15 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

15 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA —— mın İstanbulun metruk semtlerinde Belediyecilik Çok şükür ki devlet İstanbulu hi- Maye kanadı altına aldı. Artık ona: İ — Ne halin varsa gör, kendi ya- kavrul! - demiyor, Şehrimiz, turistik bölgelerin en Mühimi sayılmaktadır, Ona devlet mallarından para sarfolunuyor; da yine devlet ve millet men» faat temin edecek. Öyle ki, şimdi verilenler, bir tarla- e. tohum ekmek mesabesinde sayılı Bu apayrı bir belediyecilik... Fakat İstanbul, muazzam bir kül teşkil etmekle beraber, Anadolu ka- Sabalarından farksız semtlerden ve koca mahallelerden © mürekkeptir. Bunlardan beherinin de müstakil bir belediyeciliği olmak lâzum değil mi- | dir? Fikrimi anlatayım: Meselâ şehrimizin bir kaç bin nü- fuslu (***) semti... Metruk, harap, Perişan... Halk, senelerdenberi bütün mükeilefiyetlerini ödemiş... Fakat buna mukabil, kendisine hemen hiç bir hizmette bulunulmamış... Heyhat ki, bu gibi semtler, İstanbulda pek çoktur, Şayed o binlerce mükellef vatan daşın oturduğu şehir parçası İstan- bula bitişik değil de müstakil olsaydı, bu rejim esnasında bütün kasabala- rumızın gördüğü feyizlere erişecekti: hal bir meydanı, bir kaç ana Yolu yapılacak, bir Halkevi, bir kü- çük parkı, parkında bir heykeli, bir mezbahası, ilh ilh, olacaktı. (Çünkü bu ümranlar, yurdun her parçasında umumileşmiştir.) O binlerce mükel- lefin verdiği Belediye vergi ve rusü- mu bütün bu saydıklarımın yapılma. sına kâfi gelecekti. Halbuki bu paraları İstanbul ma- hallesindeki halk vermiş, fakat kendi semtinde eş ufak bir himmet eseri gösteritmemiştir. Öyleyse (***), halkı, her hangi bir Anadolu kasabası aha- Visine kıyasla mağdur bir halde değil mi? Bunun böyle olmasından, bir ba- İ kıma, İstanbul belediyesi de mesul | tutulamaz. Çünkü şehrin muazzam merkezlerine çok paralar sarfetmesi Ve kendi kadrosunu yaşatması lâzım gelmiştir. Bu da, o metrük semtlerin Verdikleri paraların bir kasada birik- mesile kabil oluyor. Daha doğrusu: Şimdiye kâdar olu- Yordu; şimdiden sonra olmamalıdır. Şekil biraz değişmelidir. İnsan şöyle düşünüyor: — İstanbulda bir merkeziyetçi, bir de tamamile ademi merkeziyetçi iki türlü belediyecilik olsa... Bunların birincisi, muazzam tesisatla, o koca- man meydanlarla, bir mahalleden başlayıp tâ öbür taraftaki yolları ka- tedecek bulvarlarla meşgul olurken, İkincisi de tamamile mahalli işlerle uğraşsa... Madem ki şimdi devlet be- lediyeye yardım ediyor, halkın ver- diği paranın bir kısmı da kendi mâ- halleşinin ve semtinin ihtiyaçlarına Sarfolunsa... (**) semti ahalisinin Sinirine ve sıhhatine şu açık lâğım Mı, şu bozuk yokuş mu, şu çöplük “ml dokunuyor? İcabeden tedbirleri Alsa... Şuracığı bir bahçecik haline mi / , Şevirmek istiyor? Çevirebilse.. Yani İstanbulun metrük semtleri en fakir bir Şark vilâyeti kasabası kadar bile olsa, kendi ufacık tefecik belediyeci- liğini kendi yapsa... 4 (Vâ - Nü) — İstanbulun “her günü başka bir dir bay Amca amma, hele pazar , Bürleri pek ömür oluyor... İlân işleri Yeniden 72 ilân kulesi kurulması kararlaştı İlân asma işlerini belediye eline aldıktan sonra Taksim ve Boyamdda bir kaç ilân kulesi yaptırmıştı. Fakat " son günlerde müracaatler arttığı için yeniden daha 12 ilân kulesi kurulma- sına lüzum görülmüştür. Bugünlerde yerleri tesbit edilecek bu ilân kuleleri imar plânının tatbiki- ne kadar kullanılacaktır. Plân tatbik edildikten sonra şehrin istikbaldeki vaziyetine göre yerleri kati surette tayin edilecektir, > Muallim mekteblerine kaydedilecek talebe Muallim mekteblerine bu sene ka- bul edilecek talebe için Maarif Ve kâletince bazı esaslar tesbit edilmiş ve alâkadarlara tebliğ edilmistir, Mu- allim mektebinin birinci sınıfına gir- mek için © ortamekteb mezunu ol- mak şarttır. Bunların ortamektebler- den mutlaka pek iyi ve iyi derecede mezun olmaları lâzınıdır. İkinci ve üçüncü sınıfa girecek olanların da liselerin ikinci ve üçüncü sınıflarından pek iyi ve iyi derecede. çıkmaları ica- betmektedir. Oyun âletleri 26 temmuzdan itibaren kontrol başlıyor Klüp, kahvehane, gazinö, kır bah- çeleri, panayır ve sair eğlence ve ist rahat yerlerinde kullanılan oyun âlet- lerinden alınan resim, son zamanlar- da kabul edilen bir kanun ile beledi- yeye devredilmiştir. Bu kanun 28 ha- zirarida tatbik (mevkiine O geçti- ginden bütün oyun aletlerinin bir ay içinde belediyece damgalattırılıp re- simlerinin ödenmesi lâzımdır. Bu müddet 26 temmuzda biteceğinden 27 temmuzdan itibaren belediye me- murları bu yerleri gezerek aletleri İ kontrol edeceklerdir. Resmini ödediği- ne dair makbuz. gösteremiyenlerin damgasız aletleri derhal edilecek ve bunlardan ayrıca para ce- zası alınacaktır. Bir işçi yüksekten düştü, ağır yaralandı Beyoğlunda vali konağı caddesinde yeni yapılmakta olan bir binada çalı- l 37 yaşlarında Dursun dün binar Mn üst katında dolaşırken asansör için bırakılan sekiz metre ğine ela luğa düşmüştür. Düşme net icesin, İs alimlar ve vücüdünün muhtelif yer» lerinden tehlikeli surette yaralanan Dursun baygın bir hâlde hastaneye kaldırılmıştır. Kaza etrafında zabıta tahkikat yapıyor. Şakalaşırken posta kutusuna çarparak yaralandı Şevket ve Âdem adlarında on id yaşlarında iki çocuk dün poslahahe- nin önünde şakalaşırlarken — Şevket Kazaen duyarda asılı bulunan posta kutusuna başını çarparak yaralan- mıştır. Yralı çocuk Cerrahpaşa has- tanesine kaldırılmışlır. Sanki haftanın altı gününde şi- .. Yedinci gününde plâjlara, şen bir balon... müsadere | | ŞEHİR HABERLERİ Karilerimizin fikri Garson yüzde onları Matbaamıza gelen bâzı garson- lar şu yolda şikâyette bulunmuş- lardır: Bir gazetede okuduk ki, haya- tan ucuzlatılması için, garson yuz- de onları da kaldırılacakmış. Şa- ved bu olursa artık bu meslekte geçinemeyiz, başla iş ararız. Zira, patronun vereceği on beş yirmi li- ra aylıkla tablakârlık, garsonluk denilen bu güç vazifeler başarıl- maz. Az bir ücrele razı olarak bi- zim yerimize çalışacaklar ise, mes- leğin ehli olmıyacaklardır; yemek tabaklarını, kirli parmakları $0ş- ora gire gire taştıyacaklardır. O zaman da yepyeni bir lemizlik « pislik meselesi zuhur edecek. Bu yüzde onun kalkmamasını hem kendi menafimiz, namına hem de müşterilerimizin temiz ye- mek yemeleri için temenni ederiz. Istanbul radyosu Öğle neşriyatı saatleri değiştirildi, halkın haberi yok İstanbul radyosu birkaç gündenberi programını değiştirmiş.” Gündüzleri 12,30 dan 14 e kadar yaptığı neşriyatı kaldırmış, bunun yerine 14,30 dan 16 ya kadar neşriyata başlamış. Radyo- nun yemek vakti, yani herkesin radyo dinliyebileceği bir saatte yaptığı neş- riyatı keserek evlerde daha ziyade uy- ku zamanı olan 14,30 da neşriyata baş- | lamasını biraz garip bulmakla beraber edeceğimiz nokta şu- | dur. Radyo, programını değiştirince bu- nu niçin İlân etmiyor? Neşredilmek üzere gazetelere gönderilen program- da elân öğle neşriyalına 12,30 da baş- landığı bildiriliyor. Dün bir karilmiz telefonu açarak yanlış program noş- rettiğimizden dolayı bize bir hayli" serzenişte bulundu. Halbuki biz, gön- derilen programı neşrediyoruz. Neşri- yat saatleri değiştirilince radyo idars- sinin bunu herkese hâber vermesi hem vazife, hem de nezaket borcudur, Bir kişi komünistlik tahrikâtı yapmaktan tevkif edildi Komünistilk 'tahrikâtı yapmaktan mazmun Abbas adında biri ile suçlu Abbâsı evlerinde saklamaktan maz- nun yedi arkadaşı yakalanarak adli- yeye verilmişlerdir. Bu sekiz maznun dün Sultanahmed üçüncü sulh ceza mahkemesinde gizli celsede sorguya çekilmişiredir. Sorgu neticesinde hâkim B, Kâmil bünlar- dan Abbasın tevkifine, diğetlerinin serbes bırakılmalarına karar vörerek aid olduğu mahkemede muhakemeleri yapılmak üzere evrakı müddei umumi» liğe iade etmiştir, Muallimlerden mürekkeb bir grup Edirneye gidecek 4 ağustosda İstanbul muallimlerin- den mürekkeb bir grup Edirnede bir ledkik seyahatine çıkâcâklardır. Bu seyahat, bir hafta devam edecektir. köy- lere doğru bir boşalıveriyor... | dle ayıklama yerlerinin sıhhi şartları | için bir talimatname yapmış ve bu ta- hakeme gelecek perşembe gününa bi- .kullandıkları câmekânlardan bazıla- | Tatil için Bugün 76 çocuk bahçesi açılıyor Tatil mevsiminde İlkmektep talebe- | sini sokaklardan kurtarmak ve ken- dilerini terbiyevi mahiyette oyunlarla meşgul etmek üzere mevcuda ilâve ola- rak bu sene yeniden tesis edilen 16 ço- cuk bahçesi bugünden itibaren açılar caktır. Bu bahçeler, avlusu müsaid olan mekteplerde tesis edileceklerdir, Ço- cukiara nezaret etmek üzere her bah- çeye birer muallim tayin edilmiştir. Maarif müdürlüğü bu muallimlere ay rıca birer ücret verecektir. Bahçelere çocuklara mahsus oyun âletleri de ko- nulmuştur. Tavukçu dükkânlarile ayık- lama yerleri hakkındaki mühlet ay sonunda bitiyor Tavuk kesimi ve temizlenmesi pek gayri sıhhi şartlar altında yapıldı- ğından belediye, tavukçu dükkânları limatnamenin tatbiki için altı aylık bir mühlet vetilmişti. Bu mühlet, ay sonunda, bitecektir. Talimatnameye aykırı vaziyette olan dükkânlar, kon- trol neticesinde kapatılacaklardır. kontrola ağustosta başlanacaktır. Otobüs davası Kararın tebliği gelecek perşembeye kaldı Otobüs münakaşasından çıkan da- yaların muhakeme safhası asliye bi- | rinci ceza mahkemesinde ikmal edil. miş, son karar verilmek üzere muhu- keme dünkü celsöye bırakılmıştı. Dün gene muhakemeye devam edil. | miş fakat mahkeme heyeti evrak üze- rindeki tedkikatını ikmal ederek ka- rarı hazırlayamamış olduğundan mu- rakılmıştır. Küfe ile eşya taşıyan 24 kişi tutuldu Sırt hamâllığının ve küfeciliğin lâğvına rağmen şehrin bazi yerlerinde küfe ile yük taşındığına tesadü? edi- liyor. Beyoğlu belediyesi, kendi mın- takasında bir ay içinde 24 küfeciyi çevirmiş ve bunların küfelerini müşa- dere ederek kendilerine ceza vermiş - tir, Bundan başka seyyar esnafın şeker, helva, simit vesaire taşımak (Üzere rının da kirli, bozuk ve kırık camlı olduğu görülmüş ve bunlardan 16 $x. nın gayri sıhhi olduğu görülmüş ve müsadere edilmiştir , Kısıklıda kır eğlencesi Çamlıcayı güzelleştirme cemiyeti tarafından 16 temmuz cumartesi ak- şamı Kısıklıda yeni gazinoda büyük bir kır eğlencesi tertip edilmiştir. Eğ- lence Sâat 18 den sabaha kadar de- vam edecektir. Programda konser, Türk operet heyeti tarafından -Ayşe opereti, cağ ve dans vardır. w Geçen pazar plâja gidenlerin sayısı neydi biliyor musun? Tam 110,000 kişi! Bakalım bu pazâr ne ola- cak, merak ediyorum!., Nevyork sergisinde Türk paviyonu.. , Nevyork sergisinde Türk paviyo- nunu nasıl yapalım Oraya neler gö- türelim?.. Şimdi günün meseleleri arasında bu da var. Ben ne iktisader, ne de sergi mütehassısıyım. Sadece Amerikalıların neden hoşlandıklarını, bizim mallardan nelere rağbet ettik. lerini - kendi görüşlerime dayana- rak - yazacağım. Sergiyi hazırlamak için uğraşanların Nevyork, Türkiye. de yapılmış bazı el işlerine aid şeyler gütüreceklerini gazetelerde okudum. Muhakkak ki bu yerinde bir fikirdir. Ben de bundan beş altı &y evvel Ney. yorktan yazdığım mektuplarda Ame- rikada e işinin ne kadar rağbette olduğunu, ne kadar para ettiğini an- latmıştım. Ancak el işi deyince ço- gunun aklına belki, işlenmiş kadın bluzları, işlenmiş kumaşlar o vesaire gelir. Evet, bunlar da yakın zamana kadar Amerikada çok para ediyor. muş. Fakat böyle işlenmiş kumaşla- rın, işlenmiş bluzların pek olduğunu gören Amerikadaki İtak yan, Rumen, Leh, Alman muhacirleri kendilerini tamamile bu İşe vermiş- lerdir. Şimdi Amerikada bu kabil * ya ucuzdur. Pahalı ve rağbette olan tahtadan, madenden yapılmış el işi eşyasıdır, Meselâ el ile yapılmış bastonlar, el işi tahta tabakalar, elle yapılmış ağızlık. lar... Bunlara Amerikada — bayılırlar ve çok para verirler, Amerikalılarm pek sevdikleri şey- lerin başında Türkiyede yapılmış, di- şarısı elle işlenmiş küçük taslar ge lir. Hamam tasından ufak olan bu taslara Amerikalılar Finger bowl der- ler ve sofrada parmak yıkamak içim kullanırlar. Amerikadan İstanbula gelen seyyahlar doğru Kapalıçarşıya tas almağa giderler ve Amerikada Türk «Finger bowl» ları pek meş- hurdur, Amerikada «Türk havlusu» sözü dillerde dolaşır. Vakia Amerika- da havlu pek ucuzdur. Fakat Türk havlusunun şöhreti, fevkalâde tüylü olmasındadır. Bu havlular da Ame- rikada pek makbuldur. Z Muhakkak ki sergiye tütün de gö- türeceğiz. Fakat bence asıl yapılmış hazır 'Türk sigarası götürmeliyiz. : Çünkü Amerikada milyoner sinema (| yıldızları bile size rica ederler; e var mı? — Aman yanınızda Türk sigarası Hele verdiğiniz sigaranın ağıza ge lecek yeri kırmızı veya yeşilse, yahu çizgi çizgi ise artık son derece mak- bule geçer, Bütün Amerika kadınlı, erkekli günden güne müthiş bir si- gara tiryakisi olmaktadırlar. Yalnız Amerikalılar sigaranın çeşitine son derece meraklıdırlar. Akla gelmiye- cek derecede çeşit çeşit sigaraları vardır. Meselâ Kool denilen naneli ve |— | nezleye karşı tesir eden bir sigaraları v bile vardır. Bunun için sergiye bütün Türk sigaralarından pek çok çeşitler götürmek yerinde olur. Amerikalıların pek çok sevdiği ko- ku gül kokusudur. Gülsuyna, gülden ve ılırdan yapılmış kokulara bayılır. lar. Bu cihet de dikkate alınmalıdır. Yenidünyallar kuru meyvayı cevizi, fındığı pek severler, Türk şekerinin, bilhassa badem şekerinin de Amer. kada gayet iyi iş yapacağını umüyo- rum. Sonra Amerikada pek az ras- lanan kokulu likörlerimizden her ço şitini Nevyorka götürmeliyiz. Hikmet Feridun Es A. B. — Hakikafen merak eğilecek şey!.. Fakat plâjlarda cankurtaran K noksanı varken gidenlerin değil, dö nenlerin sayısı daha metaklıl p