6 Aralık 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

6 Aralık 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

Londrada Kral sarayında bir ziyafet nasıl hazırlanır? Iki saat süren bir ziyafet için haftalarca müddet uğraşılır Yemek listesi nasıl tertip edilir? Davetlilerin isimleri ve yerleri Belçika kral üçüncü Leopold ge- çende Londrayı ziyaret etti. İngiltere alı bu defa resmi ziya- fette demokratlığa delâlet eden bir yenilik yaptı: Sofrada ayağa kalkıp nutuk irad edeceği esnada 180 davet- lnin de usul ve teamüle rlayetle aya- ğa kalktığını görünce: — Rica ederim, oturunuz, dedi. Bunun üzerine davetliler oturdular ve Buckingham sarayinda verilen res- mi bir ziyafette tarihte ilk defa olarak İngiltere kralının nutkunu bu vazi- yette dinlediler. Buckingham “sarayında böyle res- mi bir ziyafeti hazırlamak için hafta- larca çalışılır. Kral tarafından verilen resmi ziyafetlerde ufak bir kusur va- ki olduğu bile görülmemiş, işitilme- miştir. ne suretle kararlaştırılır ? Sofra nasıl süslenir? Kral resmi bir ziyafet vermek iste- , diği zaman başmabeyincisi Lord Cro- meri yanına çağırır ve davet etmek is- tediği misafirlerin isimlerini ona ve rir. Bunun üzerine başmabeyincisi da- ba hangi zevatın davetleri muyafık | olacağını kralla müzakere eder. Krali- Belçika kralı üçüncü Leopold ve İngiltere kralı altıncı Corç Buckingham rarayına giderlerken yafet için yirmiden fazla yardımcı ah: | çı getirilmişti Bütün bu mutfak müstahdemleri İmutfak şefi M. Rene Roüssinin kuman- çenin de iştirakile yapılan müteaddid | müzakerelerden sonra davetlilerin kati | Mstesi tanzim olunur. Lord Cromer derhal maiyetine lâ- sım gelen emirleri verir ve Bucking- ham sarayında yemek yenileceğini bil- diren «haşmetpenahın emirleri» ni muhtevi davetiyeler sahiplerine gön- derilir. Bu iş ziyafet gününden bir kaç hafta evvel yapılır ki davetliler ona göre tertibat alabilsinler. Resmi ziyafetten iki hafta kadar ev- | vel, kralın masraf nazırı Sir Hill Child bir yemek lisetesi hazırlanmasının kral tarafından emredildiğini ahçıba- şılara bildirir. Kraliçe, ahçıbaşılar ta- rafından tavsiye edilen yemekleri, mi- safirlerin hoşuna gidecek bir tarzda birer birer seçer ve nihayet on türlü yemekten ibaret olması mutad bulu- nan yemek listesi tanzim olunur. Ziyafetten dört gün evvel sarayda mevcut olan ahçılara ilâveten yardım- cı erkek ve kadın ahçılar getirilir. Bel- çika kralının şerefine verilen son zi- dası altındadır. Bu meşhur ahçı daha İ geçenlerde kral tarafından hizmete alınmıştı. Onun için Buckingham sa- rayında verilen son ziyafet bu zatın hazırladığı ilk ziyafet idi. M. Roussin bu işinde o kadar muvaffak oldu ki bundan dolayı kral ile kraliçe kendi- sini hususi surette tebrik ettiler. Bu suretle mutfakta hazırlıklar de- vam ederken sarayın diğer dairelerin- de ve Stzames sarayındaki başmabe- yinci dairesinde başka faaliyetler gö- | rüldü. Kralın daire nazırı ile başma- beyinciliği misafirlerin yerlerini sıra- ya koymak vazifesile mükelleftirler. Bu iş için bin türlü etiket ve teamül kaidelerine dikkat etmek lâzımdır. Bundan başka yanyana oturacak olan davetlilerin biribirlerinden hoşlanıp hoşlanmadığı da düşünülür. Fakat Krala ve kraliçeye gösterilmeden er- vel ziyafet sofrasının kati plânı tan- zim olunmaz. Ondan sonra misafirin oturacağı yer beyaz kartlar üzerine kalın siyah harflerle basılan isimleri- le gösterilir. Kral tarafından verilen resmi ziya- fette masaları çiçeklerle süslemek de mühim bir meseledir. Bu çiçeklerin renklerini intihab eden kraliçedir. Mi- safirler gelmeden bir kaç saat evvel çiçekciler heyeti gelerek beraberlerin- de getirdiği on, on iki kadar çiçekçi kızile beraber sofraları süslemeğe baş- lar. Çiçek demetleri açılır, sofralar süslenir. Kral ile kraliçe hanedan âzasile ve başlıca davetlilerle beraber 25 » 30 ki- İ şilik uzun bir masada oturur. Diğer İ davetliler de, arkaları krala gelmemek şartile sekizer onar kişi bir arada ol. İ mak üzere yuvarlak masalarda yer alırlar. Ziyafete sekizi çeyrek geçe başlanır. Yemek bittikten sonra kralın hassa alayına mensup İskoçya gaydacıları gaydacıbaşı Forsythin idaresi altında masaların etrafında İskoçya havaları çalmağa başlarlar. Kral nutuk söyli- yeceği zman nutuk bitinciye kadar bütün hizmetçiler salondan dışarıya çıkarlar. Saat onu çeyrek geçe kral ve kraliçe kalkarlar, ziyafet hitam bulur, Haftalarca devam eden hazırlıklar işte iki saat süren bu ziyafet içindir. Dizkapaksız çoraplar Kadın çoraplarına türlü türlü şe killer verildikten sonra şimdi de Ame- rikada dizkapağı olmıyan çoraplar çıkmıştır. Bu çoraplar fazla gerilme- diği için kolayesi yıtılmıyormuş, Karamanda temsiller Kürüman, (Akşam) — Halkevi tem- sil kolu tarafından üç gece sıra ile ta- lebeye, umuma ve davetlilere mahsus olmak üzere «Hasbahçe» piyesi temsil olunmuştur. Dünkü maçlarda takımlarının en İyi oyunculari! .Ruza (Güneş), Salim (0, 8.) Necdet (G. B.), Melih (Güneş), Aytan CP, B) Altta bu maçtan bir enslanlane Dünkü maçların tafsilâtı spor sahifemizdedir