2 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

2 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

— mz e Maroas vd yi 4 â ci gi n v si paradan Unvan nu svemm ğe ih “v3 2 > “TEMMUZ ZiRAAT TAKViMi UMUMİ TARLA İŞLERİ — Orak ve harman ameliyatına devam edilir. Harmanı yapılan hububatın kalbur, tiryör ve #elektörlerden geçirilerek, kişlik tohumluklar ayrılır. Diğer, ambarlara konmuş olan hububatın, kızmaması için, aktarma yapılarak ait üst edilmesi lâzımdır. "Tarlada biçilmiş olan hububat demetleri, yağmuru müteakib alt üst edil Yâzımdır. Biçilmiş tarlaların, ilk fırsatta anımlarının bozulması, nadasa kalmış tarh ikinci veya üçüncü defa sürülmesi, pamuk, mısır, pancar, patates, kavun, kar- puz, kır domatesi ih gibi mahsulün de çapalanmasına devam edilir. BAĞCILIK İŞLERİ — Bağ toprağının otlarının çapalanarak öldürülmesi, Kür daha devam ederse omacalara su verilmesi, Ukbaharda dikilen ve henüz tepeleri aç mamış olan köklü, aşılı fidanların toprağı, toprak seviyesile, düzeltilir, çubukların et- fahına bir su yalağı yapılır. Bu fidanlara taze inek gübresini bolca su ile karıştı yarak, her köke 1-2 gaz tenekesi verilmesi ve ertesi günü toprağının kabartılara, suyun tebehhürüne mâni olmak üzere hafifçe karıştırılması, icab ve lüzum hası olursa bu ay nihayetinde bir daha su verilmesi lâzımdır. Bir, çubuklar da, keza, ayni iki sene evvel dikilmiş müşmeleye tabi tutulursa, çubuklar çok istifade ederler. Bu aylarda bağlarda uç alma #meliyatına devam edilir. Salkımlara fazla gölge yapan dal ve yaprakların bir kısmı koparılır. MEYVA BAHÇESİ İŞLERİ — Çekirdekten yetişmiş yabani meyva fidanlarına göz aşısı yapılır. Evvelce yapılmış aşıların bağları sökülür, bunların diplerinden sür- müş sürgünler kesilir. Geçen ilkbaharda diklimiş meyva fidanlarına şerbet verilir, fidanlar sulandıktan yirmi dört saat sonra diplerindeki göbreli, sulu toprak ka- ÇİÇEK BAHÇESİ İŞLERİ — Bahçeye dikilmiş olan yazlık çiçeklere her akşam yeya sabah erkenden su verilir ve toprağı fet konarak, bunların tohumları alınır. kabartıhır. İyi teşekkül etmiş çiçeklere işa- Fazla sulama (tesirile topraklarında yeşil yösün tutmuş saksıların toprağı kabartılır. Bir çok çiçeklerin soğanlarını elde etmek Için, tohumları tavalara ekilir. SEBZE BAHÇESİ İŞLERİ - Yazlık sebzelere akşam veya sabah su verilir, top- Fakları kabartılır. Bir çok kışlık sebzelerin, meselâ: Lâhana, kamebahar, pirasa gibi, #öbaelerin fideleri bu aylarda dikilmeğe başlanır. Son turfanda kereviz, havuç, 1spa- nak, semizotu, marul, kilir. maydanoz, salata, turp gibi sebzelerin tohumları bu ayda di- - , Soğün, Sarmusakların başları topraktan çıkarılarak dizileri yapılır. KÜMES İŞLERİ — Bu ayda kuluçka işine artık nihayet verilmek lâzımdır. Civ- civlerin ve piliçlerin iyi beslenmesine itina edilir. Kümeslerin temizlenmesine, bitlerle mücadele edilmesine devam edilir. Evde, bu mevsimlerde hasıl olan sebze artıklarının tavuklara, tavşanlara yedirilmesine ehemmiyet verilir. Meyvacılık Hem süs ve hem de mükemmel bir meyva ağacı olan narlar nasıl yetiştirilir ? Memleketimizin bir çok yerlerinde mükemmel © yet gen, obahçelerimiz- de hem meyvasın- Gan ve hem de gü- zi tai kırmız renkte çiçekler a- çan narlar, ayni zamanda (oo gerek çiçekirri ve gerek meyvalarile | bah- çelerimizi mükem- mel bir surette süslediklerinden mükem- mel bir süş ağacı olarak ta yetiştirlmek- tedir. Taze meyvasının, bilhassa çekirdekleri- Bi kaplamış olan hafif ekşimtırak lezzetli Yöpüzden elde edilen vsaresile yapılan şerbetler, şurublar pek makbuldür. Çün- kü, nar usaresi pek lezzetli ve serinletici bir hassaya maliktir. Kış nihayellerine kadar muhafazası kabil bir meyva olması itibarile, bütün kış nar usaresinden tare olarak istifade etmek, hastalara Ilmonata, şerbet yapa- Fak vermek çök kabil ve faydalıdır. Nar ağaçlarının amli menşeli oAmrika olduğu rivayet edilmekte işe de, memle- krtmizin bir çok mahallerinde, ezcümle Eve mıntakası, cenup £vilâyetlerimizde, pek nefiz narlar yetişmekte olduğu ma- Mümdur. Meyva ağaçlarından en fazla yaşıyan, #zun ömürlü ağaçlar narlardır. Bunların 250 - 300 sene yaşadıkları söylenmek- tedir. 2 Nar ağaçları kendi hallerine bırakılır- Bi, 4 - $ mere ve diğer ağaçlar gibi iyi bükilir, muntazam budanırsa, 8 - 9 met- re kadar yükseldikleri vakidir. Memleketimizde yetişen narları iki bü- yük grapa ayırmak mümkündür. I — Ek- şi narlar, H — Tatlı narlardır. Bundan başka tatlımsı, ekşi (mayhoş) olan nar- lar da pek makbuldü, Nar ağaçlarının sevdiği iklim: Narlar, mutedil iklimlerden hoşlanırlar, soğuk ik- Mmleri katiyen sevmezler. Binaenaleyh, cenuba maruz yerler, narlar için pek müsaideir. Narların sevdiği toprak: En kurak topraklarda bile nar ağaçları yetişebilir. Toprak hususunda o kadar müşkülpesend değildirler; yalnız, iyi ve bol meyva ala- bilmek için, dikilecekleri toprağın iyi gübrelenmiş, iyi hazırlanmış, orta terkib- de, az ratıb toprazlar olması lâzımdır. Fazla rütubet narlara iyi gelmez. Bol yap- Tak ve çiçek verir, fakat baş, meyva bağ- Jamazlar ve bu takdirde meyvalarını dö- kerler. Binaenaleyh nar ağaçlarının sık sık sulanması katiyen doğru değildir. Hiç sulanmazsa daha mükemmel olur. Şu halde ez ratıb, hafi kumsal, güb- relenmiş çiyi hazırlanmış topraklar nar ağaçları için mükemmel olur. Nar ağaçları nasl yetiştirilir? Nar ağaçlarını tlyumlarile teksir etmek ka- bil olduğu gibi, nar ağaçlarının diplerin- den süren | - 2 senelik fışkın dallarile de üretmek mümkündür. Yalniz, gerek tohumlardan ve gerek fişkın dallarla e)- de edilen nar ağaçları yabani oldukların- dan, iyi meyva almak için, bunların son- baharda, diğer meyva ağaçlarına tatbik edildiği gibi, durgun göz aşı veya yar- ma kalem aşısı yapılarak ehlileştirmek mümkündür. Narlar, iyice kemale geldiklerinde, s0n- Para Yüzünden... Aşk ve macera romanı Nakleden: (Vâ-Nü) — Hay hay. Lütfinin sizi tayin edeceği muhakkaktır. Çünkü benim sözümden çıkmaz... Sıkıntılı zaman- Jarımda bana fevkalâde yardımlar et- miş bir iş adamı diye sizi prezanle ederim... Lâzar efendi: — Pek âlâ. - dedi - Fakat Lütfi bey, karısı aleyhinde yapacağım her işte beni serbes birakmalıdır. Eğer harekâlımı tahdid ederse hiç işe ya- ramaz... Elim kolum bağlanır... Tabii, tabil.. Her şeye hazır oldu- ğunu söylemişti. İşitmediniz mi? Bokak kapısına doğru yürüdüler, Lâzar şapkasını giyerken sevinçli bir sesle: — Buldum galiba... - dedi. — Ne yapacağımı buldum... Eğer plânımı tatbik edebilirsem, Hadiye hanım bizimle zerre kadar mücadele edemez... Amma... Biran durdu, — Hayır, hayır... Şimdi anlatmam... Fikirlerim hele iyice olgunlaşsın da , ondan sonra her şeyi söylerim, Ama, emin olun plânım öyle mükemmeldir Tarife No, 20 ki, Hadiye hanım tuzağa düştüğü an- dan itibaren ağzına bir kilid vurul- muş gibi, sesi sadası kısılacak! İki gün sonra, yağmurlu bir sabah, saat iki, üçe doğru, Lütfi bey Lâzar efendinin yazıhanesine girdi. Harab, ahşab bir merdivenden çıkmıştı. Kirli, köhne bir odanın kapı- | sını vurmuştu. Maroken taklidi mu- şambaları kullamla kullanıla sıynıı- mış, uyuzlaşmış kanepe takımı insanı olurmağa değil, buradan kaçmağa davet ediyordu. Yazı masasının üstü, bir yığın toz ve kâğıdla doluydu. Lütfi bey, sağlamca bir iskemleyi seçerek oturdu. Gözlerinde hâlâ, ge- çirdiği nöbetin harareti vardı. Arasıra vücudünü ürpermeler sarsıyordu. Lâzar efendi onu şöylece gözden geçirerek kendi kendine: «— Adam daha iyileşmeden koşup gelmiş... Belli, hâlâ ateşler içinde Ya- nıyor! Bu vaziyette her teklifimi ka- bul edeceği tabildir!» diye düşündü. Lütfi, söze başladı: — Efendim! Hasta olduğum halde, bütün gayretimi topliyarak busaya Sebzecilik: İyi bir sebze tohumu nasıl olmalıdır? Sebze tohumları İ intaş (çimlenme) kuvvetlerini kaç sene muhafaza Mer mahsulün yetiştirilmesinde, iyi, saf ve cins tohumun ziraatinde oynıyacağı rol çok mühimdir. İstilaya tabi tutulmuş, Mükemmel te- yekkül etmiş bir tohumdan elde edilecek mahsul de bittabi mükemmel olur. «Ne #kersen onu bieçrsint sözü de, bundan dolayı darbimesel şekime gelmiştir. Bühassz sebzecilikte, sebze sirnatinde tohumların iyi teşekkül etmiş, intaş ka- biliyetinin muhsfaza edilmiş bulunması mâtlübdar. İşte, bunun için de, maksada müsald ve elverişli tohumların gelişi güzel ve her tohum satan kimselerden alınmayıp ma- rüf ve Şayan: itimad, tanınmış tohum müesseselerinden alınmasına ve yahut ta her sezbe yetiştiren kimselerin elde ede- ekleri sebae fideleri için, tohumulğunu bizzat yetiştirmesi lâzımdır. Bunun için de bahçelerindeki en iyi, en mükemmel yetişmiş sebzelerden tohumlar alınmasını ehemmiyetle tavsiye etmek isteriz. Çok defa, hariçten aldığımız tohumlar, kıymetli vasıflarını kaybetmiş, bozulmuş, dejenere olmuş, intaş kabiliyetlerini kây- betmiş tohumlardandır. Tohumlarda, bilhassa sebze tohümla- rında, intaş kabiliyetinin mühim rolü vardır. Bunun gibi, iyi sebze tohumları toprağın tesirleri de kabi bani otlardan başka bir şey ve buğün bahçelerimizde yeti- sebzeler, böyle daimi istifaya ta- | israk mükemmel bir hale ifrağ | edileriştir. Betze tohumlarının mükemmel olması, yabanileşmemesi için, toprağın İyi hazır- lanmış, iyi gübrenlenmiş, sulanmış ol sı lâzımdır. Münbit bir toprakta yetişti rilen sebzelerden elde edilecek tohumlar da mükemmel olur. İyi bir sebze tohumunda bulunması lâ- zmgelen hassaları, Şu suretle hulâsa ede- biliriz: vakit ağırca, dolgun, 2 — Kuoklandığı vakit, küf ve yağ ko- kusu bulunmaması. 3 — Kabukları buruşmuş, içi hafif, öz- süz olmaması, 4 — İyi kemale gelmiş bulunması, 5 — İntaş kuvvetini kaybetmemiş bu- ğe sr ss Ziraat mütehassısı karilerimizin suallerins cevap veriyo (AEŞAM) m ziraat mütehastısı her nevi ziraat bahislerine dair sorulacak suallere cevap verme- ge hezırdır. Gönderilecek mek- tupların üzerine (Ziraat muhar- riri için) kelimelerinin ilâvesi lâ- zemder. bahar nihayetlerine doğru, donlardan ev- vel, meyvaları toplanarak, bir ipe, dal- larile bağlanarak havadar, serin, kurak bir odaya asılıp muhafaza edilir ve ara- sira, Scab ettikçe, Suyu, usaresi sıkılarak, bü narlardan şerbet, şurub yapılır, Bu tarsda yapılan nar şurutları pek enfes olur. kadar geldim. Zira, katiyen vakit kay- betmek niyetinde değilim! Biran € vel bu mühim işi size tevdi edeceğim. Sözüne fevkalâde itimad ettiğim bir şahsiyet, bana sizin meharetinizden bahsetti, Birdenbire lâfı kesti. Güzleri karar- mışlı, O kadar halsizd! ki, bayılacağı- nı sandı. Başını, yatar gibi, yazı masasına dayıyarak, kesik kesik kekeledi. — İmkânsız! Boşanacağım!,. Karı- mın aleyhinde ciddi bir delil yok... Fa- kat boşanmam elzem... Sarraf, evvelce hazırladığı düşünce- lerini âdeta nutuk verir 'gibi söyledi. Bunların arasında bir sürü kanuni cümleler, anlaşılmıyan tabirler kulla- nıyordu. Arada bir: — Boşanmak için sebeb ve vesika yoksa ihdas edilir! « diyordu. Bu bir cümlelik fikri saatlerce, an- Jattı, anlattı durdu. Lütfi bey, başı önüne iğik, gözleri kararmış, söylenen sözlerin mânasını kavramağa çabalı- yordu. Ancak Lâzar efendinin son cümlesini tekrar edebildi. — «İcab eden esbaba tevessüln dedi- niz, Bundan kastiniz nedir? © Sarraf izah etti: — Bazı zevahir ihdas etmek. Lütfi bey: — Öyleyse sahte ve yalancı delâil yaratmağa tenezzül edeceğiz? ederler? Tunması, cersümesinin canlı olmas, İşte, yukarıda vasıflarını bildirdiğimiz tohumlar mükemmel tohumlardandır, Bir #ebze tohumunun iy! olup olmadı- Emi el ile, güzle anlayabilirsele te, intaş, çimlenme kabiliyetini muhafaza edip et- mediğini, gözle tefrik etmek imkânı yok- tur. Böyle hariçten, gelişi güzel satın aldığımız tohumların intaş elmedikleri çok defa vakidir. Binaenaleyh, hariçten alacağımız tohumların intaş kuvvetini anlamak zarureti yardır. Şöyle bir tecrübe yapabiliriz: Almak iş- tediğimiz tohumdan, evveli, bir mikdar, bir kaç gram ahrız. Bundan 100 tanesini alıp ıslatılmış bir fanllâ zerine ve ya- hut ince dere kumu doldurulmuş bir ta- bak içerisine, muayyen aralıklarla sıra- lariz. Üzerlerini gene bir fanilâ ile ve yahut ince" bir kum tabakasile, tohumları Örteriz, Tohutrları havi olan bu kabı, hararet derecesi 20 - 25 olan hava ve güneş gö- ren bir odaya koyarız, arasıra kaba tek- rar su koyanz, bir kaç gün sonra, to- humların, tinsine göre, intaş etmeğe baş- ladıkları görülür, İntaş edenlerin adedi ni suyarız. Kaç tane intaş etmiş ise © tohümun Yüzde o kadar intaş kabiliyeti olduğu anlaşılır. Meselâ: Yüz tohumdan 85 tanesi çimlenmiş ise yüzde 83 intaş kabiliyeti varı deriz, Şayet tohum hepsi aybi zamanda, syn! müddet zarfında intaş etmiş ise, t0- kumların iyi ve taze olduğuna delâlet eder, Tohumların inlaş kuvvetlerinin muba- faza müddeti tohumların cinsine göre de- Kişebilir. Meselâ: Bazı tohumlar intaş kabiliyetlerini bir sene, bazıları beş sene, battâ daha fazl kadar muhafaza edebilirler. Bir çok kışırlı, ince tohumlar intaş kuv- ketlerini çabak kaybederler. Muhtelif sebze tohumlarının kaç sene kadar Intaş kuvvetlerini muhafaza rde- bileceklerini, böyle bir esdvel halinde, muhterem okuycularımıza bildirmeği fay- dalı gördük. - 4 sene, Bezelye: 3 - 4 sne, e kumuzı Jâhana: 4 - 5 sene, gal- yeşli Iihana: 5 sene yu- ana: 5 sene, salata: 6 - 7 sene, : 5 -6sene, havuç: 4 sene, kere pırasa: 2 sene, ıspanak: 4 sene, kırmızı şalgam: 4 sene, soğan: 3 sene, domates: 4 - 5 sene, turp: 4 - 5 sene, Si- 2 sene, salata, marul: 4 sene, kır salatası: 4 sone, karnebahar: 5 ne, kavun karpuz: 4-$ Biber; 3 - 4 sene, bamya: 3 - 4 Se kuşkon- maz: 4 sene. Yalnız, şunu ilâve edelim ki, meselâ: Bir tohum intaş kuvvetini beş sene mu- hafaza eder, diye, o toliumu beş sene bek- letmek ve yahut böyle beş sene kalmış bir tohumu satın alıp ekmek doğru değii- dir. Buna ancak bir mecburiyet tabtında müracast edilebilir. Kuvvei inlaşiyesini kaç sene muhafaza ederse elsin tohumları tate olarak almak billabi daha »iyade tercih edilmelidir. Zira, böyle taze tohumların halkalar, cersümeleri daha sağlam, daha dolgun- dur. Bittabi bu gibi tohumların da inlaş dereceleri pek yüksektir. Bebzelerden iyi ve çins tohumların na- sl alınacağını ikinci bir yazımızla izah edeceğiz. — Hedefe katiyetle varılmak isteni- yorsa, Insan çiğniyeceği mânlaları dâ düşünmemeli!., Suzanın babası biran tereddüd etli, Fakat gözlerinin önünde Bedia hanı- mun hayali, sarı saçlarile, yeşil gözle- rile belirince, âdeta bağırarak; — Pek âlâ, pek âlâ... - dedi. - Ne İs- terseniz yapın... Benden izin.. Fakat #ize bu müsaadeyi verdiğimi, bu do- Jabları çevireceğinizi Bedia hanım efendiye sakın söylemeyiniz. O, çok ciddi bir kadındır. Böyle şeyleri zih- niyeti kabul etmiyeceği için beni men- fur görür. İkinci kisim Hadiye, rakibesinin evinden çıktık- tan sonra, kızının koluna dayanarak, istasyona doğru imüştü, İstanbu- la inince ilk işleri, bir kuyumcu dük- kânına uğramak oldu. Suzan, anne- sine: a — Beyoğlu tarafında satsak daha iyl ederiz! » dedi, Böyle plâtinli ve iyi işli mücevherlere İstanbuldan ziyade karşı taraf para verirmiş. — Peki kızım. Caddedeki meşhur kuyumculardan birine girdiler, Çıktıkları zaman, Su zan çantasına bir deste para yerleşti- riyordu. — İşte, dünya kadar paramız ok du, anne... Hiç üzülme... 800 lira... Az mi bu?.. Bir küçük servet... OKUYUCULARIMIZIN SORGULARINA CEVAPLAR Pencere sulanmı önüne konan sal ile sivrisinekler hasıl oln Kurtuluş, B. Hüseyin: Peneereniz tarafına koyduğunuzu bildirdiğiniz Were verdiğiniz su ile sivrisineklerin Ealmasına imkân yoktur. Bunun seb başka yerlerden aramak Jzimdir. çiçeklere, saksılara verdiğiniz su, toprağa nüluz edep, çiçeklerin tarafından kismen messedilir, emilir, #1 yüzünde kalmaz. Sivrisinekler, sakin ve bol su yumurtalarını koyarak çoğalırlar. dan başka sulanan çiçek 84 rağı arasıra, sulandıktan sonra lacağından toprak yüzünde, hiç bir risinek yumurtası veya sürfesi ki, sivrisinek olsun. Evinizdeki sivrisineklerin çoğalır cere önüne koyduğunuz sukmlarla civarınızdaki bir su toplantısındanjI yahut komşunuzun bahçesindeki bal içindeki, su yüzünde hasıl olan sivrisi, lerden olsa gerektir. Civarınızda su birikintir'n! veya İl taklığı andırır bir hal varsa burayiz mikdar mazot veya gaz dökmenizi ye ederiz. Bu suretle sivrisineklerdeni tulmüş olursunuz. Evinizdeki sivrisineklerle daimi dele için de, bildiğiniz gibi, Fit, gibi maddeleri akşam, sabah isti meniz, bu suretle sivrisinekleri ve sinekleri öldürmeniz lâzımdır, ki eder. Meyva ağaçlarında ve güllerdeki tırtllarla mücadele nasil yapıl Şehremini, B. Şe meyva © ağaçları Yen siyah o tartuli; yeşilini şekerli su nisbetinde, mahlülünü yüâparak, matörie ve Pit tulubmasile (ta bulundukları yerlere serperseniz bu öldürmüş olursunuz. Yalni bu ilâcın tatbikinden sög meyva ağaçlarından, hiç bir me; koparılarak yenmemesine dikkat lâzımdır. T ikten snra, ve temiz su püskürterek manız lâzımdır. Pek zehirli olan bu ilâcı dışarı ra ile tedarik etmenize Bunun için vilâyet müracaat ederek ilâcı lâzımdır, aj 7 başka bir ilâç varsa, Bu ve buna müşabih haşerelerle İ,, cadeleyi, senenin. muhtelif o mev: K ve vaktinden Evvel öyapmak uf di Bunun için de sonbahtirda, ağaçliide yapraklar döküldükten sonra veya ig# harda sğaçlara henüz su yürüyüp Özel den önce yapmak W çek zamanında mücadele çok zor vefef Mkeli olur. i Haşerelerle mücadele için bir çok Yar meyanında Şe) fabrikası mam dan, sonbahar için Winter Waseh. Sommer Waseh 'İlâcını kullanal Sureti istimalini ilâcı aldığınız yö öğrenmek mümkündür, tarif ve izi mesini de size verirler. Ziraat sahifemiz Okuyucularımız her hafta sütunlarda ziraate ait müt. yazılar ve mütehassısımıza dukları meselelerin cevaplı bulacaklardır. Nereye gideceklerini, ne yapac! rıni bilemiyorlardı. Kuyumcuya dar geldikleri otonu de bekliyordu. Gayriihtiyari bindi! Şoför: — Ne tarafa efendim? « Anne kız, bakıştılar. gözleri tekrar yaşlarla doldu, Ne cekti? O, yuvasız bir kuştu. Hangi resi vereceki Suzan, şoförün ve terbiyeli halini farkederek, n bir sesle; — Efendim, biz buranın yaba: yız. Taşradan geldik. Tanıdık ki miz de yok... Möble bir oda arıyı Acaba $iz bize muvafık bir yer ye edebilir misiniz?.. Yalnız, kal otel olmasın... Şöyle kendi hali terbiyeli bir aile nezdinde isti; Şoför, derhal: —A.. İyiki sordunuz! - di Ağabeyimin karısı evinin iki kiralamak istiyor. Tophanede ot! Sizi oraya götüreyim, Beğeni hemen yetleşirsiniz! Evin önünde durunca, başını Terek: burada... Kiralıy Odalar en üst katta!,. » dedi, Her bir katında ikişer oda fertası gibi, evlerden biriydi, çaldılar, Kır saçlı, şişman, güler Jü bir kadın açtı, Şoför: i (Arkası