12 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

PA EM, EE Pe İM Ayyaş mese KES TEE ei Japonyanın ilân etmesi muhtemel Japonlar Çin sahillerini abluka ederlerse mühim hâdiseler çıkmasından korkuluyor Londra il — Tokyo imparatorluk konferansının içtimaa daveti, Londra siyasi mahfilinde heyecan tevlid et- miştir. Bu mahafil, meclisin Çine harb Mânına karar vererek bü suretle Çin sahillerini tamamile ablüka etmesin- den endişe ediyor. Hong-Kong'un Ja- pon donanmasının abluka etmesi muhtemel mıntakaya dahil olma- sından korkuluyor. Böyle bir hal İn- giliz Japon münasebatını vahimleş- tirecektir, Romanyanın ya- Rudi aleyhtarlığı komitesi bunu şiddetle protesto etti Cenevre 11 Dünya ye hudi kongresinin icra komitesi, Mi- Jetler Cemiyeti âzasına ve tebliğ edilen bir karar sureti kabul etmiştir. Komite, yeni Romanya hükümeti- nin yahudi aleyhtarı politikasını şid- detle protesto etmektedir. Komite 17/1 tarihinde Cenevrede toplanacak olan konseye, Romanya yahudilerinin haklarını tamamen muhafaza için Milletler Cemiyeti ta- rafından tesbit edilen kaidelere uy- gun bir müracaatta bulunacağını ilâve etmektedir. Romanya Milletler Cemiye- tine müracaat edecek Bükreş 11 (A.A) — Romanya hü- 'kümeti, harptenberi Romanyaya hic- ret etmiş olan ve adedleri resmi ista- tistiklere göre, yarım milyona baliğ olan Yahudiler meselesini Milletler Cemiyetine bizzat sevkedecektir. Hariciye Nazırı B. Micescu, muta- savver tedbirlerin 1919 senesinde Ru- men topraklarında bulunmakta olan “Yahudilere karşı müsamahasızlık ma- hiyetini haiz olmıyacağını izah ede- cektir. Yalnız o tarihtenberi iktisab edilmiş olan tabilyetler yeniden göz- den getirilecektir, Asılsız bir haber İstanbul için hususi bir idare tarzının kurulacağı haberinin aslı yok Ankara 12 (Telefon) — Dün büra- ya gelen Haber gazetesinde «İstanbul için hususi bir idare tarzı kurulacak, hlikâmet şimdiki şekliri “İşlerde insi- camı bozacak vaziyetler ihdas ettiği kanaatindedir» serlevhası altında An- karadan gönderilmiş bir haber çık- mıştır. Bu haberde hükümetin vilâ- yetler idaresi kanununun bazı mad- delerini değiştirmek ve tarihi epey es- ki olan bu kanunun yerine bugünkü ihtiyaçları kayşılıyacak yeni hüküm. berlerin katiyyen asıl ve esası yoktur, gene bu gazetenin yazdığı gibi vali Muhiddin Üstündağın Ankaraya geli- şi muhayyel olan bu haberle alâka- dar değildir. Cümhuriyet Halk partisi grupunun dünkü toplantısı Ankara 1 (A-A.) —C.H. P. grupu bugün 11/1/938 Trabzon mebusu Hasan Saka'nın reisliğinde toplandı. 1 — Türk gemi kurtarma anonim girkelinin tasfiyesile hukukunun bü- kümete bağlı bir idareye devri hak- kındaki kanun lâyihası üzerinde bazı hatiplerin mütaleası dinlendi. Hükümetin mevzua aid izahatı grup heyeti umumiyesince müttefi- kan tasvip olundu. 4 Çine harp Tokyo 11 (A.A.) — Maliye nazırı Kanya imparatorluk konferansından evvel akdedilen kabine toplantısında Japon maliyesinin Çine karşı uzun mu- basamatı muvaffakıyetle karşılayabi- lecek vaziyette olduğunu beyan etmiş ve demiştir ki: Japon hükümeti ve milleti sıkı bir işbirliği neticesinde uzun muhasamatı bilhassa şimali Çinin iktisadi kalkın- ması ve şarki Asyada iktisadi bir blok tesisi sayesinde hiç şüphesiz iyi bir şe- kilde başaracaklardır. Ipliklerin gümrük resminde İenzilât Yapılan tenzilât yüzde 25-60 nisbetindedir Ankara 11 (Telefonla) — Gümrük tarifesinin 366, 367, 368, 369 ve 370 inci maddelerine göre ipliklerin 10 numa» raya kadar olanlarına (10 dahil) mev- zu gümrük resminin yüzde altmış, 10 dan 20 numaraya kadar olanları- nın (20 dahil) mevzu gümrük resmi- nin yüzde yirmi beş, 20 den yukarı | olanlarına mevsu gümrük resminin yüzde yirmisi nisbetinde tenzili Vekil. ler heyetince kararlaştırılmıştır. Bundan başka yine gümrük tarife- sinin 366 A ve B maddelerine giren İpliklernn 10 numaraya kadar olanla- rma (10 dahil) mevzu tenzilâllan er- yelki gümrük resminin yüzde doksan, 10 dan 20 numaraya kadar olanları- na (30 dahil) mevzu tenzilâttan ev- | velki gümrük resminin yüzde elli, 20 den 24 numaraya kadar (24 dahil) olanlarına mevzu tenzilâttan evvelki gümrük resminin yüzde 30 nisbetinde tenzili ve daha yukarı numaâralarla 367, 368, 369 ve 370 inci müddelere dahil iplikler için 5500 numaralı ka- ramame ile kabul edilen tenzilât ris- betlerinin muhafazasına da Vekiller heyetince karar verilmiştir. Ulus refikimizi tebrik | Ankarada çıkan Ulus refikimiz 19 yaşına basmıştır. Kıymetli arkadaşı- mızı hararetle tebrik ederiz. Atinada ziyafetler Yeni evliler Avusturyaya hareket ettiler Atina 11 — Dün İngiliz sefaretha- | mesinde şehrimizde “ bulunsn Kent | dükü ile düşesi şerefine ziyafet veril. | miş, bu ziyafette, kral, prensesler, baş- vekil ve nazırlar hazır bulunmuşlar» dır. Yunan veliahdı ve zevcesi, balay- | larını geçirmek için pazartesi günü Avusturyaya hareket etmişlerdir. Ro- manyalı veliahd prens Mişel, meçhul asker âbidesine çelenk koymuştur. Yugoslavya sefarethanesinde Yugas- lavya kral nabi prens Pol'un şerefi- ne bir ziyafet verilmiş ve bu ziyalette krai, prensesler Yunan nazırları hazır bulunmuşlardır. Atina fakirleri için “Yugoslavya kralı naibi prens Pol yüz bin, Yunan Kralı iki yüz bin, Yunan veliahdı da yüz bin drahmi teberrü et- mişlerdir. Almanyaya ısmarladığımiz vapurların birincisi cumartesi günü denize indiriliyor Berlin 11 (AA) — Türkiye Deniz- yolları işletmesi müdürlüğü tarafın- AKŞAM GÜNÜN HADİSELERİ Japonya'nın Çin'e ilânı harbi Dün Miksdonun başkanlığı altında «Japan imparatorluğu konferansı> top- landı. Ayni meclisin 70 senede ancak Üç kere — o da Rus « Japon barbi, umumi harp gibi fevkalâde ahvalde — ima et- MRI düşünülürme, Uzak gark im atorlu a ması! bir döncmeçte olduğu a Verilen haberlere nazi bu toplahtı- dan gaye, Çin'e ilânı harp cimektir. Bunun, Çin noktal nazarından pek O kadar ehemmiyeti olması gerekiir. Çünkü nasl olsa muharebe yıldırım üstündedir. Olan oluyor. Gerçi harp ten sürra, bütün Çin sahillerinin Japon'- Jar tarafından abiıkası da mevzuu bahis- dir. Fakat, böyle bir ilânı barp, daha zi- “yade Avrupa'ya meydan okumak, Milletler Cemiyetini müşkül mevkie sokmaktir. Çünkü, Ulusal Kurumu, mevzuatı mu- eibince, mütearrızı cezalandırmak mecbu- riyetindedir. Tecavüzün vaki olduğunu anlaması için ise, resmen ilânı harp edil- diğini öğrenmesi lâzımgeliyor. Bu sebeble- dir ki İtaiya, Habeşista'nı harp İM et- meksizin zaptetmiş, Japonya da Cin her- retle başlamıştı. Fk , eği bine a; kendine bir zarar gelirilemiy teli? denemelerle anladı. Pı da göstermek istiyor. Çin'deki sefirin geri çağırılmasının, İm- Paratorluk Konferansının. toplanmasının ve nihayet ilânı harbın sebebi ancak böz- le izah edilebilir, 50000 idulullar İtalya, denizlerdeki ihtişamını ' göster- mek için, 35,000 tonluk iki'zırhlı ısmarla- mış. Japonya'nın ve İngiltere ile Ameri- Ka'nın da 46,000 tonlukları” tesgühu vere- ceği söyleniyordu. Fakat bu sefer hacim büyüdü, Şimdi de Amerika'nın 50000 tonluk sipariş edeceği öğreniliyor. Demek yalnız aded değil, beher geminin koca- manlığı etrafında da yarış'yar, Amerika, bir gün uzak denizlerde muharebeye mec- bur kalacağını düşünerek buna mecbur oluyor. Çünkü her gemi sefer edince kıy- metinden kaybeder. F. Tanur w————— —— ———>— Istanbulun imar işi Vali ve belediye reisi avan proje ve maketleri Ankaraya götürdü Evvelki akşam Ankarayâ giden vali xe belediye reisi B. Muhiddin Üstünde- ğın Ankarada temas edeceği işler ava sında İstanbul şehir plânı da bulun- duğunu yazmıştık. - « B. Muhiddin Üstündağ, şehircilik mütehassısı B. Proste'un hazırladığı avanprojeden başka İstanbul ve Bey- oğlunun müstakbel şekillerini gösteren dört parça müketi birlikte götürmüş- tür. Alâkadar makamlara #rzedile- cek bu maketler, kabartma olarak İs- tarbul ve Beyoğlunun mücessem Şe- killerini göstermektedir. Gene ayni semtlere sid B. Proste'un hazırladığı plânlar 1-2000 mikyasında tanzim edil miştir. Şehre aid bu plân ve maketlerden başka Floryaya aid bir plân da vardır. Ploryanın ne suretle tanzim ödile- * ceği evvelce kararlaştırılmış ve Nafia yekâleti bunu tasdik etmişti. B. Proste bu sefer evvelce tasdik edilen umumi plân dahilinde Floryanın bina kısmı- na taallök eden ikinci bir plân hazır- Jamışlır. Bu plânda Floryada yapıla- cak binaların irtifaları, harici şekille- ri gösterilmiştir. Mersin heyeti hâkimes aleyhine tahkikat yapılmamiş Mersin 11 — Gazetenizin 9/1/9838 günlü nüshasının 12 nci sahifesinin 3 üncü sütununda Mersinde yapı- Jan adli tahkikat serlâvhalı yazıda Mersin icra memuru, müstantik, müddelumumi, sulh ve ceza hâkim- lerinin - işten el çeklirildiği ve bun- lardan iera memuru, müddelumumi ve müstantik haklarındaki ihbarın doğru olmadığı anlaşılmış ve iade! memuriyetleri vekâletçe kararlaştı- dan Kiel'deki Krupp tezgâhlarına 1s- marlanan vapurlardan birincisi 15 sonkânun cumartesi günü denize in- dirilecektir, Vapurun kordelâsı Türki- ye büyük elçisinin refikası bayan Hamdi Arpaz tarafından kesilecektir. 3600 beygir kuvvetinde iki Krupp buhar Lurbini ile mücehhez olan va. bur 450 yolcu alabilecektir. Vapur Marmara seferlerine tahsis edilecek- rılmış olduğu Ankaradan (telefonla a)man bir habere istinaden yazılı ol- duğu görülmüştür. Halbuki Mersin- deki hâkim ve müddelumümiler aleyhinde hiç bir tahkikat yapılma. mış ve işten el çektiilme keyfiyeti vâki olmamıştır. İşbu yazının gaze- tenizin ayni sünunda, Syni harflerle tekzibini rlea ederim. Cümhuriyet müddeiumumisi Enver Ünal İ baş vurulması 12 Kânunusan! Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler İ Amerikada harb ilânı için halkın reyine kabul edilmedi B. Roosevelt bu hususta yapılan teklife şiddetle itiraz etti Vaşinglon 11 (A.A.) — Harbin ilâ- ından evvel edilmesi hakkında Ludlow tarafından yapılar teklif üzerine B. Roosevelt'in kongreye gönderdiği mektubun başlı- ca kısımları şunlardır: «Ludlow tarafından verilen kanun lâyihası hakkında noktai nazarımın bildirilmesine dair tarafınızdan vuku- bulan talebe cevaben kanunu esaside yapılması teklif edilen tadilâtın kabi- U tatbik ve hükümetimizin şeklile ka- bili telif olmadığı kanaatinde bulun- duğumu açıkça beyan ederim. Hükümetimiz, ekseriyetin serbesçe Seçliği mümessiller vasıtasile onların kontroluna tâbidir, Cumhuriyeti te- sis edenler, halkın pratik bir şekilde icrayi hükümet etmesi için yegâne ça- re olarak bu serbes temsil şeklini bil- hassa kayda şayan bir ittifakla kabul etmişlerdir. Kanunu esaside yapılması teklif edi- Jen böyle bir değişiklik herhangi bir reyiimma müracaat | vedvir İ cümhurreisini harici siyaseti hususunda atıl bir halde bıra gibi, diğer milletler de Amerikaya bilâ mücazal tecavüz edebilecekleri oka- naatinin hasıl olmasına yardım etmiş olacaktır. Bu teklife taraftar olanların Amc- rikanın harp haricinde kalmasına yar- dım edeceklerine samimiyetle inandık- larından iamamile eminim, Şuna da 'kaniim ki, bu teklif tamsmile aksi bir tesir hasıl edecektir.» Bankhead bu mektubu okum! Teyiâmma müracaat aleyhinde söz s liyerek Ludlow tarafından yapılan tek- lifin yirmi senelik parlâmento haya- tında kongreye tevdi edilen meselele- rin en mühimmi olduğunu beyan et- miştir, Kongre Ludlow'un teklifini reddetmiştir. Vaşington 11 — Resmi mah- filler Ludlow teklifinin kabul edilme- mesini memnuniyetle karşılamakta- dır e Askerlik ve nülus kanunlarına göre verilecek cezaların affı kanunu Tunceli vilâyeti halkı hakkındaki bu kanunun encümenlerce müzakeresi bitti Ankara 11 (Telefonla) — Tunceli vilâyeti halkından olup ta nüfus ve İ askerlik kanunlarına göre kendileri- ne verilmesi lâzım gelen bazı cezala- | rın affına, nüfus yazımı ve askerlik işlerine dahil olan kanunun bazı mad- delerinin değiştirilmesi hakkındaki kanun lâyihasının encümenlerce mü- | zakeresi bitmiştir. Lâyihanın aldığı son şekli aynen bildiriyorum: Madde 1 — 2887 sayılı kanunun birinci maddesi aşağıda yanlı şe- irilmiştir: eti halkından olup ta her ne sebeple olursa olsun, şimdiye kadar gidi kalanlarla doğum, ölüm, evlenme, boşanma ve kayıp vakaları- nı yazdırmamış olanlar hakkında 2576 sayılı kanun hükümlerine göre tayin esi lâzım gelen cezalar affolun- muştur. Bu kanunun tatbiki müdde- tince yukarıda yazılı işlerden dolayı takibat yapılmaz ve verilecek nüfus cüzdanlârından cüzdan bedeli, harç ve damga resmi alınmaz. Bu vilâyet ahalisinden nakli hane ve tebdili mes- ken vukuatını yaptırmamış olanlar- dan alınması lâzım gelen cezalar da aHedilmiştir. Madde 2 — 2576 sayılı kanunun pulsuz ve cezasız kısmma dair 'hü- kümleri Tunceli vilâyeti halkı hak- kında 1 ikincikânun 940 tarihine ka- İ dar tatbik olunur, Madde 3 — 2887 sayılı kanunun dördüncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir: 2887 sayılı kanunun neşrinden €y- vel firari ve izinsizlerden işbu kanu- Nun meriyet müddeti içinde şubele- rine gelenlere ve getirilenlere bu suç- larından dolayı ceza verilmez ve piya- de Kıtalarmda altı ay muvazzaf hiz- mete tabi tutulur. 2887 sayılı kanunun neşrinden sonraki firari vE izinsizler- den bu kanunun meriyet müddeti içinde askerlik şubelerine gelenlere bu suçlarından dolayı ceza verilmez © ve sınıflarına mahâus yüüvazzallık müddetleri tamamlattırılır. Madde 4 — 2887 'suyılı kulun hü- kümleri 1 birinelkânun 940 tarihine kadar uzatılmıştır. ği Madde 5 — Bu kahuri neşri tari- hinden muteberdir. Son dakika Meçhul tahtelbahir gene meydana çıktı Barselön açıklarında bir Hollanda vapuru batırdı Paris 12 (Akşam) — Son dakikada gelen haberlere göre bir Hollanda va- puru Valensiyadan #7 mil uzakta meçhul bir tahtelbahir tarafından ba- tarılmıştır. Civardaki balıkçılar batı- nlan vapurun tayfalarnı kurtarmış- lardır, Hitler İtalyaya 9 mayısta gidecek Berlin 11 (A.A.) — Umumiyet iti- barile iyi malümat alan mahillerde, B. Hitlerin İtalyaya 9 mayısta gide- ceği ve bir hafta orada kalacağı bil- dirilmektedir. B. Hitler, hem devlet hem de hükümet reisi sıfatile seya- hat edecektir. Nasnoyal sosyalist mahfiller, B. Hitlerin Papayı ziyaret etmiycceğini bildiriyorlar. Hava kuvvetlerimiz için t Hükümet 28 milyon liralık teahhüdata girişebilecek Ankara I1 (Telefonla) Hava kuvvetleri İçin 21 rilyon liralık teah- hüde girişilmesi hakkındaki kanuna ek kanun lâyihasının encümenlerce müzakeresi bitmiş ve lâyiha Meclis Tuznamesine alınmıştır. Yeni lüyiba “ile hükümete hava kuvvetlerimiz için yeniden '7 milyon liralık teahhüdala girişilmesi salâhiyeti verilmektedir. e ir. Kutup buzları üzerinde bulunan Rus heyeti Moskova 12 — Şimal yolu merkezi idaresinin reisi Otto Şmit, Tass ajan- sının bir muharririne şu beyanatta bulunmuştur: «Ermak buz kıran vapuru, buz üzerinde kışlıyanları elmak üzere Şimal Kutbu istasyonuna mülâki ol- mak için buz mımtakasına girecektir, Bu harekâla tayyareler de işlirik edeceklerdir. Bu sefere iştirak eden bülün taj- yareler Sovyetler birliği kahramanı Epsrin'in idaresine verilmişlerdir. ee e