19 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

19 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

SİYASI İCMAL: Ispanyada iki taraf da muharib tanınıyor mu? İngütere, yeneral Frankonun nez- | ketteki âzim siyasi ve iktisadi men» Gine âdi ticaret ajanı olarak o bütün | diplomasi salahiyeti haiz bir mümes- Si tayin etti. Bu 2nf uzun müddet İn» giltereyi Moskooada (o maslahatgüzar olarak #zmsil eden ve iki büyük dev- Tet arasında muallakta bulunan siyü- # ve iktisadi meseleleri hallederek ta- DÜ ve normal münasebalı temin eden Sir Robert Hodgsondur. Gariptir ki bu zatlan sonra Mos- kovada sefir bulunan lord Hofobton İspanyada dahili ihtilâl çıktığı zaman Madrid sefiri bulunuyordu. Ortahk karıştıklan sonru İngiliz büyük elçi- #i hudud civarında ve Fransız topru- gında bulunan Hendayeye çekilmişti. Valância kükümeli. nezdinde bir maşlahatgüzar bırakılmıştı. (Ademi çekilmesi ve iki lerafm muharibiik hakkının tanınması hakkında son ve- rilen kararları Valencia hükümetine Te ve muhabereler şimdi Burgosa ya- Kın olan İngiliz ajant ile Frankonun Londraya tayin edeceği ajan arasında Cereyan edecektir. Bu suretle İngik tere zahir! şekilde değilse de fiiliyat sahasında general Frankonun hükü- metini tanımış oluyor. . İngiltere İspanyadaki mücadelede yasaya sansan! Jaatlerini muhafaza için Milletler Ce- miyefinin asi telâkki ettiği hükümet | ile diplomasi münasebatta bulunma- ğı kabul etmiştir. Her meselede oldu- ğu gibi bu işte de Fransa İngilterenin izini takibedecektir. Sovyet Rusyasına gelince, bu dev let 27 devlet konferansı son içtimdin- da İngiliz plân: üzerinde (mutabık kaldığı halde yalnız başına müsten- kif kalmıştı. Çünkü bu plânın birinci esası olan general Frankonun müsta- kil bir muharip devlet olarak tan mağı; öledenberi ütizmm ve yardım eylediği Valencia hükümetine karşı bir Manet addetmişii oSovyef- lerin bu xoktai nazarı ve istinkâfi İngütere tarafından Valencia ve Pranko hükümetlerine yapılan ieb- Tiğlerde kaydedilmişti. Bu kayd İs- panyadeki weuhasım taraflardan g9€- meral Frankonun İngiliz plânını büs- bütün reddetmesine ve İtalya ile Al- irmiye mani olmuş telâkki edilecekti. Sovyet hükümeti böyle bir role düş- memek için şimdi İngiliz pid- nm benimsemiş olduğunu ade- mf müdahale komitesine bildirmiştir. Şimdi İspanya meseleşinin halledil- mesi bu memleketteki tarafların tav- siyelerini olduğu gibi kabul etmeleri- ne bağlı bulunuyor. İngilterede anne aç kalmağa razı olur, çocuğunu dadısız bırakmaz İngiltere zengin devlettir diye halk | para sıkıntısı çekmez sanmaymız. Yük-| sek tabaka olsun, orta tabaka olsun, yaşayış tarzlarını daraltmak mecburi- yetinde kalmışlardır. Evlerindeki iç- fimai ve iktisadi teşkilâtı dağıtmışlar- dır. İngilterede hemen herkesin evi var- dı, orta halliler apartımanda oturmaz- lardı, Bugün evlerini dağıttılar, apar- tımanlara yerleştiler. Orta halli aileler, yüksek sınıf gibi evlerinde kalorifer yakmazlar, şömine ile ısınırlardı. Bugün kalorifer yak yorlar, Orta halli ailelerde hiç değilse bir Takvim Kânunusaninin birinci gühü han- gi güne raslarsa, teşrinievvelin birin- " ci günüde o güne raslar. Nisania temmuz, şubatla martın ilk günleri de aym güne raslarlar, Yeni asrın pazar, çarşamba, cuma günlerle başlamasına imkân yoktur, Yirmi sekiz senede bir, yirmi sekiz sene evvel kullandığımız takvimi Kul- Yanabiliriz. Meselâ 1965 takvimi 1937 takviminin ayni olacaktır. Atlarken Moskovada bir hava mitingi yapıl- dı. Bir aralık, paraşütlerle atlıyan bir cazband takımı, havada mükemmel bir caz konseri verdiler, Köpekler Yeni bir istatistiğe göre Fransada 2,864,000 köpek var. 1000 kişiye 75 kö- Almanyada köpek miktarı 2,455,000 dir. 1000 kişiye 31 köpek düşüyor. Köpek dostu olan İngilterede ise ancak 1,440,000 köpek vardır. ahçı iki hizmetçi çalışırdı. Bugün bir adamla iktifa ediyorlar. ş Ancak evin içinde hir kişi var ki, bu kişiden hiç bir aile müstağni kalamı- yor: Dadı!.. Dadı bir çok memleketlerde hüks sa- yılmağa başladı; İngilterede ise elzem bir adamdır. Çocuk büyüklerinin ara- sında büyümemelidir. Çocuğun anası babasiyle bir odada yatması, bir sofra- İngilizlerde öyle kökleşmiştir ki, en fa- kir aile kadımı, evin en güç en ağır iş- lerini kendi görür, sırasında aç kalma- Ha razı olur, çocuğuna muhakkak bir dadı tutar, Mihracenin eli Hind mihracesi Rao Bahadar ölür- ken vasiyet etti: — Elimi murassa bir eldivene ko- yup muhafaza ediniz? Mihracenin bu (vasiyetini yerine getirdiler. Eli mürassa bir eldiven içinde duruyor. Biliyor musunuz eldi- venin üstündeki elmasların değeri ne- dir?. 1 milyon 5 yüz bin frank. Veresesine kalan elmasların değeri- ni arlık siz tahmin ediniz! Ruhiyat Altı yaşındaki çocuk anlatir: — Sabahları annem kahve sofrası- ma gelip babama: eBonjar yavrum» derse mesele ehemmiyetsizdir, sine- maya gidecektir. Eğer bunu söyledik- ten sonra: «Bu gece rahat uyudun mu?» sualini de sorarsa yeni hir şap- ka istiyor demektir, Amma: «Canım, sen gündengüne gençleşiyorsun derse mesele mühimdir, yeni manto istiyor demektir!.. Açılış Salamon, mart sonunda. sayfiyeye gitmek istedi. Henüz mevsim açılma- dığı için oteller ucuz olacaktı. Nasıl ki bir otele yazdığı mektupla aldığı cevapta adam başına günde 2 lira ye- sne bir lira alacakları yazılıydı. nü geldi. Puslaya adam başına iki W- ra yazılmıştı. Saloman sordu: — Hani mevsim açılmadığından bir lira alacaktımız? — Doğru, amma siz dokuz kişi ge Dokuz kişi otele gittiler, Hesap gü- | Tince meesim açıldı... “Rütbemi, nişanlarımı görü- yor musun? Bunların hepsini senin yirmi yaşın ile değişmeğe hazırım,, Dün gelen telgraflar Paris kuman» danı general Gouraudnun, nizami ya» şı doldurduğu için, 18 teşrinisaniden: itibaren tekaide sevkedildiğini ve me- rasimle orduya veda ettiğini bildiri- yor. General Gourand Fransada çok tanınmış ve çok sevilmiş bir askerdir. Harp meydanlarında bir kolunu kay- beden ve beş yerinden yaralanan bu asker 15 senedenberi Paris kumanda- ru idi, Uzun sakal, tek kolu, aksıyan bacakları ile Parisin cn çok tanınmış simalarından biri olmuştu. Şimdi teka» üdlük dolayısile vasifesinden ayrılma sı umumi bir teessür uyandırmıştır. General Gourawd yalnız Fransada değil, memleketimizde de çok tarın- mıştır. General, Umumi harpte Çi» nakkaleye gönderilen Fransız kuvvet- lerinin kumandanı idi. Bir gün kara- ya çıkanian Fransız askerlerini teftiş ederken topçularımız tarafından at- lan bir gülle yanında patlamış, şarap- nel parçaları bir kolunu götürdüğü gibi iki bacağında da yaralar açımştı. Derhal koşan askerler, sıhhiye me- murları kendisini hastane gemisine götürmüşlerdi. Uzun tedaviden sonra iyileştiği zaman, sağ kolunun olma- masına ve yürürken aksamasına rağ- men Fransada bir ordu kumandanı na tayin edilmişti, Alman hücumle- rına karşı en şiddetli mukavemeti bü ordu göstermiş, harbin sonunda Fran- sız taarruzu başladığ» zaman gene bu ordu en evvel harekete geçmişti. Bütün hayatırı Fransız müstemle- kelerinde, Fasta, Madagaskarda, Hin» di Çinide geçiren, bir çok muharehe- lere iştirak eden bu asker, Türklere mekle tanınmıştı. Bu Türk dostluğu, Çanakkalede bir kolunu kaybettiği zamandan başlar. General daima şunları söylerdi: «— Mesafe pek uzak değildi. Türk- ler, yaralandığımı ve etraltan yardı. ma koşulduğumu görünce hemen ate- şi kestiler, Anenk bu sayede beni has- Bu, büyük bir ülüvvücenab eseridir. General Gouraud, bir merasimde Paris elçimiz B. Sund Davazla bir arada den buraya geçceşğim ve evimde yer- leşeceğim. EMİ senedenberi ik defa olarak sivil elbise giyeceğim. Evimde bununla meşgul olmak için vakit bu- lamazdım, Şimdi bu arzumu yerine getireceğim, Askerlik hatıraiarımı soruyorsunuz. — Delikanlı, dedim, rütbemi, ni- şanlarımı görüyor musun? Bunların ğe hazırım! vermiştir, Fabriku vekâlete yaptığı son bir mü- vik için yeni bazı tedbirler alacaktır. Trabzor-İran transit yolunda işliyecek otobüsler Ankara 18 (Akşam) — Gümrük ve inhisarlar vekâleti Trabzon - İran trars| sit yolunda işliyen ve transit eşyası ta- şıyan otobüs ve kamyonların günrük müarneleteri hakkında bir talımatna me huzırlamaktanır, Yugeslavyanın yeni Roma sefirinin mühim sözleri ni ile Nicolas Pachiteh'in tesis etmiş oldükları siyasetin devam ettiğini gös- termektedir. Bu dostluk ve itimat esa- sına müstenid mesai birliği siyaseti şimdiden iki memleketin mütekabil bet neticeler vermiştir. kil olunurken ilk. yardım devletle mil. . Ti bankalar yapacaktır. Halk bankası bu suretle sermayesini temin ettikten sonra faaliyete kalarının, ellerde halâ mevcud. dilecektir. Bu takdin.e en asgari kre- diyi bile yeni bankadan temin etmele, her kes için mümkün olacaktır. Yeni Sovyet elçileri Moskova 16 (A.A.) — Sovyetler bile. Jiği merkezi icra komitesi, İvan Zoto- Halk ban», Sö amEkia i j SELLAPN erip ri