bir şey bekle- miyoruz. Her müzakerede, birbirini takip eden muhtelif münakaşa ve görüşme safhaları vardir. Müzakere “halinde » bu» Yanan iki taraftan ber hangi birine pılacak en büyük fenalık, hususi bi yaret ve görüşme etrafında muazzam hüreket « ve - ne: yapıldı, ne derece muvaffak ye, netiea nedir? olundu diye #uajler tevcih eylemektir. Almanya - Sovyet Rusya“ Almanya Rusyadaki beş konsolosluğunu kapatıyor | Moskova 18 (A.A.) — «Havas ajan- sı muhabirinden; Son Alman - Sovyet itilâfı mucibince Almanya, 15 ikinci kânun 1938 den evvel Leningrad, "Tiflis, Harkof, Vilâdivostok ve Odesa- daki konsoloshanelerini kapatacaktır.» Paris 18 (A.A.) — Havas ajansı Ber- Jinden haber glıyor: Almanyanın Sov- yet Rusyadaki konsoloshanelerinin ka- dair olan haberi teyid edecek malümat almak kabil değildir. Fakat bu haberin doğru olması muh- tır. Bu ayın on beşine kadar bir ay zarfında yeni beşliklerden 8.170,000 Jira tedavüle çıkarılmış ve buna mü- | kabil eski harfli paralardan 8,170,000 | liralık miktarı mevkii tedavülden Litvinof çekiliyor mu ? Gepeuile arasında ihtilâf çıkmış Paris 18 — Paris-Midi gazetesinin Rigadaki muhabirinin işaratır& gö- Te, Sovyet Hariciye Komiseri B. Litvi- nof ile Gepeu reisi Lehof arasında ih“ tilâf çıkmıştır. Lâtvinof, Gepcu re- isinin Sovyet diplomasi heyeti arasın- da giriştiği temizleme ameliyesini Sta- lin nezdinde proleslo etmek için bir- denbire Brükselden hareket etmişti. Paris-Midi muhabirine göre, Stali- nin Litvinofa karşı Gepeo reisi Leho- fu iltizam ettiği umumiyetle zannedil- mekledir. Zira müddelumumi Vichins- Ki tarafından açılmış olan tahkikat, Lehot tarafından mezkür diplomat- Jar aleyhine ileri sürülen ithamların varid olduğunu meydana çıkarmışlar. Bu suretle Gepeu temizleme ameli- yesine devam etmeğe, hatti, Londra- daki Sovyet seliri Maiski'yi geri ça- ğırmağa karar vermiştir, Bu şerait altında Moskova siyasi mahafilinde Litvinoflun istifasını ve- rip vermiyeceği soruşturulmaktadır, İstifa ederse, Litvinofun yerine Hari- ciye komiser muavini Potemkin ge- çecektir. Ziraat fakültesinin yeni me- ki zunları vazifeye tayin edildiler Ankara 18 (Akşam) — Yüksek 21- rsat enstilüsü ziraat fakülteinden , mezun olanlarını tayinleri yapılmıştır. Mezunlardan Sabiha yüksek ziraat enstitüsü, Nezahat İzmir balıkçılık niksiyenliğine, Mecube, tavukçuluk enstitüsü, Nilüfer Bursa ipekböcekci- lik enstitüsü, Emine Mediha mer“ kez mücadele enstitüsü asistanlıkla» rına, Celâl İzmir ziraat, Reşad İstan» bul, Sabahaddin Adana, Şerif ve Hik mi Bursa ziraat mektebleri muallim