29 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Teşrinisani 1937 Dün Geceki ve Bu Sahahki “Haberler Son dakika Hataylılar resmi binalarda da Suriye bayrağının çekilmemesini istiyorlar Garo, Suriye bayrağının ancak hususi binalara ve caddelere çekilmesine müsaade etmiyeceği cevabını verdi * Bugün de siyasi mücrimler için af ilin edileceğini ,Halkevinin açılmasına da müsaade edeceğini ilâve etti Ankara 29 (Telefonla) — Antak- yadan bildirildiğine göre dün saat 18 de Hataydaki Fransız delegesi sile böyle bir hareketin doğru olmı- ME YONE Yİ bina- bayrağın çekileceğini, statünün İlânı gününde siyasi müerimlerin af, Hal- kevinin açılmasına “nüsaade edece- ğini ve bu müsaadeyi 28 ikinciteşrin- de tehriren tebliğ edeceğini bildir. miştir. Hazır bulunan mümessil heyeti Âzaları staüde Suriye otoritesinin kaldırılacağına dair kati sarahat ol- duğuna göre Suriye bayrağını resmi binalara çekmenin Sancağın isliklâ- Me telif edilemiyeceğini ve bu hare- ketin Sancak halkı üzerinde derin bir tesir husule getireceği cevabını ver- mişlerdir. Mümessil Roje Garo, rejimin tat- biki için Kont de Martelin gelmiye- ceğini ve bayramın yapılmasına, İm- kân bulunmadığı cevabını vermiştir. sekreteri bu akşam saat onda tek- Tar delegasyona davet edilmişlerdir. 4 Hatay Erkinlik cemiyeti genel merkezinden: 29 ikinciteşrin 937 pa- zartesi günü stalü ve anayasanın meriyete girmesi dolayısile Hatay Mimi bayramı addeditmiştir. Bu mü- nasebetle “cemiyetimiz merkezinde saat 14 de bayramlaşma yapılacaktır. Beyoğlu Halkevinde Yeni Hatay rejiminin tesisi müna- sebetile şehrimizdeki Hataylılar bu akşam saat 21 de Beyoğlu Halkevinin “Tepebaşındaki merkez binasında da büyük tören yapacaklardır. Bu tö- rende Hatayın tarihi, coğrafi vaziyeti ve yeni Hatay rejimi hakkında kon- ferans ve söylerler verilecektir, Bu törene herkes gidebine Fransız nazırları dün gece ; Londraya vasıl oldular Sunday Times gazetesi: “İngiltere asla harbe atılmıyacağını dostlarına anlatmalıdır, diyor Londra 29 (Akşam) — Fransız Başvekili Chautemps İle Hariciye Na- arı Delbos dün göte buraya gelmiş- ler, istasyonda hariciye daimi müste- şarı Vansitar ile Fransız sefareti er- kânı tarafından “katşılanmışlardır. İki nazır geceyi, Fransız sefarethane- sinde geçirmişlerdir. Mısır gence suikasd yapıldı Nahas paşaya bir şey olmadı suikasd faili yakalandı Paris 29 (Akşam) — Kı — Kahireden bil- göre bir genç tarafından Misir başvekili Nahas paşaya karşı yapılan suikast hakkında şu tafsilât alınmıştır: Nahas paşa, otomobille gi- i i ii «İngiltere dostlarına hiç bir vecih ve suretle, bir barbe yardım elmek niyetinde bulunmadığını anlatımalı- dır.» Observer gazetesinde Garvin yaz- dığı bir makalede İsgiliz - Alman dostluğu lehinde bulunmakta, Ver- sailleş munhedesini şiddetle tenkid eylemekte ve Almanyaya eski müs- 1919 tarihli deniz aşırı itilâfların ta- dil edileceğini muhakkak gürmekte- p Nankin yolu ' lüzerinde muharebe Çikiangda şiddi şiddetli bir muharebe oluyor Londra 29 (Akşam) — Şanghay- dan bildirildiğine göre Yangçe neh- rinde, Nankin yolunu müdafaa et mekte olan Çikiang'da Japon ve Çin orduları arasında şiddetli bir mu- harebe cereyan ediyor. Çinliler, kuv- vetli mevzilerinde müteaddit Japon hücumlarına mukavemet ediyorlar, Japonlar Şanghayda imtiyazlı mun- tâkada bulunan Çin posta, telgraf ve gümrük binalarına dün vazıyed etmiş- lerdir. ç İsviçrede dünkü reyiâmın neticesi Cenevre 20 (Akşani) — Dün İsviçre de gizli cemiyetlerin ve bilhassa far- mason localarının Jâğvı için yapılan yeyilmda, halk bunların Diğ eler. inde meyi yermi İ GÜNÜN HADİSELERİ Fransız Nazırlarının Londra seyahati iz Başvekilile Hariciye Na- zn de Per ve dahilinden de gok karışık olan Fransanın haysti bis hariei meselesini görüşmeye başlıyacak: Alman meselesi, Fransa, asırlardanberi Cermen âleminin tavalfi mülük halinde kalmasını istemişti. Fakat 187) muzafleriyetini temin eden Bismark, Alman vahdetini yarattı. O sı- ralarda, Viyana da diğer kuvvetli bir Cer- men merkeziydi; Berlinle rakib vaziyet- teydi, Avusturya - Macar imparatorluğu paf- çalandıktan sonra, ondan ayrılan Cermen sksamile nefsi Almanyanın birleşmesi şimdi mevzuubahistir. Berlin'i ziyaret ve Hitler'i istimzaç eden Lorâ Haltfax'ın önüne serilen birinci talebin bu olduğu Bınlaşılıyor. İngillere, Berlin - Roma mihverini boz- mdk için * Hitleri tatmin ederek Berlin - Londra müihveri yaratmak istiyor. Londra gazeteleri içinde, Avrupada Cermen bü- kimiyetini mukadder «görenler bie var, «Coğrafi mevkii, Almanyaya bu muzaffe- riyeti bahşediyor. Cermen vabdetini mey- danu getirmemek endişesile Büyük Bri- tanya ve Daminyonları harp edecek de- Bü ya.» diyorlar, Ahlaşılıyor ki İngiliz siyaseti, Bismarkın yaptığı işlerin (o mabadini tamamlıyan Hitlere müzaharet edecek. Avrupa kıtası hâkimiyeti Almanyaya geçecekmiş? Anhamikha bir ada devleti olan ve hâkimiyetini Okyanuslar ortasında kuran İngiltereye bu netice pek vahim gelmiyor. Bunun vahim olmadığına, kısa devleti olan ve harplen sonra Avrupada hâkim vaziyeti ihraz eden Fransayı da ikna mümkün olacak mıdır? Fransız Nezrları Alman büyümesine nerede bulursa oraya meyletmesi sistemi» elele verdikten kelli ne diyebilecekler? Ne yapabilecekler? Nazırların Londra seyahati karşısında şu düşünce hasıl oluyor: Fransanın İstemediği şeylere mâni ol- mak için müeyyidesi nedir? — Protesto etmek, konferans toplamak, hakları tas- dik etmemek. Bunlar da, Almanyanın büyümesine mâni olacak şeyler değildir. F.E radenizde bir yelkenli battı işiden ibaret mürette- batı kurtulabildi Karadeniz ve Ege denizinde fırtına devam etmektedir. Fırtına gerek de- nizde ve gerek karada mühim hasa- rat yapmıştır. Bu cümleden olarak kömür yüklü bir gemi de Karaburun civarında batmışlır. İhsanı Hüdâ isimli olan bu gemi İstanbul imanına mensup ve 33 ton- tuktu. İçinde kaptenile birlikte 6 tay- fası bulunan İhsanı Hüdâ Bulgaris- İ tanım Burgaz limanından kömür al- dıktan sonra geçen perşembe günü İstanbula müteveccihen hareket et- miştir. Gemi Karaburun civarında şiddetli bir fırtınaya tutulmuş ve Karaburunun 4 mil açığında şiddetli dalgalara tahammül edemiyerek ha- muleşile birlikte batmıştır.. Faciayı önceden tahmin edebilen kaptan ve tayfalar geminin sandal- larını denize indirerek güç halile karaya çıkmış, canlarını kurtarmış- lardır, Kaza, İstanbulda bulunan ge- minin sahibi B. Ahmede bildirilmiştir. Hava vaziyeti Yeşilköy rTasad merkezinden bildi- rildiğine göre dün have tazyiki 7676 milimetre, en fazla sıcaklık 78 enaz 6,6 derece idi. Rüzgür şimalden sani- yede 4 metre süratle esmiş, hava sa- bahtan akşama kadar yağışlı geç- miştir. Türk kraliçelerinin aşkı Çinceğen tercüme edilmiş eski 'Türk efsaneleri SMYRNA 9 uncu Sahilede Yedinci asırda Çin muharriri Hin'den tercüme Almanyada Litvanyaya ii ' başladı Litvanyanın baz bazı araziyi istimlâk etmesi bu hücuma sebeb olmuş Paris 28 (A.A) — Alman gazeteleri Klâipeda arazisinde istimlâk kanun- arının tatbiki münasebelile Litvan- | ya aleyhinde yeni hücumlara başla- muşlardır, Alman gazeteleri, askeri ve İktisadi maksadlarla istimlâk yapıl- masını derpiş eden kanunu «hukukun Mhlâli» diye tavsif etmekte ve Litvan- ya hükümetinin Klaipeda'da istim- ik kanunları vazetmek hakkına iti- raz ederek bu hakkın oradaki direk- tuvara aid olduğunu beyan eylemek- tedir, Bu hücumlariz son zamanlarda sında bir münasebet o ve müşabehet görülmektedir. litvanya menabii, Alman iddial&- rının doğruluğuna itiraz etmekte ve Alman hükümetinin menfaati âmme mevzuubahsolduğu zaman Alman da istimlâk tedbirleri ittihazında te- reddüd etmemekte olduğunu ileri sürmektedir, Litvanya hükümeti, Kisipeda !i- | manının genişletilmesine tevessü) ci- meğe medâr olacak araziyi namus kârane tesbit edilen bir tazminat vermek suretile satın alırken muâ- hedelerin tanımakta olduğu bir hak- kı istimal etmekten başka bir sey yapınamaktadır. Esasen Klaipeda'nın stalüsü, ova ticaret ve mili müdafaa teşkilâtına nezaret etmek hak ve vazifesini bahş ve tahmil etmektedir. Sendikalar, harp ve Faşizmle mücadele için anlaştı Sovyet sendikaları da sendikalar enternasyonaline girmeği kabul etti Moskova 28 (AA.) — Tasajansı bildiriyor; 23 teşrinisaniden 26 teşrinisaniye kadar Moskovada, Leon Jouhaux, Scheven ve Slolz'dan mürekkep en- ternasyonal osendikslar federasyonu murahhas heyeti ile Şvernik, Moska- tov ve Nikolaeva'dan mürekkep Sov- yetler birliği sendikaları merkezi kon- seyi murahhas heyeti arasında mü- zakeveler yapılınış ve iki heyet, Sov- yetler birliği sendikaları ile entemas- yonal sendikaları federasyonu ara- sında, bütün dünyada harp ve fa- şizmle mücadele için sendikalar bir- liği tesisi esası üzerinde bir birleşme- Madride kati bir hücum yapılması bekleniyor Tayyareler şehir üzerinde uçarak bir çok bomba attı Madrid 28 (AA) — Asilerinson günlerdeki nisbi faaliyetinden sonra yakında büyük mikyasta bir hareke- te teşebbüs etmelerine intizar edilmek- tedir, * Payıtahtın şimalindeki cephelerde asi kıtaatın mühim bareketleri görül- mektedir, Asilerin tayyareleri, Madridin bü- tün cepheleri üzerinde uçmuş ve pa- yitahtın mahallelerine bombelar at- mıştır. Hasarat, mühim değildir. Bayan Ayşenin evi dün gece yandı Dün gece Silivrikapda bir yangın olmuştur. Karakol sokağında bir ev- de oturmakta olan bayan Ayşe, tera- vihi camide kılmak üzere sokağa çık- mış, ve yanmakta olan gaz lâmbasnı sofada bırakmıştır. Bayan Ayşe cami- de iken lâmba devrilmiş ve ev yanma» mış, görülüp itfaiyeye haber verilinci- — kadar bütün ev tamamen yanmış- ” aliyim liği öne evlere sirayetinin tamamile önüne ge- gilmiştir. i İzmirde bir ahçı çırağı bir kiz talebeyi yaraladı İzmir 28 (Hususi) — Karşıyakada Asım adında bir ahçı çırağı bugün Kız Muallim mektebinden bir talebe- ye sarkıntılık etmiş, talebeden yüz nin esas şartlarını tesbit ve kabul etmişlerdir. Kabul edilen şartlara göre, iki he- yet, müzakereler neticesinde tesbit olunan esas prensiplerin tasvibi için derhal Sovyetler birliği sendikaları merkezi konseyine ve enternasyonal sendikalar federasyonuna müracaat edeceklerdir. Esas şartların bu iki teşekkül ta- rafından tetkik ve tasvibini mütea- kib, Sovyetler birliği sendikalarının enternasyonal sendikalar nuna iltihakı keyfiyetinin pratik hal suretinin tatbikine geçilecektir. Japonya Sovyet Rusya Sovyet hükümeti bir Japon notasını reddetti Moskova 38 AA) >> “Hariciye ko- miseri Sövyet deniz eyaletine yerleş- dirilen Koreliler hakkında Jâponlar tarafından tevdi edilen protestoyu reddetmiştir. Komiser Sovyet tabiiye- tinde bulunan Koreliler hakkında Ja- pon sefarethanesinin müdahale hak- kım tanımadığım tasrih etmiştir. İngiltere ile Japonya arasında yeni hadise 'Tokio 28 (A.A) — Japon gazete- Veri, İngiliz vâpurlarının yanlarında bulunmakla olduğu Çin mevnslar- nın Çin kıtaatı ile mühimmat ve za- hire nakletmekte olduklarım söylö- mektedirler. Asahi Shimbun, Japon askeri makamatının İngiliz gemile- rinin muayyen bir müddet zarfında geri çekilmelerini diplomasi yoliyle taleb etmiş olduğunu, bu mühletin geçmesi halinde bombardımanı baş- lıyacağını yazmaktadır. Ankara ve Izmirde dünkü lig maçları ilm GN 8 4 da Demirçankaya, Güvensporu rma Gençlerbirliğini 2-1