29 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

29 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

2 Teşrinievvel 1938 - Cümhuriyet devri memlekette AKŞAM Bahife 5 sükünu temin etti Köylerin kalkınması, şehirlerin imarı için esaslı tedbirler alındı Mülki taksimat ihtiyaçlara göre yeniden yapıldı, umumi müfettişlikler kuruldu, memurların tayin, terfi, maaş, sicil, tekaüdlük işleri asri ve ilmi esaslara bağlandı Millet ve memleketimiz, umumi harpten bitap ve yorgun olarak çıkmış- tı. Memleketin her tarafı birer yangın yeri halinde bulunuyordu. Emniyet ve asayiş ortadan kalkmıştı. Köylerde ve kırlarda değil, şehirlerde bile emniyet ve asayiş kalmamıştı. Saltanat idaresi, şehirlerimizi : ve kasabalarımızı harap ve perişan bir halde bırakmıştı. Saltanatın çizmiş ol- duğu vilâyet hudutları halkın işlerini süratle görmek şöyle dursun tamami. Ie iskâl etmisti, Büyük Önder Atatürk, milleti ölüm döşeğinden — kaldırıp ayaklandırdığı gün, memleketin arzetliği manzara bu idi. Bu ağır ve elim şartlar altında memleketin iç idaresini ele alan Cüm- huriyetin İçişleri Bakanlığı, evvelâ asa- yişi temin etmek, vatandaşları tam bir emniyete mazhar kılmak, köyleri, şe. hirleri yeniden tanzim, tesis ve imar etmek tleri demokrasi prensip- lerine, halkın le gun bir şekilde nizamlamak için dört el-ile işe sarıl mwş$ ve bu müşkül işte hakikaten hari- kalar göstermiştir. Jardarma ve polis kuvvetleri İmparator! uğun itimad ve emniyet etmiyen 4 zabıtası yerine jan- rma ve polis kuvvetlerini süratle ten- tanzim ederek jandarma ve po. etlerini her an vatanın ve Cüm- n İstediği daimi sadakatin, ve feragatin timsali olan bir nizam ve ka- bun ordusu, vatandaşların her sıkıntı Ye tehlike zamanlarında yardıma ye- tiştiğinden emin olduğu bir itimad kuvveti haline getirmiş, ve az bir za- manda asayişi temin ettiği gibi vatan- düşların kalblerinde de emniyet ve hu-' Yuru tesis etmiştir. Bugün Türkiye, emniyet ve asayiş bakımından dünya memleketleri arasında göğsümüzü gu- Tur ve iftiharla kabartan bir nümü- ne teşkil eder. İç Bakanlığı, teşkilâtı esasiye kanu- un koyduğu tevsii mezuniyet ve tef. tiki vezair prensibini hakiki ve ameli Mmünasile ifade ve tatbik etmek için idâre âmirlerini ve mahalli idareleri Afi #alâhiyetlerle techiz etmiş, vilâ. yet ve kaza idarelerinin teşekkülleri, idari ve kazai vazifeleri, ilmin ve te6- rübenin-gösterdiği hak ve adalet esa- larına göre vâzıh bir surette tayin et- miştir. Belediyeler bankası ve köy kanunu AAnanelerle ve mahalli teşekkül ve tertiplerle idare olunan köylerimizin de-ılahına geçerek köylere şahsiyeti maneviye veren ve kalkınmalarını te- min eden Köy kanununu tanzim ve tatbik etmiştir. İç Bakanlığı Köy kanununun bütün köylerde tatbiki için azami gayret sarfetti ve ediyor. Sırf bu kanunla ve köylerimizle meşgul olmak için mer- kezde bir büro kurulmuştur. Şehirlerimizi ve kasabalarımızı, şe- hircilik esaslarına göre yeniden kur- mak ve tanzim etmek için herşeyden evvel nizam ve idare prensiplerine, mo dern telâkki ve icaplara uygun bir te- sis vücude getirmek Zarureti vardı. 1580 sayılı Belediye kanunu bu ihtiyaç- ları karşılıyacak şekilde tedvin olun- du. Şehir ve kasabalarımızda imar ha- reketleri başladı. Bakanlık, belediye. lerin bu imar hareketleri için icap eden parayı vermek için 15 milyon lira ser. mayeli Belediyeler bankasını kurdu. Bankanın bugüne kadar tahsil edi- | len sermayesi miktarı 6,500,000 lirayı bulmuştur. Banka muhtelif belediye. lere su işleri için 3,317,259 lira, elek. trikle tenvirat işleri için 1,119,479 lira, muhtelif imar işleri için de 1,277432 lira ikrazatta bulunmuştur. Vekâlet, Belediyeler bankası vasıta. sile belediyelere bu geniş ikrazatta bulunmakla beraber şehirlerin imarını da fenni, plânlı ve esaslı bir şekle bağ- lamış, tanzim edilecek imar plânları- nın vekâlete gönderilerek tasdik etti- rilmesi ve vekâlette teşkil ödilen imar bürosunca tedkik edilmesi mecburiye- tini koymuştur. Şehirlerin su işleri İlk tertip olarak nüfusu on binden yukarı olan şehir ve kasabaların hali hazır harifalarile, müstakbel imar plânlarını, içme sularını, kanalizasyon Nüfus siyaseti ve mülki taksimat Bir memleket için en büyük mesned ve serveti taşkil eden nüfus siyasetine | de büyük bir ehemmiyet vermiş, nü. j fussişleri asri ve ilmi icap ve ihtiyaç. lara göre tanzim edilmiştir. Mülki taksimatımız dâ memleketin ihtiyaçla. rına göre tertip edilmiştir, - Bugünkü mülki taksimatımıza göre 62 vilâyet, 3178 kaza ve 894 nahiye mevcuttur. Umumi müfettişlikler Yurdumuz, birçok devletlerde oldu- ğu gibi, tabif, içtimal, iktisadi ve sair icaplarile kendiliğinden bazı gruplara ayrılmış olup, her grubun yekdiğeri- ne nazaran hususiyet ve incelikleri var- dır. Bu sebeple bir bölgede birkaç vilâ- yet arasında alâkalı işlerin daha ça- buk ve mütekâmil bir şekilde bir ma- kamda toplanıp daha verimli bir su- retto başarılabilmesi ve asayişe müto- Dahiliye Vekili ve Cümhuriyel Halk Partisi Genel sekreteri B. Şükrü Kaya işlerini ve spor sahalarını ele aldı, me» sal programı çizildi. Nüfusu 10,000 den yukarı 80 şehir ve kasabadan 24 ünün su tesisatı mevcut olup Adana, Tarsus, Mersin, Gazian- tep Eskişehir, Kütahya, Bandırma, Elâzış, Malatya, İsparta, Aydın, Uşak, Marâş, Menemen, Zara, Buca, Bürno- va, Edremidin 2,196,247 liraya baliğ i olan su ihaleleri yapılmış, 875,492 lira keşif bedelli Merzifon, Tekirdağ, Tokat, Bergama, Zonguldak, Urfa tesisatı mü- nakasaya çıkarılmış ve bunların da te. sisatı yapılmıştır. Bu suretle su tesis- leri ihale edilen 25 şehir ve kasabanın bedeli 3,071,767 liraya baliğ olmakta- dır. Geri kalan şehirlerin projeleri tir zrlanmaktadır. Bu suretle 940 yılında nüfusu 10,000 den yukarı seksen şehrin fenni su te- sisatı ikmal edilmiş bulunacaktır. Bun. ların ihale bedelleri yekünunun 8 mil- yon liraya baliğ olacağı tahmin edil. mektedir. mA Gİ Ig» ilgin allik işlerin daha düzgün bir hale geti- rilebilmesi ve vilâyetler idaresindeki yol ve köprü işlerinin daha çabuk ya- pılabilmesi, kültür, tarih ve esenlik iş- lerinin daha mükemmel yürütülebil- mesi için bu işler üzerinde alâkadar vilâyetler üzerinde teftiş ve mürakabe salâhiyetini haiz dört umumi müfettiş- lik teşkil edilmiştir. Bu ümümi müfettişlikler şunlardır: Merkezi Diyarbakir olmak üzere birin- ci, merkezi Edirne olmak üzere ikinci, merkezi Erzurum olmak üzere üçüncü ve merkezi Elâzığ olmak üzere dördün- cü umumi müfettişlik... Bu teşkilâttan yurdumuz sayılmıyacak kadar çok fay- dalar görmüş, idari, kültürel, ekono- mik, bayındırlık, tarım ve sağlık çalış- maları verimli semerelerini vermiştir. İç Bakanlığı Vekâlete bağlı memur- ların tayin, terfi, maaş, sicil, tekaüd. lük işlerini asri ve ilmi esaslara bağ- lamıştır. Memleketin her tarafında sükün ve asayişin bekçisi jandarmalarımız a zar İlgin» hanki ea. | İm em İLİ