12 Ocak 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

12 Ocak 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

ÇARŞAMBA 12 İKİNGİKÂNUN 1938 BAŞMUHARRIR AH Ankarada Başlıyan Müzakere mma Ahmet Emin YALMAN ugün Ankarada Nafra Ve- kâleti ile İstanbul Elek- tik Şirketinin Belçikadaki sa- hipleri arasında mühim bir mü- zakere başlıyor. Müzakerenin mevzuu şunlardır: 1 — Şirketin İstanbul halkın- dan mukaveleye aykırı şekiller. de, haksızca aldığı milyonlarca Paranm geri alınması. 2 — Şirketin mukaveleye bağ- kı taahhütlerini tutması, Türkiye Cümhur.yeti hükümetinin harici siyasette de, dahilt işlerde de değişmez bir prensipi vardır. Oda kendi taahhütlerini sıkı sıkıya tut. mak, kendine karşı olan taahhüt lerin de ayni surette yerine getiril Mesini beklemektir. Ankarada başlıyan müzakere, sırf İstanbula ait olan elektrik işlerine tasliik ediyor. Bununla beraber ta. ahhütleri tutmak prensipine dokun. Mazı dolayıs'le bütün memleket için derin alâkaları olan taraflar: vardır. Şstanbul Elektrik Şirketi, bir İÜ mukavela ve şartname ile bir İsim taahhütler kabul örmeştir. Bun lar arasmda en esaslısı, Istanbul şeh. ti halkına sattığı elektrik cereyan Vasıflarıdır. Bu cereyanı devami Sürette 110 volt temin etmesi lâzım. Ör Bu hadden ancak yüzde iki bu. Suk derecesine kadar noksan olma. Sins cevaz vardır. Haibuki İstanbul. Elektrik Şirketinin satığı cere. Yanda yüzde yirmi yedi derecesine kadar tevettür düşkünlüğü görülmüş Demek ki, şirket, aldığı paraya kargı mukavele ve şartname esasla. TMS uygun bir cereyan erecek yer. de hadden yüzde yirmi yodiye kadar Doksan bir cereyan satmak gibi bir Cürette bulunmuştur. Bu hareket, hergünitl hayat için. deki hâdiselere kıyas edilirse bir süt. Sünlin bozuk ve karışık sütü halis süt diye setmasından hiçbir farkı olmadı Ğ görülür, Şirketin, tesisatm vasıfları ve em hiyeti hakkında da muayyon tahhiit Vardır. Meselâ mahalle âsaların da mutlaka yeraltı tesisatı kurması dır. Istanbul Elektrik Şirketi bu SİDİ taahhütleri çiğnemiş, melzeme in Bev'ine ve emniyetine at birçok bütlerini de ihmale uğratmıştır. Sonra insanlar gibi malzemen'n de İ bir ömürleri yardır. Bu örrü İdüran kazanların, transformatör ku Yenilerile değişmesi Jizımdır. ektrik şrketinin malzeme daki taahhütlerine göre bursu da yap Mast icap etmektedir. X Dikkate değer nokta şudur ki şir. *t, satacağı kıymet hakkında taah. götlerini tutmadığı halde bir taraf. in da İstanbul halkından heksiz Yere milyonlarca para çekmiştir. Biti bu noktalar tesbit edil. dikten sonra şirketin faaliye devam; İçin bir tek yol vardı: Mu e Ve şartnamelere uygun bir Dila, Calmek, buna aykırı varak ve haksızlıkları tamir etmek... Rükümet'miz bunu defalarla iste bak, YEKE, eski usulleri mucibince Meler ve nmak, lüzumez müzake. e içinde prensip davaları boğ- Hi yolunu tutmuştur. ie YAP buna karşı açık ve kati Yal Yet almıştır. Şirketin muka. Sartlarmı tahakkuk ettirmiye 4 olup olmadığı hakkımda muay. || (Arkaşı 8 incide) akkıa Elektrik Şirketile Müzakere'er Başlıyor ... Yükseldiği Yenilenmesi İçin Istanbul Elektrik Şirketinin sahibi bulunan Belçika Şirketinin direktör lerinden B, Henri Sppecial bendis B. Vitshr Glerin dün ki ekspresle Anka: Istanbul Elektrik Ikmda Ankarada derhal temaslar ve müzakereler başlıyacaktır. Hüküme timizin talebi, şebekenin mukavele ve şartnamelere tamamile uygun bir hâle, getirilmesi ve Istanbul halkın dan fuzuli alınan paraların iade edil mesidir. Bu prensip hakkında şirke tin 15 Ikincikânun tarihine kadar evet veya hayır diye bir cevap ver mesi istenmiştir. Şirketin mümessil leri 12 İkinci ında Ankarada bu- İunacaklarına göre Vekâletin tayin ettiği mühlet zarfında faaliyete geçil miş demektir. Tramvaylarda kaza nisbeti yükseldi Istanbul tramvaylarında kaza nis betinin yükselmesi Nafia Vekâletinin dikkatini celbetmiştir. Yapılan tetkik lere göre bu sene zartmda kazaların mikdarı iki misline yakındır. Bunun sebebi malzemenin bakımsızlığı oldu Zü vekâletçe tesbit edilmiğtir. Nafia Ru Hacı Nazırı NUMARALARI Dü oelalak >imenreların İstanbul Tramvaylarında Kaza ve Facia Nisbetinin Tesbit Edildi Nafıa Vekâleti Malzemenin Fransada Faşizm Teşebbüsü Artık Akamete Uğramış Gizli İhtilâl Komitesine Mensup Suikastçı Faillerden Birçoğu Yakalandı, Dahiliye Harekete Geçti | Nafıa Vekilimiz B. Çetinkaya Vekâleti, Tramvay şirketinin bu hu sustaki ihmallerini halkın'emniyeti ni ihlâl eder bir mahiyet ve derecede görmüş ve malzemenin normal bakı mini ve Icabında yenilenmesini temin İiçin harekete geşmistir. ısta Yeni İzahat Verdi! Paris, 11 (A.A) — Dahiliye Na. arı, muatbuata yaptığı bir beyanat. | ta, (C.S.A, R.) (Gizli ihtilâl komi. tesi) işinin yeni bir safhaya girdiği. ni, Etoile meydanı suikasti faillerinin belli olduğunu ve dörtte üçünün ya» | kalandığını, bunlarm hepsinin bu! tethiş teşkilâtma mensup bulurdu - gunu bildirmiştir. i Geçen 11 eylülde gece sant 10 da birkaç dakika fasıla ile bir: Presburg | sokağında Fransiz Patrona genel kon federasyonu merkezinde. diğeri Bole. siere sokağında "aris bölgesi demir ve çel'k endüstrileri grupunun mer. kezinde vukubularak İki polisin öL mesine sebep olan iki suikasti batır. latan nazır, bü sikastin ertesi günü bazı gazetelerin bunları işçi sınıfma #tfetmek istediklerini, kendisinin ise bunun aksini iddia ettiğini bildirmiş ve demiştir ki: “Bu işte de yanılmamış olduk. Cim huriyet teşekkililerini yıkmak için iç harp teşkilâtı kuran, yüzlerce mit ralyözü ve mühim miktarda bombe ve tüfeği muhtevi depolar tesıs e. | den Kimseler, menfur maksatlarına ermek için binalar yıkmaktan, bed. bahtları ve namuslu kanun adamları İnı öldürmekten çekinmiyen şakiler. j dir. Deliller şimdi elimizdedir. | Bu sabah relsicümhur B. Lebru. nun riyasetnde toplanan nazırlar | | macclisinde başvekil B. Cuautemps. Presbourg su'kasti faillerinin tahkı. katmdaki muvsffakıyetten dolayı da hiliye nazırı B. Dormoy'u ve polis ida resini tebrik etmiştir. MET EMİN YALMAN Roma - Peşte - Viyana AŞKIN TEMİZİ Aka Gündüzün evvelce gazetemizde “Adsız Ro- man,, adıyla çıkan ve çok beğenilen romanı kitap halinde çıkmıştır. Kanaat Kütüphanesinde satıl- maktadır. Fiyatı 1 liradır. Avusturya İle Macaristan İtalyanın Yeni Tekliflerini Kabul Etmek İstemiyorlar Peşte konuşmalarında Roman'n bütün gayreti, Roma paktı devletleri arasında yakınlık tesisine inhisar ediyor Budapeşte, 11 (TAN) — Dün baş uyan ihzari konuşmalari müteakip Roma protokolü devletleri (İtalya, Avusturya, Macaristan) müzakere - lere devam etmişlerdir. Bugün Avus turya elçiliğinde murahhaslar şere- fine bir ziyafet verilmiştir. Macaris- tan ha bu akşam murahhas - lar şerefine büyük bir ziyafet ver « miş bulunuyor. Salâhiyettar bazı mahafile göre, Peşte müzakereleri bir takım gi lüklerle karşılaşmıştır. Avusturya ket ettikleri takdirde garp devletle- rile münasebetlerini bozmaktan kork maktadırlar. Anlaşılan Italya, Ro - ma protokolleri devletlerine Avrupa meseleleri üzerinde de kendi noktai nazarını kabul ettirmek istiyor. Bu meselelerin biri Milletler Cemiyeti- nin İtalyan noktai nazarma göre 1s Tahıdır. Kont Cianoya Peşte seyar refakat eden Italyan Gayda Giornale d'ltalia'ya y makalede Jtalyanm Tuna ha da Almanyaya ait menfaatle dığmı anlattıktan sonra yak: ma — yana — Peşt li rasında yakı lüyor ve İtalyanın Peştede mevzuu bahsetmiyeceği mesvlelerden bahse diyor: - Bunlar Ispanya hi antikomünist paktı, ve İtalyanm Mil letler Cemiyetinden çekilmesi. Fakat anlaşılan Italya, her şeyden fazla bu meseleler üzerinde meşgul olmaktadır. Berlin, 11 (A.A.) — Deutsche AN zemeine Zeltung'un Budapeştedeki muhabirinin salâhiyettar bir mem - badan aldığı malâmata göre, Lehis- tan Climhur Başkanı, naip amiral Horty'yi şubat ortalarma doğru Biz Towieza ormanlarında resmi bir sva davet etmiştir. Macaristan Kral Naibi Amiral Horti Yeni Romanya Hariciye Nazırı Belgrada Geldi Yugoslavya Başveili B. Stoyadinoviç (Yazısı 8 incide) ie Mg iş Yeni Vapurlarımızdan Birincisi Almanyada Denize İniyor Berlin, ii (A.A.) — Türkiye deniz yolları işletmesi müdürlüğü tarafın. dan Kiel'deki Krupp tezgâhlarına 15 marlanan vapurların birincisi 15 son künun cumartesi günü denize indiri. lecektir. Vapurun kurdelesi Türkiye büyük elçisinin ref kası bayan Ham. di Arpaz tarafmdan kesilecektir. 3600 beygir kuvvetinde ıki Krupp buhar turbin: ile mücehnez olan va. pur 450 yolcu alabilecektir. Vapur, Marmara seferlerine tahsis edicek. tir. B. Hitler İçin Romada Şimdiden Hazırlık Başladı Berlin, 11 (A.A.) — Iyi malümat alan mahfillerde, B. Hitlerin italya ya 9 mayısta gideceği ve bir hafta orada kalacağı bildirilmektedir. B. Hitler, hem devlet, hem de hükümet reisi sıfatile seyahat edecektir. Nasyonal #osyalist mahafiller, B. Hitlerin Papayı ziyaret etmiyeceği- ni bildiriyorlar. Roma, 11 (A.A.) — Hitlerin istik bali için hazırlıklara şimdiden baştan mıştır. Eski simend'fer garmm yeri ne şimdi yeni ve muazzam bir gar ya pılmaktadır, Hitleri selâmlamak için Romaya gelecek olan milyonlarca halk, Hitleri bu istasyonda alkışlya bilecektir. Giornale d'Ttalin gazetesinin yazdı ğına göre, Hitler Romada bulunduğu müddetçe Doria saraymda ikamet edecektir. —— Tokyoda İmparatorluk Meclisi Toplandı Japonya Çine Harp İlânına Karar Vermiş Şanghayda Fransız mıntakasına iltica eden Çin askerlerine erzak ağttiliyor.. (En son haberler sekizinci sayfamızdadır)