22 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

22 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Türkiye herkesin kıskandığı bir adama, dostlarının ve düşmanlarının hayranı ol- duğu bir dehâ adamına malik bulunmak bahtiyarlığına nail olmuştur. Yunan matbuatı Bene 21 — Ni 7222 — Fiati her imi 5 Em AKŞAM Türklere gıpta ödiyoruz. Biz de bugün Mustafa Kemalin dünya sahnesinde görün. düğü zamandaki Türkiyenin vaziyetine benzer bir mevkide bulunmaktayız. Çekoslovakya matbuatı am —— salı 22 EN 1938 maa Telefon: ete; Başar. 20565 — Yan işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 e aaa Reisicümhurun millete beyannamesi Ismet Inönü diyor ki: Insanlık idealinin âşık ve itildi siması, eşsiz kahraman Atatürk ! Vatan sana minnettardır Emin ol, aziz hatıran sönmez meşale olarak ruhlarımızı daima ateşli ve uyanık tutacaktır Ankara 21 (A. İsmet İnönünün millete beyanname- si: Büyük Türk milletine: Bütün ömrünü hizmetine vakfet- tiği sevgili milletinin ihtiram kolları üstünde Ulu Atatürkün fani vücudu | istirahat yerine tevdi edilmiştir. Ha. kikatte yattığı yer, Türk milletinin Onun için aşk ve iftiharla dolu olan kahraman ve vefalı göğsüdür. Atatürk, tarihte uğradığımız en zâ- Tüm ve haksız ittiham önünde meyda- na atılmış, Türk milletinin masum ve haklı olduğunu iddia ve ilân etmiştir. İlk önce ehemmiyeti kavranmamış olan gür sesi, asla yıpranmayan bir kuvvet- le nihayet bütün cihanın şuwruna nü- fuz etmiştir. En büyük zaferleri kazandıktan son- ra da, Atatürk, ömrünü yalnız Türk milletinin haklarını, insaniyete ezeli hizmetlerini ve tarihe hakkettiği me- ziyetlerini ispat etmekle geçirmiştir. Milletimizin büyüklüğüne, kudretine faziletine, medeniyet istidadına ve mükellef olduğu insaniyet vazifeleri- ne sarsilmaz itikadı vardı. «Ne mutlu Türküm diyene» dediği zaman, kendi engin ruhunun, hiç sönmiyen aşkını ne mnalı bir surette hulâsa etmişti. Fena zihniyet ve idare ile geri bi rakılmış Türk cemiyetini, en kısa yol- dan insanlığın en mütekâmll ve en te- miz zihniyetlerile mücehhez modern bir devlel haline getirmek Onun baş- hıca kaygusu olmuştu. Teşkilâtı esasi- yemizde ve bugün hizmet başında, ir fan muhitinde ve geniş halk içinde bulunan bütün vatandaşların vicdan» larında yerleşmiş olan lâik, milliyetçi, halkçı, inkılâpçı, devletçi, elimhuriyet, bize bütün evsafile Atatürkün eti kıy» metli emanetidir. Ufulündenberi Atatürkün aziz adı Ye hatırası, bütün halkımızın en can- dan duygularile sarılmıştır, Memleke- İ ret ve velanın beliğ misalidir. Türk ) — Reisicümhur | çe kendisine gösterdiğimiz samimi timizin her köşesinde ve bütün millet. | bağlılık, devlet ve milletimiz için kud- milletinin aziz Atatürke gösterdiği sev» gi ve saygı, onun niçin Atatürk gibi bir evlât yetiştirebilir bir kaynak oldu- gunu bütün dünyaya göstermiştir. Atatürke tazim vazifemizi ila etti- Zimiz bu anda, halkımıza, kalbimden gelen şükran duygularımı ifade etme ği, ödenmesi lizım bir borç saydım. Milletler arasında kardeş- çe bir insanlık hayatı Atatür- kün en kıymetli ideali idi. Bü- tün dünyada ölümünün gör- düğü ihtiramı insanlığın âti- ümid verici bir müjde olarak selâmlarım. Bu sözle- rim, yazılarile ve toprağımız- da şövalye askerleri ve müm- taz şahsiyetlerile yasımıza iştirak eden büyük milletle- re, Türk milleti adina şük- ranlarımın ifadesidir. Devletimizin banisi ve mil- letimizin fedakâr, sadık hâ- dimi, İnsanlık idalinin âşık ve mümtaz siması, Eşsiz kahraman Atatürk! Vatan sana minnettardır. Bütün ömrünü hizmetine verdiğin Türk milletile bera- iğiliyoruz. Bütün yemde bize ruhundaki ateşten canlı-| lık verdin. Emin ol, aziz ha- | tıran sönmez meşale olarak ruhlarımızı daima ateşli ve ayanık tutacaktır. Reisicümhur 1 inönü vaa 7 Meyışenil Um