23 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

23 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

Sahife 13 la Zelzeledön 2356 ev yıkıldı (Baş tarafı İ inci sahifede) | Niğdeden gelen haberlere göre Ak- #aray kazasında bir cami ve 5 evin | duvarları yıkılmış, 23 nisan ve Sakar- ya okullarının duvarları çatlamış. | tr, Bunlardan başka Terzi köyünde 4, Aslan sahipli köyünde 40, Kork | köyünde 2 ev kısmen yıkılmıştır. Köş- | ker mıntakasında tamamen harab olan köyler 22, Çiçek kazasında da 14 köy olarak tesbit edilmiştir. | Kismen harâb olan köylerin sayı- | #1 18 i bulmaktadır. Zelzele yerinde raslanan manzaralar Muhtelif muhabir ari gın müşahedelerinden bazı harikül- de parçaları toplıyarak, zelzelenin bir panoramasını yaptık: Köylüler, zelzeleden evvelki vazi- yeti şöyle anlatmaktadırlar, «— Bir haftaya yakın zamandan- beri yağmur yağıyordu. O gün hava güzeldi. Bahar güneşi almak için her- kes meydanlara çıkmıştı. Gündüz ol- duğundan erkekler de işlerinin ba şında idiler. Evlerde olanlar öldü Önümde çukur açıldı i Zeizelenin şiddetli olduğu köylör- den biri olan Eldelekliye doğru gidi- yoruz, Yolu kaybetmek korkusile #ürüsünü otlatmakta olan küçük ço- banı çağırdık. Kendisi Hacımusalı imiş. Hacımusa, Köşker nahiyesinin zarar gören köylerinden biri., Kü- çük Dursun 50-60 olan köy evlerinin hemen hemen hepsinin yıkıldığını söyledi. Kendi köylerinde mekteb ol- madığı için okuduğu Sofulardaki mektepten dönerken her zaman geç- tiği yolun ortasında bir yarık mey- dana geldiğini anlattı. Küçük Dur- | sun da bütün kayıbların kolaylıkla yerine getirileceğine kanidir; «— Öle- nimiz yokya! En çok ona seviniyo- ruz.» diyordu. Sular fışkırıyor Eldeleklinin yaylası olan Demir- cide zelzelenin en orijinal hâdiseleri olmuş. Burada yıkılan bir evih en- kazı arasından sıcak su fışkırmaya başlamış. Gece sabaha kadar ukan su, sabahleyin İkinci bir hareketle kaybolmuş. Demircide sıcak su çıkan yere ka- dar gittik. Parmağın dayanamıyaca- ğı kadar sıcak ve biraz tuzluca olan bir su.. gece, köylüyü korkutacak ka- dar çok ve fazla akan su, yavaş yavaş âzalmış.. şimdi bafif bir pınar gibi kaynıyor. Buranın biraz ilerisinde toprağın ikiye bölündüğünü ve ara- sının koca bir yarık halinde açıldı- ğını söylüyorlardı. Bize bunu anla tan köylü, içindeki endişeyi saklıya- madı; «— Düşün bir kere efendi, dedi. ya bu yarık, bizim köyün olduğu yerde açılsaydı..» Köşkerde bir buğday kuyusunun Ateş aldığını söylediler. Yıkılan .bir evin yanı başında olan bu kuyu, ken- di kendine yanmaya başlamış... Burada bir de kaynar kızıl su hi- kâyesi dinledik. Toprağın altından kan renginde bir su fışkırmaya baş- lamış. Bunu gören köylü, suyun «içine canlı tavuk atılmca beş daki- ka içinde pişecek kadar sıcak» oldu- ğunu söyledi. Ve aradan birkaç saat geçip ikinci gidişinde suyun kaybol- muş olduğunu ilâve etti. Feci sahneler Eldeleklide ölenlerin en hazini as- ker Mustafa oğlu İsmailin iki çocuğu- nun ölümüdür, İsmâil - Elâzığda olan 25 inci alay, ikinci taburun 7 inci bö- Jüğünde askerlik hizmetini yapmak- tadır. Zelzelede İsmailin iki çocuğu da ölmüş, karısı başından ağırca yarslan- mıştır. İsmail de yakında terhis clup gelecekmiş. Başı sarılı olan karısı bize ağlayarak içini yakan hicranı anlattı: «— Babaları askerden önümüzdeki ay tezkere alıp gelecekti. Çocukları o- Da hasret gitti, o çocuklarına hasret kalacak.» Vaka o kadar fecidi ki, teselli edici söz söylemeye bile kendimizde kudret bulamadık... i Küşkerden edi sıralarda iki de toprak almasm diye bağrına basal bir derdli ana, yolumuzu kesti ve ge- ne gürlemekte olan toprağı işaret ederek: «— Gene olacak mı? Gene olacak m1? diye sordu, Ona, nasıl kati bir cevap verebilir- dik? Kurtulan çocuklar Akpınar okulunun öğretmeni Rifat "Türköz diyor ki: «— 'Öğle üstü 65 telebeyi mektep- ten meydana çıkarmıştım. 23 nisan İ bayramına hazırlanıyorduk. Tam bu sırada müthiş çatırtılarla yer sarsıntı- Jarı arasında şu koskoca köy gözümü- zün önünde altüst oldu. Eğer talebem bayram hazırlığı için çalışmağa çık- masalardı yıkılan mekteb binası al- tında kalacaklardı.> Devecide zelzelenin en bahilı adamı olan Ömer Çavuşa rastladık. Yeşil bir tepeciğin üstüne kurduğu çadırda bi- zi güler yüzle karşıladı. Çadırın için- de irili ufaklı dokuz çocuk vardı, Kü- çüklerden birkaçı uyuyordu. «— Bunların hepsi sizin mi?» diye sorduk. «— Evet, dedi. Hepsi benim, Allaha şükür hiç birinin bumu bile kana- madı. Zelzele olduğu saatte hepsi di- şarıda idi, Kurtuldular. Evim yıkıldı, malım mülküm mahvoldu amma ne ziyanı var?» Ömer çavuş, kendi bahtlılığı ile, yavruları ölen diğer köylülerin baht- sızlığını halırlatmamak için çocuklar rını çadırdan pek sik çıkarmıyor., Beşikte yatan bir yavru nasıl kurtulmuş Kayseri 20 (Akşam) — Dünkü zelze- leyi telgrafla bildirmiştim. Bu zelzele esnasında Kayseride üç ev yıkılmıştır. Evlerden ikisi birbirine muttasıldı. İçindekiler zelzelenin ilk ve hafif sar- sıntısında evden çıkmiışlardı. Bahçe» başı mahallesinde yikilen bir evde, bir çocuk beşiğinde yatıyormuş, fakat zelzelenin şiddeti ile beşik devrilmiş, çocuk beşiğin dan odanın yıkılan tüne düşmüş, bi ğin teşkil ettiği boşlukta kalmış, ar sonra da sağ salim kurtarılmıştır. Zel- zeleden sonra Kayseri ile Ankara te- Jefon muhaberesi kesilmiştir. Asarı atikadan olan surun da bir kemeri yıkılmış ise de insanca hiç bir zaylat yoktur. «Ankarada birşey yok ya...» Sabah karanlığı, Ankaradan gelen ilk yolculara köylüler merakla soru- yorlardı: v — Ankarada bir şey yok ya.. — Hayir, hiç bir şey yok. Geniş bir nefes alıyorlardı: — Ona bir şey olmasın da ötesi ko- lay... Atatürk haber aldı ise hepsi yerine gelir, Ecnebi devletlerin taziyetleri Ankara 22 (A.A.) — Son yer depre- mi dolayısile İngiltere büyük elçisi Sir Persi Loren ile İç işleri bakanı ve C. H. Partisi genel sekreteri B. Şükrü Kaya arasında aşağldaki telgraflar teati edil miştir: azı, beşiğin üs- Bay Şükrü Kaya Ankara ve Kırşehir civarındaki zel- zele tahribatı haberini büyük bir ıstı- rap duyarak öğrendim. Beklenmedik bir şekilde acı bir mateme maruz ka- lan felâketzedeler ile bunların aileleri. ne karşı duyduğum derin alâkayı ek- selansınza arzetmek isterim. Percy Loraine Sir Perey Loraine İngiltere büyük elçisi İstanbul Memleketimiz hakkında duyduğu- nuz alâkadan dolayı derin teşekkürle- rimi arzederim. Şükrü Kaya Arnavutluk Hariciye nazı- rının taziyeti Ankara 22 (A.A) — Kırşehir zelze- Jesi dolayısile Arnavutluk Hariciye na- gırı ile Doktor Rüştü Aras arasında aşağıdaki telgraflar teati olunmuş- tur; Ekselans Rüştü Aras Hariciye vekili Ankara Kırşehir mıntakasını harap eden zel- zele felâketi haberinden derin bir su- müteellim olan Arnavut bükü- meti felâketzedeler hakkında teessü- rTünü ve dost memleketin uğradığı acı- ya iştirakini ekselansınıza arzeder, Ekrem Libohova Ekselans Ekrem bey Libohova TTirana Kırşehir zelzelesi münasebetile ekse- Jansınızın taziyelerini beyan etmek Üzere gönderdiği telgraftan fevkalâde mütehassis olarak en hararetli teşek- kürlerimin kabulünü rica ederim. Dr, Rüştü Aras Bükreş 22 (A.A.) — Romanya hü- kümeti, teşrifat umum müdürü orta el- çi Grigoçayı Türkiye orta elçiliğine göndererek Kırşehir zelzelesinden do- Jayı teessür ve taziyelerini bildirmiştir. Türkiye orta elçisi, dost ve mütte- fik memleket hükümetinin bu derin alâkasından dolayı cümhuriyet hükü- metinin teşekkürlerini iblâğı memur edilmiştir, Ankara 22 (A.A) — Polonya büyük elçisi bugün Hariciye vekili doktor Rüştü Arası ziyaret ederek hükümeti- nin Kırşehir felâketinden dolayı tazi- yelerini beyan eylemiş ve Hariciye ve- ze de buna hararetle teşekkür etmiş- Felâkeizedelere memleketin muhtelif kısımlarından yardımlar Eskişehir 22 (Telefonla) — Son zel zele felâketi haberleri üzerine şehri- miz belediye meclisi bugün fevkalâde olarak toplandı. Bu toplantıda büt- çenin bazı fasılları üzerinden müna- kale suretile temin edilen 2500 Jiralık bir tahsisat ile halktan toplanacak ih- tiyaç ve gıda malzemelerinin zelzeleden mütgessir olan sahaya gönderilmesi- ne karar verilmiştir. Trabzon 22 (A.A.) — Çankırı ve Yoz- gattaki zelzele felâketinin feci akibe- tinden müteessir olan Trabzon halkı, toessürlerini Çankırı ve Yozgat vilâ; Uşak 22 (A.A.) — Orta Anadolu bil- hassa Kırşehir zelzele felâketi için halk jane toplamağa başlamıştır. Kütahya 22 (A.A) — Bugün Halk- evinde valinin başkanlığında yapılan toplantıda Kırşehir ve Yozbat felâ- ketzedelerine yapılacak yardımın şek- 11 hakkında konuşmalar yapılmış ve vi- lâyetin her yerinde bu gayeye sarfedil- mek üzere hemen faaliyete geçilmesi kararlaştırılmıştır, İzmir 22 (A.A.) — Kırşehir ve Yoz- gatta vuku bulan sarsıntıdan müte- vellit felâket muhitimizde büyük bir teessür uyandırmıştır. İlbayın başkan- lığında C. H. Partisinde bütün bayır kurumları murahbaslarının iştirakile yapılan bir toplantıda felâketzedelere geniş mikyasta yardıma karar veril miştir, Bu kara gün yardımının bir başlangıcı olmak üzere Kızılay tarafın- dan bugün telgraf havalesile 750 lira Kırşehire ve 250 lira da Yozgada gön- derilmiştir, İzmirlilerin hissiyatına ter- cüman olarak teşekkül eden bir ko- misyon derhal faaliyete geçmiştir. İzmit 22 (A.A.) — Halkevimiz tem- sil kolu orta Anadoludaki son zelze- le felâketzedeleri menfaatine bir tem- sil vermeyi kararlaştırarak hazırlıkla- rna başlamıştır, Cibali tütün fabrikası amelesinin yüksek şefkati İnhisarlar idaresi Cibali tütün fab- Tikası 1400 kişiden ibaret kadın ve er- kek işçiler dünkü gündeliklerini Kır- şehir felâketzedelerine terketmek ha- miyetini göstermişlerdir. Fabrika iş- çilerinin dünkü gündelik yekânu 1400- 1500 lira raddesindedir. Yeniden çadırlar gönderildi Ankara 22 (A.A.) — Hareketiarz sa- Yasında açıkta kalan felâketzedelerin barınmaları için Kizilay tarafndan Kırşehir vilâyetine yeniden 800 ve Yozgat vilâyetine de 100 çadır gön- derilmiştir, Bundan başka Kızılay Sekiler ve Şe- faatli istasyonlarındaki binaların ha- sara uğraması yüzünden açıkta kalmış olan inhisarlar ve buğday servisi mü- bayaa memurları için de lüzumu kadar çadır göndermiştir, Eminönü Kızılay şubesine verilen ianeler Bay Hüseyin Erkan İttihad D. T.A.Ş. Bay Necib ve Nuri Hanci Bay Şevket Zühtü Özkardeşler, in “ 68 Rumen talebesi şehrimize geldi * Dün şehrimize gelen Rumen talebesi Dün Romanya vâpurile şehrimizde paskalyayı geçirmek için 68 Rumen ta- lebesi gelmiştir. Geneayni vapurla B. A. Kojarski ile B. Kâmil Diboviç 1s- minde iki Polonyalı üniversite talebe- si gelmiştir. Bu iki genç, Polonyadaki talebe birliğini beynelmilel bir mahi- | Franko kuvvetleri (Baş tarafı 1 incel sahifede) Franksitlerin tebliği Salamanka 22 (A.A.) — Umumi karargâhın tebliği: Kastellon eyaletinde ilerliyen kuv- vetlerimiz, Kastellonun 40 kilometre şimalinde ve Vinaroz'un 30 kilomet- Te cenubunda kâin Alkala de Kiver şehri civarını zaptetmişlerdir. Madrid cephesindeki kuvvetlerimiz Usera mahallesinde dün mühim bir mevzii ele geçirmişlerdir. Pirene yolu ie Fransaya iltica et- miş olan Hükümet milislerinden bin er İle birkaç subay dün İrun yolu fle Frankist Ispanyaya dönmüşlerdir. İngilterenin Meksikaya pro- testo notası Meksika 22 — İngiltere elçisi, Mek- sika hükümetine verdiği ikinci notada petrol şirketlerine vazıyed edilmesini protesto etmiş ve Londra hükümetinin | aksiyon sahibi olan İngiliz tebâasının hukukunu müdafaa ve himaye etmek meebüriyetinde bulunduğunu ilâve et miştir. İtalyada fena havaların yap- tığı hasarat Roma 22 (A.A) — İtalyanın şima- linde havaların fena gitmesi yüzün- den vukua gelen hasarat iki milyon Jira olarak tahmin edilmektedir. Liguri eyaletinde bilhassa Trlyes- tede hararet derecesi mühim””mik- darda inmiştir. GEKA EEE ERER EEE Bay Faik Lütfi Bay Yani Lambimlfiş | Bay Mehmed Emin Y. E. Dimitriyadis Bay M. Al Kunt Bay Karaman Oğlu Bay M, Rufat Bay Behçet Miz Bay İzak Albert Behag Bay Azmi Tezcan Bay Degirmeneiyan Bay K. Kondopulos Bay T, Neapolitaki Bay Gavrilidis. Bay Danyelidis Bay Yuvan Bay Anadoniyadis Bay Toma Bay M. Müslim Bay Rıza (Jütiş) Bay Patrikiyos Bey Hacı Azım Bay Leonida Bay Salm Bay Leon Bay Hüseyin Bay Rosopolos Bay Ali Rza Bay Manol Bay Antika Buy Papayanopules BI ZESEZEEBSBESSESE 8883838882823888388888888233833833 Yekün yüz doksan liradır, yete getirmek üzere Balkanlarda ve | yakın şark memleketlerinde seyahate çıkmıştır, Bn iki zat üç gün şerhimizde kalacaklardır, Kendileri Polonya kon- * #olosu ile üniyörsite talebesinden bir grup tarafin karşılanmışlardır. Ge ne ayni paskalya yortularımı geçirmek üzerö Yunanistana gideni 68 Rumen talebesi şehrimize gelmişlerdir. Eski nişanlısını yaralıyan genç Zeliha, Ahmedle barıştığını ve kendisinden davası olma- dığını mâhkemede söyledi Ahmed adında bir genç bir müddet ev- vel Zeliha adında bir kızla tanışmış Ye evlenmeğe Karar vererek nişanlanmışlar« dır. Fakat aradan bir kaç ay (ogeçtikten sonra Zeliha başka biri Te evlenmeğe ka- rar vermiş ve nişan yüzüğünü Ahmede iade ederek kendisinden ayrılacağını bil- dirmiştir. Bundan fena halde canı sıkılan Ahmed mütsaddid defalar Zelihaya haber gönde- rerek gene kendisile evlenmesini teklif et- mişse de Kız bu teklifleri reddetmiştir. gokakla giderken iş ve gene eski tekli. ba bu defa da undan büsbütün Hhayı se Zeliha on beş gün has- tanede tedavi da kaldıktan sonra i- yileşmiş ve yaralamayı müteakip yakala» mp adliyeye verilen Ahmed öleşhine Ken- disi de şahsi hukuk devası açmıştır. Dün bu muhâkemeye asliye dördüncü- ceza mahkemesinde bakılmıştır. Dünkü celsede müddiamumi iddia namesini oku- yarak Ahmedin, kendisine evlenmekten vazgeçerek nişanı iade etmesinden müte- essir olarak nişanlısı Zelihayı bıçakla ve on beş gün haslığını mücib olacak dere- cede yaraladığı tıbbi adli raporu ve Şâ- hidlerin ifadelerile sabit olduğundan ya- ralama suçundan dolayı cozalandınlması- DI istedi. Başka bir diyeceği olup olmadığı hak- kında rtisin sualine karşi Zeliha: — Benim bir diyeceğim yok. Biz Ahmed- le barıştık. Şimdi nişanlıyız. Yakında ni- kühımız da olacak kendisinden şahsi da- vacı değilim, Zarar ve ziyan da İstemiyo- Tum. Dedi, Maznun Ahmed de: — Ben Zelihayi vurmadım. Bu iş kaza- en oldu. Kasden kendisini vurmak istemi- yordum. Esasen barıştık. Dedi. Mâhkeme kararını vermek Üzete muhakemeyi başka güne bıraktı. Sarasi tutmuş Şişlide ayazma sokağında oturan 60 yaşlarında Mustafa isminde bir anie- le, kahvede otururken Sarası tutmuş, yere düşerek başından yaralanmış, te- davi altına alınmıştır. Boluda köy sıhhat koruyucu- ları u Bolu 22 (A.A) — Bugün umumi meclis salonunda köy sıhhat koruyu- culuğu kurumu ilbayın bir söylevile açılmıştır. Kursa 25 ilk mektep me- sunu kabiliyetli genç iştirak etmiştir, Kursta muvaffak olanlar derhal köy. lere tayin eğileceklerdir. Vilâyelin > Kazalarından da sıhhat koruma Kursları açılmıştır. Hükümet tabipleri bü kursları idare etmekte dir. Köylü bü kursun faydalarını tak- dir etmekte'Çök alâka göstermekte dir. Kursâ devam edenlerin çoğunu köylü gençleri teşkil etmektedir. Dr. A, Asım Onur Ortaköy ŞiFA YURDU İstanbulun en güzel yerinde, geniş bir parir içinde, konforu mükemmel, bakımı iyi, kadin ve erkek her türlü hastalıklara açık hastane, Doğum ve Kadın ameliyatlarile f- tık, apandisit, basur ve diğer amellye- Jer için çok ucuz hususi flatler, Orla- köy, tramvay yolu, Muallim Naci cad. 111 - 115. Telefon; 42221, İm ee az