11 Mayıs 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Mayıs 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

B. Hitlerin beyanatı , Faşizm ve nasyonal sos- yalizm biribirini anladı,, “Dostluğumuz suni olarak ihdas edilen dostluklardan değildir, Roma 10 (AA) — B..Hitler dün akşam Floransada Stefani ajansının bir mümessili ile konuşmuştur. B. Hit- | ler, ziyaret esnasında kendisine karşı gösterilen dastluk tezshürlerinden dolayı pek mütehassis olduğunu ve İtalyanın askeri deniz ve hava kuv- vetlerine karşı hayranlık duyduğunu söylemiş ve demiştir ki: «Faşizm ile nasyonal sosyalizmin biribirini anladığını görerek memnun oldum. İkimiz deayni âleme mensu- suni olarak ihdas edilen dostluklar- dan değildir» B. Göring'in bi Berlin 10 (A.A.) — B. Göring, Al- man milletine hitaben beyanatta bu- Tunmuştur. Bu beyanatında ezcümle demiştir ki: Führerin Romada ikamet ettiği son günler, milletlerin istikbalde takip edecekleri yolun temel taşları olarak kalacaktır. Büyük ve kuvvetli, kahra- manlıklarla dolu mazilerile müftehir, ilkçağ kültürü ve fikri kıymetleri iti. barile zengin, şevk ve heyecanları ve dalma ileri gitmek hususunda kuv- vetli azimleri itibarile zengin olan iki millet, bütün dünya karşısında değiş- mez olan ve İhlâs esasına dayanan dostluklarını ilân etmişlerdir. Çelikten bir mihver, şimsiden ce- nuba doğru Avrupayı katetmektedir. Bu mihver, her türlü inhilâl kuvvet- lerine karşı sağlam bir kale ve sulh için sarsılmaz bir zımandır. Hitler Berline döndü Berlin 10 (A.A) — B. Hitlerin hu- süsi treni” Vanzeden itibaren 17 ki- lometrelik mesafeyi iki taraflı meşale taşıyan nasyonal sosyalist kıtaları ef- radının arasından geçerek saat 22,45 te Berline vasıl olmuş ve B. Hitler, is- tasyonda başta mareşal Göring olmak Üzere bütün devlet ve parti yüksek memurişrı tarafından karşılanmıştır. Berlin halkı B. Hitlere hararetli teza- hürler yapmıştır. Hariciye tayinleri Merkeze nakledenler, harice tayin olunanlar Ankara 10 (Telefonla) — Berlin elçilik müsteşarı Celâl Osman Müs- teşarlık işlerini ve Barselon başkon- &olosu Fuat Corım ihdas edilen Ko- penhag başkonsolosluk umurunu ted- vir etmek Üzere dördüncü dereceye terfi ettirilmişlerdir. Dördüncü derece memurlarından La Hey maslahatgüzarı Abdülahadın Üçüncü dereceye terflan, Viyana el- çiliği başkâtibi Orhan Tahsin ve La Hey elçiliği ikinci kâtibi Mennan derecelerile merkeze, Viyana elçiliği ikinei kâtibi Bekir derecesile La Hey elçiliği ikinci kâtipliğine tayin edil mişlerdir. Merkezde Aziz Payman Viyana baş-| konsolosluğuna, Tarık Emin Cenev- rede Cemiyeti Akvam işlerini görmek üzere Bern elçiliği başkâtipliğine ta- yin kılınmışlardır. Ankara 10 (Telefonla) — Cenevre başkonsolosu B. Numan Tahir Sey- menin dördüncü dereceye terfi etti- rilerek merkeze naklı takarrur et- miştir. Trende bir facia Bir deli kendisini trenden dışarıya attı, yaralandı İzmit 10 (Telefonla) — Bu sabah Ankaradan Haydarpaşayâ giden tren yolcularından biri, tren Derbend is- tasyonundan hareket ettikten sonra hızla giderken kendisini yere atmış- tır. Tren derhal durdurulmuş ve yol- cu başından ve vücudünün muhtelif yerlerinden yaralı olduğu halde tre- ne alınarak İzmite getirilmiştir. Bu adamın Bakırköy Akıl hastane- sinde tedavi altına alınmak üzere An- karadan İstanbula gönderildiği ve Hayrullah oğlu Hüseyin adında biri olduğu anlaşılmıştır. İzmit hükümet | bay tarafından Hüseyinin yara- ları sarılmış ve akşam Adana posta- sile İstanbula ii aim dağ Yunan Dn siyaha Atina 10 (A.A) — Kralın Tesalya- daki seyahati, halkın coşkun tezahü- ratı içinde devam etmektedir. Kral, dün Trikala ve Karditsa şe- hirlerini ziyaret etmiş ve kendisine parlak bir kabul yapılmıştır. Gençlik, işçi ve muharip teşkilâtları kralın iie ie geçid yaparak onu hara- etle 4 şamışlardır. Yeni zelzeleler Felâiketzedeler için düne kadar Kınlaya yapılan teberrü 61,553 Brayı Kalaysız kapta pişen yemek- ten zehirlendiler. Bir kişi öldü İzmit 10 (Telefonla) — Bahçecik- te oturan dört kişilik bir aile kalaysız tencerede pişirdikleri yemeği yedik- ten sonra hepsi de zehirlenmişlerdir. Bunlardan üçü kurtarılmış, fakat Lütfiye adında 14 yaşında bir kiz kur- tarılamıyarak ölmüştür. Kocaeli sporuna yeni bir hız veriliyor İzmit 10 (Teelfonla) — Kocaeli #poruna yeni bir hız vermek için ba- zı kararlar alınmıştır, Bu karar cüm- lesinden olarak güreş ajanlığına Nuri Özdoğan, tutbol ajanlığına da Müfid Elektrik şirketile müzakere Ankara 10 — Nafıa Vekâletile elek- trik şirketi murahhasları arasında mü- zakere devam ediyor. Konuşma mem- nuniyeti mucib bir safhaya girmiştir, Iyi bir netice alınacağı ümid ediliyor. Romanyanın milli bayramı Dost ve müttefik Ramanyanın mil. M bayramı münasebetile, dün sabah saat on birde şehrimiz Romanya kon- soloshanesinde bir resmi kabul yapıl- mış, şehrimizde bulunan Rumen bah- Tiyelileri de dahil olduğu halde, bü- tün Rumen kolonisi konsoloshanede toplanarak, bu günü neşe İçerisinde kutlamışlardır. Kabul resminde vali ve belediye reisi B. Muhiddin Üstündağ da bu- Tunmuştur. Öğleden sonra Haliçteki Köstence adı Rumen vapurunda merasim ya- pıldmış, bunda Türk ve Rumen bah- riyelileri bulunmuştur. Bu toplantı çok neşeli olmuş, Türk - Yunan dost- Hoğundan, bahseden nutuklar söylen- Kıymetli misafirimiz | a ! Yugoslav Harbiye ve Bahri- ye naziri memleketimizde on gün kalacak Belgrad 10 (Sureti mahsusada vel derdiğimiz muharririmizden) — Ye | goslavya Harbiye ve Bahriye nazırı ge- neral Mariç'in mayisin 17 sinde An- | karayı ziyareti resmi makamlarca te. | yid edilmektedir. Yugoslavyanın eri | muktedir generallerinden biri olan Ma. riç İstanbuldan doğruca Ankaraya gi- derek Miit Müdafaa vekili general | Kâzım Özalp ile görüşecektir. General Mariç Ankarada bir iki gün kaldıktan #onra İstanbula dönecek ve İstanbul- da da birkaç gün kalacaktır. Bu seya- hat on gün sürücektir. Ankara 10 (Telefonla) — Yugoslav Harbiye ve Bahriye Nazırı general | Mariç, MUH Mildafaa Vekili general | Könm Özalp'in daveti üzerine gel | mektedir. Şerefine Ankarada ziyafet- ler verilecektir. ; İlk tedrisat müfettişleri umu- mi muvazeneden maaş alacaklar Ankara 10 (Telefonla) .— Meclis maarif encümeni, hususi muhasebe- lerden maaş almakta olan ilk tedrisat müfettişlerinin umumi muvazeneye alınması hakkındaki kanun projesini müzakere ederek aynen kabul etmiş- tir. Cümhuriyetin 15 inci yıl dönümüne hazırlık Cümhuriyetin 15 inei yıldönümü münasebetile yapılacak tenvirat için hazırlanan proje Nafia Vekâletince tasvip edilmiştir, Vekâletin emri üze- rine proje B. Prost tarafından tedkik edildikten sonra belediye elektrik şir- ketile bir mukavele imza edecektir. İnhisarlar umum müdürlüğü bütçesi meclis ruznamesine alındı Ankara 10 (Telefonla) — İnhisar- lar umum müdürlüğünün 1938 büt- çesi Meclisin yarınki ruznamesine alınmıştır. Bütçenin Mecliste müzakeresi si- rasında Gümrük ve İnhisarlar Vekili B. Rananın İnhisar işleri hakkında mühim beyanatta bulunacaği söylen- mektedir, Son dakika B. Hitler Berline döndü Berlin 1 — —B Hitler Hitler dün akşam saat 22,30 da Berline döndü. İstasyon- da büyük tezahüratla karşılandı, Yol- larda binlerce halk vardı. B, Hitler başvekâlet binasına geldikten sonra bir çok defa balkona çıkmağa mecbur olmuştur. Roma 11 — B. Hitler İtalyan hudu- dunden ayrılırken krala, velishde, B. Mussoliniye ve İtalyan milletine tel- graflar çekmiştir. Pgris 11 — Fransız mahafiline ge- len haberlere göre B. Mussolini Al- manyaya karşı kali taahhüdler altı- na girmemiştir. Fransız - İtalyan konuşması Paris ii — Fransanın Roma mas- lahatgüzarı B. Blondel bugün İtalyan hariciye nazirile görüşecektir. Fran- &iz - İtalyan konuşmasının iyi netice vereceği kuvvetle ümid ediliyor, Çekoslovakya faarruza uğrarsa Sovyet Rusya yardıma koşacağını bildiriyor Pariş 11 — Moskovadan bildirili- yor: Sovyet komüserliği birliği relsi B, Kalinin, sendikalar toplantısına iştirik eden Çekoslovak heyetini ka- bul ettiği sırada Çekoslovakya bir taarruza uğrarsa Sovyet Rusyanın yardıma koşacağını söylemiştir. B. Kalinin demiştir ki: — Sovyet Rusya taahhüdlerine daima sadık kalmıştır. Çekoslovak- aya karşı da sadık kalacaktır. 11 Mayıs 1938 Milletler Cemiyetinde bugüne bırakıldı Necaşi Londradan Cenevreye gidiyor, Şili Milletler r Cemiyetinden çekilecek Cenevre 10 — Milletler Cemiyeti. Cemiyeti konseyi bu sabah toplanmıştır. Bu toplantıda Çin delegesi Wellington Ko beliğ” bir nutuk söylemiştir. Çin de- legesi cemiyet mukavelesi maddele- rinden ve asamble kararından bahis- Je Japon tecavüzüne bir nihayet yerilmek üzere müsbet tedbirler alın- masını istemiştir. B. Ko demiştir ki: — Milletler Cemiyeti bu suretle hareket etmekle dünyada devamlı bir sulh temini için çok lüzumlu olan prensipleri tatbik etmiş olacaktır. Çin murahhasi, Japonyanın yakın- da geniş mikyasta zehirli gazlar kul- lanmak niyetinde olduğunu söylemiş ve buna mâni olmak için acele ted- bir ittihaz edilmesini istemiştir. Habeş işi Cenevre 10 — Milletler Cemiyeti bugün öğleden sonra Habeş mesele- sini görüşecekti. Müzakere yarına bı- rakılmıştır. Londradan gelen bir tel- grafta Necaşinin Cenevreye hareket etmek üzere olduğu bildiriliyor. Şili çekiliyor Londra 10 (A.A) — Siyasi mahfil ler Şilinin büyük bir ihtimalle yö&- kında Milletler Cemiyetinden çekile- ceğini beyan etmektedir. Şilinin Cenevre mümessili Augüs- tino Edvards, aşağıdaki iki şart ye- rine getirilmediği takdirde memleke- tinin Milletler Cemiyetinden çekile- ceğini bu içtima devresnide bildir. mesi için hükümetinden talimat al- mıştır: 1 — Milletler Cemiyetinin âlem- şumül olmasını temin edecek suret- te mukavelenamede tadilât yapıl ması, İ © 3 — Zecit tedbirlerin kaldırılması. | Siyasi mahfiller şimdiki ahval içinde Şilinin bu iki şartının kabü- Yüne imkân tedir. Buhunla beraber talebleri iki diği takdirde Şili, Milletler Cemiyeti- | me avdet edecektir. Çünkü bu mem- leket kat'i surette cemilyetten çekil meden evvel iki senelik bir mühlet verecektir. İngiliz - İtalyan anlaşmasi hakkında Lord Halifaksın beyanatı Cenevre 10 (A.A) lord Halifaks, İngiliz - İtalyan itilâfı Jel akıl ve hikmet ve hüsnü niyet tilâfların hallledileceğine inananları İ teşvik ettiğini söylemiş ve itilâın İ si üzerinde müsaid bir tesir bıraktı- İ ğını ve umumi sulh için bir iştirâk hissesi olduğunu tebarüz ettirmiştir. le ve ezcümle Fransız hükümetiyle dir, Hatib, İngiliz - İtalyan itilâfinm beynelmilel sulha hizmet etmekle ettiği gayeyi, yani dünyada hakiki Jaşmak yolu İle temin etmekten ib ret olan gayeyi takviye etmiş oldu- gunu ilâve etmiştir. inebolu faciası maznun- larının kararı verildi Kaptan 9 ay 10 gün hapse Deniz Bank da 1000 lira tazminata mahküm edildiler İzmir 10 (Telefonla) - — On bir ki- şinin boğulması, yedi kişinin de kây- bolması ile neticelenen İnebolu va- puru faclası maznunlarının ağırce- zadaki muhakemeleri bugün bitmiş- tir. Ahmed Ali kaptan Saylögün bapse, T2liraağır para cezasına, Deniz Bank idaresi kaza esnasında boğulan Ali için babası polis Nec- meddine 1000 lira tazminata mah- küm edildiler. Diğer maznun üçüncü kaptan Rami, çarkçı Salim ve Halit suçları sabil olmadığından beraet etmişlerdir. Fazla yük alması yüzünden kaza- ya sebebiyet verdiği iddia edilen İş- letme şefi B; Zekeriya da beraet et- miştir. Necaşinin Zet 76VCESİ Kocasına iltihak etmek üzere Marsilyaya vasıl oldu Marsilya 10 (A.A.) — Haile Selâsi- yenin zevcesi, bu sabah Mariyet Paşa vapurile buraya gelmiştir» Necaşinin zevcesi, Londraya gitmekte olduğunu ve orada zeycine mülâki olacağını be- yansve şu Sözleri ilâve etmiştir: «Cenevreyel gidip gitmiyeceğimizi bilmiyorum, Her halde kati olarak İn- gilterede yetleşeceğiz.» Adliye Vekâleti hukuk işleri umum müdürlüğü Ankara 10 (Telefonla) — Açık olan Adiiye Vekâleti hukuk işleri umum müdürlüğüne (Adliye başmüfettişle- rinden doktor Şinası Devri'nin tayini i ek tasdike tmiştir. Bir sarhoş 4 kişiyi yaraladı Bekçi ile boğuşurken kendisi de yaralandı zünden bir cinayet olmuştur. Şerif adamakıllı sarhoş olmuştur. Bunu gö“ ren Kâmil adında bir arkadaşı yanına evine götürmek istemiştir. Şerif, Kâmille bir müddet yürüdük- ten sonra yoldan geçen Artin ve Anas” tas adında iki kişiye taarruz etmiştir. bül Madak #EŞEFİİAZETE EDİLE Hİ m esasına dayanmak şartile, bütün ih- Beraber Milletler Cemiyetinin takib bir sulh tesis etmek ve bu sulhü vz- Habeş işinin müzakeresi olmadığını kaydetmek- © senelik bir mühlet içinde terviç edil * — Milletler Ce- © miyeti konseyinin aleni celsesinde hakkında beyanatta bulunmuştur. Lord Halifaks bu itilâfın, beynelmi- ; bütün dünyanın umumi emniyet his“ © Lord Halifaks demiştir ki: «İngik “ tere hükümeti bir çok hükümetler samimi münasebetler idame etmekte- Dün gece Ortaköyde sarhoşluk yü- adında biri bir meyhanede içerek ; yaklaşmış, kendisine yardım ederek © “ Bunlar, ne istediklerini Şeriften s0- © runca sarhoş cebinden bir bıçak çıka” rarak evvelâ Artini, sonra Anastası yaralamış, bundan sonra Kâmile dö- nerek onu da kanlar içinde yere yu- varlamıştır. Vakaya bekçi yetişmiş, fakat sarhoş ona saldırmış ve bekçiyi de yaralamış- tır, Bekçi ile boğuşma esnasında sar- hoş da muhtelif yerlerinden yaralan- “ mıştır, Anastasın. yarası ağırdır. Kahraman binicilerimiz Ekipimiz dün İtalyadan Varşoyaya hareket etti Niste ve Romada parlak muvaffar kıyetler kazanan ekipimiz dün İtal yadan Varşovaya hareket etmiştir. Polonya binicilik federasyonu tars fından tertip edilen muhtelif müser bakalara iştirak edecektir. Binicilerimizin geçen senelere nâr zaran daha parlak neticeler almasir nın sırrı, bu sene tam bir metod dar hilinde devamlı surette gahışmaları dır, Gelecek seneler de bu çalışma de vam edecek ve yeni subaylar da müz” sabakaya hazırlanacaktır. Ekipimiz Varşovadan Londraya gir. derse haziranın ilk aylarında avdef giyilir İFEPİŞİ Başı KEFEYE .E uy * fEasii ŞE “0d