21 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

21 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

İ Uşak Ergenekon Idman yurdu- nun büyük bir Uşak (Akşam) — Ergenekonurı da-! vetile gelen İzmirin İleri Klüplerin- den Doğanspor 16 kişilik bir kafile | ile ve milli takımımızdan Hakkı, Fu- adın ve Galatasaraylı Reşadın istira- Kile ve çok kuvvetli bir kadro ile şeh- İ rimize gelmiş ve istasyonda coşkun tezahüratla karşılanmıştır. Misafirlerimiz ilk maçlarını cumar- tesi günü dört bini geçen bir seyirci önünde Uşak Gençlerbirliği ile yap- Puşlardır. Ve oyun bire karşı iki Genç» letbirliğinin lehine devem ederken çıkan bi ihtilâf yüzünde! yarı- da ki Pâzar gül nekon idm$n yurdu ile Ikinci aşmasını Ingiltere atletizm şampiyonaları Geçen cumartesi Londrada yapıldı Her sene Londrada Vayt Siti'de ya- pilan İngiltere âtletizm şampiyona sı bu sene de müuştır, Muhtelif milletlere mensup atletlerin de iştirak edebildiği bu mü- sabakalarda birçok iyi dereceler elde edilmiştir. Teknik neticeler; 100 yarda: 1 — Osendarp (Hol) 9 S.8/10 2 — Mariani (it) 220 yarda: 1 — Van Beveren (Hol) 228. 1/10 2 — Mardoh (in) 225.2/10 440 yarda: — Bravn (İn) 498. 2/10 N — Penington (İn.) 49 &. 3/10 880 yarda: 1 — Kolyer (İn) 1D.53 5S. 7/10 2 — Baldvin (İn) ID.545.9/10 Mi; 1 — Vuderson (İn) 4D. 165. 4/10 2 Peli (in) 3 mil; 1 —Eneri (in) MD.2IS. 2 — Vard (İn) 14D.218. 8/10 6 mil; I — Beviyaka (İt) 30D.6S. 6/10 2 — Kumumins (İri) 30'D. 23 5. 4/10 | 120 yarda manlalı: 1 — Finlay (İn) 14 S. 4/10 (yeni İn- güllere rekoru) 16 Temmuzda yapıl | - Bandırmada sancak verme resmi Orgeneral Fahrettin Altay sancak Bandırma (Akşam) — Re Atatürk adına ordu müfet a Tal Fahrettin Altay tarafından topçu © piyade alaylarına merasimle sancak 'ümhuriyet meydanında tikiâl marşı ile başlanan ve büyük #ozahüratla kutlanan sancak verilme merasiminde korgeneral Sabit Noyon, Simgeneral Ekrem ve Tuğgeneral Ya- sar Yeniccoğlu da hazır bulunmuşlar- Gir, | | muvaffakıyeti Takviyeli Doğanspor klübünü 1-0 mağlüb etti altı bine yakın bir seyirei önünde ya- pan Doğansporlu misafirlerimiz çok çetin bir oyundan sonra Ergenekona sıfıra karşı bir sayı ile mağlüb olmuş- lardır. İçinde milli takımdan oyuncu bulunan bu takımın, Uşakta misafir- lerimizin seçtiği hakemin idaresinde mağlüb olmaları, Uşak sporunun ile- riye doğru aldığı hızın bir delilidir. başla diğer maruf | Fundın ve Hakkının canla çalışmaları ve İzmirin elemanlarının gaytetleri kendilerini | mağlâb Yaziyetten kurlaramamıştır. Misafirleri günü bare- retle uğur! 2 — Tornton (İn) 14 $.7/10 440 yarda manlalı I — Bosmans (Bel) 54 $. 1/10 2 — Suaye (Fr.) göğüs farkile Yüksek; I — O. Raferti (İri) 1 M. 85 2 — Eenedi (İn) 1 M.85 Uzun; 1 — Matfei (İL) TB 43 2 — Merş (Lük.) TM. II Sınk: 1 — Romeo (İt) 3 M 96 2 — Vebster (İn) 3 M 89 (yeni İn- giltere rekoru) Üç adım: 1 — Boys (İri) 14 M. 06 2 — Şilington (İri) 13 M.84 Gülle: 1 — Profeti (İt) 4M 06 2 — Hovland (İn.) 13 M. 89 Disk; 1 — Konsolini (İt) 45 M. 61 2 — Yung (İn) 42 M.81 Cirit: 1 — Blakvey (İn) 60M. 04 2 — Vilson (İn.) 57 M.60 Çekiç: 1 — Healton (İri) 52 M. 46 2 — Klark (İri) 45 M.69 4X100 yarda; 1 — Prokatria (İt) 43 8. 2/10 Kl ee eni sez ami MAREA d verirken ve askerin önünden geçerken Ornegeral Fahrettin Altay alay sus baylarına hitaben bir nutuk söylemiş ve sancağı kendi elile alay kumandanı. na teslim eylemiştir. Bilâhare bütün alay, sancağile orgeneral Fahretlin Altayın ve diğer kumandanların hu» zurunda geçit resmi icra eylemiş, kalabalık bir halk kütlesi yiğit as- kerleri ve kahraman kumandanları şiddetle alkışlamıştır, Fuar turnuası İzmir muhteliti antrenman- larına başladı İzmir (Aksam) — Fuar sezonunda Atina, İstanbul, Ankara ve İzmir muhtelif takımları arasında bir iki hafta sürecek turmun müsabakaları yapılması için Türk Spor Kurumu İz- mir şubesi tarafından Futbol fede- rasyonu nezdinde teşebbüste bulu- nulmuştur. Turnua (Fuar turnuası) adını taşıyacaktır, İzmir muhtelit ta- kımı, bu mühim müsabakalar için ha- zırlık antrenmanlarına başlanmıştır. Aynca mühim güreş temasları için de teşebbüslerde bulunulmuştur. İzmir fuarı, iktisadi faydalarından başka mühim spor temasları sayesin» de, ayrıca gençlik için istiftndeli ola- caktı Türkiye şarpi birinci rinin de fuar mevsiminde İzr e yapılması için Denizcilik (ederasyonuna müra- caat edilmiştir. İstanbula gelecek Mi- sır takımı da İzmire gelecek ve İzmir muhteliti ile karşılaşacaktır. Gülle atma finali Dün yapılan gülle atma finali ne- ticeleri şöyledir: KI—1-Arat (Güneş) 1240,2-Sav (G.S),3-Gevrek (E. H.S) Puan Güneş 5,G.S,3,E H.S.I K TI — 1 - Jebo, Haydarpaşa 11.72 KIV — Ligakis, T. Y.Y. K. 11,30 Erzincanda Spor faaliyeti Bisiklet teşvik yarışları yapıldı Erzincan (Akşam) — Bundan bir- kaç gün evvel bölge bisiklet teşvik müsabakaları yapıldı. Dört hafta de- vam edecek olan bu müsabakalardan birincisi iki kategori üzerinden mu- vaffakıyetle neticelenmiştir. Birinci | yel seviyesinin yükselmesine çok kategorinin ilk devre müsabakasın- da mesafe on kilometredir. Erzin- can - Haşhaşı arasında yapılan bu müsabakada birinciliği 20 D. 21 &. 6/10 da Şinasi Canbey, ikinciliği 20 D. 30 S. 3/10 da Enver Sümer, üçün- | cülüğü21D.328 5/10 da Faruk De- mir kazanmıştır. İkinci kategorinin ilk devresinde müsabaka beş kilomet- redir. Birinelliği 9 dakikada Mehmed Erataman, ikinciliği 9 D. 28. de Hik- met İnan, üçüncülüğü 10 dakikada Vahdettin Ertuç almıştır. Bu müsabakaların başlangıcından nihayetine kadar halkın heyecanlı alâkası spor hareketlerine verilen de- gerin bir delilidir. Programlı hareket eden spor bölgemizin bu se- ne gençliğe ve halka iyi günler yaşa- tacağını şimdiden ümid edebiliriz. Yamanlar klübünün yeni sahası İzmir (Akşam) — Üzüm Kurumu ve Satış Kooperatifleri Birliği umum müdürü Sinop saylavı B. Hakkı Ve- Tal, Karşıyaka Yamanlar spor klübü fahri reisliğine intihap edilmiştir. Yamanlar spor klübü, eski ve te- miz bir spor müessesemizdir. Karşı- yakada inşa edilen yeni spor sahası içinde Yamanlar spor klübü için ye- muştur, Bütçenin tasdikinden sonra nl inşa ettirilecek klüp binası için umumi merkezden yapılacak yardım ve plânlar yakında gelecek, para da gelince derhal inşaata başlanacaktır. Fransa turu Dokuzuncu bölümü Fransız Freşo kazandı Fransa turunun Lüşon ile Perpin- yan arasında yapılan dokuzuncu bö- lümünü Fransız bisikletçisi Freşo, İtalyan Mollo'yu Sprintte mağlüb ederek kazanmıştır. Umumi tasnifte İtalyanların meşhur Bartalisi Belçi- kalı Vervike bir dakika kadar yaklaş- mıştır. İlk on müsabıkın vaziyeti: Sa. Da, Sa. 1 — Vervik (Bel) 57 28 39 2 — Bartali (İt) s7 29 32 3 — Gosma(Fr.) 57 33 48 4 — Vissirs (Bel) ST 47 5 — Kosson (Fr.) ST 31 46 6 — Disso (Beli) 57 88 48 7 — Ciânello (Fr.y 57 43 56 8 — M. Klemans (Lük.) 57 44 10 9 — Malle (Pr.) 5. 46 10 — Many Pr.) 51 471 28 İ cami yanlarında, diğer yerlerde mev- İ Niğed mektupları Niğde ve kazalarında kültür hareketleri Üç orta okul her Sene yüzlerce mezun bir lise istiyorlar veriyor. Niğdeliler Niğde orta okulu Niğde (Akşam) — Niğde çok eski bir kültür tarihine maliktir. Muhitin ilme verdiği ehemmiyet şimdi bile sık $ık raslanan birçok mederselerden ve cud muhtelif ilim şubelerine ald cllt- lerle dolu kütüphanelerden bellidir. Bu böyle olmakla beraber rejimin üze- rinde ehemmiyetle durduğu müsbet İlim, terbiye ve tahsil işine ancak Cümhuriyet devrinde hız verilmiş ve | her yerde olduğu gibi, Niğdede de bu devirde geniş bir hareket başlamıştır. Niğde ili çevresinde 936 - 938 yılları içinde bilhassa köylerde halkın kültü- ehemmiyet verilmiştir. Bu yıllarda va- Hi Faik Üstünün yüksek gayretile köy- | lerde köylüye üç ve beş sınıflı tiplerde 56 modem İlkokul yaptırılmıştır. Bu | Ükokulların hepsi de 937 ders yılı ba- | şında tedrisala açılarak binlerce köy- Tü çocuğu körpe dimağlarını ilmin ilk ışiğile aydınlatmağa başlamıştır. Mad- di. imkânsızlıklar yüzünden köylerinde okul yaptıramıyan köylüler komşu- larına gıpta ile bakmakta ve köyle- rinde okul yapılacak mutlu günü has- yetle beklemektedirler. İlkokullar kadrosu Vilâyetin 937 ders yılı kadrosunda erkek ve kadın 124 öğretmen çalışmış ve gene ayni yıl içinde 10930 çocuk tahsiline devam etmiştir. Bu kadro vi- lâyetin ihtiyacına gayrı kâfi görüldü- ğünden, vilâyet bütçesinin verdiği im- kânlar nisbetinde her sene tedricen arttırılmaktadır. Nitekim 938 yılı kad- rosuna yeniden 10 öğretmen daha ilâ- ! ve edilmiştir. Köylerde yeni okullar yapılmasına devam edilmektedir. Vilâyet merke- zindeki ilkokullar mevcud talebeyi is- aba kâfi gelmediğinden, beş sınıfı bir okul daha yaplırılması tekarrür etmiş ve tahsisatı hemen bütçeye kon- bemen inşaata başlanarak bu yıl için- de tedrisata açılmış bulunacaktır. Ortaokullar Vilâyet çevresinde biri merkezde ve biri de Nevşehir ve Aksaray kaza- Irmda olmak üzere ÜÇ ortaokul var- dır. Okulların öğretmen kadroları ta- mamdır, Bu üç ortaokul vilâyetin nü- fusuna ve halkın tahsile gösterdiği rağbete göre kâfi gelmemektedir. Yal- nız Niğdedeki ortaokulda 200 ü kız, 350 si erkek olmak üzere 550 yi aşkın | talebe bulunmaktadır. Bor kazasında | da bir ortaokul açılması halkın bşta gelen isteklerinden biridir. Niğde ortaokul kurağı 1340 sene- | sinde yapılmış olup Cümhuriyet dev- rinin Niğdeye armağan ettiği değerli eserlerdendir. Üç katlıdır ve bugünkü durumu ile yatılı bir liseyi istiaba kâ- fi gelecek derecededir. Cümburiyetin onuncu yıldönümünde okulun bir maketi yapılarak Ankara sergisinde teşhir edilmiştir. Bu maket şimdi Kül-| tür Bakanlığı müzesinde saklıdır, Or- taokulun öğretmenleri meslekte uzun tecrübeler görmüş, okula ve muhite müftid olan çok kiymetli kimselerdir, Okul idaresinin ve öğretmenlerin ça- lışmaları gösterişten âri ve ciddidir. Bu yıl sınavlarından alınan randıman 3/4 nisbetindedir. Niğde ortaokulu ayni zamanda Bo- run ve civar köylerinin çocuklarını da sinesinde barındırmakta, Borlu ve köylü yavruları orta tahsilden mah- rum bırakmamaktadır. Ancak böyle civardan gelen çocukların merkezde barınacak evleri veya yakın akrabala- rı bulunmadığı için bir yıl evveline kar dar kendi kendilerine anne ve baba şefkat ve ihtimamından mahrum ola» rak dağınık bir hayat geçiriyorlardı. Bu halin, çocukların sıhhati, ah- lâkı ve terbiyesi üzerinde yapacağı menfi tesiri bilen valimiz B. Faik Üs- tüm ve C, H. P, ilyönkurulu geçen ders yılı ortalarında 100 yataklı bir pan- siyon tesis ederek 70 e yakın fakir ço- cuğu pansiyonun müşfik sinesine tey- di etmişlerdir. Pansiyondan alınan netice çok iyi- dir. Fakir ve kimsesiz çocuklar mec- canen ve zenginlerde gayet ehemmi- yetsiz bir para ile pansyonda barm- makta ve tahslllerine devam etmekte» dirler. Kültür Bakanlığı leyli teşkilâ- tın kuvvetlenmesi için noksan olan vesaitin tamamlanması, bina müşle- milâtının ihtiyaçlara göre tanzimi ve tamire muhtaç kısımların tamir ve 15- lahı için dört bin liraya yakım bir masraf havalesi vermek suretile kül türsever Niğde halkı ve okul hakkın- daki yüksek kadirşinasılğını gösler- miştir. Üç ortaokulu olan ve her yıl yüzler €e ortaokul mezunu veren Niğdeliler bir lise açılmasını iştiyakla beklemek» tedirler. Erzurumda imar faaliyeti Erzurum 20 (AA.y — Mca nahi- yesinde imar birliği tarafından büyük bir otel ve gazinonun yapılmasına baş» lanmış ve Aşkalede bir aşım durağının temelleri atılmıştır. Vefa İdman Yurdu # Vefa İdman Yurdundan; 17/7/9038 pas yaptığımız umumi kongrede mlerk yazılı zevat idari işlere Umumi başkan: İstanbul kül- tür direktörü bay Tevfik Kut, idare beyeti başkanı: Şahin paşa oteli sahibi bay Salm Şahin, muhasibilğe: Sümer Bank Yerli Mallar Pazarı muhasebecisi bay Cevdet Bayık, umumi kâtiğliğe; Maliye memurlarından bay Abdüş, idman mü- dürü: Beden terbiyesi muallimi bay All Muhsin Akyürek, yurd müdürü: İnhisar memurlarından bay Edip Kont, müraka- be heyeti başkanlığına: Inhisarlar baş- müfettişi bay Faik Kont, âza: Adapaza- ri orta mekteb müdürü bay Saim Tur- gud, iza: Maliye memurlarından bağ Nuri Kongreye davet Bakırköy Barutgücünden: 16/7/438 cumartesi günü akdi mükar- rer ölan kongreye iştirak eden Üyelerin ekseriyeti teşkil edememelerinden yıllık kongremizin 13/1/938 cumartesi günü sat on altıda Bakırköy Halkevi salonun da toplanacağını arz ve Bütün üyelerin gelmelerini rica ederim.