17 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

17 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

nTOPANE GT ERA e ZİLERİ Lİ ar hi. BAN Türkiyenin en birinci terazi Alâmeti fabrikasının mamulâtıdır. Taklitlerinden sakınınız. Her yerde ara; Toptarı satış yeri: Tahtakale 68 - 68 Sene 20 — No, 7064 — Fiati her yerde Tayyarecimiz Bn. Sabiha Gökçen dü > alkışlarla X Başvekil B. Metaksas tayyarecimizi takdir etti. Ziyafetler verildi ve hararetli nutuklar irad edildi Yukarda Bayan Sabiha Gökçen'in İâyyaresi hareket ederken, aşağıda Sabiha Gökçen hava raporunu tedkik ederken Atina 16 (Hususi muhabirimiz Men) — Bayan Sabiha Gökçen tayyar Wesile saat 11 de Tatol'ye geldi, gü Büzel bir iniş yaptı ve çok alkış» Atina elçimiz ve bayanı ve el- #İlİk erkânı, banşkonsolos ve bayani, Yunan Başvekili namına Hariciye Memuru, Hava Nazırı namına Tay- Yare meydanı kumandanı, Atina Be- iye reisi, Türk - Yunan ticaret ofi- Sİ Ve Balkan cemiyeti reisleri, Yunan İiyyare zabitlerinden mürekkep bir İiyet tarafından hararetle alkışlandı M kendisine buketler takdim edildi. Kumandan bir nutuk irad ederek, Yan Sabiha Gökçenin Türk milleti- MİN reisi Atatürkün kızı ve Türk tay. İ (Devamı $ inci sahifede) vi itereden alacağım MeceğiB? müzakere Londra 16 (A.A.) — Röyter ajansı Bildiriyor Avam kamarası, her cepheden en- Msyonal ticaret meselelerini mü- veye başlamıştır, Hatiplerin birçoğu, Orta Avrupa ile Stubu şarki Avrupa memleketleri- €konomik istiklâllerinin idar #8 bunların Alman hegemonyası al- ina düşmelerine mani olunması lü- unu tebarüz ettirmişler ve bu leketlere krediler ve yahut istik- verilmesini talep eylemişlerdir. kz hatipler de alçak tarifeli mem- werle anlaşmalar yapılmasını İs- mişlerdir. aret Nazırı B. Stanley söz ala- ak, ©vwelâ Avusturya istikrazları me- Sine temas etmiş ve demiştir ki: İZ, hâlâ bu müzakerelerin muvaf- Yetle neticelenmesini ümid edi- Z. Fakat müzekereyi yapmakta | hazirandan snora, bugünkü altında, tediyat elde edebilme- pe güçlüklerle karşılanacağını ya pi ©ylemek mecburiyetindedirler bu sebepten Almanyadaki borçla- ty, a lalaşmasından doğabilecek her ti yeni taahhüdü kabul bahsinde ilik gayet ketum bulunmaktadır. 2 Stanley, bundan sonra Cenubu Mae et Raği | iz hükümeti Genubu Şarki Avrupası İ ticari münasabatını inkişaf ettirecek un projesi yakında Avam Kamarasında si. | farika yanı, No. 5 kuruş CUMA 17 Haziran 1938 Atatürk Vekillerimizi | Savarona yatında kabul buyurdular n Atinada | karşılandı İstanbul 16 (4.â.) — Atatürk bugün Savarona yatında Başvekil Celâl Bayar ile Hariciye ve Dahi- Hye Vekillerini ve bugün Ankara- dan gelen Maliye Vekilini kabul buyurmuşlardır. Gayrimübadiller İşi kati surette tasfiye edecek lâyiha hazırlandı Ankara 18 (Telefonla) — Maliye Vekili B, Fuad Ağralı, Mecliste bütçe müzakeresi sırasında nebusların su- allerine cevaben Gayrimübadiler işini kati surette tasfiye edecek bir kanun lâyihası hazırlanacağını ve yaz tati- inden evvel Meclise verileceğini söy- Jemişti. Öğrendiğime göre Maliye Vekâleti bu husustaki kanun lâyihasını hazır- lamıştır. Proje Başvekilin Ankaraya avdetinde Vekiller heyetinde görüşül- dükten sonra Meclise verilecektir. Başvekil 10 Temmuzda İzmit deniz yarışlarında bulunacak İzmit 16 (Telefonla) — Burada 10 Temmuzda civar vilâyetlerin ve do- nanmanın iştirakile büyük deniz ya- rışları yapılacaktır. Bu husustaki ha- zırlıklara başlanmıştır. Müsabakalar- da Başvekil B. Celâl Bayar da bulu- nacaktır. Ebülzürzmtlie Müstakil imlâ Üstad Halid Ziya Uşaklıgil, kendinin. ve Edebiyatı Cedidenin şaheseri olan «Mai ve Siyah» romanını sadeleştirip yeniden tabettirdi. Bu kitap, elbette pek çok sitayişle- re lâyıktır. Ancak gözümüze çarpan şu noktayı derhal tenkid etmekten kendimizi alamıyoruz: Hadid Ziya, yeni harflerimizle ken- dine mahsus bir imlâ kullanıyor: «Ma» vi» yerine «Mai», «Hüseyin» yerine Hüseyn», «ettiğin yerine etdiğis diyor; ve sonra, bütün sabık sayınalar yeri- ne birer «'» koyuyor; ih... Her münevverimiz - velev Halid Zi- ya Uşaklıgil gibi büyük bir üstad ol- sun - ammeninkine aykırı bir imlâ kullanmak hakkını haiz midir?.. Bu takdirde türkçe yazı Babil kulesine dönmez mi? Hem, müşterek imlâya riayet etmemek yüzünden (kelimele- rin klişe Kıymetleri kaybolmaz mı?.. Elbelie olur!. Nilekim, nazar, yeni kındaki kanun piojesinin yakında | «Mai ve Siyahsın satırlarına mütema- (Devamı $ inci sahifede) | diyen fakılıp kalıyor. ız krediler hakkındaki edilecek İ söylemiştir: Türkiyeye verilecek krediler hak- 30 Haziran saat dörde kadarki hali... Telefon: 20565 (Başmuharrir)) — 20765 (Yazı işleri) — 20497 (Müdür) Borçluların (30 Haziran) saat beşe kadar müracaat etmelerini ilân eden bir dairenin: — 20681 dare) Şişhanede büyük bir sinema yapılacak Evkaf tarafından hazırlanan plânlar belediye fen heyetince tasvib edildi N See Belvü gazinosu Yeni! sinemanın yaptırılacağı Şişhanedeki Şişhane yokuşunda Belrü gazino sunnu bulunduğu bahçe yeri, eskiden mezarlık olduğu için belediye, mezar- lıkların belediyeye devredilmesi hak- kındaki belediye kanununa göre bu belediye dairesinin karşısında bulu- nan üst kısmını da belediyeye terket- mek suretile bu meseleyi halletmiştir. Hakem heyetinin kararı üzerine ev- kafla belediyeye kalan kısımlar tapu- sahanın kendisine teslim edilmesini | ca tescil ve ifraz edilmiştir. evkaftan istemişti, Belediye ile evkaf Haber aldığımıza göre Beyoğlu va- arasında senelerce süren bu ihtilâf, hâ-| kıflar müdürlüğü, bahçenin şimdiki kem heyeti ksrarile halledilmiştir. Ha- | gazino yerinde büyük bir sinema yap- kem heyeti, bahçenin içinde gazino- da bulunan kısmı evkafa, Beyoğlu tırmağa karar vermiştir. Bu hususta (Devamı sekizinci sahifede) Fırtına ve yağmur . Taşkışlanın saman deposuna yıldırım düştü. Bir monör, bir kayık battı. Telefon hatları bozuldu. Nufusca zayiat yok Birkaç gündenberi İstanbulda ağır bir hava vardı. Evvelki gün termomet- re 31 dereceye kadar yükselmişti. Bu- na mukabil barometre düşmüş, fırtına göstermeğe başlamıştı. Dün öğleden sonra hava kapanmış, saat on beşte yağmur yağmağa başlamıştır. Yağınur altıya kadar devam etmiştir. Yağmur yağarken gök gürültüleri ve şimşekler ürasında bazı yerlere yıldı- rım düşmüştür, Bir yıldırım Taşkışla- nın karşısındaki saman deposuna düş- müş ve yangın çıkarmıştır. İtfaiye vak- tinde yetişerek yangını söndürmüştür. İnsanca zaylat yoktur. Bir motörle bir kayık battı Yağmurla beraber şiddetli bir rüz- gürda esmeğe başlamıştır. Kadıköyün- den 3,50 seferini yapan Sadettin kap- tanın idaresindeki Moda vapuru Hay- darpaşaya yanaşırken iskele yanında bağlı bulunan bir motör vapurun ar- ka tarafına çarparak delinmiş ve bir iki dakika içinde batmıştır. Motör B, Hasan adında bir zata ait- ti. Kaptan Faik kazayı haber alınca Haydarpaşa rıhtımına gelmiş ve mo- tör denizden çikarılmıştır. Bundan başka Balıkpazarı iskelesi- nin 2971 numaralı sandah da Beşik- taş önlerinde batmıştır. Demir yüklü olar sandal Gündoğduoğlu Seferin idaresinde idi. Beşiktaş * sandalcılari kazayı görmüşler ve derhal Seferin im. dadına koşarak sandalcıyı boğulmak- tan kurtarmışlardır. Sandalla demir- ler denize kaynamıştır. Telefon hatları bozuldu Dünkü fırtınadan bazı telefon hatla- rı da bozulmuştur. Yeşilköy hattı esas- lı şekilde bozulmuş ve hattın tamirine başlanmıştır. Beykoz jandarmasile o civarda bir fabrikaya uzayan hattı da yağmur ve fırtına tahrip etmiştir. Ne kadar yağmur yağdı Kandilli rasathanesinden aldığımız malümata göre dün 25 milimetre yağ- mur yağlmıştır. Rüzgâr 15 metre sürat le esmiştir. Yağmur yağarken hava poyrazdı, Yağmur dindikten sonra lo- dosa çevirmiştir. Termometre dün 16 dereceye kadar inmiştir. Yağan yağ- mur çifçileri, bostan sahiplerini çok sevindirmiştir. İzmitte İzmit 16 (Telefonla) — Saat 17de fırtına ile şiddetli yağmur başladı ve iki saat devam etti. Zarar yoktur. Tayyare kalkmışken geri Ankara 16 (Telefonla) — Bugün İstanbula hareket eden posta tayyar resi, havanın bozuk olması yüzünden geri dönmüştür.