7 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

7 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

ingilterede evli kadınları baştan çıkaranlara ağır cezalar veriliyor yil i kadınları baştan çıkaran erkeklerin bu hareketleri şim- di pek pahalıya mallmaktadır. Mah- kemeler, kadınları kocalarına ihane- | te sevkedenleri en ağır cezalara uğ- yatmaktadır. Gerek hâkimler, gerek jüri âzaları başkalarile münasebatta bulunan ka- dınlara tatlik hükmü verirken bu ha- le sebep olan erkekler hakkında en ufak merhamette bile bulunmuyor- Jar, Yalnız geçen hafta zarfında Londra mahkemelerinin evli kadınları iğfal edenleri mahküm ettikleri para taz- minatının miktarı 15,000 İngiliz lira- sına baliğ olmuştur. Asgari tazminat 25 İngiliz lirası ve Azamisi 3500 İngiliz lirasıdır. Fukat haftanın sonunda mahkeme bir evli kadını iğfal eden bir erkeği, kadının kocasına 4350 İngiliz lirası tazmina$ vermeğe mahküm etmiştir. Zevceleri iğfal edilen kocalara veri- Kadın ndaki ölümün bir se- Turmaktaki zorluk- Tardır. Garp memleketlerinde alınan sıhhi tedbirler sa; inde gerek çocuk doğurma yüz n olan vefat, gerek yeni doğanlar arasındaki ölüm hâdi- seleri bu sene son derece azalmıştır. Meselâ İngilterede ilk defa son sene zarfında doğum esnasındaki vefiyat, evvelki senelere nazaran 2000 kadar azalmıştır. Bunun nisbeti bin doğum- dr (3,13) ölüm vakası demektir. Son sene zarfında 1938 kadın, ço cuk doğururken vefat etmişlir. Bu ka» ! dınlardan 35 i yirmi yaşından aşağı- dır. 834 kadın da 20 ile 30 yaş arasın- | lecek tazminatı mahkeme, kocanın iç- timai mevkiine bakarak tayin etmek- tedir. Jüri heyetleri, zevcesi iğfal edilen kadının normal zamanda arkadaş ol- mak, ev idaresine bakmak ve valide ol- mak itibarile haiz bulunduğu kıy- meti ölçerek tazminatı tayin etmek- te ve bunun üzerine de kocanın işin. den ve mali noktadan uğradığı zarar- ları hesap eylemektedir. Son zamanlarda Londrada evli ka- dınların iğfal edilmesi çoğaldığından, talâk davaları artmıştır. Bu yüzden talâk işlerine bakan hâkimlerin sayısı üçlen beşe çıkarılmıştır. Bu hallerin mümkün mertebe önünü almak için hâkimler ve jüri heyetleri evli kadın- ları iğfal odenler hakkında âzami şid- det çöslermeği zaruri bulmuşlardır. Evli bir kadını kandırmak, rezaletin- den başka, bizim para ile on binlerce liraya malolduğuna göre, bu pahalı Oyuna rağbetin bundan sonra gevşiye- Sidi ümid olunuyor. İngilterede doğum yüzür yüzünden den ölenler azalıyormuş dadır. 786 kadın da 31 ile 40 yaş ara- sındadır. 140 kadın da 41 yaşından yukarı bir yaştadır. Ölen 670 kadınım ilk çocuğu idi. İki yüz yetmiş yedi kadın da evvelce İ altı ve daha fazla çocuk doğurduğu halde ölmüştür. 77 kadın da evvelce ön ve düha fuzla çocuk doğurmuştur. 249 kadın da çocuk düşürmek sureti- Te ölmüştür. Son sene zarfında bir yaşına varma- dan ölen çocuklar bundan evvelki on seneye nazaran 10,000 sayı daha az- dır. Bin çocukta 58 çocuk ölmüş de- mektir. Amerikada kuşlar neden yaralanıyormuş Amerikada son zamanlarda birçok ! kuşların yaralanarâk yere düştüğü görülmüştür. Mezruat için çok fayda- Kk olan kuşların meçhul sebeplerden dolayı yaralanıp ölmesi memlekette derin endişe uy tar. ların telsiz antenlerini | ara çarpmalarından * şılmıştır. lerin uzak- yaralandıkları ar Bunun için bütün ant tan görülecek bir şekle sokulması rad- yo makineleri sahiplerine ihtar edil- miştir. Bu ihtarda nasil hareket edi. leceği de gösterilmiştir. Antenlerin üzerine beş santimetre uzunluğunda izole şeridi asılmakta- dır. Bunlara da kâğıt parçaları yapış- tırılmaktadır. Bu tedbir sayesinde | Kuşların yaralanıp telef olmalarının önü alınmıştır. Bir Leh balonu harap oldu Lehistan hükümeti, en yüksek ha» va labakalarına çıkarak tedkikatta bulunmak üzere bir balon yaptırmış- ta, Baloh tam uçacağı sırada bir in- filâk neticesinde harap olmuştur, İn- filâkın sebebi anlaşılamamıştır. Yapilan resmi tahkikata göre, infi- | Manisa (Akşam) — Manisanm Ho. | roz köyünde açılan eğitmenler kur. | sunda derslere 15 #iİnciteşrinde son verilecektir. Yüz eğitmen Zursta dersler bitinçe Manisa vilâyetinin | muhtelif köylerine dağılacak ve köy İ Çocuklarını yetiştirmek için çalışma. İ Akşehir - Afyon yolu Akşehir (Akşam) — Akşehir, Af- yon yolunun onuncu kilometresinde bin yüz lira sarfile dört büyük men- fer yaptırlacaktır. lâka, balonun zarfındaki hidrojenin kaçmasından hası! olan elektrik şer. rareleri sebep olmuştur. Hindenburg Alman zeplini de Nev. yorkta yere inerken ayni sebepten ha- sıl olân intilâk ile harap olmuştu. Manisada eğitmenler kursu ğa başlayacaklardır. Manisa eğitmen» İ r kursundaki mesal, çok verimi bir | sekilde sevam etmekte, askezlik oca #mda çavuş ve snbaşılığa yükselen köy delikanlıları, memlekete nafi bi. Ter genç olarak a Akşehirde sebze dükkünlari Akşehir (Akşam) — İlçemizin be. lediyesi sebze satışları için hususi dükkânlar yaptırarak bunları esnafa İird ile vermiştir. Fransada ilk otomobili yapan adam, geçen hafta Pariste öldü Fransada otomobil sanatını kuran» lardan B, Bouton geçen hafta Pariste vefat etmiştir. Fransız gazeteleri bu münasebetle Bouton'un hayatma ve faaliyetine dair üzun makaleler yazı- yorlar. Bouton orta tahsil görmüş bir işçi idi. 1880 senesinde eniştesi Trapar- doux ile birlikte buharla işler küçük arabalar yapmağı düşünmüştür. Eniş- te, kayınbirader, epeyce uğraştıktan sonra bu arabalardan yapmışlar ve satılmak üzere bir mağazaya vermiş- lerdir. Bu sırada Parisin zenginlerinden Dion'un genç oğlu evlerinde bir balo için kotiyon ariyor- du. Dükkânın camekânnda küçük arabaları görünce beğenmiş, bunla- tın almıştır. Genç kont arı kimlerin yaptığını sormuş ve gidip Bouton ile eniştesini görmüştür. Bunlar Parisin bir köşe- sinde iki odalı bir dairede çalışıyor- lardı, Genç kont, iki işçinin çok alâkadar olmuş, serma,; işi büyütmeyi teklif etmiş keşiflerile e koyarak r. İşçiler, İ bunu kabul ettiklerinden, 1881 de | Malakof caddesinde bir daire tutmuş- lardır. Burada yapılan çalışmalar ne- ticesinde, içine iki kişi alabilecek dört tekerlekli ve buharh bir araba yapıl- mıştır. Genç kont, bugünkü otomobil- Dokuz yaşında zavallı bir bir çocuk Kasabadan m RAYİ yaya Gemlik (Akşi Birkaç gün evvel kazamız sokaklarında dokuz yaşlarında pejmürde kılıklı yabancı bir çoruk peyda olmuş, derhal hak- kında yapılan tahkikattan kendisinin orta Anadolu kasabalarından Akçe- dağlı olduğu anlaşılarak velisine gön- derilmek üzere otomobille yola çıka- rılmıştır. Kendisile görüştüğüm çocuk dedi ki: «Ben Akçedağın Kozluca köyün- denim. (Mektepten dağılan çocukları göstererek) ben de bunlar gibi mek- tebe gidiyordum. İkinci sınıfta idim. Geçenlerde babam beni mektepten aldı. Beraber çalışmak üzere İzniğa geldik. Babam orada dülgerlik yapa- cak ben de ona yardım edecektim. Fakat İzniğa geldikten birkaç gün sonra ihtiyar babam hastalanarak birdenbire ölüverdi. Yalnız kalınca Akçedağa annemle kız kardeşimin yanma dönmek üzere yola . çıktım. Halbuki yolumu şaşırıp yanlışlıkla buraya gelmişim. Gözleri yaşlı olan çocuğa köyüne yayan mı döneceksin diye sorduğum zaman: — Evet, dedi. Zaten babamla da yürüyerek gelmiştik. Ne çıkar, gider- dim. Fakat yakaladılar, şimdi otomo- bille gidiyorum. Otobüs biraz sonra hareket etti Çocuk belediyeden belediyeye teslim edilmek üzere köyüne tsslim edile- cektir, Öğrendiğime göre bu çocük orta Anadolu zelzelesi felâketzedele- rindenmiş. | Akşehirde yağmurların yaptığı zarar Akşehir (Akşam) — Son yağan yağmurlar Akşehir mıntakası köyle- $irin halen tamamile kaldırılmamış olan bazı harmanlarma oldukça za“ rar vermiştir. "Turgut kamununa bağlı Kuzviran köyünden 14, İğrikuyu köyünden 16, Büyükoba köyünden 17, Tahtalı kö- yünden 38 kişinin harmanlarma olan zarar mühim bir dereceyi bulmakta. dır. Diğer köylerde olan zararlar da tesbit edilmekte olup zarar görenlere kazaca yardını edilecektir, Bouton ilk yaptığı buharlı araba ile geziyor 58 sene evvel bu işle uğraş- mayı herkes çocukluk say- mış, hatta mahkeme otomo- bili icat edene para veren zengin gencin hacredilmesi- ni kararlaştırmıştı. lerin ceğdi sayılabilen bu arabaya bi- nerek Bulonya ormanında bir gezin- ti yapmıştır. Bu araba herkesin na- zarı dikkatini çekmiş, bütün Paris günlerce bundan bahselmiştir. Şarkı- cılar kontun arabası hakkında şarki- lar yapmışlardır. Kont ve Boulon bu tecrübeden ce- saret alarak daha geniş bir daire tut- muşlar ve Dion - Bouton adındaki arabları yapmağa (başlamışlardır. Kontun babası, oğlunun bu hareketi- ne çok kızmış ve yapılan şeyi çugınlık addederek mahkemeye müracaat et- miştir. İhtiyar kont, oğlunun kendisi- ne kalan parayı boş yerlere sarfetti- inden bahisle delikanlıya bir vasi ta- in edil niştir. Mahkeme o i isteği muvafık: bularak demiştir ki: «Genç kontun buharla işliyen bir takım arabalar inşasına o kalkışarak para sarfetmesi alul kârı değildir ve çocukça bir harekettir. Binaenaleyh kendisinin harekâtmı kontrol etmek lâzımdır.» Mahkemenin kararına rağmen, kont, Bouton ile çalışmakta devam et- miş ve üç sene sonra lâstik tekerlekli ilk otomobili yapmıştır. Bu otomobil te Tekli idi. Fakat buharla değil, bugünkü arabalar gibi motörle işliyor- du. İhtiyar kont bu arabayı görünce çok beğenmiş ve içine kurularak Pa- ris sokaklarında gezmiştir. Hattâ ken- disi arabayı kullanmayı öğrenmiştir. Bunun üzerine Dion - Bouton oto- mobil fabrikası kurulmuş ve otomobil imali işine hız verilmiştir. Ankara Halkevinin köy sezileri Köycülük şubesi âzaları Kayılı köyünde bir gezi yaptılar Ankara (Akşam) — Ankara Halkevi köycülük şubesi iki #nedenberi her hafta muntazaman civar köyleri ziyaret, etmek- İ te ve muhtelif mesleklere mensub üyeleri kendilerine ald meseleler üzerinde çalış- maktadırlar, Bu hafta Kayı köyüne giden Halkev- Mler bu köyde çok samimi bir şekilde kar- Şılantmışlar ve Köy okulunda 20 günden- beri 11 geziet baş öğretmen tarafından ders gören 63 eğilmen ve köylüleri fay- dalandırmağa çalışmışlardır. Halkevi doktoru 100 e yakın hastaya bakmış ve Evin seyyar eczanesinden ifiç- İarint dağıtmıştır. Hukukçu bir arkadaş köylünün şehirde kovolanması gereken resmi işlerini not etmiş, ziraatçi bir ar- kadaş ta zirai bahisler üzerinde Konuş- muştur. Bu İşlerden sonr eğilmenlerle birlikte akşam yemeği yenmiş ve gece okulun bahçesinde etraf köylerden gelen yüzlerce vatandaşın iştirakile bir top- Jantı yapılmıştır. Bu toplantıda iki mü- yiyen arkadaş ta köylüye garp musiki. #inden parçalar ve halk türkülerinden muhtelif havalar çalmışlardır. Müğlkten sonra sinema göslerilmiş ve sıhhi, airal, kültürel mevrulu kerdelâlar köylüye izah edilerek anlatılmıştır. Güldürücü füimlerden sonra toplantıya nihayet verilirken bir arkadaş Halkev- lerinin çalışmalarından bahsetmiş, köy- Mya her ihtiyaçlarım söylemelerini ve onları tetmin için ellerinden geldiği Ka- dar çalışacaklarını anlatmıştır. Köylüler gok, memnun olduklarını ve teşekkürleri- pi omuzlarında taşıdıkları heyecanlı ve genç bif eğitmen vasıtasile izhar etmiş- lerdir. Geceyi orada geçiren heyet ertesi gün de tekrar hasta muayenesine devam edö- — köyü gezmiştir. Heyet aynlırken ye- meryâ olacak eğilmenleri Ankara Halkevinin samimi çatısı altında sıcak big çay içmeğe davet etmiştir. Bu daveti ka- bul eden genç eğitmenler Halkevlileri coşkun tezahürlerie uğurlamışlardır. Dönüşte Halkevliler Zir nahiyesine de uğrıyarak orada da hastalara İs ilâçlarım vermişlerdir. Parti da konuşmalar yapılmış ve gece geç im aehre dönülmüştür. İki gün bir gece süren bir çalışmadan sonra dönen heyet önümüzdeki hafta da çalışmalarına devam edecktir. Gemlikte ince saz takımı Gemlik (Akşam) — Halkevi bando muallimi bay Hikmet Öğretirin öğ- retmenliği altında on beş kişiden mü- rTekkep bir incesaz takımı teşekkül etmiştir. Yakında çalışmağa başlaya» cakladır. Akşehir - Konya arasında yeni telgraf tesisatı Akşehir (Akşam) — Akşehir ile Konya arasındaki telgraf muhabere. sirün takviyesi için yeni bir hat çe- kilmektedir. Bu hattın şehir içine tesadüf öden kısmına © başlanmıştır.