11 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

11 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

pt Pk ka Sen 20 — No. 7027 — Fiati her yerde 5 kuruş ÇARŞAMBA 11 Mayıs 1938 Türkiye, Yugoslavya arasında ta Telefon: 20565 (Başmuharrir) — 20765 (Yazı işleri) — 20497 (Müdür) — 20681 (İdare) bir fikir mutabakatı görüldü İki dost devlet ricali arasında hararetli ve çok dostane nutuklar iradedildi Kral naibi prens Pol, Başvekilimize Beyaz kartal nişanının büyük salibini verdi. Başvekilimiz şerefine Zabitan klübünde 718 kişilik ziyafet verildi Belgrad 10 (Sureti mahsusada Gönderdiğimiz muharririmizden) — Bâşvekilimiz B. Celâl Bayar bu sabah iciye Vekilimiz B, Tevfik Rüştü Arasla birlikte saraya giderek defteri Hatayda Ortada Belgradda yeni Kral sarayı, sağda naip prens Pol ve B. Sfoyadi- noviç, solda Başvekil Celâl Bayar mahsusu imzalamıştır. Kral naibi prens Pol saat 12,30 da Başvekil B. Celâl Bayarı ve Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Arası kabul buyurmuşlardır. Prens Pol Başvekili- vaziyet Aktepe nahiyesinde yapılan intihap kaydında ekseriyeti Türkler kazandı Bazı partilere mensup ermeniler cemaat listesine Yazılmıyan ermenileri imha etmeğe karar vermişler Antakya 10 (AA.) — Bazı partilere Mensup ermenilerin büyük bir mek- İehle yaptıkları umumi toplantıda cümaatlerinin Tistesine yazıl- Muyan ermenilerin imha edileceğine “nir korkunç bir karar verdikleri #öylenmektedir. Fakat bunun bir tehdidden ileri geçmiyeceği tabiidir. Antakya 10 (A.A.) — Aktepe nahi- Yesinde intihap kaydında Türk ekse- Yİyeti kahir bir şekilde kendini göster- Miştir. İntihap . esnasında Gönüllü | Hüseyin vekardeşi Türklük lehine | Propaganda yapıyor bahanesile istih- t zabitliği tarafından tevkif edile- Tek mahfuzan Kırıkhana götürül- Müştür, Yeni hâdiseler Kırıkhan 10 (A.A) Aktepe na- | Yesinin kayıt muamelesinde yeni bir | m hâdiseler çıkmıştır. Koçonun #damlarından Mehmed Ali ve Meh- Med Haço Türk olarak kaydedilen bi- © hücum etmişlerdir. Biraz sonra hâdise büyümüş, kendilerine iltihak | ©den 35 kişi kadar silâhlı arkdaşlarile İntihaba gelenlere ve Aktepe Halkevi- Me ateş etmeğe başlamışlardır. Dele- &e ve İstihbarat zabiti 70-80 kişilik bir Müfreze ile hâdise mahalline gelerek i inde etmiştir. Aktepe nahi- Vesindeki Türk jandarmalar kâmilen hi; diğer anasır ile değiştirilmektedir. İskenderun 10 (A.A) — Türk lis- tesine yazılmış olan Alevileri bir ta- kım Parizenler ölümle tehdide başla- mışlardır. Bu cümleden olarak, Kara- güca giderek Türk listesine yazılan on kadar Eti Türkün, Mehmed Ali ve arkadaşları tarafından aranılmakta olduğu duyulmuştur, Kargaşalık çıkarmağa gelenler İskenderun 10 (A.A) — Suriyede katil suçundan mahküm bir takım sabıkalıların cezası affedilerök sırf bir takım kargaşalıklar çıkarmak maksa- dile Hataya gelmekte olduklarını öğ- rendim. Sermayesinin tamamı devletçe verilen iktisadi teşekküllerin mürakabesi Ankara 10 (Telefonla) — Sermaye- sinin tamamı devlet tarafından veril- mek suretile kurulan iktisadi teşek- küllerin teşkilâtı ile bunların idaresi ve mürakabeleri hakkında hazırlanan | kanun lâyihtsı Büyük Millet Meclisi- ne verilmiştir. Lâyihaya göre, bu te- şekkülleri mürakabe etmek üzere Baş- vekâlete bağlı umumi bir mürakabe heyeti kurulacaktır. Kral naibi prens'Pol sanat 13 de de Başvekilimiz B. Celâl Bayar şere- (Devamı 13 üncü sahifede) Londradaki mali konuşma Türk ve İngiliz delegeleri arasında bir anlaşma akdedildiği haber veriliyor Londradan 7 Mayıs tarihi ile Pariste çıkan Lö Tan gazetesine bildiriliyor; «Türk banka müdürleri ile Export Credit Guaranty Departmeni arasın- da bir anlaşma aktedilmiştir. İtilâfın metni İngiltere ve Türkiye hükümetle- rince tasdik edilir edilmez neşredile- cektir.» Lö Tan'ın bahsettiği «Export Credit Guaranty Department» İngiliz ticaret nezaretinin bir şubesidir. Bu şubenin müdürü evvelce Ankarayı ziyaret et- mişti, »ikkatisr; Afatürkün bir cümlesi Haberler geliyor: «İskenderunda tazyik ve müdahale var... Bütün bunlar, Fransız İstihbarat büresu- nun malâmai ve muvafakatleri altında esreyan ediyor... Üç gün içinde âdeta bir tedhiş havası esti. Döğülen, yaralanan, hattâ öldürülen türkler var.» Atatürkün teşrinisani nutkunun harici siyaset kısmında Fransaya mü- teallik şöyle bir cümle vardı: «Yarınki Türk - Fransız münasebetle. rinin dilediğimiz yolda inkişafına, Hatay işinin iyi bir yönde yürümesi esaslı bir ölçü ve âmil olacaktır kanaatindeyim.» Bu sözleri Türk milleti hafızasının en mutena yerinde saklıyor. Türk dostluğuna büyük küçük bütün dev- letlerin pek yerinde bir kıymet ver. diklerini maddi delillerle isbat ettik- leri şu sırada, Hataydaki yolsuzluk- lardan milletlerine karşı mesul Fran- sızların da bir kere daha yukarıki cümleyi okumalarını ve manasile &va- kibini düşünmelerini dileriz, m 1943 de Istanbulun çehresi değişecek Beş sene içinde 717 milyon lira sarfile bir çok mühim işler görülecek Bu sene başlanacak ve 942 senesi sonuna kadar tamamla- nacak işler şunlardır: Taksim kışlasının istimlâkile meyda- nın açılması, Şehzadebaşı - Unkapanı, Atatürk bulvari - Azapkapı - Taksim, Karaköy - Taksim bulvarlarının açıl. üzere belediyede hümmeli bir faaliyet başladı. Muhiddin Üstündağ, başta de- öerli şehirci bay Prost olmak üzere, bütün heyeti fenniyeyi; müdüründen mimar ve mühendisine kadar, sefer- ber etti. Yakın zamanlara kadar, ha- yal diye tasavvur ettiğimiz İstanbulun imarı pek yakında hakikat olmak üze- redir, İstanbul çok kısa bir zamanda bütün güzelliğile gözlerin önüne seri- lecektir, 1943 de İstanbırlun çehresi ta- | mamile değişmiş olacaktır. Bay Prost, mesleğine âşık bir şehir- ci olduğunu bir kere daha isbat etti. Şehircilik ilmini bir güzel sanat halin- de yaşatan Prost, pazartesi sabahı şeh- rimize geldi ve trenden iner inmez işe başladı, yeniden abidelerimizi inceledi, yol istikametlerile kesim noktalarını nerelerde ve nasıl tahakkuk ettireceği- ni bir kere daha araştırdı, hazırladığı nâzım plânı bir kere daha gözden ge- çirdi, İmar bürosu şefi Ziya Kocainan, et- raftmda genç mühendislerle -plânın 5 sene içinde yapılacak işlerin keşifleri- nı hazırlatıyor, Harita şubesi müdürü Galib Bilgin istimlâke gidecek yerlerin krokilerini çiziyor. Yollar müdürü Ga- lib Alnar yeni açılacak yolların mesa- halarını hesaplıyor. ! ması, Barbaros türbesinin civarının belediyesine yeni bir hayat verdi. Bu sene başlanacak ve 1940 da başarıla- cak işler için belediyemize 6 milyon li- ra sarfetmek emrini vermesi üzerine yeniden başlıyan bu faaliyet, Başveki- lin Yugoslavyadan avdetinden sonra gözle görülür bir şekil alacaktır. Belediye beş senelik bir plânla imar hareketine başlıyacaktır. Bu plândaki işlerin bir kısmına 938, bir kısmına 939, bir kısmına da 940 haziranında başlanacak, 943 senesine kadar bun- ların hepsi bitecektir. Bu sene haziranda şu işlere başla- nacaktır: Belediye ilkönce istikraz ede- ceği bir büçuk milyon lira ile Taksim kışlasını istimlâk ederek meydanı aça- câk, bundan sonra sırasile: Şehzade- başından Unkapanına, Atatürk bulva- rından Azapkapıya ve oradan Taksime giden bulvarı, Karâaköyden Taksime giden bulvarı açacak, plâna göre Bar- baros türbesinin civarını tanzim ede- cek, Haydarpaşa İlsesi önünde bir park ve bir spor sahası yapacak, Ru- melihisarının içindeki evleri kaldıra- cak, orasını ağaçlayıp eski haline irca edecektir. Bu işler 1940 senesinde bi- “tecektir, (Devam: 13 üncü sahifede) © -— Meyvanın suyu mu daha kârlıdır, kabuğu mu doktot?... daha kârlıdır bayım...