18 Haziran 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

18 Haziran 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

| Camarlesi 18 TELEFON HAZIRAN Başmuharrir 1371 1938 Fransızca Ankara — 1063 — Yazı işleri — 10621063 SKURUŞ | — Kiğiye Yt İi | Ulus Basımevi | Çankırı caddesi, Ankara Telgraf: Ulus - Ankara DIMIZ AND MI'ZDIRM BUGÜN | 16 sayfa ilâvemiz ı yaz modaları 'B. Ali Çetinlşoycı diyor ki: Havagazı, Tünel, Tramvay gibi imfiyazlı namını faşıyan şirketleri millileştirmek lazım Belki iki üç ay sonra bunlar üzerinde müzakereye başlanacak Istanbul, 17 (Telefonla) — Nafia Vekili Çetinkaya bu sabalı İstanbul'a geldi. İstasyonda nafia erkânı ve dostları tarafından karşılandı. Haydarpaşadan motorla doğruca Savarona yatına gi- derek Atatürk'e tazimlerini arzetti, Atatürk dün Nafıa vekilini kabul ettiler İstanbul, 17 a.a. — Atatürk, buğgün Savarona yatında, An- kara'dan gelen Nafıa Vekili Ali Çetinkaya'yı kabul buyu- rarak bir müddet görüşmüş- lerdir. Köylü Kemal ÜNAL İsparta mebusu Bizde köylünün ormanla bir kaç cepheli münasebeti vardır. Bunun en Mühimi ormanın kendi İç yaşayışm- daki tesiridir. Köylü; ahır yapacağı keresteyi, yakacağı odunu ve hattâ bir gok yiyeceği ormandan alır. Hayvanı- n orada besler, avını orada bulur, Bir de köylünün kasaba ile orman â- rasında yaptığı mübadele - vardır. O, bir çok ihtiyaçlarını bu yoldan gide- Tir. Ormandan götürüp kasabada sat- tığr kereste ve odunla, giyecek, yiye- cek alır, vergisini öder, İhraç malları. Mız arasına giren bir çok orman mah- sulleri, köylü yaşayışını kolay değerli birer mübadele unsurudur. Köylü ;ormanlardaki büyük kereste işletmelerinden amele ve taşıyıcı ola- rak da faydalanır. | B. M. Meclisinin geçen yıl kabul et- | tiği orman kanunu köylüyü bu iç ve | dış münasebetlerinde yeni bir nizama bağladı. Bunun ana hatları şunlardır : 1 — Köylü de olsa ormandan parasız faydalanmak yoktur. Bir müsaade al- madan, az çok bir karşılık vermeden kimse, ormandan istediğini dilediği kadar alıp götüremez. * 2 — Ormanların içinde veya beş ki lometre yakınındaki köylüler; Kendi ihtiyaçları olan keresteyi ve yakacağı tarifenin dörtte birini ö- diyerek, b - Kasabaya götürüp satacakları kereste ve yakacakları da devletçe ar- tırmaya çıkarrlan ufak partileri satın alarak, ormandan istifade edebilirler. 3 — Tomruk yapıldıktan sonra ka- lan ağaç enkazını köylüler, ormandan müsaadeyle parasız alıp götürebilir- ler. Köylünün ormanı müsbet bir kiy- metle ölçmesi, kullanırken satarken bunu duyması esastır. Ormanı, harca- nılması isteğe bırakılmış değersiz bir meta olmaktan çıkarmak için — birçok güçlüklerine rağmen — onu köylüye bir bedelle vermek lâzımdı. 1937 kanu- nu bu esası koydu. Bunun tatbikından doğacak zorluklar bilinmiyor değildi. Asırlarca alışılmış, kayıdsız ve külfet- siz bir istifade tarzından sıkı bir di- sipline geçiş her zaman her yerde te- sirler yapar. Maddi fedakârlık da ara- ya karışırsa bu tesir daha şiddetli olur. Kaldı ki usul bakımından da haylı güçlük vardı. İdare merkezlerinden u- tak ve dağınık yaşıyan, formalitelere (Sonu 5. inci saylada) Nafia Vekili Bay Ali Çetinka- ya saat onda elektrik idaresine gitti orada nafia erkânı ve elek- trik şirketi müdürü, şirketin şef ve memurları tarafından — karşı- landı. Metro hanınım kapısı bay- rak ve dallarla süslenmişti. Vekilimiz evvelâ şirket müdürü ile konuştu. Sonra tesellüm heyetinin oda- sına gitti ve heyetin çalışmasını ve bu- (Sonu 5. inci sayfada) © Kurmaylar arasında ve orman | Antakyada müzakereler büyük bir içinde cereyan ediyor Antakya, 17 aa. — Anadolu Ajansınım hususi muhabiri bildi. riyor : Örgeneral Asım Gündüz başkanlığındaki heyetimiz General | Huntzinger'in başkanlığındaki fransız askeri heyetiyle müzake- | relerine devam etmektedir. v Fransız Hariciye Nazırı Böne Bone diyor ki : “ Fransa ile Türkiye arasında daima daha dostane münasebetler tesisine çalışılıyor ! ,, Paris, 17 a.a — Hayas ajansı bildiriyor : Mısır - kapitülasyonlarının hakkında 6-5-934 tarihinde Montrö'de imzalanan muahedelerin tasdikini mu- tazammın kanun projesinin mebusan meclisinde müzakeresi esnasında beya- natta bulunan hariciye nazırı B. Bone, hükümetin Fransa - Suriye ve Fransa - Lübnan muahedelerinin pek yakında parlâmentoda müzakere edilmesi arzü- sunu tebarüz ettirdikten sonra, demiş Hir ki: Hükümet, Fransa ile Türkiye- a- (Sonu 3. üncü sayfada) & Nafia Vekili Bay Ali Çetinkaya samimilik Her gün öğleden evvel ve son- ra iki toplantı yapılmakta ve mü- zakereler büyük bir vekar ve sa- mimilik içinde cereyan eylemek- tedir. Heyet boş zamanlarında tarihi yer- leri ziyaret ediyor. Örgeneral Asrm Gündüz tarafından dün akşam Hunt- zinger şerefine verilen dine güzel ve samimi olmuştur. Örgeneral bu akşam da türk ileri gelenleri şerefine 80 kişilik bir zi- yafet vermiş, ziyafette diğer cema- atlardan da davetliler bulunmuştur. Baş tercüman Jozef Antakya, 17 aa. — Anadolu Ajan- sının hususi muhabiri bildiriyor : Baş tercilman Jozef'in Hatay'dan alıtarak Berut matbuat dairesine ta- yin edildiği haber verilmektedir. Bu tayin istihbarat dairelerinin lâğvedi- leceği hakkırida bazı şayialara yol açınıştır. Ordu ve Küseyir nahiyelerinde Antakya, 17 aa. — Anadolu Ajan- sının husust muhabiri bildiriyor : Ordu ve Küseyir nahiyelerinde ka- yıt muamelesi bugün başlamıştır. Türk ekseriyetini baltalamak için! Antakya, 17 aa. — Dün tahrik ve tehdide nihayet verilmek üzere hükü- met bazı tedbirler almış ve bu arada şiddetli tahrikât yapan bir muhtarı da tevkif etmişti. Bu tedbirler - bu sabah türk Jistesi üzerinde — müsait tesirini gösterince — tahrikçiler hiç yoktan dükkânları kapatmağa başla- mışlar ve büro reisi esasen mürettep olan bu vesileden istifade ederek a- sayiş mevcud - olmadığı — beyaniyle kayıd muamelesini tatil — etmiştir. Halbuki büronun yarın mesaisine ni- hayet vermesi kararlaştırr!mış bulu: nuyordu. Bu vaziyet karşısında ko- misyonun türk ekseriyetini baltala- mak için akla gelebilecek her çareye baş vurduğuna hükmetmemek imkân- sızdır. İ Genevre Tarih Cemiyetinde Profesör Bayan Âfel mühim bir konferans verdi Genevre, 17 a.a, — Hususi muhabirimiz bildiriyor: Bayan Afet, dün gece Genevre Tarih Comiyetinde, son senelerde kiye'de yapılan arkeolojik haf riyat hakkında mühim bir kon- ferans vermiştir. Genevre Ta. rih Cemiyetinin salonu hınca- hç dolu idi. Birçok mümtaz l profesörler - bu bir dikkat ve alâka ile dinlediler ve projeksi- yonla gösterilen resimleri zevk ve merak ile seyretdiler. Bayan Afot, selis fade ile, hafriyat- dan elde edilen dikkate şayan neticeleri anlatdı ve bunların, prehistorik devirler ve hususile Eti çağının aydınlanması yolun- ehemmiyetini tebarüz et- tirdi. Konferanstan sonra pro- fessör Pitard kürsüye geldi ve ki hafriyatm bazıla- dan meşgul olduğunu anlatarak bu günkü Avrupa medeniyeti- nin Orta Asya'dan geldiğini ve eğer Orta Asyadan bu medeni insanların Avrupa'ya muhace- reti olmasa idi avrupalıların hâlâ en iptidai vaziyetde kal- ? muş olacaklarımı izah etdi. Könforanstan sonra Bayan Pitard, Bayan Afet'in şerefine, kendi evinde bir çay ziyafeti verdi. Konferansı dinleyen Ge- nevre Tarih Cemiyeti âzaları, profesörler, türk kolonisi ve bir Ççok tanınmış kimseler bu ziya- Fetde bulundular. Her kes Ba- yan Âfet'i hararetle tebrik etdi. Çinliler Nankin'e Çan - Kay - Şek diyor ki: Harb ettikçe çinlilerin harb kabiliyeti artıyor Çin'de motorlü kıtaları idare Hankov, 17 a.a. — Çin orduları baş kumandanı General Çank- Japonya'ya karşı yapmakta olduğu müdafaa harbı hakkında kendisini ziyaret eden ecnebi gazetecilere aşağı- Kay-Şek, Çi daki beyanatta bulunmuştur : “Muhasematın başladığı geçen yaz danberi Çin ordusunun harb kabili- yeti bir mislinden fazla artmıştır. Bu, hâdisatın da isbat ettiği herkes- çe mâalüm bir hakikattir. Techizatı da gerek keyfiyet gerek kemmiyet itibariyle bidayettekile kiyas - kabul etmiyecek derecede çoğalmıştır. Çin ordusunun ve Çin milletinin manevi- yatı o kadar yükselmiş, asker!-bilgisi © kadar artmıştır ki, Çin yüksek ku- | siriyle düşmüş ve çarpışma şiddetli ol. | tarihli belgrad itilâflarından matıda heyeti en yüksek strateji pren- (Sonu J. üncü sayfada) Kahraman tayyarecimiz Bayan Gökçen'in dün ziyaret ettiği | Selânik'ten bir görünüş Yunan halkı Atatürkün Bayan Gökçen va- sıtasiyle ve telefonla gönderdiği selâmdan derin surette mütehassis olmuştur Bayan Gökçen dün | - Selâaniğe ve akşam da Sofyaya gitti Kahraman tayyareci Selânik ve Sofyada da büyük tezahürlerle karşılandı Atina, 17 (Telefonla) — Dündenberi Atina'nın kıymetli mişa- firi olan kahraman tayyarecimiz Bayan Gökçen, ün Tatoy | hava meydanından saat 11 i 20 geçe Selâniğe gitmek üzere uçtu. Bayafı Gökçen'i büyük elçimiz ver Bayan Ruşen Eşrel Ünaydın, baş kon- | solosumuz ve Bayan Mümtaz Kâmil, elçilik ileri gelenleri, askeri ve ticaret ataşelerimiz, dost memleket başvekili | ve hariciye nazırı Ekselâns Metaksas adına protokol memurları, aerodrom kumandanı ve bir çok zatlar uğurla- dılar. Uğurlama töreninde birikmiş o- İlan kalabalık bir halk; kahraman türk |kazını heyecan ve takdirle alkışladı. - (Sonu 5. inci sayfada) doğru ilerliyorlar Sümerbank Umum Müdürü Bay Nurullah Sümer İzmitle temeli alılacak kimya fabrikası Istanbul, 17 (Telefonla) — Baş- vekilimiz B. Celâl Bayar haziranın 19 uncu pazar günü Sümerbank ta- ndan İzmit'te yaptırı k olan |kimya fabrikasmın temel atma me- İrasiminde bulunacak ve temeli biz - | zat atacaktır. Merasime İstanbulda bulunan bü- tün Vekiller de iştirak edeceklerdir. Fabrika klor ve sudkostik istihsal edecektir. Stoya;noviç Kont Ciano 'Mülâkatı Venedik, 17 aa, — Havas Ajansı- nın muhabiri bildiriyor: Könt Ciano, EZ Romayı ziyareti tatil dolayısiyle ptlan hususi mahiyette bir — sey şeklinde gösterilen — Stoyadinoviç'in | Vapur çarpışması — ça süyin aa | Bununla beraber Romanın — siyasi İstanbul, 17 (Telefonla) — Bugün ve diplomatik mahfilleri bu ziyarete Ortaköy açıklarında demirli bulunan | hususi bir mahiyet atfetmektedirler. Panama vandıralı Veme vapuru üzeri- | — Mülâkatları esnasında Ciano ile İne Şahini Bahri adında 11 tonluk odun[Swyıdinovit,. umumi dünya vaziye. |yüklü bir gemi akıntı ve rüzgârın te- | tini tetkik edecekler ve mart — 1937 doğan duğu için gemi parçalanmış ve batmış- ' işbirliği siyasetini tanzim (d“,nfr_v İçır. Mürettebatı kurtarılmıştır. dir, eden terbiye görmüş askerler A A ,