7 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

7 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

istanbül atletizm bayramı pazar günü yapılıyor Bebekte Rober Kolej sahasında yapılacak müsabakalara herkes davetlidir Geçen sene yapılan müsabakalardan bir enstantane Her sene muntazaman yapılmak- | Mehmed (İstanbulspor), DLezaridis, ta olan İstanbul atletizm bayramı pazar günü Bebekte Rober Kolej sa- hasında yapılıyor. Bu sene atletizm- de bir canlanma görüldüğünden bu seferki müsabakalar çok . enteresan olacaktır. Senelerdeniberi ilk defadır atletlerimiz zamanında oçalışmağa başladılar. Bundan evvel yapılan ha- zırlık mahiyetinde birkaç müsabaka» da havanın soğuk olması, yağmur dolayısile pistin ağır oluşu atletleri- miz hakkında kati bir fikir edinme- ğe mâni oldu. Pazar günü yapılacak olan mevsimin ilk mühim müsaba- kaları olan İstanbul atletizm bayrar mı atletlerimizin bu mevsim ne de- rTeceye kadar muvaffak olabilecekleri, yeni yetişen atietlerin de ne kıymet- te oldukları hakkında bir fikir vere- cektir. Atletizm monitörü Naili Moran ta- rafından muvaffakıyetli bir şekilde organize edilen atletizm sporuna bu sene rağbet çoğalmıştır. Şimdiye ka- dar yapılan hazırlanma mahiyetin- deki müsabakaların her birine 200 den fazla atlet iştirak etmiştir. Bundan masda geçen pazar yapilan Kolej seçmelerine memleketimizde ilk de- fa olmak üzere 250 sporcu iştirak, Atletizm sporuna karşı ar- r, Haydarpaşa, Boğaziçi gibi iz bu sporun kiymetini an- lâyıkı veçhile nazarı itibara alarak atletizme ehemmiyet verme- ğe başlamışlardır. Şimdi her müsabakada! finale ka- lan atletlerin bu müsabakalarda ne netice verebileceklerini kısaca göz- den geçirelim, Koşular 100 metre — Beş atlet finale kal- mıştır. İrfan (Deniz lisesi), Kimm (Galatasaray), Nazmi (Haydarpaşa), Baloğlu (Haydarpaşa), Seyvan (Haydarpüşa), Bu sene yaptığı bütün partileri kazanan İrfanın 1i sâniye yakın bir derece ile yarınki koşusunu da kaza- nacağını tahmin edebiliyoruz. 200 metre — Dört atlet finale kal- mıştır. İrfan (Deniz lisesi) Mehmed (Haydarpaşa) Baloğlu (Haydarpaşa) Kâmran (Güneş) 200 metrenin de favurisi İrfandır. Mevsim bidayetinde 200 metrede 23 saniye gibi çok iyi bir derece elde eden İrfandan bir Türkiye rekoru beklenebilir. 400 metre — Dört atlet finale kal- mıştır. c (Galatasaray) Firuzan (Fenerbahçe) Zare Galib Birincilik genç koşucu Cemajle, tecrübeli atlet Firuzan arasında pay- Jaşılacaktır. 400 metre — 11 ni fiale kal- mıştır. 'K. Besim, Suad, Eli, Pisamiyadis, K. Sessiz, Hakkı, Bürhan. 800 metreyi tecrübeli ve kıymetli atletimiz Recebin iyi bir derece ile kazanacağını tahmin ediyoruz. Re- ceb metodlu bir şekilde çalıştığı tak- dirde bu mevsim 800 metreyi 2 daki- kadan aşağı koşacak kabiliyettedir. 1500 metre — 8 atlet finale ka, mıştar, Artin (Beşiktaş), Receb (Güneş), Piliminakis (Bebek Kolej), İbrahim (Galatasaray), Manisa (Kasımpaşa), İsak (Beyoğluspor), Hakkı (Beyoğ- lu Halkevi), Muzaffer (Haydarpaşa). 800 metrede yorulacak olan Rece- bin Arlin tarafından geçilmesi ihü- | mali kuvvetlidir. 110 manialı — Dört atlet finale kalmıştır, Yavru (Güneş), Vasfi (Haydarpa- şa), Nazmi (Haydarpaşa), Hrisako- pulos, Bu atletlerin her birisi bu mesafe için tecrübesiz olduklarından hangi- sinin kazanacağını tahmin etmek müşküldür. Atma ve atlamalar Gülle — 8 atlet flale kalmışlardır. Mugan (Boğaziçi lisesi), Veysi (İs- tanbulspor), Şerif (Güneş) H. Yal- çın (Haydarpaşa), Sabahaddin (Ro- ber Kolej), Sokrat (Güneş), İrfan (Galatasaray), Çubukçıyan (Rober Kolej). Güllenin Veysi tarafından kazanılacağını tahmin ediyoruz, Disk — Altı atlet finale kalmıştır, Mugan (Boğaziçi İlsesi), Bahir (Adaspor), Yavru (Güneş), Yorgi- yadis (Rober Kolej), Sabahaddin (Rober Kolej), Hezencoğlu (Galata- saray). Genç atlet Yavrunun $5 kareden yüksek bir atışla kazanması muhte- meldir, Cirid — Altı atlet finale kalmıştır, Melih (Güneş), Şerit (Güneş), Kara- ca (Boğaziçi), Balçı (Haydarpaşa), İstepan (Galatasaray), Necdet (Bo- gaziçi), Pazar günü futbol oynıyacak olan Melihin bu müsabakaya iştirik ede- ceği şüphelidir. Bu takdirde birincilik geçen pazar 50 metreyi aşıran Şerifle - Necdet arasında çekişilecektir, Uzun atlama — Altı atlet finale kalmıştır. $. Atala (Boğaziçi) / İstepan (Galatasaray), Nevzad (Haydarpaşa), Seyvan (Haydarpaşa), Kerim” Oğlu, Saris bu atletlerden de hangisinin ka- zanacağını keslirmek o güçlür. Üç adım — Altı atlet finale kalmıştır. Süreyyar Arar (Boğaziçi), Polad (Galatasâray), Arit (Deniz “isesl), Halid, Pltas, Sarris. Geçen hafta yapılan seçmelere Pu- latla Süreyya 13 melreyi aşmışlardı. Yusuf tecrübeli Pulatın ( uve eYâai Bu sefer tecrübeli Pulatın kazanacağı tahmin ediliyor. Yüksek atlama — Altı atlet fina- le kalmışlar, 8. Arar (Boğaziçi), Pulat (Galata- saray), Necdet (Boğaziçi), Preloren- zo, Hrisopulos, Armanidis günün Receb (Güneş), Nesii (Güneş), | en heyecanlı müsabakalarından biri 7 Mayıs SER Cumartesi İstanbul — Öğle ne: Türk musikisi, 12, Havadis, 13 Piâklâ Türk musikisi, 1330: Plâk noşriyatı, 14: SON. Akşam neşriyatı: 1830: Şişli Halkevi gösterit kolu tarafından bir temsil, 19,18: Konforans: Üniversite namına: Doçent Orhan Okyay (Yüz güzelliğinde annele- Fin tolü nedir), 1058: Borsa haberleri, 20: Necmeddin Rıza ve arkadaşları tara- fından Türk musikisi ve balk şarkıları, 2040: Hava raporu, 2048: Ömer Rua ta- Fatından arabca söyler, 21: Belma ve ar- kadaşları tarafından Türk musiki ve halk şarkiları, (Saa tayarı), 2145: OR- KESTRA: 1 - Çaykovaky: Süvit lirik, 2 - Manfred: Di bösen buben, 3 -Rubestayn: Romans, 4 - m ri Şe ie pupa, 2215: Derler ve ertesi günü programı, 23: SON. Ankara — Öğle neşriyatı: 1330: Kurı- gık plâk neşriyatı, 1350: Plâk: Türk mu- halk şarkıları, 1415: Dahili ve Akşam neşriyatı: 1820: Çocuklara Ka- ragöz (Küçük Ali), 19,15: Türk musikisi ve halk şarkıları (Servet Adnan ve ür- kadaşları), 20: Saat ayarı ve arapça neş- riyat, 2015: “Türk musikisi ve halk #ar- kıları (Hikmet Rıza ve arkadaşları), 21: Şan plâkları, 2115: Stüdyo orkestrası, 1 - Siede: İn 'TüN Und Spitzen, 2 - Hans Busch: Ein Gruss An Johannl, $ - Relny Roland: Verklungeno Tage, 4 - Marlo Trevisiol: Rin Abend an der Nordsee, 21: Ajans haberleri, 22,15: Yarınki program ve İstiklâl marşı, Avrupa ği Sant 20 mk Yen Frankf, 20,10 askeri muzika — Kolonya 20,10 as- .keri muzika — Königsberg 20,10 eKristine» apereti — Leipzig 20,10 konser — Münih 20,10 orkestra — Stuttg. 20,15 operet ha- yuları — Viyana 20,10 senlon, konser — Athlono 20 piyano — Bükreş 20,15 ope- salon ka — Stokholm 20,45 eski dans muzikası. Saat 21 de Berlin 21 konser — Breslav 21 konser — Danzig 21 operet havaları — Hambg. 21,10 muzika, dans, müsahabe — Königs- berg 2105 orkestra — Münih ve Kolonya 31 konser — Saarbr. 21 konser — Stutig. 21 konser — Viyana ve Frankf, 21 kon- — Rad. Paris 2130 «Ys Kralis opsrasından parçalar — Paris - Eyfel, Bordo, İyon 21,30 «Ye Kralı» operası — Prag 21,55 «Çeşmedes 1 perdelik opera — Rennes 21,30 opera konseri — Reval 2110 dans — Riga 21 hafif muzikaya de- vam — Sottens 2145 oreksira — Rad. Toulouse 21 orkestra, Saat 28 de Berlin 33 konser» devam — Breslar 22 konsere devam — Danzig 22 operet ha- valarına devam — Viyana ve Frankf, 29 konsere devam — Hambg. 22 Mansa de- vam — Münih ve Kolonya 22 konsere devam — Könlgsberg 22 orkestraya de- vam — Athlone 22 konsere devam — Bel- grad 22 operet havalarma devam — Berom. 2230 valsler — Brüksel II 22 es- keri mu'ka p. 2250 çizan musi- kası — Bükreş akşam konserine do- vam — Flotans 22,15 marşlar — Hilvers. I 2215 askeri muzika — Hilvers, ZI 27 kon- sere deram — Londra 22 halk youzika- 8 — Lüksemburg 22,15 senfon, konser — Paris - Eyfel, Bordo, Lyon 22 operaya de- vam — Midland 22 orkestra — M. Ceneri 22 valsler — Oslo 22 hafif muzika — Rad. Paris 22 opera parçalarına devam — Prag 22 operaya devam — Rennes 22 opera konserine devam — Roma 22 or- 'kestra — Sotlens 22 konsere devam — Btrasbg. 2230 orkestru — Rad. Toulouse 22 konser, şarkılar, operet havaları. Saat 23de Deutsehl, 8. 2330 konser — Könlsgberg 2340 dans — Münihden naklen Prankf, ve Leipzig 2320 dans — dans — Berlinden naklen Breslay, e burg, Kolonya, Viyana 23,30 dans — Bel- grad 23,15 konser — Brüksel 23,10 kon- yaza, A0 gelen Bükreş 23 konsere — Hilvers. | 23 askeri muzikaya diren — Londra 2330 dans — Milâno 2840 harp konseri — Rad. Paris 23 opera parçalarına devam — Paris - Eyfel, Bor- do, Lyon 23 operaya devam — Prag 2330 dans — Rennes 23 opera konserine de- vam — Reval 23,10 dans — Roma 723 or- kestraya devam — Sottens 28,16 dans — Stokholm 2315 dans — Strasbg. 23 or- ketraya devam — Rad Toulouse 23,15 dans. Saat 24 den İlibaren Deutsch. 8. 14 - 1 dans — Berlin, Hambg. 3 e kadar dans — Diğer Alman istasyonları 1 e kadar dansa devam — Brüksel 24 hafif muzika — Budan M konsere devam — Droltriç 2405 dans — Kopenhag 24,10 dans — Lüksemburg 24-2 dans — Rad. Paris M4 - 2 dans — Rome 315 dans — Rad. Toulouse 24 konser — Prank. ve Stattr. 1den 3 e kadar gece muzlkası — Deutsch, 8. 1.2 konser. maa iml olacaktır. Süre; Pulat ve Necdet- ten sonra hangisinin okazanacığını kestirmek müşküldür. Sırık — Beş atlet finale kalmıştır. Haydar (Galatasaray), Sudi (Gü- neş), Naci (Güneş), Şerif (Güneş), Bisoropulos. Seçmelerde-en iyi dere- ceyi yapan Şiran kazanması bek- Jeniyor.. 7. Kuyaş yatı: 1230: Pilkla Muhtelif | Man 104 | SARAY ve BABIÂLİNİN İç YÜZÜ Yazan; SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM —Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur Tefrika No. 132 Fedakâran cemiyeti merkezinde araştırma ve tevkifler İllihad ve Terakki cemiyeti şimdi Fedakâran reislerini birer memuriyet- le taşraya izam suretile ehemmiyet- ten iskat etmeği münasib görüyordu. Hukuku Umumiye gazetesi Abdül hamide ve istibdad artıklarına hü- cumda devam etmekle beraber İttihad ve Terakkiyi tenkid, Bareketlerini muaheze, İttihad ve Terakkinin hükü- met işlerine müdahalesinden doğan yolsuzlukları takbih ediyordu. Bu mü- tecellidane neşriyat halk arasında te- sir yapmaktan hali kalmıyordu. Hukuku Umumiye (Volkan) gibi din maskesi altında istibdad ve Abdül- hamid taraftarlığı, Sabah ve Yeni Gazete gibi sadrazam Kâmil paşa par- tizanlığı yapmıyordu. Bir halk gaze- tesi olmak istidadile bir ara satışı İs- tanbulda diğer gazetelere nisbetle pek ziyade artmıştı. Bu parlaklık altı ay kadar sürmüştür. İttihad ve 'Terakkiye mensub gaze- teler Hukuku Umumiyenin neşriyatı- na şiddetli cevablar yetiştiriyorlardı. Bu münakaşalara (Volkan) da ka- rışmamağı yapamıyordu. İttihad ve Terakkiye hücumda Hukuku Umumi- yeye taş çıkaran Volkan bir noktada Hukuku Umumiyeden tamamile ayrı- Uuyordu: Volkana göre hükümdarın hakları ilâhi idi! Onlara dokunmağa, hükümdarın şahsına tarize kalkışmak olamazdı. Peygamber postuna oturan bir zatın âleyhinde yazılar yazmak «küfrün eşeddin idi! Hukuku Umumi- ye zaptiye nazırı Faruki Sami paşaya hücum ediyordu, Hususile paşanm kayınpederi clup Abdülhamide mün- tesib sayılan Abdullah Hasib efendiyi hırpalıyordu, Bu hücumlara karşı Sa- mi paşa kayınpederini müdafaa yo- Junda gazetelere şu yolda beyanatta bulunmağa mecburiyet hisseylemişti: (Kayınpederim Abdullah Hasib efen- di İzzet paşanın bendesi değildir. On beş senedir ki ulâ rütbesindedir. Sad- rTazam Hayreddin paşanın mühürdar- lığında kullandığı ve yetiştirdiği bir zattır, Meşrutiyetin yeniden tesisi hakkında Hayreddin paşanın arabca yazdığı notları türkçe lâyiha şekline koymak ve böyle yüksek fikirlere hiz- met etmekle melüftu.) Fakat bu beyanat bir tesir yapma- mış, Hukuku Umumiye gazetesi Sami paşaya yaptığı hücumlarda kayınpe- derinin maarif meclisi âzalığında hal ve hareketli ide karıştırmakta ve bunları hücum vesilesi ittihaz eyle- mekte devam eylemişti, Ahmed Saib beyin idaresine geçti- ği sırada bu gazetenin neşrettiği bir beyannamede (cemiyetin mukaddes maksadlarını temin uğrunda şehid olanların ailelerine (bakılacaktır) kaydı bulunmasından hasıl olan şüpheler üzerine cemiyet hakkında adliyece tahkikat ve takibat yapılma- ğa başlanmıştı. Fedakâran cemiyetine işsiz, güçsüz, sabıkalı bazı adamların girmiş bulun- ması da hükümetin şüphelerini arttı- rıyordu. Cemiyetin bir ibtilâlci grup teşkil ettiğine, fedailer yazdığına, bunlara silâh tevziile ötekini, berikini tehdide başladığına, sulkasdler tertib eylediği- ne dair vaki olan ihbar üzerine 1909 kânunusanisinin on birinci günü İs- tanbulda Fazılpaşa karakolu karşı- sındaki merkezi adliye memurları Te- fakatinde avcı taburlarından bir müf- Teze ve on beş polis ile basıldı Reis Avnüllahülkâzimiyi tutmak için de 15 neferle 8 polis, haremini araştırma- ğa bir kadın tahkik memuru gönde- rildi; Avnüllah tutulup hapsedildi; abloka ve taharri esnasında haremi korkudan çocuk düşürdü. Cemiyet merkezinde içtima halin- de kırk âza yakalanıp tevkif edildi, On torba kadar tutan evrak elde edildi. Bu evrak içinde silâhlar tevzi edildiği- ne, fedaller tayin olunduğuna, Adana valisi Bahri paşadan beş bin Tira alın- mak üzere tehdidde bulunulduğuna, 'Babiâlinin fiilen tazyik edilmesi ve bazı elçilerin katlolunması tasavvur edildiğine dair vesikalar da bulundu. (Hukuku Umumiye) gazetesi muvak- katen tatil olundu. Cemiyetin reisi Avnülâhülkâzımi be- yin ve âzasının mazilerine, zatı şaha- neden cemiyet hesabına tehdide ben- © zer ricalarla evvelce bin lira alınmış olmasına, gazetelerinin neşriyalma © bakılınca ilk günlerde vesikaların gös- © terdiği bütün teşebbüslerin ciddiyeti © ne inanılmıştı, Fakat sonra işin bir fiyaskodan başka bir şey olmadığı meys dana çıklı, Vesika diye elde edilmiş evrakın c8- © miyetin kâtibi Ahmed Hamdi efendi tarafından tertib ve tasni gilldiği an- şıldı. Bu kâtibin reisin kendisine olan“ itimadından — istifade ile cemiyetin damgalı kâğıdları üzerine cemiye mensublarmdan Kâzım efendiye bu ithamı calib vesikaları yazdırdığı ve © ; bunları cemiyetin mührile mühürle diği tahakkuk etti. (1) Avnullahülkâzımi ve Saib beyler ile cemiyet âzası serbest bırakıldılar, Bu sahte vesikalar meydana çıktığı gün- lerde (Al bir vesalki melânet dahal) gibi başlıklarla makaleler yazan gazö teler hacalete uğradılar. (Hukuku Umumiye) bir hafta ta- tilden sonra intişara başladı. Bu me İ cemiyetine sele İttihad ve Terakki hücum için muhaliflere kuvvetli bir vesile teşkil etti, Sabahaddin bey İttihad ve Terakki cemiyetile anlaşınca evvelce ademi | merkeziyet programını siyasi emelle” rine uygun bulan Türkün gayri uns surlar arasında kazanmış olduğu po pülariteden hayli kaybelmişti. Bununla beraber bu unsurlar Sas bahaddin beyin siyasi dostlarından terekküb eden Ahrar fırkasını İttihad ve Terakkiye tercih ediyorlardı, Çünkü İttihad ve Terakkide artık bir Türk milliyetçiliği seziyorlardı. Gayrimüslimler kanunu esasinin bü tün Osmanlılara temin ettiği müsa vattan iyiden iyiye istifade etmeğe kendilerinde hak görüyorlar, fakaf mutlakıyet devrinde kazandıkları im- tiyazlardan en küçüğünü bile feda et meğe razı olmuyorlardı. İltizam ettik- leri müsavatın bununla aksıyacağına hiç aldırmıyorlardı. Türkler impara- torlukta diğer unsurların heyeti mec müuasına karşı ekalliyette kalıyorlard.. Bu şekilde bir «Osmanlılıktan» n8 fayda göreceklerdi? İttihadeılar da bu «Osmanlılık» prensipinin mahzurları- nı, tehlikelerini sezmeğe başlamışlar* dı, Bu sırada Taninin Türklerin Os manlı impsratorluğunda Hâkim mil- t olduğunu gösteren neşriyatı epej Ermeniler mebusan intihablarındâ kendilerinin zararlarına yolsuzluklar, sulistimaller yapıldığını iddia ediyor Jardı, Gösterdikleri bu kadar telâş mahal olmadığı intihabatın neticesile anlaşılmıştı, Çünkü 275 mebustan altnışı Arab, yirmi beşi Arnavud, yirmi üçü Rum, on ikisi Ermeni, dördü Bulgar, üçü Sırb, biri Ulah, beşi Musevi idi, Çerke$ ve Kürd mebuslar da o günlerde ken- dilerini Türkten ayrı görüyorlard. Herhalde meclisin yansı Türkün gayrı unsurlara mensub bulunuyordu. İttihad ve Terakki cemiyeti en ciddi himmet ve gayretini Ahrar partisi me buslarının çok olmamasına sarfetmiş* ti. Bu sebeple Ahrardan ve müstakil: lerden ancak on Türk mebus çıkabil“ işti. (2) (Arkası var) (1) Bu babdaki heyeti ithamiye ms“ batası Tunin gazetesinin 25 şubat 1524 “ 10 mart 1909 nüshasında intişar et (2) Rusya sefareti başlereümanı Man- delştam; La sort de T'dmpire Ottoman eserinde İttihadçı mebusların umuminin kararlarına tabi olacakların8 dair ayrıca yemin ettiklerini yazar. BunuN hiç aslı yoktur. Hattâ İttihad ve Terakki partisine mensub mebusların, partice itti“ haz olunan kararlar hilâfında meclisi# söz söylememeleri hakkındaki karar bü9 31 marttan epi sonradır. Bu eserde şöyle bir kayde de tesadüf et“ tim (ittihadçı maruz kalmadan» partiden çıkamazlardı. Ben bu itirafı Jön türkler arasmda Fran“ sx ihtilâlinin Ma dokunaklı sözler söylemekten çekinmiyen doktor Bahaeddin Şakir beyin Ağzından ©. işittim.» İttihad ve Terakki mış olan mebuslardan hiç birisinin Bif «tehlike, geçirdiğini bilmiyoruz. ler uyandırmıştı, Rumlar ve © mebuslar «Biraz tehlikeyd gibi biri olan w9 —DAdESU emen dep İZ da da mi ele e o b am nn O Aç , i 1 il |