12 Ocak 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

12 Ocak 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Tokyoda Impara- torluk Meclisi Toplandı Londra, 11 (TAN) — Bugün Tok. yoda ilk defa olarak Japon impara. torunun riyaseti altında ilk Japon imparatorluk konseyi toplanmış ve konsey, kabinenin, uzun bir harp i. gin verdiği kararları tasvip etmiğtir. Meclis, imparatorun sarayında top. | lanmış, ve bütün kara, deniz ve ha. a kuvvetleri kumandanları toplantı. | 'ya iştirak etmiştir. Hükümetin dün werdiği karar, Şang Kay Şek'in harp ten vazgeçmesine kadar harbe de . vam mahiyetinde idi. İmparatorink meclisinin bu yolda verdiği kararın üç, beş gün sonra bir tebliğ ile'ilân: beklenmektedir. Maliye nazırı, imparatorluk konfe. ransının toplanmasından evvel kabi. ne içtimamda Japon maliyesinin Çine karşı uzun bir harbi muvaffakıyetle karşılayabilecek vaziyette olduğunu anlatmış ve: i “ — Japon milleti ve hükümeti #1. kı bir iş birliği neticesinde uzun mu hasematı, bilhassa Şimali Çinin ik. tısadi kalkınması ve Şarki Asyada Ektısadi bir blok tesisi işini hiç şüp. hesiz iyi bir şekilde başarabilecek - tir,, demiştir. İmparatorluk meclisinin Çine harp | Ylânma karar vermiş olması da kuv. yetle muhtemeldir. Harp cephelerinde Bugünkü harp harekâtı içinde en Yazla göze çarpan Çinlilerin mukabil taarruzlarıdır. Çinliler, şimeli Çinde ve Şantung eyaletinde Tsinan'da mu kabil taarruza geçmişler ve burada Japonları bir hayli ezmişler ve Üz - müşlerdir. 10 Japon tayyaresi Nankinin cenu bu şarkisinden yüz elli kilometre me safedeki tayyare karargühıma taar. ruz etmişler, tayyare karargâhının Diyarbakırdan İran! velrak'a Uzanacak Demiryollarımız Her iki hattın da İrak ve Iran demiryolarile, demir yollarımızı birleştirecek olan hatlar Üzerinde geniş ve etraflı bir etüt ya. pılmıştar. Diyarbakırdan İrana ve İreka gi. decek demiryollatı, Diyarbakırdan i. tibaren Diçle nehrinin 8ol sahilini ta. kip ederek Botan çayın Diçleye dö ber gidecektir. İrak hattı Soran köyü civarındaki iltisak is. tasyonundan Irak hududuna kadar hat, Reşan çayının sağ sahilini takip edecektir. Diçle nehrile Eolan çayı - nın birleştiği noktadan itibaren ge - çek; Diçle nehrinin sol sahilini takip etmektedir, Batman çayı Botan çayı ile karış. tıktan sonra geçit vermediğinden Ciz re İstasyonu zaruri olarak şehrin kar şısina yapılacaktır. Cizreden sonra birkaç dakika içinde siyah dumana boğulması yüzünden zayiatım mikta.. ri anlaşılmamıştır. Çinlileim tayya. relere karşı açtıkları ateşin müessir olmadığı haber veriliyor. Japonların 32 bombardıman tay. yaresi bu sabah Hankov tayyare mey 'danını bombardıman etmişler ve yüz, Kadar bomba atmışlardır. Hasarat miktarı henüz malüm değildir Diğer taraftan Japon tayyareleri Tlen.Sen-Yukav demiryolu üzerinde bulunan Pengpu'yu bombardıman et mişlerdir. 150 kişinin öldüğü haber| veriliyor, Tsingtao'da Tsingtso'ya gelince; Çin tebliğine göre buraya taarruz eden Japon kıta ları meğlüp olmuşlardır. Bunun ü- zerine Sunghai şimendifer hetlina karşı yapılan Japon tehdidi bertaraf edilmiştir. Halbuki Tsingtao'dan verilen ha- berlere güre Japonlar sulh ve asayi- ve ecnebiler - | kıtaları ter his edilmiştir. Çinliler, ricat etme - den evvel bütün Japon iplikhaneleri ni imha etmiş bulunuyorlardı. . Şankhaya giderken Japon tayya- Telerinin taarruzuna uğrıyarak ya- ralanan İngiliz Çin sefiri ile yeni | Çin sefiri bugün Mister Chamber- Yain tarafından kabul olunmuştur. Amerika hariciye nazırı Mister Hull Reksicümhur muavini Mister Gerner'e gönderdiği mektupta Ame rika hükümetinin Uzak Şarkta baş- ca menfastinin “Beynelmitel mü - masebetlerde takibi lâzım usullerin muhafazası olduğunu ve bumun A - | merika için ticaret ve paradan faz- RESİMLİ DURU le OLİS OTOMOBİ Nuz! (Acele bir davet) İ dudundan uzaklaş Lİ BİZİ DURDUR: geçek mecburi olarak Kasır ve Rubai kaleye kadar Diçle nehrini takip et. mekte ve buradan itibaren Suriye hu rak verimli top - rakları aşmakta ve Irak ile hududu . muzu teşkil eden Habun çayı kenn - rından Irak toprağma. girmektedir. “Diyarbakirdan itibaren bu hatti uzunluğu takribi olarak 291 kilomet. re olacaktır. Bu hat, Londra — Hin distan transit hattını teşkil ettiğin . den beynelmilel bir ehemmiyet taşı. maktadır, Iran hattı Reşan çayı kenarından, Diyarbakır şosesi üzerindeki Poşur köp. FilistindeAraplar Bir İngiliz Âlimini Öldürmüşler ! Kudüs, 11 (A-A.) — Büyük In. giliz âsarı atika âlimi Starkey Heb Ton civarında bir Arap çetesi tara fından öldürülmüştür. Stark-y, Fi Testindeki âsarı âtika araştırmala. rı heyetine riyaset ediyordn. aza - sından fazla mühim olduğunu anlat la, Amerika tebfasınm muha ile amele birlikleri rei yasına resmen ambargo kobulması meselesini müzakere etmişler, fakat biç bir karar vermemişlerdir. Öyle anlaşılıyor ki, bu £ husustaki karar cumartesi günü Brükselde toplana - cak olan beynelmilel amele kongre sinin alacağı vaziyete göre tespit & dilecektir. ZABITA ROMANI: 10 AFEDERSİNİZ .X.3 SİZİ Vİ DOKTORU HEMAN ULJADA -MEMUR ACABA BİR TOYUNMU Diyarbakırdan bir görünüş küldüğü noktaya kadar nehirte bera. | i başlangıç yeri olan j rüsi e kadar gelen hat, Bitlis şehri. nin içinden geçecektir. Van gülü kenarında Tatyan'a gide bilmek için Dühan karakolundan €v. vel Siir, köprüsünde iki geçek tesbit edilmiştir. İkinci geçekte bir buçuk kilometrelik bir tünel açmıya mecbu riyet hâsıl olmuştur. 'Tatvandan itibâern Van gölünün öenup sahilini takip ederek Reşadiye, Vastan, Edremit gibi nahiye merkez lerinden ve kazalardan geçecek bu hat 143 kilometreden ibarettir, Buradan hat Kotur deresini takip &derek Irana girmektedir, Bu hattm Vandan itibaren hududa kadar olan | mesafesi takriben 108 kilometredir. Van — Kotur arasındaki hattın in şasmda büyük ârızalar yoktur. Diyarbakırdan İran hududuna kâ. dar yapılacak hattm uzunluğu takri. ben 521 kilometredir. Yeni Romen | Hariciye Nazırı | Belgrada “Geldi” Belgrat, 11 (TAN) o — Pragdan hareket eden Romanya hariciye na- zırı Micesco Peşteden geçerken ga İ zetecilere, Pragdan çok müspet ne- İ ticelerle ayrıldığını söylemiş ve sa- 9.30 da Belgrada muvesalat et miş ve B. Stoyadinoviç kendisini kar gılamıştır. Romen hariciye nazırı mutat merasimle karşılanmış, dok - tor Stoyadinoviçin öğle ziyafetinde bulunmuştur. Ziyafette Yugoslavya i nazırı Romen hariciye nazarı İnm Belgradı ziyaretinden memnun olduğunu söylemiş, ve bu giyare tin Balkan Antantı ile bu dere İce iyi surette tamamlanan Küçük| İ Antantım geçmişte olduğu gibi is tikbalde de Romanya diş siyaseti nin mühim bir unsuru olarak kala cağını görmekle bahtiyar olduğunu anlatmış ve sonra; “Kücük Antan- tın Yugoslav hükümeti tarafından takip edilen dış politikada ayni ehem miyi iz olduğunu size temin e- debilirim.” demiştir. Doktor Stoyadinoviç, Yugoslavya. nın sarsılmaz dostluk bislerini anlat tiktan sonra kadehini Kral Karolun gerefine kaldırmış ve dost ve mütte, fik Romen milletinin refahını dilemiş ve Romanya Hariciye nazırı verdiği cevapta gunları söylemiştir: “Bu ziyaretlerin küçük antanlm müttefiklerini temsil e bahtiyar ol duğum konsey müzakereleri için Ce. TAN BAŞMAKALEDEN MABAAT Ankarada Başlıyan Müzakere (Başı 1 incide) yen bir zaman içinde kati hir cevap iste iştir ki bu müddet te 15 Ikinci, kânun 1938 de bitiyor. Şirket taahhütünü tutmıyacak olursa ne olacak? Bu takdirde ara. İ daki mukavele raucibince, Nafin Ve kâletinin bütün şebekeyi ele almıya ve herşeyi mu'e-eleye sıkı sıkıya uy gun bir hale getirmek için ne yap. mak lizımsa yapmıya hak ve salâhi. yeti vardır. Bunu da çok tabif ola. | rak şirketin adına ve hesabma yapa. caktır. ıziyetin can alack noktası şu. dur: Prensipe tasllik eden noktalarda münakaşa mevzuu olabi. lecek hiç bir taraf ye'rir, Herşeyin mukavele ve şartnamelere uygun bir hale getirilmesi ve halktan fazla ola» rak alman paraların geri verim gok tabii esaslardır. Arada konuşu- lacak mesele, ancak bu tabil prönsip lerin ne yolda tatbik edileceği ocabi. Wir. Belçikada bulunan ana şirket, hü. kümetin isteklerindeki hakkı ve dü. rüstlüğü herhalde kavramış ve Nafia Vekâletile temas için mümessil ve fen adamları göndermiştir. Vekâletin verdiği son mühlet 15 İkincikânun olduğuna göre temaslar bu müddet geçmeden başlamış demektir. Aradaki müzakerelerin mukavele esaslarına ve İstanbul halkının men. faatlerine uygun neticeler verceğine hiç şüphemiz yoktur. Hükümetiniz, bu gibi müzakerelerde daima taahhü de riayet etmek ve ettirmek prensi. pini katiyetle tatbik ettirmiye mu- vaffak olmuştur. Bununla beraber nikbinliğe hak veren ikinci bir sevep! vardır ki o da şirket nama temasa geçenlerin Belçikadan gelmiş, hak ve taahhüt ne demek olduğunu bilen adamlar olmaları ve Hanseslerin gir. ket muhitinde kurmiya Seneleröe çar lıştıkları Levanten havasınm tesiri altında kalmamış bulunmalarıdır. twgüne kadar İstnbul Elek şirketi dalma kraldan (ziyade kral mevkiinde bulunmuştur. Geçen. lerde neşrettiğimiz vesikalardan dt belli oluyor ki Belçikada asıl işin sa- hibi olan merkez, hakkın ve fennin icaplarma hürmet meyilleri gösterdi. ği helde Istanbuldaki şirket muhiti, eskiden kalma atlatmak ve gözboya- mak usullerine taraftar görünmüş. tür. : Brükseldeki ana şirket düryanm her tarafında alâkaları olan ve ismi, nin etrafında hürmet uyandırmıya | elbette ihtiyaç duyan bir mücssese, dir, Ankaradaki müzakerder, ana şir ket için dikkate değer bir irıtihan meydant olacaktır. Ahmet Emin YALMAN nevreye hareketimden evvel vuku. bulmasına ehemmiyet verdim. Yugoe lavyaya olan bağlılık ve sarsılmaz dostluğumuz, küçük antanta olan sâ. dakatimiz içinde Türkiye ve Yuna. nistan İle teşriki mesaimizin çok kıy metli neticeler verdiği Balkan antan tı ile bu derece İyi bir surette tamam lanan siyasetimizin ilk temelini teşkil eden bu beynelmilel teşekkülü bütün kuvvetimizle muhafaza ve dnima tak viye haklandaki azim ve arzümüzü bilhassa kaydederim. B. Micescu kadehini kral ikinci P1, yerin, prens Paul'ün ve niyabet aza Baş, diş, nezle, grip, romatizma Nevralji, kırıklık ve bütün lcabında günde 3 NE Grip, Baş ve Nevralji, Artritizm, Romatizma Gümrük Muhafaza Genel Komutanlığı İstanbul Satınalma 1 — Gümrük Muhfaza deniz vasıtaları için 75 ton ikinci benzinin 2—2- 938 Çarşamba günl saat 11 de kapalı zarfla eksiltmesi yapilacktır, ç 2 —'Tasınlanan tutarı (16875) Vira 3 — Şariname ve evsaf komisyondadır. Görülebilir. 4 — İsteklilerin o gün eksiltme saatinden bir saat evveline kadar 2400 sayılı kanunun 32 inci maddesi hükmüne göre hazırlayacakları teklif mek tuplarını Galata eski İthalât Gilmrü; ri. (96) TOPLANTILAR | e DAVETLER 6 BUGUN: * Türkiye Tıp encümeni saat 1830 da Etibba odasında toplanarak mahtelif teb biğleri müzakere edecektir * Beyoğlu Halkevinin 70 kişilik orkestra 41 Saray sinemasında bir konser verecek tir, HAFTA IÇINDE: * Pertevniyal Tisesinden yetişenler bir birlik kuracaklardır, Bu mektebin mezunla rı, camartesi günü 14 te Eminönü balke vinde toplanacaklardır, * Önümüzdeki cuma günü saat 21 de operatör Mim Kemal Öke tarafından Şişli Kirk ılahma bir hekim ve bir hukukçu gözü ile bakış) mevzula Bir kon ferana verilecektir, Bu toplantıda ayrıa Kırım ve Azerbaycan bavaları çâlmacak, oyunlar oynanılacaktır. ——— Bir Sünde 3 Kaza Şoför Mustafanın idaresindeki 2502 numaralı otomobil Şişhane yo kuşundan geçerken arkasında yükle giden hammal Refiğe çarpmış, muh telif yerlerinden yaralanmasına 8€ bep olmuştur. Şoför Yakubun idaresindeki oto büs te Şişlide Margrit isminde bir ka dına çarpmış, yaralamıştır. Emin isminde bir şoförün kullan- diğı 2254 numaralı kamyon, Uskü darda Bulgurlu mescitten geçerken arabada bulunan Adil ismindeki ame ie telgraf tellerine çarpmış, gözün den ve alnından yaralanmıştır. Istanbul Ikinci İflâs Memurluğun dan: Müflis Biftorğ Ticaret Evi Şir keti ve şahısları masasına gelen ha zinenin istediği 12568 lira 3ö kuruş hakkındaki alacak talebi Iflâs idare since tetkik edilerek resmi vesikaya müstenit olduğundan mezkür 12568 lira 36 kuruşun 5 nel sıraya kayıt ve kabulüne Iflâs idaresince karar veri lerek sıra defteri bu suretle düzeltil smin sıhhatine ve Yuğoslavyanın re. fahma kaldırmıştır. diği ilân olunur (3808) IKALMINA / Karaoğuldur, 12.1.9858 ağrılarınızı derhal keser. kaşe alınabilir Diş Ağrıları, Komisyonundan : Ve ilk teminatı 1266 liradır. ğü binasındaki komisyona vermele Sahtekârlık İddiası Asliye Üçüncü Ceza Mahkemesi dün bir sahtekârlık davasma başla mıştır. Suçlu Beyoğlu vakıflar müdür üğü tahsildarı Lüleburgazlı Ömer Iddlaya göre, Ömer Karaoğul, Mer yem isminde bir kadından 10 lira tah sil ettiği halde kendisine Sliralık makbuz vermiştir. Evvelâ, Omer hak kında men'i muhakeme kararı veril miş, fakat itiraz Üzerine tekrar mu hakemesine lüzum görülmüştür, Omer: — Ban beş lira alâtm. Beş Jirank ta makbuz verdim. Demiştir. Muhakeme şahitlerin çağrılması için kalmıştır. i Dr. İHSAN SAMI GONOKOK ASISI Belsoğukluğu ve üelâlarma karşı pek tesirli ve taze aşıdır. Divanyo- ta Bulten Mahmst Mirbesi No 118 Beyoflu Birinci Sulh Hukuk Hâ kimliğinden: Istanbul Liman işletme müdürlüğünün Galatada Mumhane caddesinde Kısmet aaprtımanı 1 nu marada ahçı Osman aleyhine açtığı alacak davasından dolyr milâdeinley he ilânen tebliğat yapıldığı halde mahkemeye gelmemiş ve müddej ve kili bir Inta kontrat ibraz ederek im zayı İnkfir halinde 'stiktap istediğini ve gelmediği takdirde istiktaptan ks çmarak imzayı kabul etmiş saydacs ğına dair gıyap kararmin tebliğini talep etmiş ve o veçhile gıyap kararı nim H. U. M. kanununun 141 inci ve mliteskıp maddeleri mucibince yirmi gün müddetle ilânen tebliğine karar verilmiş olduğundan muhakeme gü nü olan $1—1 988 tarihine müsadif Pazartesi günü saat 10 da müddeis İeyhin bizzat veya bilvekâle mahke mede bulunması ve kanuni müddet zarfında itiraz etmesi ve aksi takdir de bilcümle vakayi ikrar ve kabul et miş sayılacağına dair işbu muamele li gıyap kararı ikametghınm meçhu liyetine mebni gazete Hân ilân olu | nur, (3857) f NİÇİN? İL ON DAKIKA EVEL BİRCİNAYET DAHA| CİNAYETİN YENİ Ki BANINI DERHAL KALA DOKTORLİ SİLAHINA DAVRAN i .(BELKİDE BİR TUZAĞA ALBA a Şİ DÜŞERİZ... KE İN Mi A Ş TR İİİ