25 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

25 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Demokrat memleketler, Almanyanın Çekoslovakya- İngiltere senede 25,000 tayyare motörü inşa edebil- mek için yeni fabrikalar ya karşı şiddetli bir hareke- te geçmiyeceğini umuyorlar yaptırıyor. - PAZARTESİ 25 Temmuz 1938 İ Sene 20 — No. 7102 — Fiati her yerde 5 kuruş Mareşal Fevzi Çakmak Ege havalisinde teftişlerini bitirdi Neticeden memnun kalan Mareşa yarın Eskişehirden şehrimize gelece Dün Izmirde ziyafetle gece uçuşları İzmir 24 (Telefon) — Garbi Ana- doluda tedkik seyahatine çıkan ve iki gündenberi şehrimizde bulunan ma- reşal Fevzi Çakmak bu gece saat 23 de Kütahyaya müteveccihen harekeü etmiştir. Mareşal Fevzi Çakmak sabahleyin refakatlerinde vali B. Fazlı Güleç, or- general İzzeddin Çalışlar, korgeneral Kerümeddin Kocaman, Mustafa Muğ- lalı, İzmir müstahkem , mevkii ku- mandanı tümgeneral Rasim, Milli Mü. dafaa Vekâleti hava müsteşarı albay Zeki ve hava müşaviri albay Şefik Çakmak bulundukları halde Gaziemi- re giderek askeri teftişte bulunmuş- lar, avdette Kızılçulludaki köy öğret- men mektebinde köylü kadın ve er- keklerin takibettikleri ameli dersleri görmüşler ve teşkilâtı tedkik etmiş- lerdir. Mareşal, buradan deniz tayya- r verildi, ta çikiyor, sağda: Mareşala Kızılay re alayına gitmişler ve şereflerine alayda verilen öğle ziyafetinde bulun- muşlardır, Ingiltere hava teslihatına müthiş bir hız verdi Sunday Timese göre İngiltere senede Ve İngilizlerin yeni yaptırdıkları büyük ” Gi eceklerdir. “Londra 24 — Sunday Times, ii başi sl Nezaretinin F, plânı mu- | o. An eskiden böyle miydi? İstedi. terenin tayyare teslihatına verdiği cibirice 1930 senesinde 1750 ilk safı | gin kadar adam vardı... - diye esefle- | büyük hızdan bahsederken, tayyare inşaatı hakkında Şü malümatı veri- yor: «Bugünkü vaziyet nazarı itibare alı- nırsa İngiliz tayyare fabrikaları, 56- 25,000 tayyare motörü yapacak Bombardıman tayyarelerinden birl Elyevm tatbik edilmek- Japar. ny 4 üncü sahifede) pe m male Evlenme dolandırıcılığ ısahte bir müfettiş yapan Içtimai mevki sahib. lirası evlenme yo0 ahte evlen kadaşı tevk BR Nikâhı kıyan S Şükrüile ar st mü üğü, çok mühim bir kk ve GN tahkikatı- . Birçok safhalara ay» na el koymuştur. Birçi si hakkinda dırıcılığı > Bir ailenin 7500 iile olandır me memuru if edildiler Taksimde Sıraserviler civarında otu- ran ve oldukça yüksek içtimai mevki sahibi bir gilenin Canan isminde yetiş- bir kızları vardır. Solda; Mareşal Fevzi. Çakmak generaller ile beraber Alsancak garından AKŞAM Telefon; Başmuharrir: 20566 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 I yyarecilerimizin takdirle seyredildi namına buket takdim ediliyor Bu sırada müteaddid hava filoları teftiş münasebetile uçuşlar yâpmış- lardır, (Devamı 4 üncü sahifede) Maarif Vekili Bugün öğleden. sonra şehrimize geliyor Maarif Vekili B. Safet Arıkân Gü- neysu vapurile bugün saat 13de Samsundan şehrimize gelecektir. Vekil, Galata rıhtımnda maarif müdürü ve müfettişler tarafından kârşılanacaktır. B. Saffet Arıkan şehrimizde de kültür işleri üzerinde tedkiklerde bulunacaktır. Vekil, üniversiteye giderek yeni yapılan ve yapılmakta olan inşaatı gözden geçirecektir. B. Saffet Arıkan İstanbulda kısa bir müddet kaldık- | tan sonra Ankaraya dönecektir. am a a am a mbikkatlier: Hizmetkâr meselesi — Ne kadar müşkilütla ahçı teda- riklettik.. Şimdide onon beşlira | veriyoruz; hattâ biraz daha fazlasını gözden çıkarıyoruz; hizmetçi, uşak bulamıyoruz. Halbuki evimizde ye- | mek boldur, giyecek le veririz... Bu taradaki şikâyetler pek çoğaldı. Hele Ankarada hizmetçi yokluğundan yanıp yakılanları sormayın! | niyorlar. ! Fakat elbette ki bu vaziyetin, bir de memntriyet verici cephesi var: De- mek, iş arıyanlar, jabrikaları ve ser- bes mesüiyi terbih ediyor! Ve iş bulu yorlar... Bu, bir refah miyarıdır. Diğer cihetten, hizmetçi de lâzım... | Öyleyse bu mesleğin seviyesini yük- selimeli: İyi muamele; sıhhi bir oda; muntazam mesai ve geri kalan zaman- larda istirahat; hajta tatili; işten çi- karırken. on beş günlük; ve umumi- yetle hizmetkârliğin. ihtisası, birlikli bir meslek haline gelmesi... İptidai memleketlerde hizmetkâr vur abalıyadır; medeni memleketler. de ise çok nazlıdır, lükstür.. Bizde de bir halden ötekine değişmeler olu- yer. PAZARTESİ KONUŞMALARI Şekspir ve biz Yazan: Hasan - Âli YÜCEL dan İskenderun - Karaağaç yolunda Suriyeli Milislerin bir tecavüzü Uzaktan bir Türk askerinin görünmesi teca- vüzün tatbik sahasına çıkmasına mani oldu Antakyada yapılan kayıt işlerinde İskenderun 24 (A.A.) — Anadolu ajansının hususi muhabiri bildiri- yor: İskenderun-Karaağaç yolunda Suri- yeli milisler şeyh Süleyman Haddad ile kardeşine süngü ile tecavüz etmek istemişlerse de o sırada yol üzerinde uzaktan bir Türk askerinin gözükmesi tecavüzün tatbik sahasına çıkmasına mâni olmuştur, Tecavüzün . sebebi Eti Türklerden olan bu iki katdeşin Halkevine yazılmış ve şapka giymiş bulunmalarıdır. Vaka derin bir akis hasıl etmiş ve polis derhal Türk “kuvvetleri kuman- danını keyfiyetten haberdar eylemiş tir, Bunun üzerine mütecaviâlerin teşhisi için - faaliyete geçilmiş ise de şeyh Haddad ve kardeşi kendilerine gösterilen Suriye askerleri arasında mütecavizleri bulmağa henüz muvaf- k şimdiye kadar hiç bir hâdise çıkmadı fak olamamışlardır. Gerek zabıta ge- rekse kumandanlık ehernmiyetle tah- | Kikata devam etmektedir, Uzun bir-asayış devresinden sonra bu hadisenin vukuu teessür ve tees- süfle karşılanmıştır. Antakya 24 (A.A.) — Anadolu ajan- sının husuşi muhabiri bildiriyor: Kayıt muameleleri dün de bütün - bürolarda devam etmiş, bugün pazar olması münasebetile - -bürolar - tatil edilmiştir. Müntehiplerin reylerini kullanmak bususunda gösterdikleri tehalük ve bütolardaki memurların ve evvelki- . nin temamen tersine olarak halka karşı nazik ve ihtiramkâr muamele- leri yerli ve yabancı bütün müşahid- lerin dikkatini çekmektedir. Şimdiye kadar en küçük bir vaka kaydedil- memiştir. Almanya, Çeklere karşı şiddetli davranmıyacak ' Demokrat memleketlerin intihar bu merkezdedir. Berlin. Gemberlayna teklif yapıldığını tekzip ediyor Paris 24 — Demokrat memleketler hükümetleri, Londra Alman sefiri B. Dirksenin, İngiltere Başvekili ile vükubulan mülâkatını Almanyanın Çekoslovakyaya karşı şiddetli bir harekette bulunmaktan vazgeçtiğine bir alâmet olarak telâkki etmekte ve bunu İngiltere ile Fransanın bu sâ- hada müştereken harekete karar vermiş olmalarına atfetmektedir. Berlinde bir tebliğ neşredildi Berlin 24 (A.A) — B, Dirksenin i B. Çemberlayn ile yapmış olduğu görüşme münasebetile salâhiyetlar bir memba, bir nota neşretmiştir. Bu notada Alman sefirinin mezuniyeti münasebetile veda etmeden evvel B. Çemberlayni ziyaret etmiş ve Al- man - İngiliz münasebatının heyeti mecmuası hakkında cereyan etmiş olan bu müzakere esnasında B. Drik- senin Çeköslovak hükümetinin Sü- det'lerin metalibatını isafa mütema- yil olmadığına dair Prag'dan alın mış olan haberlere B. Çemberlaynin nüzarı dikkatini celbetmiş olduğu be- yan edilmektedir. Notada B. Çemberlaynin İngilte- renin Prag hükümeti üzerinde tesir icra etmeğe mütemayil bulunduğu suretinde cevab vermiş olduğu ilâve edilmektedir, v Notada, netice olarak, şöyle denik mektedir: İki taraftan hiç biri müsbet her hangi bir teklif veya telkinde bulun- muş değildir. (Devamı 4 üncü sahifede) 1 A AA A Salıcı — Beş kurusa «Pazarlık yasağı» kanünul...