21 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Pariste ziyaretler ve şenlikler devam ediyor Kral ve Kraliçe dün belediye dairesine gittiler, Kral meçhul askerin | mezarına çelenk koydu re kral ve e kraliçesi skerin mezarıma Çe- | uşi Merasimde bulu man generaller krala takdim edilmiş, rai eski muhariplerle görüşmüştür. Kral bundan sonra Hariciye neza- yetine dönmüş ve kraliçe, Fransız Rei- | #icümhuru ve madam Lebrun ile birlik-| te muşla belediye dairesine gitmişler- ir, Nehir boyunda toplanan yüz bin- Jerce halk kral ve kraliçeyi selâmlamış tır. Belediye reisi kral ve kraliçeyi kart yarak bir nutuk söylemiştir. Kral ce- vaben: «Gerek kraliçe, gerek ben, dos- | tane mahiyeti bizi bilhassa mütehassis eden resmi kabulünüzün güzelliği fetini son derece takdir ediyoruz. Hepinize hararet ve minnetle teşekkür ederim.» demiştir. Bundan sonra mer m salonuna ge- çilmiş, kral ve kraliçeye hediyeler veril- | miştir. Bunu müteakip Har e neza- | retine dönülmüş, oradan İngiltere se- faretine gidilerek hususi riyafette bu- Bunulmuştur, t Paris 20 — İng bugün meçhul i ve zara Ziyafet Paris 20 (A.A) — Eral ve Krali Ye Reisicümhur ve maâlyetleri 16,25 te Bagatelleye gelmişlerdir rada tertib edilen gardenparti cidden efsanevi bir şekilde cereyan etmiştir. thenk, zarafet ve fantazi, su kenarında | sira ile anlik, klâsik ve modem elbi- | selerle oynıyan dansözlerin harikulâ- de danslarında temerküz ettirilm Hükümdarlar saat 17,40 da ayrıları ak Hariciye Nezaretine gil 20 de oradan İri gin lerdir. Bu ak kte İngiliz hü- kümdarları Fransız Reisicümhuru ile bayanı şerefine büyük bir ziyafet vermişlerdir. Neşredilen resmi tebliğ Paris 20 A A.) — Fransız bâşvekili Amerikalı bir terbiye | profesörü geldi Memleketimizin inkılâbı, içtimai ve terbiyevi kalkınmamız hakkında tedkikler r yapacak Amerika terbiye ye profesörlerinden Walsöz mekteb vazifesini gören bir ge- mi ile ve 26 talebesile dün İstanbula gelmiştir, Profesör Valsöz, uğradığı memleketlerin terbiyevi ve içtimai İkalkınmaları hakkında tedkikler yap- maktadır. Bu itibarla Amerikalı pro- fesör, Türkiyenin içtimai ve tebiyevi kalkınmasını ve muazzam inkılâbını “tedkik için bu akşam trenle ve altı Arkadaşile beraber Ankaraya gidecek, profesörü burada Maarif müfettişle- rinden B. Nureddin karşılamıştır. Profesör Valsöz dün akşam Beyoğ- Yu Halkevini ziyaret etmiş ve Türk terbiye sistemi hakkında kendisine ve- rilen malümatı büyük bir alâka ile dinlemiştir. Bugün de İstanbul Halke- vini ziyaret edecek, münevverlerimizle temaslarda bulunacaktır Bu- Bir Çek gazeteci ile bir avu- kat otomobille şehrimize gediler B. Adolf Tuma isminde bir Çekos- Jovak gazeteci ile B. Vladömir Poha- İreçki isminde Çekoslovak barosundan bir avukat, bir spor otamobilile şehri- mize gemişlerdir. 'Bunlar- İstanbuldan sonra Anado- Juya da giderek tedkikatta buluna- caklardır. Bir sandal devrildi, içindekiler kurtarıldılar Ali adında bir sandalci dün sanda- ma Safer ve Mehmed adlarında iki yolcu alarak Fener iskelesine gider- ken yelken açmak istemiş ve rüzgâ- rın tesirile sandal devrilmiştir. İçin- dekiler denize dökülmüşlerse de et- raftan yetişen bir motör tarafından kurtarılmışlardır. İ kim oln karşılıklı itimad zihniyetini | sarayında söylemiş oldukları nutuk- İ dir. B ile Fransız Fransız ve İngiliz hariciye nazır- Tarı aras ilan müzakerelere lunan resmi teb- liğde deniliyor ki | «İngiliz hükümdarlarının Parisi ziyareti, Daladiye, Bonne ve Lord Ha- lifaks'a enternasyonal vaziyetin heye- ti umumiyesini ve iki memleketi bil- hassa alâkadar eden meseleleri tedkik fırsatını vermiştir Fransız - İngiliz münasebatına hâ- içinde cereyan eden bu konuşmalarda nazırlar, in edici ve barıştırıcı gayretlerine devam hususundaki müş- terek azimlerini bir kere daha teyid ederek geçen nisanda Fransız nazı larını esnası noktai na kati mami- te © bulunduğunu mü- şahede eylemişlerdir. Fransız gazetelerinin hararetli makaleleri Paris 20 (A.A.) — Muhtelif cere- yanlara mensub bütün gazeteler, İn- giltere Kral ve Kraliçesinin ziyaret ve kabülüne sahifeler tahsis etmişlerdir. Gazeteler, afi ırufatile yaptıkları başlıklarda Parisin altıncı Jorj ile Kraliçe Elizabet'e yaptığı mular ve coşkun resmi kabulü tebar tirmektedirler, Diğer taraftan gaze- teler, Reisicümhurun ve Kralın Elize et- ların ehemmiyet ve şümulünden bah- | setmekte ve B, Blüm'ün Popüler ga- zetesinde dediği git giltere anlaşması esas İtibarile Cuyanedir» sözlerini ilâve eyler anlaşma, her $ sulhu sadece Fr değil, belki bütün Avrupa dünya için muhafaza etmi daf eylemektedir. Italyan - Macar müzakereleri bitti Neşredilen resmi tebliğde iki memleket arasında fikir mutabakatı kaydediliyor Roma 21 — Macar başvekili B. İm- redinin Romayı ziyaretinin resmi saf- bası dün akşam Kont Ciano traf, dan Barberini sarayında şerefine ter- tib edilen kabul resmile nihayete er- miştir. B. İmredi bir kaç gün daha Romada sureti husüsiyede kalarak faşist eserleri tedkik edecektir. Neşredilen resmi tebliğde İtalya ile Macaristan arasında mevcud olan tam fikir mutabakati kaydedilmekte, İtalyan - Macar müzakerelerinin Ber- lin - Roma mihverinin ruhundan mül- hem oldukları ilâve edilmektedir. Yolculardan alınacak mükliye! resimleri Ankara 20 (Telefonla) tarifeli nakil vasıta! yolculardan alınacak hakkındaki kanuna aid talimatname- nin dördüncü maddesi yeniden de; tirilmiştir. Yeni şekle göre beş para- ya kadar olan nakliyat resmi kı ri beş paraya, 5-10 para arasındakiler an paraya, 10-15 para arasındakile 15 paraya, 15-20 para arasındakile 20 paraya, 20-25 para arasındakiler 25 paraya, 25-30 para arasındakile 30 paraya, 30-35 para akiler 35 | paraya, 35-40 para arasındaki kesir. | | Muayyen yahat eden irle- ler de 40 paraya iblâğ olunacak ve alâkalı müessese ve şirketlerce yolcu- lardan bu esasa göre tahsil olunacak, | tır. Nakliye şirket ve müesseseler şimdiye kadar yolculardan almış ol- | dukları resimlerin bu esasa göre dü- İ zeltilmesine imkân olmadığından ta- | limatnamenin yeni dördüncü madde- | &i hükmü makabline teşmil edilmiye- | bakan beşinci şube müdü (Bir kotra mı battı? Ada zabıtasına yapılan ihbar tahkik ediliyor ıtaya dün dikkate şayan bir <l olmuştur. Bu ihbarı y&- ı oturduğunu Ssöyliyen adam, Ada sahilir bulunduğu bir sırada açıklarda gördüğü bir kotramn bir aralık sulara gömülüp gittiğini beyan etmişt Bu iddia üze derhal icab ede ta girişmişler, ; ita memurları tahk ve tedkika- polisin deniz işlerine rlüğü gerek Adada, gerek diğer yerlerde araştır- mâlar yapmış ve batmiş bir kotra ol- duğu tesbit edilememiştir. Maamafih bu kı un civar yer- lerden birine de ait olabileceği ihti- mali üzerinde durularak tahkikatın derinleştirilmesine lüzum görülmüş tür. Bugün yapılacak soruşturmalar, işin aslmın feci bir kaza mı, yoksa bir galatı rüyet mi olduğunu meydana çıkaracaktır. Gayrimübadiller Kanunun tatbiki suretini gösteren talimatname hazırlandı Ankara 20 (Telefonla) — Gayrimü- badil istihkaklarının tasfiyesine dair olan kanunun tatbiki suretini göste- ren talimatname hazırlanmıştır, Ve- killer Heyetine verilmek üzere bulu- nan bu talimatnameye göre, gayri- mübadillerin ellerinde bulunan maz- im ve bon: değiştirmek üzere bir Tasfiye komisyonu kurulacaktır. Bu talimatname meriyete girince bugünkü Gayrimübadiller Takdiri kıymet Komisyonunun vazifesi niha- yet bulacaktır. , Bü talimatnameye göre, defterdar- Yarın riyaseli altında vilâyetlerde ta- hakkük memurlarile tapu müdürle- rinden mürekkep bir Takdiri kıymet komisyonu teşkil olunacaktır. Dahiliye Vekili Ankaraya gitti Dahiliye Vekili ve Parti Genel sekreteri B. Şükrü Kaya dün akşam bağlanan hususi vagönla Ankaraya avdet etmiştir. İktisad Vekili bugün şehri- mize geliyor Ankara 20 (Telefonla) İktisad Vekili B. Şakir Kesebir bu akşamki ekapresle| İ: beyi hareket etmiştir. Ispanya h harbi Frankocular bazı kasabalari işgal ettiler Salamanka 20 (A.A.) — tebliğde ezcümle şöyle denilmektedir: Taj cep- hesinde Fuent dö Arzobispo mıntakâ- sında bilhassa Azuton ve navanorale- İ jo kasabalarını işgal ettik. Kastellon cephesinde garbi mıntaka- da Rasido, Püeblo dö Arenoz, Kampos ve San Viçente kasabalarını işgal et- tik. Mü ee Türkiye - Amerika ticaret anlaşması müzakeresi Ankara 20 (Telefonla) — Amerika ile akdedeceğimiz yeni ticaret anlaş- ması için uzunca bir müddettenberi burada cereyan eden müzakerelerin müsbet bir safhaya girdiği haber ve- rilmektedir. Bununla beraber müza- kerelere daha bir düddet devam leceği anlaşılmaktad relerin uzamesi yüzünden eket arasındaki ticari mü- nasebetler bir mine girmiş bulunduğumuzdan, m zakerelerin bir an evvel intaç edil mesine çalışılmaktadır. Ölçüler nizamnamesinin değisen fasılları Ankara 20 (Telefonla) — Ölçüler nizamnamesinin, içinde ispirtolu ve diğer içkilerle akıcı mâddeler satı- eler, gyarlana arcometreler, hava gazı ve su sayıcılarma âid ni- zamnamenin fasıllarını değiştiren ni- zamname bugünden itibaren meriye- te konmuştur. Son dakika Sovyet - Japou kumandanlarının müzakeresi akim kaldı Tokyoya göre, Sovyetler statükoyu iade etmiyorlar, Tokyo 20 (A.A.) — Haber verildiği- | | ne göre Sovyet hükümeti Çankufeng- de statükosunun iadesine mütemayil olmadığından Sovyet ve Japon ku- mandanları arasında yapılan müza- kereler hiç bir netice vermemiştir. Paris 21 Domei ajansının tebli- ğine göre, Sovyet - Mançuko hudu- dunda eski vaziyetin iadesi talebini Fransa - Suriye muahedesi B. Bone Suriye Başvekilini Parise davet etti Şam 20 (AA) — Suriye politik mabhfillerinde söylendiğine göre, Su- riye hükümeti, Fransa - Suriye mua- heğesi ve Fransa - Suriye münasebet- leri hakkındaki Suriye notasına Fran- sa Hariciye Nazırı, B. Bone'nin ceva- bını almıştır. B. Bone, Mardam beyi kendisi ile görüşmek üzere Parise da- vet etmiştir, Mardam bey, Ağustos bidayetinde Türkiye yolu ile Fransa- ya gidecektir. . İtalya sefiri geldi İtalyanın Ankara sefiri B. Karlo Galli dün sabahki Ankara ekspresile şehrimize gelmiş Filistinde suikasdlar 15 günde 77 kişi öldü, 247 kişi de yaralandı Londra 20 (A.A.) — Avam Kamara- sında beyanatla bulunan müstemle- kât nazırı Mak Donald Filistinde son on beş gün içinde er nelice- sinde 7 kişinin öldüğünü ve 247 kişi- hin de yaralandığını söyledikten son- ra, Filistinin taksimi meselesini t kik eden komisyonun bitirmek üzere olduğunu ve ağustos başlarında İngiltereye döneceğini ilâ- ve etmiştir. Nazır, Filistinde Alman mamulâtı bombalar bulunduğuna dair liberal mebus Manderin telmihlerini kati ola- rak tekzib eylemiştir. Elektrik şirketi erkânı beraet ettiler Anadolu yakasında (kullanılmak üzere gümrük resminden muaf ola- rak memlekete ithal olunan elektrik malzemesinin şehrin diğer tarafların- da kullanmak suretile suiistimal yaptıkları iddiasile ihtisas mahke- mesine verilen sabık elektrik şir keti umum müdürü B. Hanses, müdür muavinlerinden Jan Lazyan, başmühendis Kleri, mühendis Tile- belti, sabık Karaağaç fabrikası mü- dürü, Şebeke başmühendisi Haşim, mağazalar müdürü Sadinin duruşma- lârı dün karara raptedilmiştir. Suçlu- Jar vekilleri mahkemeye bir İstida ve- rerek hükümetle şirket arasındaki an- Jaşmanın kanuniyet kesbetmiş hü- kümlerile bu suçların da tasfiyeye uğ- ramış olduğunu bildirmiştir, Makamı iddia ile hazine vekili de bu noktaya ak ettikleri cihetle mahkeme, elektrik şirketi işinin ta- mamile tasfiye edilmiş olması dolayı- sile bu işlerden suçlu olan kânının cümlesinin beraetlerine karar vermiştir. va Osmanlı borçlarının sureti tesviyesi hakkında anlaşma imzalandı Pariş 20 (A A.) — Fransa ile Tür anlı borçlarının sureli tesvi- yesi hakkında bir anlaşma imzala- mişlardır. Bu anlaşmaya göre Türkiye budan böyle Osmanlı borçlarının yarısını dö- viz olarak tediye etmeğe mecbur de- ğildir. murahhasların avdeti bekleniyor havi olan Japon - Munçuko notasını Sovyet kumandanlığına tebliğe me- mür olan iki Japon murahhasının avdeti beklenmektedir. Japon siyasi maharilinin beyanına göre şayed bu has bir tecavüze uğrarlarsa Çankufeng icab eden ted- tir dağının birlere tı stirdadı içi ül ede Ankarada bir asansör kazası Üsküdarlı İsmail asansörün altında ezilerek öldü Ankara 20 (Telefonla) — Ankara paraşüt kulesinde asansörcü Üskü- darhı Hasan oğlu İsmiailin feci bir su- rette ölmesi ile neticelenen bir hâdise oldu. Kulede mutad iniş ve çıkışını ya- pan asansör kulenin yukarısmda du- rurken İsmail asansörün zeminini temizlemek için içine girmiş. Bu esna- da asansör birdenbire üstüne düşmüş- tür. İsmail asansörün altında ezilerek ölmüştür. Asansörün -bu suretle birdenbire düşmesini tesbit ek üzere Müddei- umumilikçe bir asansör mütehassıs getirildi. Mahallinde tedkikat yapılıyor. Meksika - Alman iktisadi münasebetleri Meksika AA ile iktisadi münasebetlerinden vazgeçmiyecek Meksiko 20 (A.A.) — Mek manya arasında ri mübadele muti Amerikada uy nuniyetsizlik münasebetile dena, teessürlerini beyan etmiş Meksikanın memleketin ikt menfaatine hadim olan bu muame)3- lerden vaz geçemyleceğini söylemiştir. Diğer taraftan Meksika reisicümhu. İ Tu, Meksikanın İngiltere ile diplomasi münasebetlerin yeniden teessüs etme- sini memnuniyetle karşılayacağını, ân cak milli vekar ve haysiyeti korumak için bu sahada ilk adımı Meksikanın atmıyacağını ilâve etmiştir. Nevyork - Bükreş seferi akim kaldı Nevyork 20 (A A.) — Aleksander Papana, Norvalk'da yapmış olduğu mecburi bir iniş esnasında Nevyork - Bükreş seyahatini icra etmek tasavvu- rTunda olduğu tayyaresini tahrip etmiş- tir. Tayyareci sağ ve salimdir, Türkiye - Almanya ticaret anlaşması müzakeresi daha bir müddet devam edecek Ankara 20 (Telefonla) — Bazı ge zeteler yeni bir ticaret anlaşması ak- di için Berlinde heyetimizle Almanya hükümeti arasında yapılmakta olan müzakerenin bittiğini yazmaktadır- lar. Verilen malümata göre yeni an- Jaşma akdi için cereyan eden müza- kereler iki taraf heyetlerinin talimat almalarına kadar daha bir müddet devam edecektir. Yemekten zehirlendiler Üsküdarda oturan B. Hayrullahın karısı Hayriye ile ayni aileden Faha- met, Raşid, Zekiye ve hizmetçi Ayşe dün gece nek yedikten biraz sonra fena halde bhastalanmışlardır, Vaka Pp bildiri hastalar derhal hastaneye kaldırılmışlardır, Yapılan muayene neticesinde bunların zehir- Jendikleri anlaşılmıştır. — Kendileri evde kıymalı biber dolması yedkileri- ni söylemişlerdir. Vaka etrafında tah- kikat yapılıyor.