29 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

29 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

SİYASİ İCMAL: Dr. Sehacht niçin istifa Almanyanın İktisad Nazır Dr. Behacht'ın çoktanberi verdiği istifa- #hen deplet şefi B. Hitler tarafından kabul edilmesi son derecede dikkati Celbetmiştir. Çünkü Almanyayt mar- Kin kıymeti sıfıra indiği bir sırada mali ve iktisadi tedbirleri ve rant mar- | kanin icadı ile kurtarmış olup mill | #osyalist partisi devletin idaresini eli- | ne aldıktan sonra da gayet nazik bir Ramanda ve Almanyanın birdenbire sildhlanmasının bais olduğu sonsuz Masraflar karşısında da memleketin İç ve dış iktisadi işlerini yoluna koy- muş bu kudretli mütehassısın en 3i- yade lâzım olduğu bir zamanda İkti- sad Nezaretini bırakması fevkalâde Dir hadise olarak karşılanmıştır. Dr. Sehachi'm Devlet bankası umum müdürlüğünü muhafaza et- İikten başka kabinede nezaretsiz bir âza olarak ipka edilip ayrcada B. Hitlerin hususi iktisad müşaviri tayin edilmiş bulunması, istifanın şahsi se- beplerden neşet etmeyip, Almanya- hen iktisadi vaziyetinde büyük bir de- Öişiklik yapılmasından ileri geldiğini göstermektedir. Almanya yalnız siyast işlerde değil, İ yeceğini, sanayl! için elzem olan hat | dir. Bu maksadla B. Mussolini ahiren İ bir döviz nezareti ihdas etti. Japonya | #hracat ve ithalâtı devlet kontrolü al- etti? Japonya ile beraber yürüyor. Nasıl ki İngiltere, Fransa ve Amerika para- nn döviz kıymetine münhasır olarak üç taraflı bir anlaşma yapmışlardır. Fransada kabineler değişiyor, lâkin iç taraflı anlaşma devam edip dur- maktadır. Almanya, İtalya ve Japonya dahi harice olan iktisadi ihtiyaçlar: dolayı- sile müşterek siyasi emellerinden vaz- geçmemek için autarchie nam: veri- len ve bir memlektin yiyeceğini, gi- maddeleri, yani iğnesinden ipliğine kadar her şeyini dahilde kâfi derece- de temin etmek için ittifak etmişler- tına koydu. Almanya da dört senelik plânla her fürlü ham maddeyi kendi memleketi dahilinde suni olarak ye- | tiştirmek için Prusya Başvekili gene- ral Göring'e mutlak surette salâhiyet verdi. Bütün iktisadi işler plâönin ta- | hakkuku için bu generalin eline veril miş olduğundan, Dr. Sehachi için şimdilik yalnız devletin para işleri ile meşgul olmak vazifesi kalmıştır. *ttisadi ve malt sahada dahi İtalya ve danasanedasassanmese sanar MENA EEANSEEEEEEESEN Öpüşmeden zevk duyamaz hale gelmiş! Feyzullah Kazan 1009080011 2088000068818EAAOA SAA EAEEESEEEM | Matem tutan Penguin kuşu Londranın hayvanat bahçesinde fevkalâde bir hadise olmuştur, Dişi bir penguin kuşu kuluçkada yat- makta iken ölmüş, erkek kuş eşinin öleceğini hissederek etrafında perva- Viyanada dünyanın en büyük kütüphanesi yapılıyor. Yeni bina 26 katlı olacaktır hafaza içindir. Okuyucular yalnız en altta- ki üç kata girebilecektir. Kıraat salonların- da 1777 okuyucu için ayrı ayrı yerler bulu- nacaktır, Burada her kitap en çabuk ve en kolay surette bulunacaktır. Yeni kütüphanede okuyucuların sıh- hati ve istirahati her suretle temin edilecek- tir, Cihan değerindeki kitapların yangın- dan muhafazası için de büyük tertibat alı- nacaktır, Kütüphanenin, ilmi filimleri gös- termek üzere 600 kişi alacak bir de sine- ması bulunacaktır. Kitap ve kütüphane bugün Avru- pada en ziyade ehemmiyet verilen şeylerdir. Birçok memleketlerde ilmi kudret ve servetlerimt isbat için muazzam kütüphaneler ve kitap sergileri mey- tık okuyucuları istiabe kâfi gelmedi- ğinden, dünyanın 'en büyük kütüp- hanesi olmak üzere merkezi bir kü- Böyle muazzam bir kütüphaneye ihtiyaç görülmesine bir sebep te mik- tarı mütemadiyen artmakta olan ki- taplara yer bulmakta çekileri zorluk- tur. Şimdiki merkez kütüphanesinde- Ki kitaplar yan yana dizilecek olsa 29 kilometrelik bir mesafe tutacaktır. Her sene vasati 20 bin kitap arttığı- na göre, bu mesafenin her yıl 500 met- re, yani yarım kilometre uzaması icab ediyor. Çünkü vasat! sayı ile 20 bin kitap yan yana dizildiği zaman 500 metrelik mesafe tutmaktadır. Şimdiki merkezi kütüphanenin adı Mini kütüphanedir. Bunun yanmda bir de yüksek teknik mektebi kütüp- hanesi vardır. Kitapların çoğalmasın- dan her fki müessesede yeni kitapları koyacak bir karış yer kalmamıştır. GR le A ŞA Yeni merkezi kütüphane binası, | sineması olacaktır. Burası 600 kişiyi hemi kitaplar, hem de okuyucular için | alacaktır. uzun müddet yer temin edecektir. Yukarıda söylediğimiz veçhile kıra- Böyle bir bina alelâde yapılmış olsa buna Viyananın içinde kâfi derece- de geniş arsa bulunamıyacaktı. Bu- nun için yeni kütüphanenin binasi petrol sarnıçları ve hava gazı hazine. leri gibi kule şeklinde yapılacaktir. Bu kule 26 katlı olacaktır. En altta- ki üç kat okuyuculara tahsis edile- cektir. Diğer katlar ihtisasa göre muh- telif eserlerin koleksiyonlarına has- redilecektir. Kıraat salonları muhte- lif şubelere göre altı aded olacaktır. Bu salonlarda 1777 okuyucu için ayrı ayrı yerler bulunacaktır. Şimdi- ye kadar elde edilen tecrübelere gö- re bu kadar yer ihtiyaca tekabül ede- cektir. Kütüphanecilik tekniğinin en | yapılacaktır. son neticeleri bu binada tatbik edi- Bütün dünyaya nümune olacak bu decektir. muazzam ve modem kütüphane Viya- Müracaat edenlere her suretle ko- laylık gösterilecektir. Bu suretle ara- nılan kitapların mevlud olup olma- dığı ve hangi şube ve numarada bu- lunduğu pek çabuk bulunacaktır. Bundan başka okuyucuların sıhha- ti ve istirahati her suretle temin edi- lecektir. Bilhassa bu cihan değerinde- ki kitapların yangından muhafazası için en müessir tertibat alınacaktır, Nadir kitapların ve minyatürlerin si- nemada gösterilmesi için ayrıca bir de kitap evi Avrupanın her tarafında ki- tap ve kütüphane için verilen ehem- miyete ve kıymete bir misaldir. Diğer memleketlerde de buna yakın yeni yeni kütüphane binaları vücude ge- tirilecektir. — P. Resmini gördüğünüz misis Marga- Tet Roesner adında bir kadın Şika- goda ıtriyat ve dudak boyası yapan bir febrika ile bunları satan ma gaza aleyhine dava ikame etmiş ve 2 bin İngiliz lirası zarar ve ziyan is- temiştir."Sebebi: Bu fabrikanın yap- tığı dudak boyası cildinin hassasiye- tini izale etmiş, O derecede ki öpüş- meden artık bir zevk duymaz hale gcimişi Bakalım mahkeme bu garip da- Yanın içinden nasıl çıkacak! Kırkından sonra Londrada YMCA'nın bir beden ter- biyesi salonu vardır. Bu salonda kırkını aşan erkeklere beden terbi- yesi verilir. Müallimleri 78 yaşında “Pückev isminde bir Amerikalıdır. 21 Senedenberi ayni salonda jimnastik dersi vermektedir. ne gibi dolaşmış ve nihayet sevgilisi- nin öldüğünü anlayınca altındaki yumurtayı alarak kendisi kuluçkaya yatmıştır. Erkek penguln, eşi ölelidenberi çok derdlidir, mütemadiyen boynu bü- Trakyada kük bir halde yumurtaya bakarak ağlamaktadır. Bahçedeki bekçiler yu- murtayı alıp almak İstedikleri za man erkek penguin kıyameti kopar mış, buna müsaade etmemiştir. Şim- di yumurtanın çalınmasından kork- tuğu için kimseyi yanına yaklaştır- mamaktadır. Altın dişli köpek Bulgaristanın Singüuare köyünde Altın dişti bir köpek vardır. Köpeğin sahibi bir dişçidir. Köpeğin ön dişle- rinden birisi kırılınca sahibi onun ye- rine bir altın diş takmıştır, Romatizmaya karşı - Bir İngiliz doktoru, tecrübelerine dayanarak ortaya yeni bir iddia attı, diyor kiz — Romatizmanız varsa bol bol ke- Teviz yiyiniz. Kerevizi parça parça kesiniz, iyice pişinceye kadar kayna- tanız, suyunu içiniz. RR kzn Kerevizleri biraz sütlü una bulayı” nız, biraz da ekmek alıp bulamaç gibi pişirimiz ve bunu yiyiniz. En şiddetli romatizmalarn ye güne devası kereviz ve kereviz suyu" dur, Tecrübesi kolay bir ilâç. yo 100 sene evvel Istanbul « Niçin nefyedilirlerdi ? | nefyeditmişlerdir. Bu ? merak et yi kaydeden vakanüyis Lütfi efendi ılş, fakat öğrenemmiş. Diyor Mektubizade Osman Molla ile Kemani Mustafa ağa isimlerinde iki kişi sürülmelerinin “sebebini > «Sonradan Babıâliden nefiyleri- ) he dair yazılan kaimel samiyeyi gördüm. Osman Molla için (iübali, meş i)reb, Kemani Mustafa ağa için de ves Nefiy için ne mühim sehepler'değil mi?,. sillmezhep deniyordu» Edlmenin kurtuluş günü bir talebe nutuk söylerken Trakyada kalkınma hareketleri de- vam ediyor. Bu cümleden olarak Mal- karada elektrik tesisatı yapılmakta dır; Senebaşında Malkara» elektriğe kavuşacaktır. Uzunköprü ve Vizede de yakın zamanda elektrik tesisatı yar pılacaktır. Saray kasabasma 938 senesinde su getirilecektir. 169 bin liraya ihale edi- len Tekirdağ suyu 938 senesi içinde tamamlanacaktır. Çorlunun suve elektrik tesisatı da yakında bitecektir. Eceabadda yapılmakta olan park ya- kında bitecek, Atatürk heykelinin açıl mâ resmi yapılacaktır. kalkınma | arm 10 yaşında | makinenin önünden kaldırmışlardır, | Kızcağız baygın bir halde tedavi için Alman hastanesine kaldırılmıştır. Po- lis kaza etrafında tahkikata başlamış» tar, j Tramvaydan silkeke diyü5 yaralandı Şehremininde Günaydın sokağında 17 numaralı evde oturan 17 yaşların- da Habib, bindiği 2i numaralı tram- vay durmadan atlamak İstemiş ve mü- vazenesini kaybederek düşmüştür. De- Yikanlı hafif surette yaralanmışsa da mektedir. Tekirdağ, Vize, Lüleburgaz, | korkudan bayılmış ve hastaneye nak» Keşan, Uzunköprü, Malkara, Çorlu, tir, Şarköy, Mürefte, Meriç, İpsala, Geli- bolu, Saray, Biga fidanlıkları da bü- yütülmektedir. Hayvan neslini islah faaliyeti de devam ediyor. Kunduralarını tamir ederken kendi kendini yaraladı Fatihte Şekerci hanında 94 numar rah odada oluran tütün amelesinden Faik evvelki gece odasında kendi kun- dularını tamir ederken elindeki keskin kunduracı bıçağı kayarak bileğini kes- miştir. Yâralanan Faik derhal Cerrah- ue İla setimi ei