14 Aralık 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

14 Aralık 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

an BRİİEBER z TEREK - 14 Kânunuevvel 1937 AKŞAMDAN AKŞAMA, Cesedden cesede geçen kadın ruhu Geçen sene, Avrupa o gazete lerinde garip biz #fevkattabiis ha» dise okumuştum. «Allah Allahi. Buda ne böy- 1e?..» deyip o muz silkmeme rağmen zihnim da yer etmiş. Son gelen Av- rupa Omeemun larında da görü yorum ki, hadise garplada unu tulmamış; o za mandan bu za mana takib edil- miş. Mesele şu: ... İris Farezadi isimli bir Macar köylü kız, günün birinde bay- gınlık geçiriyor; hasta yatıyor. Ken- disine gelince etrafındakileri tanımı- yor. Fakat işin garibi, Macarcayı da unutmuş. O İspanyolca konuşuyor. Evet; hem de köylülere has bir İs- panyolca, Evvelce katiyen bilmediği bu If- sanla diyor ki: — Beni buraya niçin getirdini? (Annesini, (obabasmı göstererek:) Bunlar kimdir? Ben falanca İspan- yol köyünden Luclo Alverez'im. EVİ küsur yaşındayım. On dört çocuğum vardır. Evim şöyle, şöyleydi... Tedarik edilen tercüman bu söz teri naklettiği vakıt, herkes, hayret içindedir. Tabii bütün muhit alika- dar oluyor. İspanyaya telgraf çeki yorlar, Hakikaten, verilen adreste o isimde ve tarifte bir kadın varmış. Tarif edilen dekor da tipatip doğru imiş, Ancak daha tuhafı: İris'in baygın lık geçirdiği günler zarfında Luclo Hemen, ortalıkta dedikodular baş lamış: iü ki, ruhi bir hadisel.. Yani, Luclo'nun ruhu, İspanyada kendi cesedinden çıkarak, Macaris- tana kadar gelmiş; orada, İris'in ce- sedinden ruhunu iterek onun yerine girip oturmuş. 'Tabit, zamane ilimlerile mücehhez Âlim ülema, buna dudak bükmüşler: — Olur mu hiç?... Saçma... - diye- Et fiati Nakliye ücretinin indirilmesi görüşülüyor Et flatlerinin ucuzlatılması hakkın- da İktisad vekfleti ile belediye ara- tamamlanması için dün de vali ve belediye reisi B. Muhiddin Üstündağın reisliği altında bir toplantı yapılmış- tır. Toplantıya Liman işletme idaresi müdürü Raufi Manyasi, belediye İkti- sad müdürü Asım Süreyya, Kasaplar şirketi relsi Ahmed, Mezbaha müdü- rü Nihad, Üçüncü umumi müfettiş- lik başmüşaviri Nizameddin iştirak et- mişlerdir. Biz, bu hususta tafsilât verirken Mezbahada alınan resim ve ücretler- den ziyade kasaplık hayvanların İş tanbula nakli için yapılan masrafla- rın indirilmesi lâzım geleceğini ve bu suretle hayvanın ucuza mal edilmesi icap ettiğini yazmıştık. Dünkü içti- mada bilhassa kasapların hayvanların nakliye ücretleri, tahmil ve tahliye masrafları, şehir içindeki nakliyat ve hayvanın beklems ücretleri görüşü müş, bu ücretlerin ne süretle tenzili kabil olacağı tedkik edilmiştir. Ko- misyonun vereceği karardan sonra be lediye reislik makamı bu husustaki mütalâasını vekâlete bildirecektir. Kırkçeşme suyu Yarından itibaren şehre akmıyacak Evveles verilen karara göre şehri- mizdeki bütün Kırkçeşme suları ya- rından itibaren kesilecektir. Bugün sular Idaresi mühendisleri bendlere gidecekler suyun şebekeye akmama- sını temin edeceklerdir. Belediye he- nüz Kırkçeşme suyu kesilmiyen semtlerin susuz kalmaması için Eyüp ve civarında yeni Terkos çeşmeleri tesis etmiştir. Yalnız Kırkçeşme akan cami şadırvanları susuz kalacaktır. Şadırvanlara Terkos suyu verilmesi için evkaf müdürlüğünün müracaati henüz neticlermemiştir. Bu mesele ni uzadıya tedikikat, | halledilinciye kadar şadırvanlar su- tahkikat, şu nellee elde edilmiş: İşin içinde bir hile yok. Vaziyet, ha- kikaten yukarıda tasvir edildiği gibi. Lâkin, pisikolejinin hiç bir düsturu da bu hadiseyi izah edemiyor. İris - Lucio, Budapeşteye götürül müş. Halka teşhir edilmiş. Son gün- lerde resmini gördüğünüz şekilde İs- panyol dansları yapıyor, İspanyol ye- mekleri pişiriyormuş. Sinemaya da — Yarabbi bizim şehir de yıkılmış. ne gilmek, artık bu yabancı Macar İat arasında yaşamamak istiyormuş. Ne dersiniz? suz kalacaktır, Kırkçeşme sularını kullanan, ha- mam sahipleri su İdaresine müracaat ederek hamamlarma Terkos verilme- sini istemişlerdir, Su idares henüz ce- .. de öyle, sizin gibi, onlar gibi hakikati anlıyamıyorum. Anlıyamamaktan da çok memnunum... İşin doğrusunu öğreneceğiz de ne olacak?... «Fevkattabliş sandığımız bir çok şeylerin maddiyetçi izahia ya- kaybolup gidecek, değil mi7... Şairane mehtap meğer bir kaya küresi imiş... Memleket aşırı uçan ses- Jer meğer kasa dalgalar yahut usun dalgalarmış... Bu kabil maddi bir Bay Amcaya göre... Haklı şikâyetler Ankarada pahalı yerli malları Ankarada kemal isimli bir ka rilmiz, bize postayle zarf içinde aleâde bir tarak yollamış; di- yorki: «— Siz de görünüz. Bu tarak, İstanbulda işportada haydt hay- di on kuruşa satılır. Halbuki, Ankarada açılan ve krediye mal salan bir müessesede yirmi beş kuruşadır. Bir çok mal çıkartiş- gım için utanarak bunu almağa mecbur kaldım. Pakat ne hisle aldığımı anlamanız ve umuma anlatmanız için size gönderiyo- rum, Bıt derece pahalılığın caiz olmadığını yazmız a milessese- de intibah hasil olsun.. Yerli mallart böyle satılmamalıdır.» Bilhassa arttırım ve yerli mal haftası münasebetile dikkati cel- bedetiz. Kadıköy iskelesi cinayeti Carih dün Üsküdar müd- deiumumiliğine teslim edildi Akayın Bostancı iskelesi memuru Rifatın, karısı Behiceyi evvelki ak- şam geçe vakıt Kadıköy iskelesinde tabanca ile yaraladığ yazılmıştı. Haydarpaşa hastanesine kaldırı. mış olan Behicenin aldığı kurşun ya- ralarından biri midesinde tlup ame- liyat yapılmıştır, İkinci yarası da kal- çası üzerindedir, Midesirideki yara veha- metini muhafaza etmektedir. Atılan kurşunlardan birile tesadü- fen yaralanan 8 yaşındaki çocuğa gelince, bu yavru, Adatepe gemisi ikinci çarkçısı B. Nureddinin çocu- ğudur, Yarası sol elindedir ve tehli- keli değildir. Rifat dün Üsküdar müddelumu- miliğine teslim edilmiş ve hakkında tevkif müzekkeresi kesilerek tevkif- haneye yollanmıştır. Belediye reisi muavini An- karaya gidiyor Belediye reisi muavini B. Ekrem Sevencan belediyeye aid bazı işler hak- kında vekâletle temas etmek Üzere bugün Ankaraya gidecektir. Kızılay balosu Kızılay Beyoğlu şubesi tarafından her sene kış mevsiminde tertip edi- len balo bu sene 18 birinci kânun önümüzdeki cumartesi günü akşamı To- katliyan salonlarında verilecektir. Kınılay balolarımn ne kadar mü- güne zarif eğlencedir. Bu baloya iştirik edenler hem ge yet güzel bir gece geçirmek, ayni zamanda da Kızılay gibi hayırlı bir cemiyete yardım etmek fırsatını el- Beyoğlunda da çivili mıntakalar yapılıyor yerleri tesbit edilmşitir, yakında çivi- lenecektir. Bundan başka İstanbul cihetinde'de kalabalık olan mıntakalarda çivili yerler tesis edilecektir. Bu mıntaka- lar da tesbit edilmeğe başlanmıştır. Tayyare piyongosunun bu keşidesin- de kazananları yazmıştık. Diğer ta- lihliler de dün anlaşılmıştır. 40 bin 1i- ralık büyük ikramiyeyi kazanan bile- tin bir parçası Bursada Ahmed Vefik Paşa hastanesinde mutemed B. Rifat- ta, bir parçası da Sivasta Üçlerbey ma- hallesinde B. Hasandadır, 15,000 liralık ikramiyeyi Ankarada Samanpazarında bayan Nimet, Beyoğ- lu Yenişehir hamamında ocakcı Dik- ran, Sivas Sular mahallesinde bayan Fatma; 12,000 liralık ikramiyeyi Ni- şantaşı Hâlâs apartımanında 5 numa- rada bayan Rubi kazanmışlardır Bilmece Şehir tiyatrosu bu adlı yeni bir piyese başlıyor Şehir tiyatrosunun Dram kımsın- da Necip Fazılın yeni bir piyesi baş- lıyacağım yazmıştık. Bu tiyatronun komedi kısmıda buhafta yenibir Bu piyes son zamanlarda Fransıs sahnelerini kuvetli ve tatlı piyeslerile dolduran Andrö Birabesu ve G. Doljey” in (Cote d' Azur) adlı son eserleridir ki, (Bilmece) ünvanile adapte edil mşitir. Gote d' Azurü hemen bütün Fransız gazeteleri methetmiş, Fran- sız sahneleri yüzlerce defa oynamış ve sineması da alınmıştır. Bu eseri adapte eden de tanınmış muharririe- rimizden biridir. Şehir tiyatrosunun bu piyese ver- diği itina ve ehemmiyet bunun Türk sahnesinde de uzun müddet yaşıya- cağı ümidini vermektedir, Altın dün de iki kuruş düştü Altın flati dün de iki kuruş kadar düşerek borsa harici 1068-1070 kuruş- tan muamele görmüştür. Maliye vekâletile temaslarda bulun» mak üzere Ankaraya gitmiş olan bor- sa komiseri B. İhsan Rifat dün şehri- mize dönmüştür. Borsa komiseri altı- nın borsaya alınması hakkında vekâ» letten bir emir almamıştır. Şoförlerin plâka parası! için bir aylık mühlet verildi Şoförlerin plâka borçlarını ödeme- leri için belediye reisliğine müracaat etmişlerdi. Kendilerine bir aylık müh- let verilmiştir. Bu müddet de bittik- ten sonra borcunu ödemiyenlerin plâ- kaları geri almacaktır, Marsilyada yapılan bir haka Dün ağırceza mahakme- sinde muhakemeye başlandı hakaret etmiştir. Evrak okunduktan sonra suçlu vakayı şöyle anlatti: — Marsilyada çalışıyordum. Bir gün Fransız polisi beni alıp karakola gö- türdü ve ecnebi tabilyetinde olduğum için Fransada çalışamıyacağımı, bir hafta zarfında Fransız hududları ha» ricine çıkmamı bildirdi. Bu vaziyet karşısında konsolosa müracaat ettim. Konsolos beni bir ay oyaladı. Nihayet pasaportuma baktı ve muntazam ol- duğunu görünce bana beşinci mevki bir vapur bileti alarak elli frank dn harçlık verdi. Ben işsiz kaldığım bir buçuk ay zarfında konsolosluk kâti- bi Faikten otuz beş frank borç para almıştım. Konsolosun verdiği elli fran- gm otuz beşini borcuma verdim. Tek- rar konsolosa müracaatla on beş frank la Türkiyeye dönemiyeceğimi ve bir. az daha yardım etmelerini bildirdim. O zaman konsolos «siz memleket ha- zinesini soymak istiyorsunuz» diye ba» na hakaret etti, Ben de; menilekete gi- . İpek çorap yerine yün çorap gir LA Bam kA Ekr in