17 Haziran 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

17 Haziran 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

! (m Ulus Basmmevi | Çankırı caddesi, Ankara 17 Telgraf: Ulus - Ankara TELEFÖON HAZİRAN Başmuharrir 1871 1938 Fransızca Ankara 1063 Yazı işleri _ıuaz.ınn 5 KURUŞ Mi a S | ANDIMIZDIR YARIN 16 sayfa ilâvemiz yaz modaları Kahraman Gökçen Atinaya vardı Büyük Şef Atatürk Boğaziçinde Savarona yatında YARTERD N " o,îfl;î ve büyük İngilterede Türkiyeye yapılan İstanbul, 16 a.a. — Atatürk bugün Savarona yatında Başvekil Celâl Bayar ile Hariciye ve Dahiliye Vekillerini ve bugün Ankara'dan gelen Maliye V ekilini kabul buyurmuslardır. sonra Balkan turuna devam edecektir. Bayan Gökçen şerefine Atinada güzel kabul resimleri yapıldı Atatürk kızı sabah 7.20 de Yeşilköyden kalktı 11.25 de Atinada yere inmiştir Yunan gazeteleri Cesur tayyarecimizi hayranlık ve samimiyetle selamlıyorlar İstanbul, 16 aa. — Kıymetli tayyarecimiz Bayan Sabiha Gökçen bu sabah 7,20 de Balkan turunu yapmak üzere Yeşilköy hava meyda: dan tayyaresiyle hareket etmiştir. Sabiha n çen meydanda Başvekil Celâl Bayar, Hariciye Vekili doktor Aras ve Dahiliye Vekili Şükrü Kaya, Riyaseticumhur Umumi Kâtibi ve Baş yaveri, birçok mebuslar, Vali, İstanbul Komu- tanı, Emniyet Direktörü ve daha birçok zevat tarafından uğurlanmıştır. Kiıymetli tayyarecimiz, İzmir yolu ile doğru Atina'ya gidecek oradan Selânik'e geçecek ve ( Hususi Muhabirimiz Şakir Çeçen sabaha karşı saat 3 de telefonla bildiriyor ) Atina; 16 — Kahraman tayyareci- miz Bayan Sabiha Gökçen bugün sa- at on bir 25 de Tatoy hava meydanma indi. Kendisini Büyük Elçimiz ve Bayan Ruşen Eşref Unaydın, Başkon- solos ve Bayan Mümtaz Kâmil, el- türk kolonisi, F.R. ATAY kredilere dair kanun çilik ileri gelenleri, Memleketi Balkan devletlerin- dan herhangi birine benzetebil- mek, meşrutiyet- inkılâbçılarının rüyası idi. O zamanki Balkanla- rın, Tuna ötesindeki garb âle- minden ne kadar geri olduğunu da tasavvur ediniz. Büyük salta- nat hacminin içinde küçük bir ruh! Tarihte askeri ve medeni eşsiz başarılarını okuduğumuz, her adım başında ebedi bir âbi- desini seyrettiğimiz mazi sanki bi değildi. İtimad ve cesare. tini kaybetmek, bir millet için, devletini kaybetmekten daha korkunç bir faciadır. Bunun me- suliyeti halk ile, onun maddi ma- nevi kudretleri ile alâkasını ke - serek, yabancı devletlerin maddi | manevi lütufları ile devam ede-| ceğini zanneden ahlâksız ve mü- tereddi saraya aiddi. Halk kud- retlerini sömüren, ezen ve yıpra- tan müesseseleri tasfiye etmek, | ve onların inkişafımı temin eden bir yeni cemiyet ve hükümet ni- zamı kurmak lâzımdı. Atatürk'- ün eserinin temeli işte bu olmuş- tur. Bununla beraber inkılâb reji- | minin ilk senelerinde, ve bilhas- | sa büyük kalkınma işlerinde, ne kadar çekingen davranıyorduk. Birçok kimselerde, bir takım esaslı işleri kendi başımıza ta- hakkuk ettirebileceğimiz itikadı yoktu. İnşa ve imar teşebbüsle- rimizi ufaktan ve tereddüdle tu- tuyorduk. İlk muvaffakiyetlerin, nefsimize ve milli fazilet ve ka- biliyetimize hududsuz bir iy- man uyandırmak olan manevi hizmetleri, maddi değerlerinden şüphesiz daha-yüksek olmuştur. Yapamayız, kelimesi nefsi- mizden silinmiştir. Ölçümüz, artık, memleketi ve İ eriş'irmek istediğimiz he- del nisbetinde büyüktür: Bu he- def, Avrupa ve Asya hududları- mız arasında asrımızın kuvvetli Yakında avam kamarasında görüşülecek Ticaret nazırı İngilterenin enternasyonal —| ticareti hakkında izahat verdi İngiliz Ticaret Nazırı B. Oliviye tanley Türkiye namına ÂAmerikadan alınan fayyareler Türkiye namına Amerikadan mü- İbayaa olunan bazı tayyarelerin Ka. da yolüyle bir ecnebi hükümeti he- sabına sevkedildiği haberleri işitil- mektedir. Anadolu Ajansı bu hususta atideki malümatı vermeğe mezundur: Cumhuriyet hükümeti bugüne ka- dar vaki olan bütün tayyare sipariş- lerini yalnız Vaşington'daki Büyük Elçiliği vasıtasiyle yapmıştır. Bunun haricinde hiç bir hususi teşekkül ve- ve ileri bir devlet ve cemiyetini inşa etmektir. Halk ve memleke- (Sonu 8. inci sayfada) ya şahıs Türkiye namına harekete mezun değildir. Bunun aksini göster- mek istiyen iddialar — sahtekârliktan başka bir şey değildir. (a. a.) | Londra, 16 aa. — Röyter bildiriyor : Avam kamarası, her cebheden enter- | nasyonal ticaret meselelerini müxzake- reye başlamıştır. Hatiplerin bir çoğu, Orta Avrupa ile Şark cenubu Avrupası memleketleri- nin ekonomik istiklâllerinin devam ve bunların alman hegemonyası altına düşmelerine mani olunması lüzumunu tebarüz ettirmişler ve bu memlekette krediler veyahut istikrazlar verilmesi- ni istemişlerdir. Bazı hatibler de alçak tarifeli memleketlerle anlaşmalar ya- palmasını istemişlerdir. Ticaret nazırı B, Stanley, söz alarak, evvelâ Avusturya istikrazları mesele- sine temas etmiş ve demiştir ki: — Biz, hâlâ, bu müzakerelerin mu- vaffakiyetle neticeleneceğini Üümid e- diyoruz. Fakat müzakereyi yapmakta olanlar hazirandan sonra, bugünkü şe- rait altında, tediyat elde edebilmenin bazı güçlüklerle karşılanacağımı kabul | eylemek mecburiyetindedirler ve bu Bebebden Almanyadaki borçların faz- lalaşmasından doğabilecek her türlü yeni teahhüdü kabul bahsinde şimdilik Bayet ketum bulunmaktadır. B. Stanley bundan sonra gark cenu- bu Avrupası hakkında da şunları söy- lemiştir; “— Türkiyeye verilecek krediler hakkındaki kanun projesinin yakında Avam kamarasında müzakere edilece- &i keyfiyeti, ingiliz hükümetinin, şark cenubu Avrupasında ingiliz ticareti i- le alâkadar olmaktan feragat ettiği hak kındaki şayiaların ve düşüncelerin ka- tiyen doğru olmadığını isbat etmnekte- dir. Hükümet, bu mımtakada ticareti mümkün ve kabil olduğu kadar inkişaf ettirmeyi pek çok arzu eylemektedir. Diğer taraftan, İngilterede hüsusi endüstrinin muhtelif şubeleri arasın- da, dünya piyasalarında bütün ingiliz endüstrisi ve bütün İngiltereyi reka- bet sahasında temsil edebilmek için daha sıkı iş birliği yapılması da çok arzuya değer.n zere Antakya'ya giden, genel kurmay ikinci başkanı örgeneral Asım Gündüz'ün riyasetindeki heyetin huduttan itibaren, büyük tezahürlerle :ırıılındıkıııı telgraf havadisi olarak yazmıştık. Hususi muhabirimiz | a) resimde oörgeneral konsolosumuzla görüşürken görüyorsunuz, İkinci resimde Antakya baş- | konsolosumuz . Celâl Tevfik Karasaban gene Payas'ta iki fransız za- | bitiyle görüşü Başvekil ekselâns Metaksas adına (Sonu 8. inci sayfada) Örgeneral Asım Gündüz Anlfakyada l Atatürkle İngiltere kıralı arasında Ankara, 16 aâ. — İngiltere Kıralı. nın doğumu — yıldönümü —münasebe- tiyle Reisicumhur Atatürk ile Ma. jeste VI. Çorç arasında aşağıdaki tel- graflar teati edilmiştir: MAJESTE ALTINCI CORÇ LONDRA Majestelerinin doğumu yıldönümü münasebetiyle en hararetli -tebrikle. rimle şahsi saadetleri ve Britanya İm- paratorluğunun refahı hakkındaki en samiml temennilerimi kabul etmele- rini rica eylerim. K. ATATÜRK TÜRKİYE REİSİ CUMHURU ANKARA l Doğumumun yıldönümü münasebe. tiyle gönde; olduğunuz samimi tebrikleri havi telgraflarını büyük bir memnuniyetle aldım. Bilmukabele sa- mimi surette en kalbi temennilerimi bildiririm. Kıral - İmparatoe | CORÇ 'M Nafia vekilimiz istanbula gitti Nafıa Vekilimiz B. Ali Çetinkaya, beraberlerinde Şirketler Umum Mü- dürü B. Emin olduğu halde dün akşam ekispresle İstanbula hareket etmiştir. B. Çetinkayanın pazartesi günü döne nesi muhteme! Fransa ile Türkiye arasındaki kurmay anlaşmalarını görüşmek ü a karşılama törenine aid resimler göndermiştir. Yukarıda birinci | İ Eble Asım Gündüz'ü Payas istasyonunda Antakya baş. | Maliye vekili istanbulda Istanbal, 16 (Telefonlay — Maliye | Vekili B. Fuad Ağralı bugün İstan. ıı(;ı.ıı geldi ve Haydarpaşada karşılan. l ŞEYSEEMSE FKKT