25 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

i 6 | ika “ ii A İzvestiya, Japonlara ateşle oynamamalarını so öylüyor Temps da: “Vakıa iki taraf da harbi istemez, fakat bu gibi hâdiseler işi azıtabilir,, diyor Moskova 24 — İzvestiya gazet Uzak Şarkta Japonya ile Sovyet Rus- ya arasında çıkan Çangkufeng hâdi- | sesini tedkik ederken 1886 tarihli Hu- şung itilâfını inkâr eden ve 1460 ta- yihli Pekin muahedesini ileri süren Japonyayı hafiflikle itham ediyor ve diyor ki: «Filhakika bu muahede, yalnız Lace Khassa'nm garp sahilini tepelerile beraber değil, fakat bu tepelerin gar- bindeki araziyi Fioumenoula nehrine kadar Sovyet Rusyaya bırakıyor, Mubarrikler unutmamalıdırlar ki, hududumuz bütün noktalarda geçik mez ve aşılmaz. Japon askeri ricali- ne, artık ateşle oynamamak lâzım gel- diğini tavsiye etmek zamanı gelmiş- ir. Zira ateşle oynıya oynıya kendi- lerini yakacaklardır.» 'Temps'in bir makale: Pariş 24 — 'Temps gazetesi, Çang- kufeng hâdisesini tedkik ederken, ne Rusyanın, ne de Japonyanın harp is- temediği neticesine varıyor ve di- yor ki: «Japonya, Sovyet Rusya ile bir ih- tilâf çıkarmağı istiyemez. Zira bu hal, | bir taraftan Çinde askeri harekâta de- | vam ederken, diğer taraftan kendisini 'Mançuriye de büyük kuvvetler sevki-. ne mecbur edecektir. Sovyet Rusya da bir harp istiyemez. Çünkü bu, rejim ile tehlikeli bir tecrübedir. Maama- fih Hankeo'ya karşı Japon taarruzu Frankonun müthiş taarruzu püskürtüldü. Portekiz hududu civarında! bir şehir zaptedildi Londra 25 ispanyadaki Deyli "Telgraf muhabirine göre Franko kuv- vetleri Şark cephesinde 600 top ve 500 tâyyarenin iştirakile yaptıkları müt- hiş bir bombardımandan sonra hü- tum dalgalarını ileri sürmüşlerdir. Cumhuriyetçiler, bu mütbiş taarruza bu müthiş hücuma mukavemet et mekle kalmamışlar, mevkilerini mu bafaza eylemişler ve mütecavizlere | ağır zaylat verdirmişlerdir. Franko menabiine göre Frankocu- Jar on günde 2200 kilometre murab- bar arkzi zaptetmişler ve 10,000 milisi safı harb haricine çıkarmışlardır. Frar r Estramadore cephesin- de Port hududu civarında 30,000 Düfuslü Kayevera şehrini işgal etmiş- Terdir Bir Bulgar çetesi bir Türkün evini bastı | 24 (Hususi) — Ayın 20 nci mücehhez bir Bul gar haydud çetesi, Bulgaristanda Krumovgrad asının oDaâjdovnik köyünde Ali oğlu Yaşar isminde bir “Tür vine baskın yapmış ve €v- den 25 sarı altınla bir av tufeğini al- dıktan sonra Mududa doğru kaçmış- tır. Ziraat mezunları! Ziraat fakültesinden bu sene | 52 genç mezun oldu Ankara 24 (Telefonla) — Buyu; ziraat fakültesinden 7 kız 45 erkek ölmak üzere 52 genç mezun olmuş- tur. Henüz askı yapmamış olan genç ziraat müh erini zi- raat Vekâleti memleket muhtelif ziraat bölgelerindeki zirai istasyonla- Ta ikinciteşrine kadar staj görmek ve araştırmalar yapmak üzere gönder- mektedir Yy k iyi derece ile bitiren Orhan Düzgüneş, Asım Alp, ve Fikret Çağlar da Vekâlet tarafın- dan Peştede toplanacak olan enter- nasyonal ziraat kongresinde o bulun- mak üzere Macaristana günderilecek- ce Sofya gecesi silâhlarla fir. inkişaf ettiği bir sırada Japonyanın bugünkü müşkül vaziyetinden bilisti- fade Sovyet - Mançukuo hududlarını kendi lehinde çizdirmek ümidile Mos- kovanın son hâdiseye vüsat, vermek istemesi ihtimali vardır, Maamafih, Çin üzerindeki Japon | tazyikini her vasıta ile akim bırakma- ğa matuf olan bu oyun tehlikesiz de gildir. Zira bu gibi hâdiseler, iki hü- kümeti, siyasi faaliyetleri için tehdid ettikleri hududun dışına sürükliye- bilir.» İhtilâfın sulhen halli ümidleri kuvvetlendi Londra 25 — Röyter ajansına gö- re Sovyet - Japon ihtilâfının sulhan halli ihtimalleri çok kuvvetlenmiş- tir. Sovyet matbuatı vaziyetin hisse- | dilecek derecede iyileştiğini yazıyor Jar. Maamafih askeri bir Sovyet şahsiyeti Sovyetlerin hiç bir zaman Japon taleblerini kabul etrmiyecekle- rini, Moskovanm Japonyaya muka- bil tekliflerde bülunduğunu söyle- miştir. Şayet Japonya, Sovyet teklif- lerini kabul etmiyecek olursa Sovyet illerinde balıkçılık- müsaadelerini Tokyodan bildirildiğine göre Ja- pon hükümeti, bütün hudud ihtilâf- larını halletmek için bir Rus - Ja- pon - Mançuko komisyonu teşkilini teklif etmiştir. Valide kraliçenin cenaze merasimi Cenaze dün büyük merasimle kaldırılarak defnedildi Bükreş 24 (Akşam) — Valide Kra- içe Marinin cenaze alayı saat 8,30 da saraydan hâreket etti, Bir top araba- sına konulmuş olan tabutun örkasın- dan, Kral, vellahd büyük Voevod Mi- hai, prens Nikola, Dük ve dö Keni, naib prens Pol, Bulgar prensi Kiril, prens Hohenzellem, yabancı hükü- metler mümessilleri, hükümet, âzala- üksek devlet memurları, general- lar yürümekte idi. Bu esnada bütün kiliselerin çanları çalınmakta, muzi- kalar matem havası çalmakta, top- Jar atılmakta ve 50 tayyareden mü- rekkeb bir hava filosu alay üzerinde uçmakta idi, Saat 1145 de tabut, süvari alayı zabitlerinin elleri üzerinde, hususi vagonz yerleştirilmiş ve Kral ile âla- ya iştirak eden bütün diğer zevalın da bindikleri tren, tam saat 12 de de- fin merasiminin yapılacağı Kurtea - Agrese hareket etmiştir , Bükreş 24 — Krailçe Marinin ta- butumu hamil hususi tren saat 16 da Kurtea - Argese varmıştır. Kraliçe Marinin tabutu çan sesleri, top atımları ve Kraliyet mar meleri arasında kabre m öeirlimiştir, Feci bir ölüm İki gözü kör bir çocuk kuyuya düşerek boğuldu İzmit 24 (Telefon) — Manaslır mevkiinde hat boyunda oturan tütün amelesinden Dramalı Yunus oğlu Ra- mazanın 4 yaşındaki oğlu Demir evin bahçesindeki kuyuda boğulmuş ola- rak bulunmuştur. Çocuğun iki gözü de kör olduğuldan bir kaza neticesi düştüğü anlaşılmaktadır. Tahkikat yapılıyor. Kontenjan müddeti uzatıldı Ankara 24 — Kontenjan müddeti- nin 15 günden 30 güne çıkarılması hakkındaki karar Gümrük ve İnhisar- Jar Vekâletince gümrüklere tebliğ edilmiştir. | | | i İlk ve orta tedrisatta Tayin, nakil ve terfi için hazırlıklara başlandı. Ankara 24 (Telefonla) — Kültü bakanlığı, önümüzdeki ders yıl hazırlıklarına şimdiden başlamış bu- Tunmaktadır. Bakanlık, bir taraftan bu sene orta mekteplerde ihtiyaca göre açılacak şubeler etrafımda ha- zırlık yaparken, diğer taraftan da orta tedrisat muallimlerine sid kr dem terfi tablosunu bir vilâyetten diğer bir killerinde sıhhi ve idari sebepler gü- rülenlere aid listeyi de hazırlamağa başlamış bulunmaktadır. İlk tedrisat muallimlerinin bir vilâyetten diğer bir vilâyete verilmeleri hakkındaki eyderpey gelmekte | lerek tetkika başlanılmış bulunmaktadır. Bakanlık, bu yıl öğ- retmen okullarından mezun olanl&- rın vilâyetler emrine verilmesi işi et- rafında da ilk hazırlıklarını yapmak- tadır. | setlikten sonra geçenlerde Bir içki âleminden sonra İzmit kâğıd fabrikası mütehassısı bahçede ölü bulundu İzmit 24 (Telefon) — Şehrimizde oturan kâğıd fabrikası ,mütehassısı Alman Lotviksoz dün akşam bir kaç arkadaşını evine davet ederek bunla- ra evin üst katındaki taraçada rakı ziyafeti vermiştir. Ziyafet ve eğlence sabaha karşı saat 3 e kadar devam et- miştir, Alman mütehassısın arkadaşları saat üçte evlerine gitmek istemişler İsaat tatili muvafık görüldü xe yerlerinden kalkmışlardır. Veda et- mek üzere ev sahibi Alman mütehas- ssı aramışlar, obulamamışlardır. Bunlar, mütehassısm uykusu gelerek alt kattaki odasına gidip © yattığını sanmışlar ve rahatsiz etmemek için fazla aramiyarak dağimişlardır, Arkadaşları bugün mütehâssıst çı- kar diye beklemişler fakat çı kte kadar evden çıkmadığını £ görünce uyandırmak için eve gitmişlerdir. İşte bu sırâda şayanı hayret bir vaka ile karşılaşmıştır. Mütehassısın ölü ola- İ Tak evin bahçesinde bulunduğu gö- rülmüştür. | Vakadarı derhal zabıtaya malümat | verilmiş ve tahkikata başlanmıştır. Müteh Lolvikşoz'un, sarhoş ol- duğu için bir aralık evin taraçasın- dan düşerek öldüğü anlaşılmaktadır. Müddeiumumilik tahkikata devam ediyor. Morgan Tav Pariste Ziyareti Fransız - Amerikan dostluğunun bir tezahürü sayılıyor Paris 24 (AA) — B. Morgan Ta- vn Paristeki ikameti, teknik bir seyahat gibi değil, Fransız - Ameri- kan dostluğunun bir tezahürü ad- dedilmektedir. Mumaileyhin Maliye ve İktisad Na- zırlarını Ziyareti esnasında mali va- şiyetin tedkik edileceği muhakkak- tır. Fakat bu moklaj nazar teatile- rinden sonra mühim bir karar İtti - hazı muhtemel görülmemektedir. 'B. Morgan Tav, B. Löbrön ve B. Bone tarafından kabul edilecektir. Paris 24 (A-A.) — Reisicümhur B. 1öbrön ile refikası, Amerika Hazine Nazırı B. Morgan Tav ile refikasinı kabul etmişlerdir. Nazıra Amerika- mn Paris sefiri B, Vilyam Bülit refa- kat etmekte idi. Dua kitaplarının arasında eroin kaçıran baş haham Paris 24 (A.A.) — Zabıta, İbranice dua kitaplarının cildleri arasında eroin kaçakçılığı yapmak cürmile, Nevyork Brutlin başhahamı Litfer ile çamaşırcı Gotdineri yakalamıştır. Elde edilen eroin, 18 kiludur ve 600 bin frank kıymeti indedir. Trakyada yağmurlar Edirme (Akşam) — Bu hafta içinde Edirne havalisine fazla mikdarda yağ- mur düşmüştür. Yağmurlar hafif do- Tu ile karışık yağmışlır. Yağmurlar yazlık mezruata kısmen faydalı olmak- la beraber bu meyanda boslanlar icin çök istifadeli olmuştur. Fransız - İngiliz anlaşması hiçbir zaman bugünkü kadar mükemmel olmamıştır Fransız Hariciye Nazırı B. Bonne irad ettiği nutukta böyle diyor Pariş 24 B. Bonne, (AA) Parisde Lord Hallfaks, B. Daladiye ve kendisi arasında cereyan eden mükâlemeleri hatırlatmış ve şöyle demiştir: «Fransız - İngiliz anlaşması hiç bir zaman bugünkü kadar bir zaruret halini almamıştır, Yine hiç bir zaman mel olmamıştır. Kral altıncı Jorjun Reisicünihur.-Löbrön'e söyledikleri gibi iki taraf arasındaki münasebet- lerin daha samimi olduğu bir devreyi batırlamağa imkân yoktur. Hali ha- zardaki beynelmilel müşkilğt ara- sında gerek hariçte ve gerek dahilde İngiltere ve Fransanın müşterek siya- setinin ber tarafta anlaşılmış öldu- ğunu hissetmekle mahzuzuz. Bu si- yaset anlaşılmıştır. Çünkü açıktır, ihlas esasına müsteniddir, Avrupada Öğle tatili iki saatolacak Dükkânların öğleleri iki Şehrimizde dükkân ve mağazala- rın öğle zamanlar) iki saat tatil yap- maları için belediyece tedkikat ya- pıldığını ve bu hususta iş dairesinin mütalâası sorulduğunu yazmıştık. İş dairesi yaplığı ledkikat neticesinde mağaza ve dükkânların özle saat 3 den 15e a yapmalarını muvafık İlmi İlkrini de üçüncü bölge âmirliğine bildirmiştir İş dairesi bu öğle tatilinin tatbiki için belediye ile temasa geçecektir. Bu Kararın ağustos başından İtiba- ren tatbiki kuvvetle muhtemeldir, Antakya başkonsolosumuz Adana 24 (Akşam) — Antakya baş- konsolosumuz, Kudüs başkonsoloslu- Zuna naklen tayin edilmiş ve yeni memuriyetine hareket etmiştir. İsken- derun konsolosumuz B. Fethi Devli Antakye başkonsolosluğuna tayin edilmiştir, Suriye komiseri Martel Parise gidiyor Adana 24 (Akşam) — Suriye fevka- lâde komiseri B. Martel İskenderiye tarikile Parise hareket etmiştir. Kont Martelin artık Suriyeye dönmiyeceği söyleniyor... İ hüsnü niyet sahibi hiç kimse, Frans- Sarrat'da söylemiş olduğu bir nutuk- | ta selefi B. Delbos'dan sitayişle bah- | i duğ buanlaşma, bugünkü kadar mükerr- | “FU sız - İngiliz itilâfının esas gayesinin sulhun muhafazası olduğundan şüp- he edemez. Bütün cihan, Fransız kelblerinin bozulmasına imkân mutâsavver ol- mıyan bir halite” teşkil etmekte ol- duğuna şahit olmuştur. Hariçte Frarr- sız milletinin kendisini bırakrmş ol- nda tezvirat yapılmıştır. Bu millet, ne zaman bu kadar âlicena- bane bir şevk ve heyecan İzhar etmiş- tir? Fransız milletinin şuriş âmille- rine kendisini kaptırmış olduğu yo- lunda da tezviratta bulunulmuştur. Bu millet, ne zaman bu kadar mükem- mel bir disiplin göstermiştir? Fransa- nm istikbali İngiltere Kral ve Kra- liçesini mütehassis etmiştir. Çünkü Paris caddelerini tenvirattan ve bay- raklardan ziyade samimi alkış bis- leri deldurmuştur> Fenerbhçe izmitte berabere kaldı Maç, çok güzel ve heyecanlı oldu İzmit 24 (Telefola) — Geçen hafta oynanarak olan Fener - İdmanyurdu maçı, Fenerlilerin talebi üzerine bu haftaya tehir edilmişti. Fenerbahçe- liler 22 kişilik bir kafile halinde gel diler ve İzmit İdmanyurdu mensup- larile İzmitli gençler tarafından kar» şılandılar. Oyuna tam saat -17 de bas kem yüzbaşı Nazımın. idaresinde baş- landı, Saha çok kalabalıktı. Bir kö- şede de askeri muzika yer almıştı. Oyun çok zevkli ve çok heyecanlı geçti. Gerek Fenerliler, gerekse İd- manyurtlular çok güzel oynadılar. Fenerliler ilk anlarda bir gol attılar. Idmanyurtlulâr buna mukabele etti- ler ve birinci devre 1-1 beraberlikle bitti, İkinci haftayım çok zevkli oldu. Fenerbahçenin güzel kombinezonları, buna mukabil O İdmanyurtluların canla başla çalışmaları neticesinde bu devre kolsüz geçti ve oyun 1-1 be- İ raberlikle bitti. Fenerbahçe takımında Lebib, Meh- med Reşad, Naci, Necdet de vardılar. Pikret de gelmişti, fakat ayağından muztarip olduğundan Oyuna gire- medi, İdmanyurdundan kaleci Bedri fev- kalâde oyun gösterdi. Fenerliler bu akşamki trenle hareket ettiler. Eğitmen! en kursları Ankara radyosu Bu sene kurslara 2000 den fazla eğitmen alınacak Ankara 24 (Telefon) — Kültür Ba- kanlığı önümüzdeki devre köy eğit- men kursları ve okulları için Ziraat Bakanlhğile temasa başlamak sureti- le ilk hazırlıklara girişmiş bulunmak- tadır, Halen tatbikat gören Manisa, Trakya, Erzincan, Kars, Kastamonu, Malatya, Eskişehir ve Ârifiye eğit men kürslarında bulunan 1500 *€ ya- kın eğilmen teşrinievvel sonunda kursu bitirmiş olâraklar ve muallim- | e derhal tayinleri yapılacak- tır. Bu suretle en az 1500 e yakın kö- yümüz daha eğitmene kavuşacaktır. Şimdiye kadar yapılan tecrübelerden çok iyi neticeler alınan eğitmen işine önümüzdeki ders yılı daha önem ve- rilecek ve açılacak kurs sayısı artlı- rılmakla beraber kurslara glınccak eğitmen sayısı da 2000 i geçmiş bulu- nacaklır Küylümüze yalnız kültür cephesin- den değil, ziraat, ev yapıcılığı, temiz- lik, sıhhat cephesinden de çok fayda- 1 bulunan eğitmen sayısının arima- sı, köylümüzün yaşayış ve alışma tar- zı üzerinde yepyeni çığırlar açacaktır. Muvakkat kabul muame- lesi bugünlerde yapılacak Ankara 24 — Etimesuddaki Anka- ra radyo istasyonu tamamile ikmal edilmiştir. Dört beş güne kadar mu- vakkat kabul muamelesi yapılacak- tır. Neşriyata bir an evvel baslan- mssı mükarrerdir. İstanbuldan bazı sanatkârların buraya getirilerek An- kara radyosunun kuvvellendirilmesi düşünülmektedir. P.T.T. umum müdürlüğü Ankara 24 (Telefonla) — B. Nazi- fin valiliğe tayinile açılan Posta, Tek graf ve telefon umum müdürlüğüne İ Bayındırlık bakanlığı münakalât ida- resi reis muavini B, Şerafeddin Karâ- can Vekâleten tayin edilmiştir, İktisad Vekili bu akşam Ankaraya gidiyor Bir müddettenberi şehrimizde bus lunan İktisad Vekili B, Şakir Kesebir bu akşamki ekspresle Ankaraya gi- decektir. İktisadi Vekilinin bugün şehrimizdeki iktisadi dairelerde ted- kikat yapması kuvvetle muhtemel- dir. B. Şakir Kesebirin ilk önce Türk- ofise geleceği zannediliyor,