19 Haziran 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

19 Haziran 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Parar Ulus Basımevi Çankırı caddesi, Ankara 19 Telgraf: Ulus « Ankara TELEFON HAZİRAN 1938 5 KURUŞ Başmaharrir Yazı işleri İdare Atölre Framsızca Ankara müdürlüğü e 1871 1063 1062-1063 1061 1064 ANDIMIZDIR. YARIN: Bolu röportajları MENGEN — KÖYLERİ Yazan: Burhan Belge Suriye gazeteleri Sancağın türklere teslim edildiği kanaa Gene bütün Suriye gazeteleri Arab memleketlerinin Suriyeyi tutmadıklarından şikâyetçi! cihazlanma F.R. ATAY En çok otomobil sarfeden mil- letlerden biri biz olduğumuza şüphe yoktur: Çünkü en berbat yollu memleketlerden birinde Oturuyoruz. Avrupa'nın büyük şehirlerindeki taksi arabalarının, bazan, müzelik oluncıya kadar çalıştıkları görülür. Bizimkilerin ömrü ise, bazan, model müddeti kadar kısadır. Dünkü “Ulus” ta çıkan kari mektubunu okuyanlar, bir takım memleketlerde asfalt yollar için alınan resmin bir ver gi de. ğil, fakat bir kazanç payı oldu- ğunu belki ilk defa öğrenmişler. dir: Araba asfalt yol üstünde daha az benzin yakar ve daha uzun müddet hizmet eder. Şüp- hesiz nakliyenin de daha ucuz olması lâzmgelir. a Birçok teşebbüs sahiblerinden dinlediğimize göre, bizde taksi şirketlerinin kurulmamasma se- beb yollardır. Şoförlerimiz boğaz tokluğuna ve araba komisyon- cularının hesabına işlemektedir- ler. Halbuki otomobil ve parça- lart için yüzde yüz döviz çıka yoruz. Asfalt yol, bu bakımdan, bir döviz tasarrufu demektir: Turist celbetmek bakımından ise, eniyi döviz idhalcileri ara- sındadır. Geçen gün Abad gölünü med- heden arkadaşlara soruyoruz: “— Fakat nasıl gitmeli?,, Anka- ra'dan İstanbul'a Bolu - İzmit üstünden varmak hemen hemen imkânsız, tünden ulaşmak ise kazâlt bir spor işidir. Anadolu'ya yağmur, bir nevi felc' dir: Makinalar, toprağın ıslandığı yerde durur. İstanbul ve İzmirin asfalt yol | teşebbüslerini takdir ve teşvik edelim. İstanbul, Bursa, İzmir ve Ankara'nın kendi asfalt şebeke- lerini, bu şehirler arasında, dev- let asfaltı ile birleştirdiğimiz va- kit Türkiye'nin büyük bir mese- lesini hılldmi&oluruı. Bu sene hemen hemen bü-| tün memleketin dikkati, medeni (Sonu 8. inci sayfada) Eskişehir - Bursa üs- | Antakya, 17 a. a — Anadolu Ajansı- nn hususi muhabiri bildiriyor : Hatay hududu dışında ve Suriyeye bağlı Hamam nahiyesi hududuna ya - kım bulunan Hatay köylerinden türk yazılanların celbedilerek tevkif ve taz- yik edildiği öğrenilmiştir. Komisyonun geri aldığı tebliğ Antakya, 17 a. a. — Anadolu Ajansı- nın hususi mahabiri bildiriyor : Suriyeden gelen gazetelerin neşriyatı, komlsyonun güya geri aldığı 14 numa- ralı tebliğini gayritürk partilerin şefle- rine tebliğ ettiğini meydana çıkarmak- tadır, Esasen komisyonun bu tebliği ibtal etmediği butidan sonra çıkan tebliğle- rin numaralartndan anlaşılıyor. Filhakika neşredilen müteakip teb- liğin numarası on beştir. Süriye gaze - teleri, Suriye hükümetinin artık Fran- sa'ya değil, kontrol komisyonunun bahsedilen 14 numaralr tebliğine daya- (Sonu 8. inci sayfada) Orgeneral Asım Gündüz'ü karşılıyan mektebliler (Husust surette Antakya'ya gönderdiğimiz muhabirlerimizin ve foto-muhabirimzin gönderdiği resimlerden| Süvarilerimizin kazandıkları | kupalar şehrimize getirildi Kupalar Kamutayda gösterildikten sonra Örduevine götürüldü Enternasyonal ordu atlı müsabaka- larında büyük zaferler kazanan süvari ekibimizin aldığı kupalar, bu ekibimi. zin en kıymetli binicilerinden yüzbaşı Cevad Gürkan tarafından şehrimize getirilmiştir. Kupalar, eveli gün Ka- mutay salonlarına konulmuş ve dün Ordu evine kaldırılmıştır , Yüzbaşı Cevad Gürkan, dün kendi- sile konuşan bir arkadaşımıza, seya- hatleri ve alınan neticeler hakkında şunları söylemiştir: “—- Seyahatimiz, iki ay yedi gün sürdü. Niste, Romada, ve Varşovada yaptığımız müsabakalar, Üst üste ye- dişer gün devam etmiştir. En büyük zaferi, şüphesiz ki Roma- da aldık. Alman devlet reisinin İtalya hükümet merkezine gelmesi dolayısi- le Romanın fevkalâde günlerine rast- layan bu müsabakada kırk bine yakın seyirci vardı. Bizden — başka, al- manlar, italyanlar, romenler, yunanlı- lar ve irlandalıların iştirâk ettiği bu müsabakada ekip halinde birinciliği aldık. Nisteki müsabakada da birinci- liğimiz ekip birinciliğidir. Bütün memleketlerde yakın bir a- lâka gördük. Bu alâka; kazandığımız muvaffakiyetlerle ölçülü olarak artı- yordu. Müsahakalara & subay ve 16 (Sonu 8. inci sayfada) Subaylarımızın kazandıkları kupa tindedirler Yugoslavya avcı tayyareleri Bayan Gökçen'i karşıladılar Kahraman tayyarecimiz Belgrad'da çok büyük tezahürlerle karşılandı Sofya, 18 a.a. — Bayan Sabiha Gökçen, bu sabah saat 9.40 da tek kişilik tayyaresi ile Belgrad'a hareket etmiş ve hava meyda- nrnda protokol dairesi reisi B. Velinof, kumandan Majarof ve | Türkiye elçiliği yüksek memurları tarafından uğurlanmıştır. Belgrad'da Belgrad, 18 aa, — Anadolu Ajansı- rın husust? muhabiri bildiriyor: Bayan Sabiha Gökçen bugün saat 10.30 da Belgrad asker! tayyare mey- | danma dinç ve zinde bir halde inmiş Örgeneral ÂAsım Uünuüz ün Antakya'da karşılanmasından iki inteba (Husus! surette Antakyaya gönderdiği: smuhabi miz muhabirlerimizin ve foto- e rimisin gönderdiği resimlerden) B. Bone büyük elçimizle görüştü Paris, 18 aa. —— Hariciye Na- | zırı Böne Türkiye Buyuk Elçisi Sund Davaz'ı kabul ede- rek uzun bir mülâkatta bulun- muştur. Çin Japon harbinin yeni bir bilânçosu Japâlar 100.000 ölü lerdi 35 gemi, 629 tayyare tahrib edildi Hankov, 18 a. a. — Çin askeri ma - | kamatı tarafından yapılan istatistikle - re göre muhasematın bidayetinden beri japonların askere aldığı kuvvet, yaptı- ğt masraf ve uğradığı zayiat şudur: Çinde harbeden japon kuvvetleri: 600.000, Seferber edilen — kuvvet : 1.675.000. Zayiat: 410.000 - bunun 100 bini maktuldür - . Harb masrafı; 5 mil- yar 300 milyon. Batan harb gemisi: 35. Tahrib edilen tayyare: 629. İstihsal te- nakusu ; yüzde 22. | Japonyanın Çinde uğradığı ekono - | mik zarar 500.000 yen. | Aynı müddet zarfında Çin küvvet - | leri japonlardan 22 bin 868 silâh ve sa- | 'e iğtinam etmişler ve japonların 3 bin S1 harb malzemesini tahrib etmiş - lerdir. ( Harb vaziyetine aid haberler üçün- cü sayfamızdadır. ) Türkiye Macaristan Konsolosluk ve adli Müzaheret muahedesi imzalandı | 'Türkiye ile Macaristan arasında kon- solosluk ve adli müzaharet muahedesi dün öğle üzeri Hariciye nezaretinde Genel Sekreter büyük elçi Numan Me- | nemencioğlu ile macar elçisi tarafın- | dan imzalanmıştır. Göbels Viyana'da Viyana, 18 aa. — Propaganda nazırı Göbels öğle üzeri tayyare Vile Viyana'ya gelmiştir. İ |ve Yugoslav Hariciye Nazırı namıma | (Sonu B. inci sayfada) Bayan Gökçen Balkan turnesinde tayyareye binerken Japonlar bir şehri aldılar ve bir limanı bombaladılar Mançuko - Sovyet hududundaki çarpışmada bir Mançukolü öldü Tokyo, 18 a.a. — Japonların Anking'in 60 kilometre şarkındaki Tsienshan'i zaptettikleri resmen bildirilmektedir. (Sonu 8. inci sayfada) İstanbul'da bulunan Naha Vekilimiz Ali Çetinkaya, dün, naha fen mektebini ve Yeşilköy hava istasyonunu ziyaret edereh tetkikler yapmış. ter. Yukardaki resimlerde, Nafıa Vekilimizi evelki gün İstanbul elektrik idaresinde tetkikler yaparken görüyorsunuz.