19 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

19 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

İzmitie lig a. Şimdiye kadar hiç yenilmiyen Üçok Doğanspor karşısında ilk mağlübiyete uğradı Alsancak Yamanları 3-0, Ateş Demirsporu 5 - 1 yendiler Tasnifte Üçok birinci, Alsancak ikinci, Doğanspor üçüncü vaziyettedir İzmir (Akşam) — Pazar günü Ak sancak sahası ilglerin en zeykli mü- sabaklarından ikisine sahnş olmuş- tur. Hava soğuk olmasına rağmen #a- hada hatırı sayılır miktarda seyirci vardı, Oyunlara saat Ti de Ateşspor - Do mirspor takımlarınm wüsabakasile başlandı. Bu oyunda Desmirspor takı- mı kuvvetli rakibine karşı güzel bir oyun çıkardı ve devreyi 2-1 gibi az farkla mağlüb olarak bitirdi. İkindi devrede tek gol farkını kapatmak için çalışan Demirsporlular (Ik daki. kalarda elde ettikleri fırsatlardan isti. fade edemedikleri gibi Ateşin daha üç golüne de mani olamadılar ve sahar dan 5-1 mağlüb olarak ayrıldılar, Bu maçı, günün ve ligin ehemmi. yetli müsabakalarından sayılan Alsan» cak - Yamanlar karşılaması takib etti. Takımlar şu şekilde dizildiler; Alsancak; Hilmi - Rasim, Al - Fet- hi, Enver, Necmi - Hakkı, Basri, Satm, Tiyas, Sald, Yamanlar: Mazhar - Riza, Büley- man - Ahmed, Nusret, Azmi - Osman, Hilemet, ri e Halld, Hidayet. Oyuna, Alsancağın Yamanlar kale- sine dayanan ve fakat neticesiz ka- lan âkınile başlandı, Topü, Yamanlar kalecisi ortaya attı ve devrenin be- şinci dakikasına kadar top bu nısıf sahadan âdetâ ayrılmadı. Bundan 800: TA Alsancaklılar oyuna tamamile hâ- kim vaziyete geçtiler ve 6 ve 'Tnei dakikalarda netlcesiz kalan iki kor ner oldu. Yamanlar takımı tehlikeyi atlattık- tan sonra kısmen harekete geçti ise- de oyunu açmağa muvaffak olamadı ve bu suretle Alsancağın tazyik çem- berinden hiçbir türlü kurtulamadı. Bu sırada Alsancak takımı iyi bir fır. sat yakladı. Fakat kaleci ile karşı kar- şıya kalan üç muhacimi önlerinden yavaş yavaş geçen topa seyirci kaldı. lar ve bu muhakkak bir gol fırsatını kaçırdılar. Mütenddid kornerlerden ve İrikiklerden istifade edemiyen Alsan- cank takımı 38 inci dakikada Yaman- ların tehlikeli bir akınını ancak to pu kornere atmak suretile kurtara- bildi. Yamanlar takımı, bu kornerden istifade edemedi. 40 ıncı dakikada Yar manlar takımının sağ hafı favullu oynadığından hakem tarafından sa- hadan çıkarıldı. Fakat bu vaziyetten de Alsancak takımı istifade edemedi ve devre golsüz olarak geçti. İkinci devrede Alsancak tazyikini arttırdı ise de müdafaa sistemi tatbik eden Yamanlar, canla başla kalele- rini müdafaa ediyor ve bu surgfle Al- sancağın gol atmasına mani oluyor. du. Devrenin 8 inel dakikasında Sa- im, Yamanların iki müdafii arasın- dan sıyrıldı ve kaleci ile karşı ya kaldığı halde gol Erer 13 ün- cü dakikada Basrinin vole şütünü Yar manlar kalecisi fedakârane bir plon- jonla kurtardı. 16 ncı dâkikada Ya. manlar lehine korner oldu. Tehlikesiz geçen bü kornerden sonra Alsancak tekrar tazyik çemberini daralttı ve o- yunu tamamile Yamanların nısıf sa- hasma, intikal ettirdi. Avuta giden ve yahut ta Yamanlar kâlecisinin elin. de eriyen şütlerden sonra ve devrenin 34 üncü dakikasında Saim, Yaman- lar müdafilerini atlattı ve Ant bir şüt- 1e Alsancağın birinci golünü attı. Bu gol, Yamanlar takımını oyunu açma- ğa mecbur etti. 39 uncu dakikada Bas- rinin tam Yamanlar kalesi önüne dü- şürdüğü topu Enver kafa ile karşıla dı ve Alsancağın ikinci gölünü kay- detti, Bir dakika sonra İlyas ta yerden bir şütle topu üçüncü defa olarak Ya- manlar kalesine sokunca Yamanlı- la” tekrar müdafaaya çekildiler ve başka gol fratı vermediler. Maç ta Alsancağın 3-0 galibiyetile bitti, Sıra Üçok - Doğunspor maçına gel- mişti, Ligin başında bulunan Üçok takımı bu maçı da kazandığı takdir. de Hg müsabakalarını birincilikle bi- tirecekti, Doğanspor ise milli kümeyi garanit olarak temin etmiş klüplerin arkasını takib ettiğinden, bu maçı kazanmak ve puan vaziyetini düzelt mek azmile sahada mevki alıyordu. Yamanlardan B. Esadın idare ettiği oyuna şu şekilde çıkıldı: Üçok: Nejad - Ziya, Necdet - Cemil, Mustafa, Hallm - Süleyman, Mazhar, Adil, Said, Kemal, Doğanspor: All - Hakkı, Fethi - Sar 1d, İrfan, Abbas - Sabri, Mahmud, Pü- ad, Mehmed, Niyazi, En kuvvetli kadrolarile çıkan iki ta- kım ilk anlarda mütereddid ve şuur- suz oynamağa başladılar. Zevksiz ve #lâkasız devam eden oyun birdenbire hazmı aldı ve her iki takım muntazam çalışmağa başladı, Devrenin ilk daki- kalarında tam bir enerji ile beraber hücuma geçen Üçok takınm birdenbi- Te gevşedi ve Üçokun uyuşukluğundan run sağiçi Mahmud 40 metreden ya- kaladığı topu kuvvetli bir vuruşla Üçok kalesine yolladı. Kaleci Nojad hatalı bir hareketle topu kalesinin ağlarına taktı. Bu gol Üçoku hareke- te mecbur etti ise de Cemllin hatalt tesis ettiler. 7 nci daikada Üçok lehi- ne korner oluyor, Mustafa topu tam kalenin ortasma atıyor, fakat Doğan- spor kalecisi yerinde müdahale ederek topu yumrukla uzaklaşlırıyor. Hâkim oynıyan Üçok takımı 13 üncü dakika- da bir penaltı kazanıyor ve Adil ceza vuruşunu gole tahvil ediyor. 4 dakika sonra ayni oyuncu ele geçirdiği bir fır- satı kaçırmıyor ve Üçokun fkinci sa- yısını da kaydediyor. Bundan sonra Doğanspor takımı el- de ettiği avantajı kaybetmemek için #on gayretini sarfetmeğe mecbur ka- liyor, Üçok ta tevali eden hücumla- rında muvaffak olamıyor ve oyun 3-2 Doğanspor lehine bitiyor. Takımların puan vaziyeti: .G.BMA XY. P, Üçok 9621 46 15 2 Alsancak 85214017 2 Ateş 9513835 15 2 Doğanspor 9 56 2 2 29 18 31 Yamanlar 9 11713 37 10 Demirspor .8 0 0 8 11 68 8 Doğansporun bir, Yamanların iki AKŞAM —Baştarafı 6 cı sahifede— varlerı heran islaktı, Fareler yuva yapmışlardı, - Geceleri o Napoldon'un uyumağa çalıştığı karyolanın altında cirid oynuyorlar, kitabları kemiriyor. lardı, Sabahları, biraz dolaşmak için dışarı çıkmak istiyen imparator şap- kasına elin! uzatınca, içinden beş on fare fırlıyordu. İmparator sıkı bir göz hapsindeydi. Adanın valisi Hudson Lowe, esirine rahat nefes aldırmıyordu; firar ede- memesi için tertibat hazırdı, Buna rağmen bir kaç fırsat çıktı, imparator teşebbüs bile etmedi. Hudson Lowe- dan gördüğü kaba muameleye de bo- nın bayretini gören Napoldon bir gün: «Ben dedi ya kumanda ederim, ya su- sarımla ... İngilterenin, Sainte - Hâlâne valisi- ne itimadı vardı, fakat Avrupa, karta, lın İyi muhafaza altında olduğunu gö- zle görmesi gerekti, bir kere daha pençesine düşeriz diye ödleri patlıyor- du. Devletler, kafesin sağlam olup ok madığını muayene ettirmek Üzere Sainte - Hölâne adasına birer delege yolladılar, 18 Haziran 1816... Delegeler adaya geldi. Rusya çarı «imparatora lâzım gelen hürmeti göstermesie emrile, kont Balman'ı, Avusturya baron Stur- mer, Fransa dn Marki Montehenu'yu gönderdi. Marki tuhaf adamdı, adaya ayak basar basmaz: «Aman Allah bu ne ka- yalık, ne kötü kayalık!.; İngilizceden başka dil de konuşulmuyor!.» diye yanip yakılmağa başladılar. Napolöon haber alınca: vTanınm dedi, ömründe tüfek sesi duymamış, bunak, sersem bir gemi aslamıdır, Hudson Low, delegelerin gönderii- mesini kendine karşı itimadsızlık te- lâkki etti, aylarca bahaneler icad edip Napol&on'la görüştürmedi, nihayet izin verdi, bu sefer de imparator dele- geleri kabul etmedi. ... Bainte - Hölöne adasına ayak bas- tıkları gün Napolöon'un yanında kırk kişi vardı, Beş sene sonra yirmi kişi kaldılar. Maiyetinde gelenlerin yarısı birer ikişer Avrupaya dördü. Ölüneiye kadar yanından ayrılmi- yanlar uşaklarıydı. Korsikalı metrdo- teli, yemek vereceği zaman sarayda giydiği elbiseyi giyiyordu. İmparator- luk devirlerinde Napol&ondan tekme tokat yiyen oda uşağı Marchand, efendisine eskisi gibi ihtimamla bakı- yordu. Napoldon: — Şu bulunduğum halde, asaleti ancak lâkayıd kaldığım keratada, ke- ratalığı da kendi yarattığım asalette buluyorum! diyordu. ... 20 Eylül 1819... Korsikalı doktor Antommarchle adaya geldi. Napolon aylardanberi doktorsuzdu, Gelen dok- tor da tedaviyi bir tarafa bırakıp, Na- poldonun adadski hayatını inceden inceye yazmağa koyuldu. Hastalık her gün biraz daha vahimleşiyordu. 1 Kânunusani 1321... İmparatori Kandilin yağı bitti! diyor. 17 Nisanda da: «Ben öldükten son- ra bağrımı açsınlar, kalbimi çıkarsın- lar; alınız, Maris - Loulse'e götürü- nüz..» diyor. 27 Nisanda, sancı içine de kıvrana kıvrana vasiyetnamesini zarfa koyup mühürlüyor. 3 Mayısta konuşamaz oluyor. 4 Ma- yısta komaya düşüyor. 5 Mayıs... Saat 5 şi 45 de ölüyor. ... Nâpoldon'un öldüğünü Times ancak 5 temmuzda yazdı. (— Selâmi Sedes Izmir mektupları Izmirde yeni bir havagazı fabrikası yapılacak Yeni fabrika çok modem olacak tesisat genişletilecek vagası fağğikasında mühim bir çok yeni tesisat yapılmış, gazın kalorisi dan büyük bir firma, İzmirde inşa edilmek istenen otomatik tesisatlı havagazı fabrikası için teklifte bu- Tunmuştur. İzmir belediye relsliği, teklifi tedkik etmektedir. Bazı ecnebi şirketlerin yaptıkları gibi yüz senelik bir tarihi bulunan İzmir havagazı teslatı imtiyaz müd- detinin sonunda kullanılmıyacak de- recede eskimiş ve harp olmuş bir halde İzmir belediyesine devredii- mişti. O vakit istihsal edilen hava gazı, kalori ve evsaf noktasından halkın işine yaramıyacak bir. halde idi. Mevcut havagazı ocaklarından üçü bozulmuştu, Belediye, bu tesisatı işe yarar bir hale getirmek için mütemadi tami- Tata başlamış, şebekede Arıza görü- len yerlerde tamirat yapılmıştır. Şimdi İstanbul havagazı fabrika sı ayarında, yani 4,000 kalori Üze- Şirket samamında tonu 35 lireye satılan kok kömürü şimdi 24 liraya satılmaktadır. Diğer istihsal mad- delerinde d8 yüzde kırka yakın ten- zilât yapılmıştır. Şirket evvelce havagazının metre mikâbını 8,83 kuruşa satıyordu. Be- lediye, bu f#lati de yedi buçuk kuru- şâ indirmiştir. Hattâ beş kuruşa in- dirmek için tedkikat yaptırmaktadır. Havagazının ucuzlatılmasile en fa- kir ailelerin bile evlerinde kömür ye- rine havagazı kullanılması temin edilecektir. Çünkü belediye, havaga- zi tesisatını bedeli taksitle alınmak üzere yapmaktadır. Ayda beşlira mukabilinde istiyenlere havagazı te- sisatı yapılıyor. 'Türkiyede en eski tesisat olarak gösterilen İzmir havagan tesisatı yepyeni bir hale getirilecektir. Bu- nun için yüz bin liradan fazla bir pas ranın sarfı lâzmmgelmektedir. O va. kit günde 7,500 metre mikâbı hava- gazı istihsal mümkün olacak ve ga- zın kalorisi asgari 4/750 yi göstere- cektir. Belediye, iki sene içinde, yeni tesi. sata sarfedilmek üzere otuz beş bin Hira biriktirmiştir. Havagazı fabri- kasi şefi olarak belediyede çalışan 'B. Mahmud Yalay vazifesinde haki- katen muvaffakıyet göstermektedir. Havagazı fabrikasında istihsal edi. len kok kömürleri, kömür buhranı dolayısile perakende halde halka, ge» ne tonu 24 lira üzerinden satılmak- Uludağda kış sporları Bakü civarında Hazer gölünde su al- tında petrol damarları vardır. Bunlar- dan istifade için kuyular kazılmıştır, Yukarıda su içindeki bu kuyular görü- sındaki mesafenin yarı yerindeki Ki- i faydalı hale getirmek üzere yeniden | razlıyayla dağevi civarında telimleri- bazı tedbirlere teşebbüs edilmiştir. Gençlere kayak sporlarını öğretmek üzere, Bursa dağcılık klübünden her hafta Üç öğretmenin, acemi ve me- raklılara kılavuzluk etmesi kararlaş- ni yapacaklar, yukarıya daha sonra 19 Kânunusani 1938 mn MidaMMasn MEOİMBNESEEEK HENO YELE 4BEF9BR3E3 Bi 4SRYEB3 .BRBHBEBE. P0!- -.ewmwn6 so