23 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

23 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

— mmm 20 — No. 7009 — Fiati her yerde 5 kuruş Sene 126 ölü, Son zelzelede tamamlile harab olan o Kirşehir köylerinden biri jün öğleden sonra Ankarada pek az devam eden hafif bir zelzele oldu. En son vaziyete göre Köşker mıntakasının 16 köyü hariç olmak üzere Niğde, Ankara, Kayseri, Yoz- gad vilâyetinde 2358 ey yıkılmıştır. Bugüne kadar tesbit edilen ölül Franko kuvvetleri Fransız i rin mikdarı 126 ve yaralıların dâ 69 dur. Ayrıca Ovacık köyünde 15, Bitlide 9, Boğazviranda 70, Ayvalıda 33, De- mirköyünde 3 ev tamamen harab olmuştur. Kırşehrin Mucur kazası içinde hududuna dayandılar 7000 kişilik bir hükümet kuvveti hududu geçerek Fransız toprağına kaçtı Sarağos 22 (A.A.) — Havas muha- biri bildi : General Solhaga'nın Lerida ile Fransız hududu arasında 7 nisanda başladığı manevra hareke ti, bugün Bisaurri Venaske'den yü- rüyen kuvvetler ile Sort'dan ilerliyen kuvvetlerin aralarında irtibatı temin etmeleri suretle nihayete ermiştir; Hükümetçiler, bu mıntakada, mer- kezi Malpas olan 2600 kilometre mu- rabbalık bir arazide çenber içine alın- mış bulunmaktadır, Sol cenah kuvvetlerinin okarşısın- daki yedi bin kişilik hükümetçi kıta- ———— ları, hududu geçmek suretile kaçmış- tır. Sağ cenah kuvvetlerinin karşısın- daki hükümetçi -taları da. Scode Urgel istikametinde geri çekilmiştir. Frankist kuvvetler hâlen, hududu kendi muhafazaları altıma almış bu- lunduğundan 2600 kilometre murab- balık arazinin işgal edilmesi ve temiz» lenmek iş!, ihtiyat polis kuvvetlerine | bırakılmıştır. Baş kumandanlık, bu işin uzun sürmiyeceği kanaatindedir. Zira, Hükümetçi kuvvetlerin büyük bir kısmı kaçmaktadır. (Devamı 13 üncü sahifede) CUMARETESİ 23 Nisan 1938 Zelzeleden 2356 ev yıkıldığı tesbit edildi Köşker mıntakasının 16 köyündeki evler bu hesaptan hariçtir 69 yaralı sayıldı de 5 ev tamamen, 8 ev kısmen yıkık mıştır. Köşker -mıntakasında Akpı- nar köyünde 55, Elidelekli ve Ortaova- da 86, Karaoğlanda 8, Kırşehir mer- kezinde 17 yıkık ev tesbit edilmiştir. (Devamı 13 üncü sahifede) B»bikkatlers Felâketzedelere yardım Memleketimizde büyük bir âjet ol du. Yüzlerce ev yıkıldı, yüzlerce insan öldü. Hükümetin ve Kızılayın yardım» da bulunduğunu öğrendik. Krallar, Başvekiller ve sefirler, dost milletlerin milletimize laziyetlerini bildirdi. Böyle bir harikiilâde vaziyet karçı- sında Kiclaya herkesin iktidarı de- receşinde yardımda bulunması #kti- za eder. Fakat bugünkü nüshamızda çıkan Eminönü kazasına aid liste pek sönüktür. İsimleri tedkik edenler de; “| — Türkier! Böyle muazzam bir milli felâket karşısında diğer millet- lerden aşağı kalmayınız! - diye hay- Kırmak arzusu uyanıyor. Listede ancak iki müessese ve elli şahıs ismi okunuyor. Bu kazamızın nüfusuna “kıyasla pek az değil mi? Felöketin üzerinden günler geçti. Ço- lük çöcuk, seril sefil yardım bekliyor. İstanbul hayvanları koruma cemiyeti Nişantaş Şalrnigâr sokak No. 84 Telefon: 40169 Pukaranın hayvanlarını mahsus parasış müayene ve tedavi pazardan maada her gün saat 8 - 12 ve akşamları 8 - 6 Telefon; 20565 (Başmuharrir) — 20765 (Yazı işleri) — 20497 (Müdür) — 20681 (İdare), Başvekil ve Hariciye Vekili Istanbulda Pazartesi akşamı hususi trenle Atinaya hareket edecekler Ankara 22 (A.A.) — Başvekil B. Celâl Bayar ve Hariciye Vekili Le fik Rüştü Aras bu akşam saat 9u; 15 dakika geçe hususi trenle İstan» bula hareket etmişlerdir. Başvekil ve Hariciye Vekilimiz İs- tanbulda iki gün kalacak ve pazar- fi tesi akşamı hususi trenle Atinaya hareket edeceklerdir. İstasyonda B. M, meclisi relsi B. Abdülhalik Renda, bütün vekiller, Riyaseticumhur başyaveri ve hususi kalem müdürü, ecnebi büyük elçileri ve orta elçileri ve daha pek çok z6- wat Başvekil ve Hariciye Vekilini teş- yi etmişlerdir. (Devamı 2 nci sahifede) İŞ B. Celâl Bayar B, Rüştü Aras İngiltere Negüse maaş bağlanmasını istiyecek Negüsün Cenevreye murahhaslar göndermek istemesi nazik bir vaziyet ihdas ediyor Paris 22 (AA) — Figaro gaze- tesinin. Londra muhabiri bildi riyor: İngiltere hü- kümeti, Haile Se- lâsie'ye bir maaş bağlanmasını ve bu maaşın verii- mesine Milletler Cemiyeti (o Âza- sının iştirak et- mesini taleb ef- mek niyetinde- dir, Sabık İmpa- rator, İngiltere- satın aldığı cvini son zamanlarda satmak mecburiye- tinde kalmıştır. Ve bugün sefalete yakın bir vaziyete düşmüştür. Bu tek- 18, önümüzdeki hafta, İngiliz ve Fran- sız nazırları arasında da müzekere İ mevzuu teşkil eyliyecektir. B. Avenol'un önümüzdeki çarşam- | ba günü Londraya çağırılmasının $6- beblerinden bir tanesi de budur. Cenevre 22 (AA) — Milletler Ce- miyetinin gelecek “içtima devresinde dünyada bütün gözler Cenevreye dö- necektir. Cemiyet bu devre esnasın- da beynelmilel siyaseti alâkadar eden başlıca meseleleri tedkik ede- cektir. . Bu meseleler şunlardır; 1-- Çinin müracaatı, 2 — Habeşistan meselesi, 3 — Anşlus neticesinde Avusturya mültecilerinin vaziyeti, 4 — Cemiyetin mukavelesini de- ğiştirmek üzöre Şili tarafından vu- kubulan teklif, Haile Selâsiye'nin Cemiyetin mü- zakerelerinde mümessil bulundur- mak hakkındaki talebinin pek nazik bir vaziyet ihdas edeceği beyan edii- mektedir. Ew siyasi müşahidler nikbin day- Tanukta ve meclis âzasından birkaç kişinin «Habeşistan mevcud olmâdi- Kı için Haile Selâsiye'nin mümesille- rinin içiümada bulunamıyacakları- nı söyliyerek müşkülâtı bertaraf ede- Ceklerini ümid etmektedirler. Buna mukabil diğer bazı müaşhid- ler de bedbin davranmaktadırlar. Bunlâr bu yolda pervasızca ileri sü- rülecek bir iddianın muhtelif mem- Jeketlerin mümessillerinin itirazları- nı celbetmesinden korkmakta ve Ha- beşistan mümessillerinin, Habeşista- nın-mühim. bir kısmının hâlâ İtal yanlara mukavemet etmekte olduğu- nu söyliyerek Habeşistana bir tah- kik heyeti gönderilmesini istiyecek- lerini tahmin eylemektedirler. Romanya kralı iyileşiyor Bükreş 22 (A.A) — Dün akşam neşredilen sihhi, tebliğ, kralın rahat- sızlığının iyi surette İnkişaf etmekte olduğunu bildirmektedir, Kral, gece- yi rahat geçirmiş, öksürük azalmış ve hararet de düşmüştür. Hararet bu sabah 37,2 ve nabiz 74 idi, Akşam ha- raret ancak 37,8 e, nabız da 78 e çık- mıştır. Gripte hiç bir ihtilât tehlike. si mevcud değildir. Umumi vaziyet iyidir. 5 23 Nisan Çocuk bayramında: Çoruk — Neden eski devirde Çocuk bayramı yapılmazdı, o zamanki nisan- larda (23) yok muydu? B. Baba — Vardı amma, Hâkimiye- Yİ mihive vaktın! — Geçen bayram ben bir gazetede muharrir olmuştum! ,.! — O halde hiç düşünme, ram da üstad olursunl... bu bay» ak — Ne mutlu şu çocuklara!... Bizim pi i kadar olunca tatlı tatlı anacak gün- | leri olacaki... — Kız bugün Çocuk bayramına git- miyecek miyiz?... — Gideceğiz amma, çocukları nere- ye kapayalım?... — Bugün bütün eğlence yerleri ge» cuklara bedava imiş!... — Eğer şehirde çocuklar için bir eğ- lence yeri olsaydı topu atlıydı desö